FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 Maria Persson SÖKANDE DOM Mål nr 6254-11 E Sida 1 (8) 2011 =10= 0 4 Meddelad i Malmö Cygate AB, 556549-8952 Dalvägen 28 169 56 Solna Ombud: Advokat Pernilla Norman Lindskog Malmström Advokatbyrå KB Box 27707 115 91 Stockholm MOTPART Trelleborgs kommun 231 83 Trelleborg SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Cygate AB:s yrkande om ingripande enligt LOU. •-.,---�..•-·& h 1-1 11 \;\[.j/.�· 2CU -10- 1 D n----....,..=---=.,==,..=..,,,... r Avd Dok.Id 78.316 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 •4�•,:;;,·;•,.,,r.e... KQN'lURRl:"�,JS''EFst n·'"' FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 YRKANDEN M.M. Trelleborgs kommun genomför en upphandling av serviceavtal för telesy­ stem i form av en förnyad konkurrensutsättning från Kammarkollegiets ramavtal för service, underhåll, utökningar och uppgradering av abonnent­ växlar, B2. Enligt tilldelningsbeslut har Relacom AB tilldelats kontraktet. Cygate AB ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar i första hand att den inte får avslutas förrän rättelse vidtagits på så sätt att Rela­ coms anbud utesluts från utvärderingen. I andra hand yrkar Cygate att upp­ handlingen görs om. Trelleborgs kommun motsätter sig bifall till ansökan. Förvaltningsrätten har den 23 juni 2011 beslutet att upphandlingen inte får avslutas intill dess annat beslutas. DOMSKÄL Bestämmelser m.m. Enligt 16 kap. 1 och 2 §§ LOU kan rätten pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada besluta att en upphand­ ling ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Där­ vid gäller att förvaltningsrätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö-­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Sida 2 6254-11 E FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida 3 6254-11 E IMALMÖ 2011 = I 5 kap. 2 § LOU anges att kontrakt som grundar sig på ett ramavtal ska tilldelas enligt 4, 6 eller 7 §. Ett sådant kontrakt får slutas endast mellan en upphandlande myndighet och en leverantör som är part i ramavtalet. Vid tilldelning av kontrakt som grundar sig på ett ramavtal får parterna inte väsentligt avvika från villkoren i ramavtalet. Av 5 kap. 7 § LOU framgår att om ramavtal ingåtts med flera leverantörer enligt 5 § och om inte alla villkor är angivna i ramavtalet, ska parterna inbjudas att på nytt lämna an­ bud i enlighet med de villkor som anges i ramavtalet. Förfrågningsunderlaget i relevanta delar Av kommunens förfrågningsunderlag, "Prisförfrågan förnyad konkurrens­ utsättning enligt ramavtal B2", framgår följande. I punkt 1 (Allmänt) anges att prisförfrågan avser serviceavtal för telesy­ stemet i Trelleborgs kommun. Specifikation av telesystem samt kringsy­ stem beskrivs under avsnitt 2. I punkt 2.1 (Nuläge) anges att kommunen idag har ett telesystem bestående av en Aastra MX-one server med stödsystem för hänvisning och talsvar, Trio. I punkt 2.2 (Serviceavtal) anges att serviceavtalet ska innefatta telefonisy­ stemet, inklusive Software Assurance samt stödsystem Trio. Tjänster i hu­ vudavtalet som önskas är: • F:iärrhantering och service på plats • Slutförande av felavhjälpning • Jourservice • Eskalering • Säkerhetskopiering och verifiering (backup) • Driftsmöten Avdelning 1 mm 0lrr FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM 2011 =10= 0 4 Sida 4 6254-11 E I punkt 3.1 (Priser, service och underhåll) anges att kostnader för service ska presenteras totalt för hela systemet och att grundavgift ska vara speci­ ficerad på växelsystem respektive stödsystem. Cygates argumentation Avrop får endast göras av de produkter och tjänster som ramavtalet avser och avsteg får då inte göras från aktuella ramavtal. Relacom har offererat service och produkter från tillverkaren Trio, trots att Relacom varken har service på Trio-system eller Trio-produkter i sitt aktuella ramavtal. För att kunna tillhandahålla service på Trio-system fordras att leverantören har rätt att tillhandahålla Trio-produkter. Det framgår av förfrågningsunderlaget att serviceavtalet, vilket innefattar utbyte av produkter, delar, uppgraderingar m.m., ska omfatta Trio-system och Trio-produkter. Pris efterfrågas också särskilt för serviceavtal för stöd­ system Trio. Av bilaga 2 till ramavtalet framgår att för stödsystem får Re­ lacom endast tillhandahålla produkter relaterade till Aastra CMG, SAM­ win, NICE, Softex och MxOneMessaging. Det framgår även av den kom­ munikation som förevarit under upphandlingen att kommunen avsett att avropet också omfattar Trio-produkter. Relacom har också i sitt anbud lämnat pris på och utvärderats på serviceavtal för stödsystem Trio. Det framgår således explicit av förfrågningsunderlaget och vad som i övrigt har förevarit under upphandlingen att upphandlingen omfattar Trio-produkter. Det framgår vidare explicit av ramavtalet med bilagor att Relacom inte har rätt att sälja Trio-produkter. Relacoms ramavtal stadgar tydligt att Trio­ produkter inte finns med i det utbud som ramavtalet omfattar. Service­ åtagandet enligt ramavtalet är begränsat till de produkter och tjänster som ramavtalet omfattar. Omfattningen av ramavtalen kan inte utvidgas längre än till de produkter och tjänster som finns medtagna i bilagorna till respek- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM 2011 =10= 0 4 Sida 5 6254-11 E tive ramavtal. Den enda möjlighet som finns att förändra utbudet i ett ram­ avtal är genom överenskommelse mellan Kammarkollegiet och ramavtals­ leverantören. Sådana förändringar får endast tillämpas efter det att föränd­ ringen har skett och publicerats på Kammarkollegiets hemsida. Den e-postkommunikation som förevarit i upphandlingen har visat att Kammarkollegiet uttryckt att Relacoms ramavtal inte omfattar Trio­ produkter. På direkt fråga har Kammarkollegiet svarat att förfarandet inte är tillåtet, utan att endast service på system och produkter som finns upp­ tagna i bilaga 2 till ramavtalet får avropas. Trots att såväl Cygate som Kammarkollegiet har påtalat felet har kommunen fattat ett tilldelningsbe­ slut som strider mot LOU. Förfarandet strider mot de grundläggande prin­ ciperna. Eftersom Relacom i sitt anbud har offererat andra tjänster och produkter än de som finns med i ramavtalet ska anbudet förkastas. Kommunens argumentation Det aktuella serviceavtalet avser befintlig anläggning i kommunen. Service utgör generiska tjänster som t.ex. felavhjälpning och felsökning, dvs. upp­ gifter som utförs av utbildad servicepersonal som besitter såväl allmän kunskap om felavhjälpning men även för ändamålet viktig och avgörande kompetens om aktuell produkt. Service är emellertid inte detsamma som leverans av produkt. Kommunen har inte efterfrågat produkter från Trio. Service i det här fallet avser kommunens befintliga system Trio och inne­ bär således att leverantören måste ha kunskap och kompetens om bl.a. det­ ta befintliga system. Detta har Relacom vilket också tydligt framgår av ramavtalet. Det framgår inte någonstans av ramavtalet att det är ett villkor för leverans av service på ett system att leverantören också kan erbjuda samma system som produkt. Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6254-11 E I MALMÖ 2011 =10= 0 4 Avdelning 1 Det framgår vare sig av ramavtalet, av förfrågningsunderlaget eller av Re­ lacoms anbud att det i serviceavtal ingår utbyte av produkter, delar och uppgraderingar. Dessutom utgör Trio, i kommunens befintliga system, en applikation vilket innebär att underhåll och service inte inkluderar utbyte av några delar eller produkter. Däremot kan en upphandlande myndighet efterfråga produkter inom ramen för ett leveransavtal. De produkter som har efterfrågats är 500 IP-licenser från Aastra vilket Relacom med stöd av ramavtalet har rätt att erbjuda. Kommunen har således inte efterfrågat pro­ dukter från Trio. Relacom har inte heller offererat produkter från Trio och sådana kommer inte att levereras inom aktuellt serviceavtal. Relacoms avtal om tillhandahållande av service och underhåll är inte be­ gränsat till särskilda namngivna produkter. Tvärtom framgår det av punkt 2.2 i bilaga 2 till ramavtalet att Relacom erbjuder service- och underhålls­ tjänster till ett flertal olika produktserier för abonnentväxeländamål. Vidare följer det av punkt 2.2.2 att Relacoms servicetekniker som hanterar stödsy­ stemutrustning har en mångårig erfarenhet av servicearbete med stödsy­ stemprodukter från bland annat Trio. Kommunen har följt anvisningarna för konkurrensutsättningen samt bestämmelserna i LOU. Förvaltningsrättens bedömning Inledningsvis kan förvaltningsrätten konstatera att kommunen har gjort ett avrop från Kammarkollegiets ramavtal för service, underhåll, utökningar och uppgradering av abonnentväxlar (B2). Frågan i målet är om detta ram­ avtal för Relacoms del omfattar vad som genom avropet efterfrågas i den aktuella upphandlingen. Det är i detta sammanhang därför ovidkommande om ramavtalet för produkter (Bl) för Relacoms del omfattar Trio eller inte. Avropet avser serviceavtalför telesystemet i kommunen och ska enligt prisförfrågan innefatta service av både det befintliga telefonisystemet och FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida 7 6254-11 E I MALMÖ Avdelning 1 2011 talet även omfattar produkter från Trio. Förvaltningsrätten kan då vidare konstatera att det aktuella ramavtalet (B2) enligt dess bilaga 2 är utformat så att det kan avse såväl produkter i form av utökningar och uppgraderingar (punkten 2.1) som service och underhåll (punkten 2.2). Av punkten 2.1 framgår att Relacom erbjuder utökningar och uppgrade­ ringar till flera uttryckligt namngivna stödsystem, dock inte till Trio. Under punkten 2.2 anges i stället att "Relacom erbjuder service- och un­ derhållstjänster till ett flertal olika produktserier för abonnentväxelända­ mål". Vidare anges i underpunkt 2.2.2 (Stödsystemsutrustning) att Rela­ coms servicetekniker har en mångårig erfarenhet av servicearbete med stödsystemprodukter från bland annat Trio. Någon direkt hänvisning till de namngivna produkterna under punkten 2.1 görs inte. Med hänsyn till dessa skrivningar i bilaga 2 anser förvaltningsrätten att Relacoms befintliga ramavtal (B2) måste tolkas så att det inte omfattar tillhandahållande av produkter i form av utökningar och uppgraderingar av stödsystemet Trio, men däremot annan service och underhåll av detta sy­ stem. Av kommunens prisförfrågan framgår inte att en anbudsgivare ovillkorli­ gen måste kunna tillhandahålla produkter från Trio för att få tillhandahålla service på system från Trio. Den avgörande frågan är då om kommunens prisförfrågan - och därmed upphandlingen av det aktuella serviceavtalet - så vitt avser stödsystemet Trio uteslutande omfattar sådan service och underhåll som Relacoms ram- 10 0!& det befintliga stödsystemet Trio. Cygate har emellertid anfört att serviceav­ = = FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 8 6254-11 E 2011 =10= 0 4 avtal tillåter eller om den också omfattar för Relacoms del otillåtna utök­ ningar och uppgraderingar av systemet. Förvaltningsrätten kan inte av kommunens prisförfrågan finna att service­ avtalet skulle omfatta några produkter från Trio. Tvärtom anges det tydligt genom en uppräkning vilka tjänster som kommunen önskar, t.ex. felav­ hjälpning och jourservice. Det är från Cygates sida inte heller visat att Re­ lacom trots detta skulle ha offererat några produkter från Trio. Enligt för­ valtningsrätten avser det aktuella serviceavtalet i detta hänseende således endast service på kommunens befintliga stödsystem i enlighet med punkten 2.2 i bilaga 2 till ramavtalet. Cygate har därmed inte visat att kommunen har utvärderat och antagit Re­ lacoms anbud i strid med bestämmelserna i LOU. Cygates yrkande om ingripande enligt 16 kap. 1 och 2 §§ ska därför avslås. Rättens interimistiska beslut från den 23 juni 2011 upphör i och med denna dom att gälla. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/lb) tIili SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock sldckas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. 2. .3. 4. 5. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. r---0 www.dornstol.se