F…RV AL TNINGSR€TTEN I G…TEBORG S…KANDE D O M 2013-12-18 Meddelad i Gšteborg MŒl nr 10582-13E 10759-13 E Avdelning 1 Enhet 11 1. Dedicare AB, 556516-1501 Ombud: Tenders Sverige A B Att: Therese Olausson Nygatan 34 582 19 Linkšping 2. Conscriptor AB, 556557-3846 Ombud: Advokaten Robert Liljeson Skarp Stockholm AdvokatbyrŒ AB Box 7467 103 92 Stockholm MOTP ART VŠstra Gštalandsregionen Ombud: 1. Lina Kolsmyr (mŒl nr 10582-13) 2. Roy Svensson (mŒl nr 10759-13) VŠstra Gštalandsregionen Regionens Hus 462 80 VŠnersborg SAKEN …verpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT FšrvaltningsrŠtten beslutar att upphandlingen ska gšras om. Dokid 238837 Postadress Besšksadress Telefon Telefax Expeditionstid Box 53197 Sten Sturegatan 14 031 -732 70 00 031 -711 78 59 mŒndag - fredag 400 15 Gšteborg E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se 08:00-16:00 Sida 1 (12) Sida 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 10582-13 E I G…TEBORG 10759-13 E BAKGRUND VŠstra Gštalandsregionen (VGR) har genom fšrenklat fšrfarande genom- fšrt en upphandling av ett ramavtal fšr "Bemanning av LŠkarsekreterare", dnr SN 420-2011. A v tilldelningsbeslut den 24 september 2013 framgŒr att andra leverantšrer Šn Dedicare AB och Conscriptor AB vunnit upphandlingen. Av tilldel- ningsbeslutet framgŒr Šven att Dedicare AB inte har lŠmnat nŒgot anbud och att Conscriptor AB inte har kvalificerat sig till utvŠrderingen. YRKANDEN M.M. MŒl ur 10582-13 Dedicare AB ./. VŠstra Gštalands regionen Dedicare AB Dedicare AB (Dedicare) har ansškt om šverpršvning och yrkar att upp- handlingen ska gšras om. Dedicare anfšr i huvudsak fšljande. VGR har i fšrfrŒgningsunderlaget angett ett karensvillkor som strider mot reglerna fšr upphandling. VGR har Šven gjort vŠsentliga fšrŠndringar i fšrfrŒgningsunderlaget. Med anledning av dessa krav har Dedicare inte lŠmnat nŒgot anbud. Karenskravet Enligt fšrfrŒgningsunderlaget gŠller att "Engagerade lŠkarsekreterare fŒr ej vara eller ha varit anstŠllda inom VŠstra Gštalands lŠns landsting de senaste 6 mŒn fšre ett uppdrag hos bestŠllaren.". F…RV ALTNINGSR€TTEN I G…TEBORG DOM Sida 3 10582-13 E 10759-13 E Karenskravets lydelse strider mot upphandlingsreglerna och de grundlŠg- gande principerna om upphandling, framfšrallt principerna om propor- tionalitet och likabehandling. Dessutom strider det mot de skyldigheter som fšljer av artikel 4.1 respektive artikel 4.2 i Europaparlamentets och rŒdets direktiv 2008/104/EG om arbetstagare som hyrs ut av bemannings- fšretag (bemariningsdirektivet). Att det i svensk lagstiftning saknas mot- svarighet till artikel 4.1 i bemanningsdirektivet fŒr inte hindra dess genom- slag, se C-106/77 och C-221/89. Trots detta och att lagstiftaren avskaffat den tidigare karensbestŠmmelsen i svensk lag dŒ den stred mot direktivet, tillŠmpas kravet av VGR. Enligt artikel 4.1 i bemanningsdirektivet fŒr be- grŠnsningar eller fšrbud endast motiveras av allmŠnintresset, arbets- tagarens skydd, krav pŒ hŠlsa och sŠkerhet i arbetet eller behovet av att garantera att arbetsmarknaden fungerar vŠl och att missbruk fšrhindras. €ven den nationella arbetsgivarorganisationen anser att ett liknande karenskrav strider mot gŠllande regler. Syftet med upphandlingen Šr att vid bristsituationer tillgodose behovet av lŠkarsekreterare inom VGR. Karenskravet torde endast syfta till att sŠker- stŠlla att leverantšrer inte konkurrerar med landstinget om dess arbetskraft. Kravet fŒr dock som effekt att det utesluter delar av den arbetskraft som Šr bŠst lŠmpad att utfšra tjŠnsten. Om leverantšren vid en bristsituation inte kan erbjuda arbetskraft pŒ grund av det aktuella karenskravet kommer bris- ten att kvarstŒ hos VGR med sannolik pŒverkan p Œ patientsŠkerhet och vŒrd-kvalitet. Kravet Šr sŒledes inte lŠmpligt och effektivt fšr att uppnŒ det efterstrŠvade syftet. Kravet inskrŠnker p Œ upphandlingens syfte och Šr dŠrmed ingen nšdvŠndig ŒtgŠrd fšr att uppnŒ syftet med upphandlingen. Upphandlingens syfte kan uppnŒs utan nu aktuellt krav. VGR riskerar Šven att dra pŒ sig onšdiga kostnader till fšljd av kravet. Karenskravet Šr inte proportionerligt. Kravet strider Šven mot likabehandlingsprincipen eftersom leverantšrer med nyanstŠlld personal frŒn V G R missgynnas. F…RV ALTNINGSR€TTEN I G…TEBORG DOM Sida 4 10582-13 E 10759-13 E Kravet strider Šven mot principerna om fri ršrlighet fšr varor och tjŠnster. Dessa principer gŠller Šven vid offentlig upphandling. Karenskravet skapar en inlŒsningseffekt. VGR Šr en mycket stor arbetsgivare och i dagslŠget Šr ca 3 100 lŠkarsekreterare anstŠllda inom landstinget. Det Šr sŒledes mycket sannolikt att en lŠkarsekreterare vill byta en arbetsplats mot en annan men inom samma landsting. Med tanke pŒ landstingets geografiska storhet Šr det vidare svŒrt fšr arbetstagaren att pendla till ett arbete i ett annat lands- ting. Det aktuella kravet hindrar sŒledes bŒde arbetstagarens yrkesutšvning och bemanningsfšretagens verksamhet. VGR har inte heller visat att det fšreligger en verklig risk fšr en stršmning av anstŠllda frŒn VGR till be- manningsfšretagen. FšrsŠkringskrav VGR har Šven under annonseringstiden vidtagit ŒtgŠrder som innebŠr att nya obligatoriska krav har tillfšrts underlaget vilket medfšr att fšrfrŒg- ningsunderlaget har Šndrats i vŠsentlig omfattning. I fšrfrŒgningsunderlaget anges att "Leverantšren ska under hela avtalspe- rioden vidmakthŒlla erforderligt fšrsŠkringsskyddfšr sina Œtaganden. NŠr det gŠller patientfšrsŠkringen omfattas den aktuella verksamheten av den som tecknas av VŠstra Gštalandsregionen.". Under tiden fšr frŒgor och svar kom fšljande in: FrŒga: "Eftersom ansvaret inte Šr reglerat i Avtalsvillkoren sŒ kan det tol- kas som obegrŠnsat. Ett obegrŠnsat ansvar har varken vi eller nŒgot fšre- tag i den bransch vi verkar tŠckning fšr. Vi undrar dŠrfšr om ett kom- mande avtal kan innehŒlla ett beloppsbegrŠnsat ansvar..." Svar: "FšrsŠkringsskyddetfŒr ef understiga 10 miljoner.". FšrfrŒgningsunderlaget innehšll inte nŒgot krav pŒ fšrsŠkringsskyddets omfattning. Svaret innebŠr att ett nytt skall-krav har tillkommit under an- F…RV ALTNINGSR€TTEN I G…TEBORG D O M 10582-13 E 10759-13 E nonsermgstiden. FšrŠndringen fŒr anses vara vŠsentlig och den har en be- tydande kostnadsdrivande faktor fšr anbudssumman. FšrŠndringar av vŠ- sentlig karaktŠr fŒr inte gšras under pŒgŒende upphandlingsprocess. Skada Dedicare har till fšljd av utformningen av kraven i fšrfrŒgningsunderlaget inte kunnat utforma ett optimalt konkurrenskraftigt anbud och dŠrmed av- stŒtt frŒn att lŠmna anbud. Dedicare Šr en av de stšrsta aktšrerna inom vŒrdbemanning och hade med stšrsta sannolikhet tilldelats uppdrag om optimalt anbud hade kunnat lŠmnas. Dedicare lider dŠrmed stor-ekonomisk skada genom VGR:s agerande. VŠstra Gštalandsregionen VGR anser att ansškan ska avslŒs och anfšr bl.a. fšljande. VGR har inte brutit mot reglerna i LOU eller de grundlŠggande principerna fšr upphandling. Det saknas dŠrmed skŠl att gšra om upphandlingen. De- dicare har inte heller riskerat att lida sŒdan skada som avses i LOU. Det Šr Šven Dedicare som har att visa att det fšreligger skŠl att gšra om upphand- lingen. Karenskravet VGR:s behov av lŠkarsekreterare tillgodoses i allra stšrsta utstrŠckning genom anstŠllning. Det Šr fšrst vid bristsituationer som inhyrd personal Šr tŠnkt att anvŠndas. En sekreterare som hyrs in kostar betydligt mer Šn en anstŠlld sekreterare. Det Šr ett vŠl švervŠgt val att uppstŠlla det aktuella karenskravet fšr att undvika att en anstŠlld sekreterare sŠger upp sig frŒn VGR fšr att omedelbart ta anstŠllning hos ett bemanningsfšretag som VGR tecknat avtal med och dŠrefter fortsŠtta samma arbetsuppgifter fšr VGR. I en sŒdan situation kan VGR tvingas kšpa tjŠnster pŒ ett sŠtt som inte varit Sida 5 F…RV AL TNINGSR€TTEN I G…TEBORG DOM Sida 6 10582-13 E 10759-13 E avsett. Ett slopat karenskrav riskerar sŒledes att motverka syftet med upp- handlingen. Att man šverhuvudtaget valt att upphandla lŠkarsekreterare Šr fšr att det Šr ett bristyrke och att VGR har svŒrt att rekrytera lŠkarsekrete- rare i den omfattning som behšvs. Det Šr sŒledes reella risker som VGR har fšrsškt att motverka genom det aktuella kravet. Avtalet lšper vidare pŒ tvŒ Œr med en mšjlig fšrlŠngning pŒ ytterligare tvŒ Œr. Karenskravet pŒ sex mŒnader kan sŒledes inte anses utgšra ett hinder fšr Dedicare att utfšra upphandlade tjŠnster. Genom den nya lagen (2012:854) om uthyrning av arbetstagare (uthyr- ningslagen) som trŠdde ikraft den 1 januari 2013, genomfšrdes beman- ningsdirektivet i Sverige. Samtidigt upphŠvdes bl.a. bestŠmmelsen i 4 € arbetsfšrmedlingslagen som innebar ett generellt krav p Œ bemanningsfšre- tag om att en arbetstagare som sagt upp sig frŒn en anstŠllning och tar an- stŠllning hos en arbetsgivare som hyr ut arbetskraft inte fŒr hyras ut till sin fšrra arbetsgivare tidigare Šn sex mŒnader efter det att ansMlningen hos denne upphšrde. NŒgon bestŠmmelse som reglerar frŒgan om karenstid finns varken i uthyrningslagen eller i bemanningsdirektivet. Att lagstiftaren valt att upphŠva det generella kravet pŒ bemanningsfšretag om karenstid innebŠr inte pŒ nŒgot sŠtt ett hinder fšr en upphandlande myndighet att sjŠlv fortsŠtta att pŒ frivillig vŠg stŠlla motsvarande krav vid upphandling av bemanningstjŠnster. Inte heller strider ett sŒdant frivilligt krav mot be- manningsdirektivets artikel 4.1 eller EUF-fšrdraget. Kravet om karens stŒr i proportion till syftet med kravet. NŒgot annat och mindre ingripande sŠtt att uppnŒ kravets syfte fmns inte. Kravet gŠller lika fšr alla leverantšrer och alla leverantšrer har fŒtt exakt samma fšrutsŠtt- ningar. Kravet pŒ likabehandling Šr dŠrfšr uppfyllt. F…RV AL TNINGSR€TTEN I G…TEBORG DOM Sida? 10582-13 E 10759-13 E FšrsŠkringskrav I fšrfrŒgningsunderlaget anges att oklarheter eller otydligheter i fšrfrŒg- ningsunderlaget gŠrna kan bemštas skriftligt under den tid det finns mšj- lighet fšr leverantšrerna att stŠlla frŒgor. Det anges ocksŒ att om fšrfrŒg- ningsunderlaget behšver fšrtydligas/kompletteras med anledning av in- komna frŒgor lŠmnas skriftligt fšrtydligande/komplettering senast sex da- gar fšre angiven sista anbudsdag till alla som begŠrt fšrfrŒgningsunderla- get. Den aktuella frŒgan och svaret har sŒledes redovisats till samtliga leve- rantšrer som har begŠrt ut fšrfrŒgningsunderlaget, inklusive Dedicare. De- dicare har sŒledes fŒtt del av de aktuella uppgifterna innan anbudstidens utgŒng. NŒgra reaktioner med anledning av svaret har inte kommit, vare sig frŒn Dedicare eller frŒn nŒgon annan leverantšr. Svaret innebŠr vidare inte nŒgon vŠsentlig fšrŠndring av fšrfrŒgningsun- derlaget. Inget obligatoriskt krav har vare sig tillfšrts eller tagits bort. Sva- ret har inte heller inneburit nŒgon vŠsentlig skillnad fšr leverantšrernas anbudslŠmnande. Informationen Šr ett fšrtydligande av redan angett krav i fšrfrŒgningsunderlaget. I den mŒn det Šr frŒga om en fšrŠndring framstŒr den som helt ovŠsentlig i fšrhŒllande till upphandlingen som helhet. Att gšra om upphandlingen pŒ denna grund skulle vara orimligt och det skulle sannolikt inte heller utgšra saklig grund fšr att avbryta upphandlingen. VGR kan under inga omstŠndigheter se att informationen om att fšrsŠk- ringsskyddet inte fŒr understiga 10 miljoner kan ha avhŒllit Dedicare frŒn att lŠmna anbud. Skada Dedicare har inte riskerat att lida sŒdan skada som avses i LOU. Bolaget har inte lŠmnat anbud i upphandlingen. VGR ifrŒgasŠtter Šven om den kri- tik som Dedicare har riktat mot upphandlingen pŒverkat bolagets mšjlig- heter att lŠmna anbud. F…RV AL TNINGSR€TTEN I G…TEBORG DOM Sida 8 10582-13 E 10759-13 E MŒl nr 10759-13 Conscriptor AB ./. VŠstra Gštalandsregionen Conscriptor AB Conscriptor AB (Conscriptor) har ansškt om šverpršvning och yrkar att upphandlingen ska rŠttas pŒ sŒ sŠtt att Conscriptors anbud ska tas med vid utvŠrderingen. I andra hand yrkas att upphandlingen ska gšras om. Conscriptor anfšr i huvudsak fšljande. Conscriptors anbud har inte ansetts uppfylla kompetenskravet pŒ tvŒ Œrs erfarenhet av bemanning av lŠkarsek- reterare och har dŠrmed uteslutits frŒn utvŠrderingen. Conscriptor har i sitt anbud beskrivit fem Œrs erfarenhet av bemanning av lŠkarsekreterare och uppfyller dŠrmed stŠllt krav om tvŒ Œrs erfarenhet. Conscriptor har Šven - i enlighet med stŠllt krav - lŠmnat tvŒ referenser. Det Šr sŒledes visat att Conscriptor uppfyller stŠllt krav. TvŒ av de godkŠnda anbuden har dessu- tom godkŠnts trots brister i referenser. Eftersom švriga leverantšrer inte har uteslutits pŒ grund av bristande kravuppfyllelse avseende kompetens- kravet har likabehandlingsprincipen inte upprŠtthŒllits. Det har inte heller av fšrfrŒgningsunderlaget framgŒtt att det skulle fšreligga skillnader pŒ privata och offentliga referenser. Om sŒ Šr fallet har V G R inte heller upp- fyllt transparensprincipen. Om kravet ska tolkas som att endast offentliga referenser godtas strider kravet dessutom mot proportionalitetsprincipen. Det framgŒr inte av fšrfrŒgningsunderlaget att den efterfrŒgade beskriv- ningen skulle utformas pŒ ett sŠrskilt sŠtt. Bolaget har lidit skada pŒ grund av VGR:s agerande. VŠstra Gštalandsregionen VGR anser att ansškan ska avslŒs och anfšr bl.a. fšljande. F…RV ALTNINGSR€TTEN I G…TEBORG DOM Sida 9 10582-13 E 10759-13 E VGR har inte brutit mot reglerna i LOU eller de grundlŠggande principerna fšr upphandling. Conscriptor har inte heller lidit eller riskerat att lida sŒdan skada som avses i LOU. I fšrfrŒgningsunderlaget anges att leverantšren ska ha minst tvŒ Œrs erfa- renhet av bemanning av lŠkarsekreterare. Fšr att styrka detta ska bl.a. en beskrivning av anbudsgivaren lŠmnas. Det fŒr anses vara uppenbart att denna beskrivning ska vara kopplad till upphandlingsobjektet dvs. beman- ning av lŠkarsekreterare. Conscriptor har visserligen lŠmnat en beskrivning av bolaget men beskrivningen synes nŠrmast handla o m digital journalhan- tering och inte bemanning av lŠkarsekreterare. Det gŒr av de lŠmnade refe- renserna inte heller att utlŠsa att Conscriptor uppfyller stŠllt kompetens- krav. Det har dock inte varit nŒgot krav att referenserna ska vara offentliga aktšrer. DOMSK€L TillŠmpliga bestŠmmelser FšrvaltningsrŠtten har enligt 16 kap. 2 € fšrsta stycket LOU att pršva om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundlŠggande princi- perna i 1 kap. 9 € eller nŒgon annan bestŠmmelse i den lagen. Om sŒ Šr fallet och detta har medfšrt att leverantšren lidit eller kan komma att lida skada, ska rŠtten besluta att upphandlingen ska gšras o m eller att den fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse gjorts. Enligt 1 kap. 9 € samma lag ska upphandlande myndigheter behandla leve- rantšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upphandlingar pŒ ett šppet sŠtt. Vid upphandlingar ska enligt samma para- graf principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet iakttas. F…RV ALTNINGSR€TTEN I G…TEBORG DOM Sida 10 10582-13 E 10759-13 E FšrvaltningsrŠttens bedšmning MŒl nr 10582-13 Dedicare AB ./. VŠstra Gštalandsregionen Inledningsvis konstaterar fšrvaltningsrŠtten att den upphandlande myndig- heten har stor frihet att formulera kraven i fšrfrŒgningsunderlaget utifrŒn sina behov sŒ lŠnge dessa Šr transparenta och inte strider mot de grundlŠg- gande principerna i LOU. Ett fšrfrŒgningsunderlag ska dock vara sŒ klart och tydligt utformat och innehŒlla samtliga krav pŒ det som ska upphand- las att en leverantšr pŒ grundval av detta kan avgšra vad den upphandlande myndigheten tillmŠter betydelse vid upphandlingen. Kraven ska vara for- mulerade pŒ ett sŒdant sŠtt att alla rimligt informerade och normalt om- sorgsfulla anbudsgivare kan tolka kriterierna pŒ samma sŠtt. €ven den upphandlande myndigheten ska tolka kraven pŒ samma sŠtt under hela fšrfarandet. Detta fšljer av gemenskapsrŠttens krav pŒ likabehandling, fšr- utsebarhet och transparens. StŠllda krav ska Šven vara proportionerliga till det fšremŒl eller den tjŠnst som upphandlas. Skada Eftersom Dedicare enligt uppgift inte har kunnat lŠmna anbud pŒ grund av de nu aktuella kraven om fšrsŠkringsskydd och karens anser fšrvaltnings- rŠtten att Dedicare har eller kan ha lidit skada pŒ det sŠtt som avses i LOU. Karensvillkor VGR har upphandlat bemanning av lŠkarsekreterare. I den aktuella upp- handlingen har det angetts ett karenskrav som innebŠr att engagerade lŠ- karsekreterare inte fŒr vara eller ha varit anstŠllda inom VGR de senaste sex mŒnaderna fšre ett uppdrag. Det Šr detta krav som bolaget i fšrsta hand anser vara felaktigt och stŒ i strid med proportionalitetsprincipen. F…RVALTNINGSR€TTEN D O M I G…TEBORG Sida 11 10582-13E 10759-13 E Bemanningsdirektivet (2008/104/EG) har infšrlivats i svensk lag genom lag (2012:854) om uthyrning av arbetstagare som trŠdde ikraft den 1 janu- ari 2013.1 samband med infšrlivandet togs Šven den s.k. karensregeln bort ur lagen (1993:440) om privat arbetsfšrmedling och uthyrning av arbets- kraft. I samband med utredningen infšr infšrlivandet av bemanningsdirek- tivet (SOU 2011:5) konstaterades att karensregeln fšrsvŒrade uthyrning av arbetskraft och fšljaktligen utgjorde ett hinder mot sŒdan verksamhet i strid med artikel 4.1 bemanningsdirektivet. Det konstaterades Šven att regeln om karens inte var nšdvŠndig fšr att tillgodose allmŠnintresset och att det inte fanns skŠl att tro att den behšvdes fšr att garantera att arbetsmark- naden fungerar vŠl eller att missbruk fšrhindras. Utredningen fšreslog dŠr- fšr att regeln skulle avskaffas, vilket sedermera Šven skedde. Mot bakgrund av ovanstŒende resonemang samt med hŠnsyn till den gene- rella utformning kravet har getts i nu aktuellt fšrfrŒgningsunderlag menar fšrvaltningsrŠtten att det aktuella karensvillkoret fŒr anses stŒ i strid med proportionalitetsprincipen.Enligt fšrvaltningsrŠttens meninghadekravet kunnat formuleras mindre generellt, och dŠrmed mindre ingripande, utan att dess syfte hade gŒtt fšrlorat. Eftersom VGR dŠrmed har brutit mot de grundlŠggande principerna fšr upphandling fšreligger det skŠl att ingripa mot upphandlingen. Eftersom det aktuella kravet har pŒverkat det konkur- rensuppsškande skedet ska upphandlingen gšras om. Mot bakgrund av utgŒngen i mŒlet saknas det skŠl att pršva Dedicares in- vŠndning avseende fšrsŠkringsskydd. Sida 12 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 10582-13 E I G…TEBORG 10759-13 E MŒl nr 10759-13 Conscriptor AB ./. VŠstra Gštalandsregionen Med hŠnsyn till att fšrvaltningsrŠtten ovan har funnit att upphandlingen har sŒdana brister att den ska gšras om saknas det skŠl att pršva Conscriptors yrkande om rŠttelse. HUR MAN …VERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1B LOU) AnnRittri RŒdman Fšredragande i mŒlen har varit Lena Rehnberg. HUR MAN …VERKLAGAR Den som vill šverklaga kammarrŠttens avgšrande ska skriva till Hšgsta fšrvaltningsdomstolen. Skrivelsen stŠlls alltsŒ tUI Hšgsta fšrvaltningsdomstolen men ska skickas eller lŠmnas till kammarrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till kammarrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klagandenfickdel av beslutet Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagande fšr det allmŠnna rŠknas dock frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fbr šverklagande infaller pŒ en lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommar-, jul- eller nyŒrsafton, rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i Hšgsta fšmlmingsdornstolen krŠvs att pršvningstillstŒnd meddelas. Hšgsta fbivaltningsdomstolen lŠmnar pršvningstillstŒnd om det Šr av viktfšrledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas eller om det finns synnerliga skŠl till sŒdan pršvning, sŒsom att det finns grundfšrresning eller att mŒlets utgŒng i kammarrŠtten uppenbarligen beror pŒ grovtfšrbiseendeeller grovt misstag. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr kammarrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till Hšgsta fšmltaingsdomstolen varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla fšljande uppgifter; 1. den klagandes namn, person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning lŠmnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i mŒlet. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e-postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges.Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras Šr det viktigt att anmŠlan snarast gšrs till Hšgsta fšrvaltningsdomstolen 2. det beslut som šverklagas med uppgift om kammarrŠttens namn, mŒlnummer samt dagenfšrbeslutet 3. de skŠl som klaganden vill Œberopafšrsin begŠran om att fa pršvningstillstŒnd 4. den Šndring av kammarrŠttens beslut som klaganden vill fa till stŒnd och skŠlenfšrdetta 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. DV681 FormulŠr 1 Bilaga Bilaga