FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 16 SÖKANDE Sida 1 (4) KONKURRENSVERKET 2013 -06- 1 3 Avd Dnr KSnr Fruktbudet i Norden AB, 556325-1486 Voltavägen 13 A 168 69 Bromma MOTPART Totalförsvarets Forskningsinstitut Inköp 164 90 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Aktbll ,, DOM 2013-06-12 Meddelad i Stockholm Mål nr 9472-13 Dok.Id 357279 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00715:00 08-561 680 00 E-post: Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9472-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND Totalförsvarets Forskningsinstitut (FOI) genomför en ramavtalsupphand­ ling av fruktleveranser till FOI:s anläggningar i Stockholm och Linköping. Avsikten med upphandlingen är att säkerställa leveranser av frukt till FOI:s personal genom tecknande av ramavta:1 med en eller två leverantörer. Upphandlingen genomförs som ett förenklat förfarande enligt lagen om offentlig upphandling (LOU). I tilldelningsbeslutet, daterat den 16 april 2013, framgår att FOI beslutat att teckna avtal med annan leverantör än Fruktbudet i Norden AB (bolaget) avseende fruktleveranser till FOI i Stockholm. YRKANDENM.M. Bolaget ansöker om överprövning och yrkar att anbudet från den vinnande parten ska di_skvalificeras. Till stöd för sin talan har bolaget anfört bl.a. följande. I punkten2.1.7 . med rubriken "Miljökrav" i förfrågningsunder­ laget framgår att frukterna ska vara ekologiska och uppfylla kriterierna enligt rådets förordning (EG) 834/2007 och kommissionens förordning 889/2008 om ekologisk produktion och.märkning av ekologiska produkter. Man ska bevisa att man uppfyller detta krav med en bilaga som styrker detta. Den anbudsgivare som fått anbudet har bifogat ett certifikat från sin leverapför, vilket enligt bolagets uppfattning inte uppfyller det aktuella skall-kravet. Enligt bolaget är kraven för att leverera ekologiska produkter enligt förordningen att hela kedjan från producent till sista leverantör före slutkund ska ha ett certifikat och att det genomrörs revisioner av utom­ stående part som säkerställer den ekologiska produktionen. Genom att man har ett eget certifikat så genomrörs årliga revisioner som bLa. går igenom antalet köpt ekologisk frukt i kg jämf"ört med antalet sålda kg, hur den ekologiska frukten placeras och hanteras i lokalerna; var man packar de _ ____ekologiskakorgarnaochhurmanmärkerprodukternasåatt_detklart framgår att de är ekologiska. Vidare ska riske� för att blanda ekologisk och Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9472-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen vanlig frukt minimeras och det ska finnas rutiner för detta. Bolaget menar att den vinnande anbudsgivaren med det bifogade certifikatet har klargjort att man inte uppfyller skall-kravet. Man kan inte utan certifikat beställa ekologisk frukt från en leverantör och sedan packa upp de ekologiska fruktlådorna och packa om dem till ekologiska fruktkorgar. Då har man brutit mot kriterierna och den ekologiska kedjan. Av det skälet skulle anbudet från den vinnande parten ha diskvalificerats. Det är inte första gången som ett sådant anbud lämnats och därefter diskvalificerats. Av det skälet har bolaget såsom andra företag införskaffat de rutiner och certifikat som efterfrågas i detta och andra liknande anbud. FOI anser att skall-kraven är uppfyllda och att tilldelningsbeslutet ska kvarstå. SKÄLEN FÖRAV GÖRANDET Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad leverantören har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åt­ gärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs vidare att leverantören kan visa att denne har lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande enheten brutit mot de grundläggande principerna i LOU. De grundläggande principer som ska iakttas vid all offentlig upphandling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppen­ het och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Av likabehandlingsprincipen som anges i 1 kap. 9 § LOU följer att den upphandlande myndigheten inte f'ar efterge eller bortse från förfrågnings­ underlagets obligatoriska krav, s.k. skall-krav. Krav som anges i förfråg­ ningsunderlaget måste alltså vara uppfyllda för att den upphandlande myndigheten ska kum:ta utvärdeta-öch-pröva-anbudet: Sida 4. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9472-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen I punkt 2.1.7 i förfrågningsunderlaget anges som ett obligatoriskt krav att frukterna ska vara ekologiska och uppfylla kriterierna enligt rådets förordning (EG) 834/2007 och kommissionens förordning 889/2008 om ekologisk produktion och märkning av ekologiska produkter. Vidare anges följande. "Uppfylls miljökravet? Dokumentation som visar att kravet upp­ fylls bifogas anbudet. Ange bilagans nummer och namn i kommentarsfält." Förvaltningsrättens uppfattning är att det obligatoriska kravet i punkten 2.1.7 tar sikte på produkternas (dvs. frukternas) beskaffenhet; att de ska vara ekologiska och uppfylla kriterierna enligt rådets och kommissionens förordningar. Av utredningen i målet framgår att den vinnande anbuds­ givaren har svarat ja på frågan om denne uppfyller miljökravet i den aktuella punkten. Till anbudet har anbudsgivaren bifogat ett ·certifikat för ekologisk produktion utställt på sin leverantör. Det har inte framkommit något som tyder på att FOI förfarit felaktigt då myndigheten bedömt att anbudsgivaren därmed har uppfyllt kravet på att visa att miljökravet är uppfyllt. Bolaget har inte heller i övrigt anfört något i sin ansökan som tyder på att upphandlingen har utförts i strid mot LOU eller någon av de grundläggande gemenskapsrättsliga principerna för offentlig upphandling. Det finns alltså inte förutsättningar för ingripande enligt 16 kap. 6 § LOU. Bolagets ansökan om överprövning ska därför avslås. HURMANÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/lA LOU). Per Eskilsson Rådman - --·--�-----------· - -- - - --�- -- Förvaltningsrättsnotarien Malin Stener har föredragit målet. - -- -�Qm_någon p_erson- eller adressupp�---- -­ ändras är det viktigt att anmälan snarast DV3109/1ALOU görs till kammarrätten, HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltnings rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser .att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövnings-tillstånd, 5. den ändring av förvaltningsiättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster rar avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I.de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande rar inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysnin om hur man 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. gar Bilaga 1