LÄNSRÄTTEN I ÖSTER GÖTLANDS LÄN Vilma Herlin SÖKANDE Centric Service AB, 556462-5878 Box 1265 581 12 Linköping Ombud: Jur.kand. Richard Holm c/o Bemtö Sundin Advokatbyrå Hamngatan 15 B 582 26 Linköping MOTPART Linköpings Kommunala Fastigheter AB Box 1943 581 18 LINKÖPING SAKEN Mål nr 2839-09 E Rotel 5 BESLUT Sida 1 (3) 2009 -09- 0 9 2009 •Q9s O 7 Medåelat i Linköping Dok.Id 83282 Postadress Box 406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-25 10 00 013-25 11 40 E-post: lansratteniostergotland@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00 - 12:00 13:00 - 15:00 Ansökan om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU); nu fråga om interimistiskt beslut Genom tilldelningsbeslut daterat den 28 augusti 2009 informerade Linköpings Kommunala Fastigheter AB (nedan LKF) om att kommunen har beslutat att tilldela BEFAB Markteknik AB uppdraget på område 1 och 4, samt NCC Roads AB uppdraget på område 2 och 3 avseende upphandling "tillsyn och skötsel av utemiljö". Centric Service AB ansöker om överprövning av Linköpings Kommunala Fastigheter AB:s tilldelningsbeslut av den 28 augusti 2009 avseende upphandling "tillsyn och skötsel av utemiljö". Centric Service AB yrkar vidare att länsrätten omgående beslutar om inhibition av ovan nämnda beslut, innebärande att LKF inte skall tillåtas att teckna avtal till dess att annat har beslutats. Vidare yrkar Centric Service AB att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse skett så att referenser inhämtas på nytt samt utvärderas och sammanställs i enlighet med förfrågningsunderlaget, varefter nytt tilldelningsbeslut kan fattas. I sista hand yrkar Centric Service LÄNSRÄTTEN I BESLUT ÖSTER GÖTLANDS LÄN 2009 -09- 0 7 AB, för det fall rättelse inte kan ske, att länsrätten beslutar att upphandlingen skall göras om. Till stöd för sin talan anför Centric Service AB bl.a. följande. LKF har genom att inhämta och utvärdera av anbudsgivarna lämnade referenser felaktigt och i strid med förfrågningsunderlaget brutit mot LOU och dess regler om affärsmässighet och principerna om likabehandling, förutsebarhet och transparens. Centric Service AB har förorsakats skada genom att inte tilldelas kontrakt som en följd av den felaktiga tillämpningen av utvärderingskriteriet "referenser". - Ett interimistiskt ingripande enligt LOU medför inte någon skada eller olägenhet för LKF av betydelse, i vart fall inte i jämförelse med den skada sökanden lider eller riskerar att lida genom att nu fattat tilldelningsbeslut inte inhiberas. SKÄLEN FÖR LÄNSRÄTTENS AVGÖRANDE I 1 kap. 9 § LOU stadgas följande. Upphandlande myndigheter skall behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Sida 2 2839-09 E Av 16 kap. 2 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brntit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. - Rätten får omedelbart besluta att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Rätten får dock låta bli att fatta ett sådant interimistiskt beslut, om den skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören. LÄNSRÄTTEN I BESLUT ÖSTER GÖTLANDS LÄN 2009 -09- 0 7 Länsrätten görföljande bedömning. Ett intermistiskt förordnade enligt LOU är, med beaktande av den s.k. tiodagarsfristen, ofta nödvändigt för att kunna genomföra en överprövning. Det interimistiska förordnandet med stöd av LOU skiljer sig således i detta hänseende från inhibition eller motsvarande beslut med stöd av 28 § förvaltningsprocesslagen (1971:291), där det normalt förutsätts att en viss sannolikhetsbedömning av den slutliga utgången i målet har föregått beslutet. Det ligger vidare i det interimistiska beslutets natur att det utgör en tillfällig åtgärd i avvaktan på det slutliga ställningstagandet Gfr RÅ 2005 ref. 17). Centric Service AB får anses ha uppvisat en faktisk grund för sin begäran om överprövning. Eftersom avtal kan komma att tecknas inom kort, är det otvivelaktigt fråga om brådska. Enligt länsrättens bedömning medför ett beslut om att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats, inte sådana negativa konsekvenser för Linköpings Kommunala Fastigheter AB att de överväger fördelarna för bolaget. Länsrätten finner mot denna bakgnmd skäl föreligga att besluta om att upphandlingen avseende "tillsyn och skötsel av utemiljö" inte får avslutas innan länsrätten förordnar annat i målet. LÄNSRÄTTENSAVGÖRANDE Länsrätten, som senare kornn1er att avgöra målet i sak, förordnar att Linköpings Kommunala Fastigheter AB:s upphandling avseende "tillsyn och skötsel av utemiljö" inte får avslutas innan något annat har beslutats. Beslutet gäller omedelbart och tills länsrätten beslutar annat i målet @KCHUR MANÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1d) Marika Ericso0 Sida 3 2839-09 E r­o HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till K.ammarrätten i.Jönköping. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den änclting av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Bilaga www.domstol.se