FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I UPPSALA 2014-12-23 Mål m 6772-14 E Sida 1 (3: Enhet 2 SÖKANDE Meddelad i Uppsala KONKURRENSVERKET Avd Onr KSnr Hertz First Rent A Car AB, 556434-7820 MOTPART Landstinget i Uppsala län Box 602 751 25 Uppsala SAKEN Offentlig upphandling DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan. BAKGRUND Aktbil Landstinget i Uppsala län (landstinget) har gjort en upphandling benämnd "Korttidshyra av fordon upp till 3,5 ton", dm UPPH2014-0163. Lands­ tinget har fattat tilldelningsbeslut och antagit anbud från andra än Hertz First Rent A Car AB (bolaget). YRKANDEN M.M. Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. Anbudsgivarna Avis Biluthyrning och Mabi Sverige AB har kvalificerat sig till utvärdering trots att de inte uppfyllt skall-krav enligt vilket anbud ska signeras av behörig företrädare för anbudsgivaren. Inget av anbuden har signerats av behörig personal då de signerande personerna inte innehar rätter att teckna för sina respektive bolag, vilket framgår av registerutdrag. Dok.Id 139410 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 018-431 63 00 018-431 63 43 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se 20l4 -12- 2 9 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6772-14 I UPPSALA 2014-12-23 DOMSKÄL Förvaltningsrätten ska ta ställning till om det finns skäl att enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) ingripa mot landstingets upphandling med anledning av vad bolaget anfört. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska en upphandlande myndighet behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. I 16 kap. 6 § LOD anges att om den upphand­ lande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOD eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Av likabehandlingsprincipen följer att anbud, som inte uppfyller förfråg­ ningsunderlagets obligatoriska krav, inte ska beaktas vid utvärderingen. Den upphandlande myndigheten får varken ändra eller frångå uppställda krav. Vid en ansökan om överprövning av upphandling är det den sökande par­ ten som ska ange de omständigheter som denne vill åberopa till stöd för att förutsättningar för ett ingripande är uppfyllda (se Högsta förvaltningsdom­ stolens avgörande RÅ 2009 ref. 69). Det är den som gör gällande att det föreligger fel i en upphandling som ska påvisa bristerna i upphandlingen samt orsakssambandet mellan dessa och åberopad skada. För att domstolen ska finna grund för ingripande enligt 16 kap. 6 § LOU är det inte tillräck­ ligt att sökanden anser sig ha lidit skada eller kunnat komma att lida skada, utan sökanden ska också visa att så har varit fallet på grund av de brister som har påtalats (se HFD 2013 ref. 53). Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6772-14 I UPPSALA 2014-12-23 Enligt det i förfrågningsunderlaget obligatoriska kravet ska anbudet vara signerat av behörig företrädare för anbudsgivaren. Bolaget har i målet gjort gällande att två andra anbudsgivare inte hade bort kvalificerats till utvärde­ ring då deras undertecknade anbud inte var signerade av personer, som enligt registerutdrag hade rätt att teckna företagens firma. Förvaltningsrät­ ten finner dock inte att det därav med nödvändighet följer, att anbuden inte skulle ha signerats av behöriga företrädare. När krav på behörig företrädare har ställts ska allmänna civilrättsliga regler tillämpas för att bedöma behö­ righeten (se dom av Kammarrätten i Jönköping den 1 februari 2012 i mål nr 3805-11). En anställd kan genom sin ställning ha behörighet att avge anbud. Likaså kan en anställd eller någon annan ges muntlig eller skriftlig fullmakt att företräda företaget (se dom av Kammarrätten i Jönköping den 27 november 2013 i mål nr 1853-13). Det krävs således inte för skall­ kravets uppfyllnad att anbud lagts av person som enligt Bolagsverkets re­ gisterutdrag är behörig firmatecknare. Förvaltningsrätten finner därför att bolaget inte fullgjort sin bevisbörda för-att de två andra anbudsgivarnas anbud inte rätteligen skulle ha kvalificerats för utvärdering. Förvaltningsrätten konstaterar vidare att bolaget varken gjort gällande att det har lidit skada till följd av landstingets agerande eller påvisat något orsakssamband mellan agerandet och att bolaget skulle ha lidit, eller riske­ rat att lida, skada. Mot bakgrund av det ovan anförda finner förvaltningsrätten att det inte har framkommit skäl att ingripa mot landstingets upphandling. Ansökan om överprövning ska därför avslås. H�AN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA LOU) L�äverth lagman Målet har handlagts av föredraganden Carl Martin Gölstam. Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det finns anledning att betvivla förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. c<) Om prövningstillstånd inte meddelas står 0,-< förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför :=iN viktigt att det klart och tydligt framgår av 0...i överklagandet till kammarrätten varför man Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Bilaga 1 SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND -«; °'0 ,-< 6c<) anser att prövningstillstånd bör meddelas. www.domstol.se 1. riktigheten av det slut som