FÖRVALTNINGSRÅTTEN IMALMÖ Avdelning 1 DOM 2017-02-15 Meddelad i Malmö Mål nr 398-17 Sida1 (6) SÖKANDE KONKURRENSVERKET ·-· BergkvarabussAB,556294-9973 Box853 391 28 Kalmar MOTPART Åsto1'ps kommun 26580 Åstorp zn17 -'i'.i'-· 1 5 ....i� A_ktbll Förvaltningsrätten avslår Bergkvarabuss AB:s ansökan om ingripande enligt LOU. Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE Avd Dnr KSnr u4- Dok.Id 360592 Postadress Besöksadress Telefon Telefax Expeditlonstid Box4522 20320Malmö Kalendegatan 6 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimabno@dom.se www.forvaltningsrattenimalmo.domstol.se måndag-fredag 08:00-16:00 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 398-17 !MALMÖ Avdelning1 BAKGRUND Åstorps kommun (kommunen) genomför en upphandling av skolskjuts 2016, dnr906/20 16. Upphandlingen genomförs med öppet förfarande enligt LOU. Enligt tilldelningsbeslutet har Klippans Busstrafik AB (Klippans Busstrafik) tilldelats kontrakten avseende fordonspaket A och B. Anbudet från Bergkvarabuss AB (Bergkvarabuss) har placerat sig på andra plats av­ seende fordonspaket A och på tredje plats avseende fordonspaket B. YRKANDE OCH INSTÄLLNING Bergkvarabuss ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att anbudet från Klippans Busstrafik utesluts eftersom anbudet inte uppfyller ställda krav. Som grund för sin talan anför Bergkvarabuss bl.a. följande. I punkt 3.2.5.2 i för:frågningsunderlaget anges tydligt att fordonstvätten ska ha en reningsanläggning som avskiljer olja och tungmetaller. Anbudsgivaren ska även bifoga verifikat i form av produktbeskrivning över reningsanläggning­ en samt dokumentation som visar reningsanläggningens förväntade renings­ grad avseende olja och tungmetaller. Klippans Busstrafik har en mycket enkel tvättanläggning bestående av en spolplatta under bar himmel. Klip­ pans Busstrafik har i sitt anbud även redogjo1t för att tvättanläggningen end­ ast har en oljeavskiljare. En oljeavskiljare hanterar inte tungmetaller ef­ tersom det för att hantera tungmetaller krävs en reningsanläggning. Av denna anledning saknas dätmed information avseende reningsanläggningens förväntade reningsgrad för tungmetaller. I Klippans Busstrafiks handlingar rörande tvätt av fordon finns en provtagningsrappmt och den verkar avse tvätt av personbilar och kan dälmed inte anses ha någon relevans. Klippans Busstrafik uppfyller inte kravet i punkt 3.2.5.2. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 398-17 Avdelning 1 IMALMÖ Kommunen anser att ansökan ska avslås och anför i huvudsak följande. Klippans Busstrafik: har i sitt anbud bl.a. uppgett att de har for avsikt att tvätta fordon i egen anläggning utrustad med klass 1 oljeavskiljare. I sin bifogade dokumentation finns en beskrivning av var fordonen kommer att tvättas. Klippans Busstrafik har även bifogat en produktbeskrivning över reningsanläggningen samt i dokumentation visat den förväntade reningsgrn­ den genom en utsläppsberäkning där vattenprover lämnats för analys. I ut­ släppsberäkningen framkommer att olja och tungmetaller avskiljs samt be­ räknad reningsgrad. I och med detta får Klippans Busstrafik anses ha upp­ fyllt kraven i punkt 3.2.5.2. Bergk.varabuss tillägger bl.a. följande. För att alltid kunna garantera utsläpp­ svärden året runt för buss krävs ytterligare reningsanläggning av tungmetal­ ler utöver en oljeavskiljare av klass 1. Bergkvarabuss har investerat stora pengar i yttedigare reningsanläggning utöver oljeavskiljare klass1 för att alltid kunna garantera att miljökraven som ställs uppfylls. Kommunen tycks göra gällande att en reningsanläggning endast skulle kunna bestå av en ol­ jeavskiljare. Det motsägs helt av de krav som ställts i upphandlingen där det framgår att "oljeavskiljaren i reningsanläggningen ska vara av ldass 1 eller uppfylla motsvarande krav". Det är dänned självklart att oljeavskiljaren endast är en del av reningsanläggningen. När det gäller Klippans Busstrafiks bifogade provtagningsrapport konstaterar Bergkvarabuss utifrån sin erfaren­ het av fordonstvätt att vattenprovtagningen innehåller onormalt låga värden. Provtagning ska enligt krav från miljökontoren göras under vintersäsong vid högbelastning för att kunna bevisa att anläggningen klarar utsläppsvärdena hela året. Det framgår inte datum när provet gjordes eller om det var under hög- eller under lågsäsong. Enligt Be1·gkvarabuss är det personbilar som tvättas och det framgår inte heller att provtagningen var genomförd vid ak­ tuell tvättplats och för aktuell oljeavskiljare. Det är inte tillräckligt att ha en spolplatta under.bar himmel med.endast en oljeavskiljare ansluten till denna platta. Klippans Busstrafiks anbud ska därmed uteslutas. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 398-17 IMALMÖ Avdelning1 Bestämmelser m.m. I målet är Jagen (2007:1091) om offentlig upphandling tillämplig, se punkt 4 i övergångsbestämmelserna till lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ ling. Enligt16 kap. 4 och6 §§ LOU kan rätten pröva om en upphandlande myn­ dighet har brutit mot de grundläggande principerna i1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Därvid gäller att rätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genotniöra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Härvid gäller att en upphandlande myndighet inte får anta ett anbud som inte uppfyller kraven enligt förfrågningsunderlaget. I punkt 3 .2.5.2 i förfrågningsunderlaget Tvätt av fordon får endast ske på två olika sätt anges följande. 1. Anbudsgivaren transporterar fordon till en anläggning för fordonstvätt och tvättar dem där. Fordonstvätten ska ha en fungerande reningsanläggning som avskiljer olja och tungmetaller. Oljeavskiljaren i reningsanläggningen ska vara av klass 1 eller uppfylla motsvarande krav. 2. Anbudsgivaren har vid avtalsstart en tvätt i sin vet·ksamhet. Tvätten ska ha en fungerande reningsanläggning som avskiljer olja och tungmetaller. Oljeavskil­ jaren i reningsanläggningen ska vara av klass 1 eller uppfylla motsvarande krav. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 398-17 IMALMÖ Avdelning I Verifikat Bifoga en beskrivning över var anbudsgivaren avser att tvätta fordonen samt en pro­ duktbeskrivning över reningsanläggningen som kommer att användas. Bifoga även dokumentation som visar reningsanläggningens förväntade reningsgrad avseende olja och tungmetaller. Förvaltningsrätten görföljande bedömning. Det uppställda kravet att tvätten ska ha en fungerande reningsanläggning som avskiljer olja och tungmetaller och att oljeavskiljaren i reningsanlägg­ niugen ska vara av klass I eller uppfylla motsvarande krav utgör s.k. skall­ krav. För att verifiera att kraven uppfylls ska anbudsgivaren bifoga en be­ skrivning över var anbudsgivaren avser att tvätta fordonen, en produktbe­ shivning över reningsanläggningen som kommer att användas samt doku­ mentation som visar reningsanläggningeus förväntade reningsgrad. Berg­ kvarabuss gör bl.a. gällande att Klippans Busstrafik inte uppfyller kraven då Klippans Busstrafik har en enkel tvättanläggning med endast en oljeavskil­ jare och att en oljeavskiljare inte hanterar tungmetaller eftersom det krävs en reningsanläggning. Vidare gör Bergkvarabuss gällande att det saknas in­ fonnation avseende reningsanläggningens förväntade reningsgrad för tung­ metaller. Kommunen har anfört att Klippans Busstrafik har bifogat dolm­ mentation avseende var fordonen kommer att tvättas. Vidare har kommunen anfö1t att Klippans Busstrafik har bifogat en produktbes.ia.'ivning över re­ ningsanläggningen samt visat den förväntade reningsgraden genom en ut­ släppsberäkning där vattenprover lämnats för analys av vilken bl.a. resultat av avskiljning av tungmetaller framkommer. Det ät· således den upphand­ lande myndigheten som har att utvärdera anbuden och kontrollera att skall­ kraven är uppfyllda. Mot bakgrund av vad som framkommit anser förvalt­ ningsrätten att Bergkvarabuss inte fö1mått visa att kommunen, vad gäller Klippans Bussb·afiks anbud, har bmtit mot bestämmelsema i LOU. Det Sida5 Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 398-17 IMALMÖ Avdelning 1 finns därmed inte skäl för ingripande enligt16 kap. 4 och6 §§ LOU. Berg­ kvarabuss ansökan härom ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lB LOU) Maria Persson har föredragit målet. Bilaga ·t SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vil l överklaga fötvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till fötvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandlinghar angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock öveddagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för övet1dagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. 2. till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet ­ ochomdefortfarandeäraktuella-behöyer de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- ellet adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjs.tnål anmälas till kammarrätten. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, Om sista dagen för överklagandet infaller på 1�1�1:l�ti�)lf�e::�� · prö�gstillståncfb� lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, ' �}.'_,._.__:· :.>" . . julafton eller uyåi:S.afton räcket det att skrivelsen 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med vatje särskilt bevis. >', 1. 2. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, detinteutan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut spm fö.tvaltttlngsrätten har kotnm.it till, Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om övetprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut I de flesta fall få.i: avtal slutas nät tio dagar har gått filn det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagatkanNivändaEttill fötvaltningsrätten. 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva öveddagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut.fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till lcatnmarrätten varför man anser att prövningstillst-ind bör meddelas, Skrivelsen med Hverklagande ska innehålla 1 . Klagandens person-/organisationsnutnmer, postadress, e-postadress och tclefonnutnmer www.dmrutol,sc