FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2010-07-02 Meddelad i Stockholm Mål nr 31528-10 Enhet 14 Sida 1 (6) STARK Fasadrenovering i Sverige AB, 556660-6157 Box 6081 141 06 Kungens Kurva Ombud: Advokat Liselott Fröstad och jur. kand. Fredrik Ulvenfalk Berg Andersson Gustafsson Advokatbyrå KB Box 3124 103 62 Stockholm MOTPART AB Familjebostäder, 556035-0067 Box 49103 100 28 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten bifaller ansökan och förordnar att upphandlingen ska göras om. Dok.Id 37665 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 08-561 680 00 E-post: Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 31528-10 Allmänna avdelningen BAKGRUND OCH YRKANDEN AB Familjebostäder (Fami�jebostäder) genomför en upphandling av utföran­ de av puts och tilläggsisolering på delar av sitt hyresfastighetsbestånd i Tall­ laogen i Stockholm på totalentreprenad (projektnummer 5761). Fami�jebostäder har i tilldelningsbeslut den 18 maj2010 meddelat att man antagit ett annat anbud än anbudet från STARK Fasadrenovering i Sverige AB. STARK. Fasadrenovering i Sverige AB (bolaget) ansöker om överprövning och yrkar att förvaltningsrätten beslutar att den aktuella upphandlingen inte får avslutas innan rättelse vidtagits genom en ny anbudsutvärdering varvid bolagets anbud ska anses vara mest ekonomiskt fördelaktigt. I andra hand yrkas att förvaltningsrätten beslutar om att upphandlingen ska göras om. Familjebostäder bestrider bifall till ansökan. Förvaltningsrätten har i beslut den28 maj2010 förordnat att upphandling­ en tills vidare inte får avslutas. UTVECKLANDE AV TALAN Bolaget anför till stöd för sin talan bland annat följande. I förfrågningsun­ derlaget anges att vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelalctiga kommer hänsyn att tas till omständigheter enligt följande rangordning: I STOCKHOLM 1. Kvalitet 2. Pris 3. Färdigställandetider 40 %, 35 % 25 % FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmäima avdelningen DOM Sida 3 31528-10 Dessutom framgår att i fråga om den inbördes rangordningen i ovan angiv­ na punkter så kommer dessa att värderas i fallande prioritetsordning. Ut­ över det anges inte några omständigheter som utvisar p� vilket sätt kvalitet och pris ska utvärderas eller hur värderingen kommer att utföras. Avseende färdigställandetid anges endast att tiden kommer att värderas utifrån samt­ liga anbuds färdigställandetider. Inget anges om hur värderingen kommer att ske eller på vilka villkor. När det gäller utvärderingskriterierna anges inte hur utvärderingen kommer att gå till eller på vilket sätt poängsättning kommer att ske. Bolaget begärde att få ta del av den detaljerade utvärde­ ringen avseende upphandlingen och tillställdes den24 maj2010 en hand­ ling, daterad den24 maj2010. Utvärderingen daterad den24 maj2010 är snarlik utvärderingen daterad den 18 maj2010 som bifogades tilldelnings­ beslutet. Det framgår fortfarande inte hur utvärderingen har genomförts avseende pris, kvalitet eller tid. De i utvärderingarna angivna parametrarna och berälmingsgrunderna går inte heller att återfinna i förfrågningsunderla­ get. Familjebostäder har åsidosatt reglerna om transparens och förutsebar­ het genom att underlåta att i förfrågningsunderlaget ange den poängsätt­ nings- och utvärderingsmodell som använts vid utvärderingen av anbuden. Den utvärderingsmodell som använts har inte varit förutsebar och har inte heller inneburit att samtliga anbudslämnare behandlats lika. Bolaget kan komma att lida skada på grund av åsidosättandet av reglerna. Familjebostäder anför bland annat följande. Utvärderingen har skett likar­ tat för alla anbud. Dock medges att villkoren och förutsättningarna för själ­ va utvärderingen inte har angivits i förfrågningsunderlaget. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser 1 kap. 9 § LOU har följande lydelse. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 31528-10 samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. 16 kap. 2 § första stycket LOU har följande lydelse. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantö­ ren lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandling­ en skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Utredningen i målet I förfrågningsunderlaget, Administrativa föreskrifter för totalentreprenad, AFB. 52. Värderingsgrunder vid prövning av anbud, anges bl.a. följande. Vid bedömning av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga kommer hänsyn att tas till de omständigheter som rangordnas enligt nedan: I STOCKHOLM Allmänna avdelningen 1. Kvalitet 2. Pris 3. Färdigställandetider 40 % 35% 25 % I fråga om den inbördes rangordningen under respektive punkt ovan anges dessa i fallande prioritetsordning där a värderas högre än b och så vidare. 1. Vid utvärdering av kvalitet kommer följande att beaktas a) beställarens egna erfarenheter av entreprenörens kvalitet i utfö­ randet b) annanserfarenhetaventreprenörenskvalitetavutförandet,vil­ ka erfarenheter kommer att inhämtas genom kontakt med refe­ renser c) företagets kvalitetssystem, vilket utvärderas genom att anbuds­ givaren skall ange av honom utförda referensprqjekt, som kan ligga till grund för värdering och kontroll av dessa samt d) utbildning och yrkeskvalifikationer beträffande de personer som skall utföra tjänsterna. 2. Vid utvärdering av pris kommer följande att beaktas a) anbudssumman b) a-priser c) entreprenörarvoden 3. Med färdigställandetider avses färdigställandetid med hänsyn till fuktsäker byggnad med för hyresgästen fungerande servicefunktioner som entreer, e FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen tvättstuga, soprum, kabel-tv, telefon m.m. Färdigställandeti­ den kommer därefter att värderas utifrån samtliga anbuds medfärdigställandetid. Förvaltningsrättens bedömning Bolaget har anfört att förfrågningsunderlaget och den utvärderingsmodell som använts brister i transparens och förutsebarhet och att samtliga an­ budsgivare inte heller behandlats lika. Det ställs höga krav på både förfrågningsunderlag och utvärderingsmodel­ ler för att de inte ska komma i konflikt med principerna i 1 kap. 9 § LOU. EG-domstolen uttalade i Siac--målet (C-19/00) bl.a. följande. "Tilldel­ ningskriteriema ska vara formulerade, i kontraktshandlingama eller i med­ delande om upphandling, på ett sådant sätt att alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla anbudsgivare kan tolka kriterierna på samma sätt." Regeringsrätten uttalade i avgörandet RÅ 2002 ref. 5 0 att de skiftande för­ hållanden som förekommer i det ekonomiska livet gör att även förfråg­ ningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får godtas under förntsättning att de principer som bär upp lagen om offentlig upphandling och gemenskapsrätten inte träds för när. Förvaltningsrätten konstaterar att det i nu aktuellt förfrågningsunderlag sal