FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Föredragande Matilda Skogberg SÖKANDE DOM 2020-04-14 M eddelad i Falun Mål nr 1131-20 Sida 1 (6) HA Bygg EntreprenadAktiebolag, 556429-4121 Ombud:Advokat Jimmy Carnelind MAQSAdvokatbyråAB Box 11918 404 39 Göteborg MOTPART Framtidens ByggutvecklingAB, 556731-5170 Sven Hultins Plats 2 412 58 Göteborg SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. f'tfONKURRENSVERKET (Enhet l(Snr Ak!bil Dm --- Dok.Id 278188 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1131-20 I FALUN BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Framtidens Byggutveckling AB (Framtiden) gör en upphandling av Östra Kålltorp nybyggnad parkeringsdäck (projekt nr 316011). Upphandlingen ge­ nomförs genom ett förenklat förfarande enligt lagen (2016:1145) om offent­ lig upphandling, LOU. Av tillclelningsbeslutet framgår att ett anbud från AF Bygg Göteborg AB (AF Bygg) antagits samt att HA Bygg Entreprenad Ak­ tiebolag (HA Bygg) lämnat den näst lägsta anbudssumman. H A Bygg yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att en ny utvärdering ska äga rum i vilken anbudet från AF Bygg inte ska ingå. HA Bygg anför i huvudsak följande. AF Bygg har i strid med upphandlingsdokumenten inte särredovisat kostnaden för elen senare etappen. Anbudet från AF Bygg inne­ håller således en brist mot ett obligatoriskt krav och ska därför förkastas. Det kan också noteras att avsaknad av särreclovisning har en reell inverkan. Kostnaden för etappen ska innehållas och det har haft en påverkan på HA Byggs anbuclspris. Om en korrekt utvärdering hade genomförts hade HA Bygg tilldelats kontrak.iet. HA Bygg lider eller riskerar därmed att lida skada. Framtiden bestrider HA Byggs yrkande och anför i huvudsak följande. Det är riktigt att det framgår av upphancllingsclokumenten att kostnaden för elen senare etappen ska särreclovisas i anbudet och innehållas till dess att arbetet utförts och besiktigats. Syftet med kravet på särreclovisning är att Framtiden ska få en uppfattning om hur stor del av anbuclssumman som avser elen se­ nare etappen, och som clärmecl, för det fall kontrakt tilldelas, kommer att be­ talas först när elen senare etappen utförts. Kravet är av administrativ karaktär och har ställts i syfte att underlätta för Framtidens egna ekonomiska plane­ ring och redovisning. Vidare är det riktigt att den anbudsgivare som tillde­ lats kontraktet, AF Bygg, inte har särredovisat summan för den senare etap- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1131-20 IFALUN pen i anbudsformuläret. Det har dock varit uppenbart att anbudspriset mots­ varar hela kontraktssumman för entreprenaden och att uppgift om pris för den senare etappen därmed också lämnats. Framtiden har därför muntligen i samband med anbudsgenomgången inhämtat en komplettering frånAF Bygg. EnligtAF Byggs kompletterande uppgift uppgår delbeloppet för den senare etappen till 389 465 kr och den delsumman ingår i anbudspriset om 23 160 000 kr. En upphandlande myndighet har rätt att begära att en an­ budsgivare förtydligar eller kompletterar en handling som getts in av an­ budsgivare enligt 4 kap. 9 § LOU. Detta förutsatt att det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsningar. Kompletteringen som Framtiden inhämtat frånAF Bygg avser en del av anbudspriset. Komplette­ ringen preciserar hur stor del av det lämnade anbudspriset som avser den se­ nare etappen och utgör därmed en konkretisering av en redan lämnad upp­ gift. Det har inte varit fråga om inhämtande av nya sakuppgifter eller änd­ ring av tidigare lämnade uppgifter. Någon förändring av anbudssumman har inte heller skett. Varken HA Bygg eller någon annan leverantör har miss­ gynnats av kravet, utvärderingen eller i samband med att kompletteringen begärdes in och Framtiden har genom sitt förfarande inte brutit mot likabe­ handlingsprincipen eller någon annan bestämmelse i LOU. HA Bygg har därefter anfört i hu\1.1dsak följande.Av fast praxis följer att kompletteringar eller fö1tydliganden av anbud inte får ske i syfte att samt­ liga obligatoriska krav ska uppfyllas. Möjligheten att avvika från obligato­ riska krav är också kraftigt begränsad efter Högsta förvaltningsdomstolens dom i HFD 2016 ref. 37. Det far anses stå klart att möjligheten till komplet­ tering eller förtydligande handlar om att konkretisera redan lämnade uppgif­ ter.Avsaknaden iAF Byggs anbud av kostnaden för den senare etappen kan aldrig konkretiseras. EftersomAF Bygg i strid med tydliga föreskrifter inte särredovisat kostnaden för den senare etappen så skulle det ha kunnat uppstå frågor om den senare etappen ingick i anbudssumman eller inte. I ett sådant fall hade den totala anbudssumman kunnat konkretiseras med uppgiften om FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN DOM Sida 4 1131-20 att den senare etappen ingick i anbudssumman. Praxis innehåller också ex­ empel på fall där förtydligande över vilka poster som ingår i en prisuppgift accepterats som konkretisering av en redan lämnad uppgift.Avsaknaden av en obligatorisk prisuppgift är däremot inte möjligt att konkretisera. IAF Byggs fall går det således inte att läka bristen genom en konkretisering av anbudssumman. Förtydligande eller komplettering kan heller aldrig ske i syfte att läka en skall-kravsbrist. Kravet påverkar entreprenörens ekonomi i projektet och har inverkat på hur anbudsgivarna har kalkylerat anbuden. Kravet är således inte endast av administrativ karaktär för beställaren. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkterförförvaltningsrättens prövning I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att elen part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter denne grundar sin talan på (RÅ 2009 ref. 69). Av 20 kap. 6 § LOU följer att det förvaltningsrätten har att pröva är om det på grundval av vad HA Bygg anfört är visat att Framtiden har brutit mot nå­ gon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta har medfört att HA Bygg har lidit eller kan komma att lida skada. De grundläggande principerna framgår av 4 kap. 1 § LOU och inne­ bär att upphandlande myndighet ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. Upphandlingsdokianenten I punkt AFB.53 i upphandlingsdokumenten anges följande. AFB.53 Prövning av anbud Anbud kommer att utvärderas enligt utvärderi ngsgrunden pris enligt LOU 19 kap. 24 § punkt 3. I dokumentet Programkrav som är en del av upphancllingsdokumenten anges bl.a. följande. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 113 1-20 IFALUN När bostadshLJSen är färdigställda ska även p-däcket Färdigställas medåterstående pelare, balkar, fönster partie r, yttertakskonstruktion, tätskikt, etc. Detta arbete sker preliminärt i början av 2024. Kostt\adför dennasenareetappskasärredovisasi anbudochinnehållastilldessarbetet utförtsoch besiktigats. Förvaltningsrättens bedömning HA Bygg har gjort gällande attAF Byggs anbud saknar särredovisning för den senare etappen i projektet och att bolagets anbud därmed borde ha för­ kastats samt att Framtiden agerat i strid med de grundläggande principerna och bestämmelserna i LOU när man tillåtit attAF Bygg kompletterat sitt an­ bud med den saknade uppgiften. Framtiden har gjort gällande att det är fråga om en tillåten komplettering när uppgiften inhämtas samt att uppgiften är av administrativ karaktär och inte påverkar utvärderingen. Av 4 kap. 9 § LOU framgår att en upphandlande myndighet får tillåta eller begära att en leverantör rättar en felskrivning, felräkning eller något annat fel i en handling som har getts in av leverantören. Myndigheten får också tillåta eller begära att en leverantör förtydligar eller kompletterar en sådana handling. En sådan åtgärd ska vara förenlig med principen om likabehand­ ling och öppenhet.Av förarbetena till lagen (prop. 2015/16:195 s. 977) framgår följande. Ändring av uppgifter i ett anbud innebär en hög risk för brott mot likabehandlingsprincipen. Bestämmelsen bör tillämpas restriktivt. Helt nya sakuppgifter kan inte tillföras ett anbud genom en komplettering eller ett fö11ydligande. Gemensamt för termerna förtydliga och komplettera är att det inte handlar om att ersätta tidigare lämnade uppgifter med nya utan om att konkretisera dem på något sätt. Konkretiseringen kan ske genom lämnande av uppgifter eller handlingar, t.ex. ett intyg. Av upphandlingsdokumenten framgår att anbudsgivare ska särredovisa kost­ naden för den senare etappen och att kostnaden ska innehållas till dess arbe- Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1131-20 I FALUN tet utförts och besiktigats. Det framgår också att anbud kommer att utvärde­ ras enligt utvärderingsgrunden pris och i anbudsformuläret efterfrågas an­ budssumman. Det är ostridigt attAF Byggs anbud saknat uppgifter om hur stor del av den totala anbudssumman som avser den senare etappen. Frågan i målet är om detta är en sådan uppgift som omfattas av bestämmelserna om komplette­ ring i 4 kap. 9 § LOU eller om Framtiden agerat i strid med LOU när man begärt in uppgiften frånAF Bygg i samband med anbudspresentationen. Enligt förvaltningsrättens mening hade en prisuppgift som går utöver an­ budssumman och således ökar eller minskar den slutliga anbudssumman inte kunnat inhämtas i form av en komplettering. Nu är det dock fråga om en uppgift om hur stor del av den redan lämnade anbudssumman som gäller en viss etapp. Det enda som utvärderas i upphandlingen är den totala an­ budssumman och den uppgift somAF Bygg lämnat efter anbudstidens ut­ gång utvärderas inte, vare sig direkt eller indirekt.AF Byggs anbudssumma har således inte ändrats efter kompletteringen. Vid dessa omständigheter an­ ser förvaltningsrätten att uppgiften om hur stor del av den redan lämnade an­ budssumman som gäller den senare etappen utgör en konkretisering av re­ dan lämnade uppgifter. Det är således fråga om en sådan komplettering som är tillåten enligt 4 kap. 9 § LOU. HA Bygg har således inte anfört omstän­ digheter som medför att Framtiden agerat i strid med de grundläggande principerna eller övriga bestämmelser i LOU när man begäti in komplette­ ringen frånAF Bygg. Skäl för ingripande enligt LOU föreligger därmed inte.Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (FR-05). Anders Lidman rådman Itill SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. D' 01laga ·'j FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. 2. 3. 4. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempeh-is fick del a,- beslutet måndagen elen 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på \V\V\v.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. ------------·-·-··------- --------------------" Sida 2 av 2 www.domstol.se