FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IUMEÅ 2017-03-22 Mål nr Sida 1 (7) 333-17,399-403-17 I KONKURRENSVERKET I 01) "�""'"'- -· SÖKANDE Stiftelsen Credo, 802015-1224 Västmannagatan 10 111 24 Stockholm MOTPARTER 1. Umeå kommun 901 84 Umeå 2. Bjurholms kommun 3. Nordmalings kommun 4. Robertsfors kommun 5. Vindelns kommun 6. Vännäs kommun SAKEN 'l:"';'l' 2 3 L·Jl/ --�iJ""' Avd Dnr KSnr Meddelad i Umeå - Aktbil ' Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 68936 Postadress Box 193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan 45 (Tingshuset) Telefon Telefax 090-17 74 00 090-13 75 88 E-post: forvaltningsratteniumea@dom.se www.forvaltningsratteniumea.domstoI.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 333-17 m.fl. IUMEÅ BAKGRUND OCH YRKANDEN Umeå kommun (Kommunen) genomför tillsammans med Bjurholm,Nord­ maling, Robertsfors,Vindeln och Vännäs kommuner en upphandling av konsultstödd familjehemsvård för barn, unga och familjer (dnr 16121). Vid upphandlingen används förenklat förfarande. Kommunen har beslutat att förkasta anbudet från Stiftelsen Credo och angett följande orsak; Anbudsgivaren uppfyller inte skall-kraven för utbild­ ning. Familjehemskonsulentema skall ha minst högskoleutbildning med inriktning på beteendevetenskap och/eller socialt arbete. Stiftelsen Credo (Credo) yrkar i förvaltningsrätten i första hand att upphand­ lingen får avslutas först sedan rättelse har gjorts och i andra hand att upp­ handlingen ska göras om. Kommunen motsätter 1sig bifall till ansökan. PARTERNAS ANFÖRANDEN Credo anför bl.a. följande. Diskvalificeringen av Credos anbud hänför sig till att det i anbudets perso­ nalbilaga framgår alla medarbetare. Två av dessa,vilka namnges, arbetar uteslutande med vuxna som är placerade i familjehem. Dessa två medarbe­ tare är inte socionomer och arbetar därför inte med underåriga, barn eller ungdomar. Dessa medarbetare beskrivs i anbudet enbart för att hela verk­ samheten skulle framgå av anbudet-för att tydliggöra hela Credos verk­ samhet. De fyra medarbetare som arbetar med konsultstödd familjehemsvård i famil­ jer som har barn och ungdomar placerade namnges också. Dessa fyra med­ arbetare har den utbildning och de kvalifikationer som efterfrågas i förfråg- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 333-17 m.fl. IUMEÅ ningsunderlaget. I anbudets personalbilaga svarar Credo att fyra konsulen­ ter, vilka namnges, arbetar med placerade barn och ungdomar samt att två konsulenter, vilka namnges, arbetar enbart med individer över 18 år som är placerade. Av detta svar framgår tydligt att de konsulenter som ska arbeta med den målgrupp som upphandlingen gäller har adekvat utbildning, socionom eller likvärdig högskoleutbildning. Det är dessa fyra konsulenters utbildning och kompetens som ska bedömas, inte de andra två som inte arbetar med barn och ungdom. Upplysningsvis kan också informeras om att en av de två konsulenter som enligt kraven i denna upphandling inte har adekvat utbildning har avslutat sin anställning med pension den 28 februari 2017 och den andre kommer att avsluta sin anställning med pension den 31 maj 2017. Dessa två medarbe­ tare ersätts av två socionomermed mer änJio års erfarenhet av arbete inom kommunal socialtjänst; individ och familjeomsorg/familjevård. Vidare är begreppet "ungdom" i sig olämpligt att använda i en upphandling då det enbart finns en korrekt juridisk skillnad, den är mellan att vara barn och att vara vuxen. Vid 18 års ålder är man myndig och vuxen. I förfrågningsunderlagets Uppdragsspecifikation anges att en upphandling av konsultstödd familjehemsvård för barn, unga och familjer genomförs. Detta kan tolkas så att även familjer ingår i upphandlingen. Familjer kan antas bestå av föräldrar som är vuxna, dvs. 18 år eller äldre. Förfrågnings­ underlaget är därför otydligt. DOM Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN 333-17 m.fl. IUMEÅ Kommunen anför bl.a. följande. Kommunen har angett följande skall-krav: "Familjehemskonsulenterna skall ha högskoleutbildning med inriktning på beteendevetenskap och/eller socialt arbete." Credo har i anbudets bilaga "Personalbilaga" angett att sex personer kom­ mer att arbeta direkt med individerna. Fyra av dessa uppfyller ovanstående skall-krav medan de övriga två inte uppfyller kravet på relevant utbildning. Credo har angett att de två personer som inte har adekvat utbildning enbart ska arbeta med individer över 18 år. Vidare har Kommunen i den beskrivning av uppdraget som medföljde för­ frågningsunderlaget (Uppdragsspecifikation,punkt 2.0) angett att målgrup­ pen för uppdraget är barn och ungdomar O-20 år. Om de två nämnda per­ sonerna i Credos personal placerar klienter från 18 år strider det mot de krav som Kommunen ställt upp i upphandlingen och anbudet är därmed inte kva­ lificerat. Vilket begrepp Kommunen använt sig av vad gäller målgruppen är av mindre betydelse då det var definierat som 0-20 år,vilket gör det både tydligt och transparent i enlighet med LOU. Att familjer finns med i den allmänna beskrivningen av upphandlingens innehåll är för att det ibland kan vara aktuellt med en förälder och barn­ placering i familjehemmet. Detta påverkar inte Kommunens kvalifice­ ringskrav i upphandlingen. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Den 1 januari 2017 trädde lagen (2016:1145) om offentlig upphandling i kraft och därigenom upphävdes lagen (2007:1091) om offentlig upphand- Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 333-17 m.fl. IUMEÅ ling. Den upphävda lagen gäller dock för sådan upphandling som har påbör­ jats före ikraftträdandet och är därför tillämplig i förevarande mål. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada,ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § första stycket LOU). SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Förvaltningsrätten kan inledningsvis konstatera att det normalt sett ankom­ mer på den sökande i ett upphandlingsmål att på ett klart och tydligt sätt ange vilka omständigheter talan grundas på Gfr RÅ 2009 ref. 69). Credo menar bl.a. att deras anbud felaktigt förkastats. Förvaltningsrätten noterar att det såväl av förfrågningsunderlagets Ska­ kravsbilaga (krav 5.3),Uppdragsspecifikation (p.11.0) samt Utvärderings­ modell (p. 1.0.2) framgår att familjehemskonsulenterna skall ha högskoleut­ bildning med inriktning på beteendevetenskap och/eller socialt arbete. Vi­ dare ska personalbilaga bifogas anbudet. Under punkt 5 i denna bilaga ska anges hur många personer i personalgruppen som arbetar direkt med indivi­ derna. Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 333-17 m.fl. IUMEÅ Förvaltningsrätten kan vidare konstatera att det av likabehandlingsprincipen följer att en upphandlande myndighet inte kan efterge eller bortse från obli­ gatoriska krav som uppställts i förfrågningsunderlaget. Av Credos anbud framgår att två av de angivna konsulenterna inte uppfyller i förfrågningsunderlaget uppställt skall-krav avseende utbildning. Med hän­ syn till hur kravet är formulerat har det vid bedömning av om kravet är upp­ fyllt inte någon betydelse om konsulenterna i fråga endast kommer att arbeta med individer över 18 år. Dessutom framgår av förfrågningsunderlagets Uppdragsspecifikation att målgruppen barn och ungdomar är 0-20 år. Vad som i förvaltningsrätten anförts av Credo om att de aktuella konsulen­ terna under 2017 kommer att ersättas av konsulenter med efterfrågad utbild­ ning har inte heller någon betydelse vid bedömning av om anbudet uppfyller kravet ifråga. Förvaltningsrätten anser vidare att kravet är klart och tydligt utformat och också måste anses vara relevant för upphandlingen. På grund av det anförda finner förvaltningsrätten att Kommunen haft fog för att inte utvärdera Credos anbud. Vad gäller det som anförts av Credo om att förfrågningsunderlaget är otyd­ ligtnoterarförvaltningsrättenföljande. Underpunkten2.0Målgruppiför­ frågningsunderlagets Uppdragsspecifikation anges: "Målgruppen är barn och ungdomar 0-20 år. I vissa fall förekommer även placering av förälder tillsammans med barn." Härigenom framgår tydligt att upphandlingen huvudsakligen omfattar barn och ungdomar 0-20 år,oaktat att det i p.1.1 i Uppdragsspecifikationen anges att upphandlingen omfattar familjehemsvård för barn,unga och famil­ jer. Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 333-17 m.fl. IUMEÅ På grund av det anförda, och då inte heller vad som i övrigt anförts av Credo medför att upphandlingen kan anses strida mot någon av de gemenskaps­ rättsliga principerna som kommer till uttryck i 1 kap. 9 § LOU,ska ansökan om överprövning avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU) Målet har föredragits av Christina Röckner. HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. , , .��ivelse� skad.ockskickas eller lämnas till ·· .�/iförvaltnfugsrätten. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. .,, " Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten i.nom tr.e vec�or från den dag då . ·. klaganden fi�k del av beslutet. Om beslutet har cmeddelats,vid·"ehmuntligförhandling,ellerdet vid en såd.an förh;tn�ling �ar angetts när beslutet k�Wef. att':in�ddelai,J.c1i�Ädock överklagandet 4;(kqilifuit m,inomtte veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. ;:Jg u -.... °' 0,-, 0>,.., ·, , 00 U'\....0 N Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se