FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING Enhet 1 Boris Melvås SÖKANDE DOM 2013-05-15 Meddelad i Jönköping Mål nr 1905-13 Domare 1:2 Sida 1 (4) Taxi Jönköping AB, 556426-2847 Datorgatan 5 561 33 Huskvarna Ombud: Advokaten Madeleine Sifvert Advokatfirman Nova AB Box 55996 102 16 Stockholm MOTPART Jordbruksverket 551 82 Jönköping SAKEN KONKURRENSVERKET 2013 -os-,. t 6 . " ,' Aktbll Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen avseende "Taxiresor mellan Jönköping med omnejd till Landvetters flygplats och omvänt" med sista anbudsdag den 2 april 2013 ska göras om. BAKGRUND Jordbruksverket genomför en upphandling av taxiresor genom ett förenklat förfarande enligt LOU. Sista anbudsdag var den 2 april 2013. I förfråg­ ningsunderlaget angavs att avtalet beräknas starta omkrip.g den 1 juni 2013 (punkt 1.1.4). Vidare angavs under punkt 3.1.1 Krav på uppdraget bl.a. följande. Jordbruksverket samarbetar idag med eBuilder genom att an­ vända reseportalen Travel. Via portalen hanteras profilhantering, reseräk­ ningar samt följesedlar och resekontofakturor. Vald leverantör ska kunna Dok.Id 99218 Postadress Box 2201 550 02 Jönköping Besöksadress Hamngatan 15 Telefon 036-15 66 00 E-post: Telefax 036-15 66 55 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 ; Avd Dnr : KSnr forvaltningsrattenijonkoping@dom.se www.forvaltningsrattenijonkoping.domstoI.se :i :; r . . . - ;i�1; ,.,.. leverera tjänster som erbjuder ett färdigt gränssnitt och därmed en koppling till eBuilders portal Travel eller via Amadeus GDS-system och då via re­ sebyrå. Leverantören ska senast två veckor före avtalsstart ha en för Jord- �; ; v rket anpassad och fungerande systemintegration via Amadeus GDS � '.;1,:�f�J � 1 bifdg�s;anbudet. 11·./:,)! i ,1 Enligt tilldelningsbeslutet uppfyllde endast Nettbuss Transfer AB Taxire­ sor (Nettbuss) samtliga ska-krav. Taxi Jönköping AB (Taxi Jönköping) bedömdes inte uppfylla kravet på att senast två veckor före avtalsstart ha en för Jordbruksverket anpassad och fungerande systemadministration via Amadeus GDS eller eBuliders portal Travel och DinersTac. YRKANDEN M.M. Taxi Jönköping ansöker om överprövning och yrkar att förvaltningsrätten ska förordna att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse har skett på så sätt att även Taxi Jönköpings anbud beaktas vid anbudsutvärderingen, alternativt att förvaltningsrätten förordnar att upphandlingen ska göras om. Jordbruksverket har agerat i strid mot 1 kap. 9 § LOU och de principer som anges i lagrummet. Följande omständigheter åberopas: 1) Tiden mellan den tidigaste dagen för avtalstecknande (22 april) och första avtalsdagen (1 juni) är för kort för att det ska vara möjligt för an­ budsgivare som inte redan har eBuilders system att hinna implementera systemet. 2) Anbudsgivamas uppgifter om tidplan för implementering har inte kon­ trollerats av Jordbruksverket. �i �,; .' ·,-' s arb�. te med Jordbruksverket. Leverantören ska beskriva denna system- tL. \! _ -· ·�• . .. - ., . .. � integfation och inkomma med tidplan för implementeringen. Denna ska Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1905-13 I JÖNKÖPING Enhet 1 tkJ�·/11 . ... V )<>,·~ , , i eller eBuilders portal Travel och DinersTac. Uppsättningen ska göras i ·.:�-,__ -r\· lt� \ Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1905-13 I JÖNKÖPING Enhet 1 3) Nettbuss har i sitt anbud angett att implementeringen kommer att vara klar till avtalsstart och inte senast två veckor före avtalsstart, vilket är det ska-krav Jordbruksverket har ställt upp i förfrågningsunderlaget. Taxi Jönköping utvecklar grunderna vad gäller 1) på i huvudsak följande sätt. Företagets system har i dagsläget ingen koppling till eBuilders portal. Enligt eBuilder tar deras arbete med implementering av det av Jordbruks­ verket efterfrågade och anvisade systemet upp till tre veckor efter avtal. Taxi Jönköping behöver säkert lika lång tid själva för att planera detta ar­ bete. Detta innebär att företaget som tidigast kan ha en färdig lösning efter sommaren. Tiden mellan avtalets tecknande och första avtalsdagen är där­ med så kort att det missgynnar leverantörer som liksom Taxi Jönköping inte redan har eBuilders system, eftersom de får svårt att hinna implemen­ tera systemet om de tilldelas kontraktet. Ska-kravet i förfrågningsunderla­ get strider därför mot likabehandlingsprincipen. Jordbruksverket tillstyrker Taxi Jönköpings yrkande om att den offentliga upphandlingen ska göras om, eftersom inget av anbuden kan bedömas upp­ fylla samtliga ska-krav. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Gällande regler Av 15 kap. 2 § LOU framgår att för förenklade upphandlingar gäller även bl.a. 1 kap. och 16 kap. LOU. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1905-13 I JÖNKÖPING Enhet 1 I 16 kap. 4 § LOU anges bl.a. följande. Efter ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada får allmän förvaltnings­ domstol överpröva en upphandling. Av 16 kap. 6 § LOU framgår bl.a. följande. Om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller nå­ gon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandling­ en ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Vad Taxi Jönköping har anfört ger stöd för att tiden mellan det tidigaste datumet för avtalstecknande(22 april) och datumet för systemintegration (18 maj) är så kort att den är oförenlig med de allmänna principerna i 1 kap. 9 § LOU Gfr Högsta förvaltningsdomstolens dom i mål 6737-11). Den korta tidsfristen har medfört att Taxi Jönköping har lidit skada. Grund för att förordna om ingripande enligt LOU föreligger därmed. En brist av detta slag får anses ha skadat upphandlingens konkurrensuppsökande skede och upphandlingen ska därför göras om. Med anledning av den bedömningen saknas skäl att överpröva upphandlingen utifrån de övriga omständigheter som Taxi Jönköping har åberopat. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga(DV 3109/lD LOU) deaaO:lti/4,r� Lena Schön-Barkestam Ii