Begäran om överprövning av upphandling enligt lagen om offentlig upp­ handling, LOU Förvaltningsrätten avslår Skandinavisk Hälsovård AB:s ansökan om över­ prövning. Förvaltningsrätten upphäver det interimistiska beslutet av den 26 mars 2012. ; Mål nr 1103-12 + 1069-12 Sida 1 (4) FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄXJÖ Föredragande Linnea Skagerberg SÖKANDE DOM 2012-05-02 Meddelad i Växjö Skandinavisk Hälsovård AB, 556596-1975 Box 136 781 22 Borlänge MOTPARTER 1. Landstinget i Kalmar län Box 601 391 26 Kalmar 2. Landstinget i Östergötlands län 581 91 Linköping SAKEN , ',,- �- '/;'-' . - - ..... =3 ·-, ' .....,.....,,, -,,-,,,,,..,.....,. � ,._�·... .I 1- �. Dok.Id 47932 Postadress Box 42 351 03 Växjö Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon 0470-56 02 00 E-post: fva@dom.se Telefax 0470-255 02 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1103--12 IVÄXJÖ YRKANDEN M.M. Landstinget i Kalmar län och Landstinget i Östergötlands län (Landsting­ en) genomför en samordnad upphandling av bemanningstjänster avseende hyrläkare inom primär- och slutenvård. Sista ansökningsdag var den 19 mars 2012 kl. 11.00. Något tilldelningsbeslut har ännu inte fattats. Skandinavisk Hälsovård AB (bolaget) ansöker om överprövning av upp­ handlingen och yrkar att ansökningsinbjudan för upphandlingen ska göras om. Bolaget anför huvudsakligen följande. Det finns inget lagligt stöd för att vid angivande av sista ansökningsdag sätta ut ett klockslag. Sista dag för anbud är dag före nästa dag. Således kan en ansökan som lämnas in elektroniskt ges in fram till kl. 23.59.59. Landstingen kräver i ansöknings­ inbjudan att bemanningsbolaget ska ha en medicinskt ansvarig läkare och ställer ett antal krav på denne. Enligt bolagets uppfattning ska beman­ ningsbolagen inte behöva ha en medicinskt ansvarig läkare, eftersom dessa bolag inte är vårdgivare. Det medicinska ledningsansvaret åvilar respektive vårdcentral eller sjukhusklinik. Eftersom det inte är relevant att kräva en medicinskt ledningsansvarig läkare, faller även de övriga ska-kraven, dvs. att presentera utdrag ur belastningsregistret för denne läkare samt att skicka in kopia av läkarlegitimation. Detsamma gäller för kravet avseende doku­ mentation av att det inte finns varningar eller erinringar hos HSAN. Att ställa krav på medicinskt ansvarig läkare utan klar motivering innebär onö­ digt ökade kostnader. Det strider mot LOU att ställa oproportionerliga och inadekvata krav utan motivering och även att underlåta att besvara frågor från intressenterna. Upphandlingen beräknas omfatta en betydande kon­ traktssumma. Landstingen anser att ansökan ska avslås och anför i huvudsak följande. Det standardformulär för annonsering av offentliga upphandlingar som tagits fram på gemenskapsrättslig nivå innehåller uttrycklig möjlighet att ange valfritt klockslag som bryttidpunkt för inlämning av anbudsansök- FÖRVALTNINGSRÄ TTEN DOM 1103-12 IVÄX.JÖ ningar och anbud. De objektiva och sakliga grunder som är anledningen till ska-kravet på medicinskt ansvarig läkare är bl.a att denne: bör vara delakt­ ig vid nyanställningar för att försäkra sig om att personalen har den nöd­ vändiga medicinska kompetensen, deltar i uppföljning och utvärdering av de uthyrda läkare som kommer bemanna hos landstingen, representerar företaget internt och externt gällande frågor som handlar om hyrläkares yrkesutövning samt i samråd med företagets chef ansvarar för kvalitetskon­ troll och avvikelsehantering. SKÄLEN FÖR BESLUTET Eftersom den aktuella upphandlingen påbörjades i oktober 2011 är det be­ stämmelserna i LOU före den 1 november 2011 som ska tillämpas. Enligt 1 kap 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 16 kap. 1 § LOU får en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada ansöka om överprövning enligt 5 § hos allmän för­ valtningsdomsto1. Av 16 kap. 5 § LOU framgår att förvaltningsrätten ska besluta att upphand­ lingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upphand­ ling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens 3 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1 103-12 I VÄXJÖ (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap 5 § LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs också att sökanden kan visa att han lidit eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot LOU. Förvaltningsrätten finner att vad bolaget anfört i målet inte medför att landstingen kan anses ha brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i nämnda lag. Därmed saknas förutsättningar att besluta om ett ingripande enligt LOU och begäran om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1D LOU) SVERIGES OMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till forvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lD LOU