FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I VÄXJÖ 2020-04-06 Meddelad i Växjö SÖKANDE Flyttservice Kalmar län AB, 556754-9273 ri 3 , 5 ton samt 2 stycken personal (inklusive förare)" i samtliga offererade anbudsområden. Region Kalmar har diskvalificerat bolagets anbud då pris inte har fyllts i på samtliga rader i prisbilagan i enlighet med kraven i upphandlingsdokumen­ tet. I prisbilagan för varje anbudsområde framgår att "pris ska anges i samt­ liga gula rutor". Genom att inte inkomma med pris för tjänsten avseende lastbil överstigande 3 ,5 ton uppfyller Flyttservice således inte aktuellt krav om att pris ska anges i samtliga gula rutor. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 602-20 I VÄXJÖ Region Kalmar har varit tydlig och transparent i sin kravställning och i ut­ värderingen. Det har varit av stor vikt för Region Kalmar att anbudsgivaren faktiskt offererar priser på samtliga tjänsteområden då Region Kalmar fäster stor vikt vid att avtalad leverantör sedermera använder rätt fordon för att ut­ föra uppdraget. Genom att inte lämna något faktiskt pris avseende tjänsterna ägnar sig bolaget åt en osund strategisk prissättning som snedvrider konkur­ rensen. Det kan inte vara bolagets ambition att utföra halva det beräknade behovet gratis och det är inte möjligt att utföra det aktuella uppdraget och samtidigt följa arbetsrättsliga-, sociala- och miijömässiga krav utan att ta nå­ got betalt för detta. Oavsett om bolaget fyllt i ett streck eller en nolla i efterfrågade rutor mots­ varar inte detta vad som stipulerats i upphandlingsdokumenten då ett fak­ tiskt pris för utförande av fly1tjänst med lastbil överstigande 3,5 ton samt två personal inte har angetts. Region Kalmar har tolkningsföreträde avseende skrivningar i det egna förfrågningsunderlaget inom ramen för unionsrättens principer. Avsikten med skrivningen och de angivna ska-kravet var att an­ budsgivarna skulle sätta ett marknadsmässigt pris för utförande av respek­ tive tjänst. Detta har samtliga anbudsgivare gjort förutom bolaget. Region Kalmar har varit tydlig med att pris önskas för utförande av samtliga tjänster och att det är av stor vikt att tjänsten utförs med rätt fordonstyp Då bolaget, på grund av bristande uppfyllnad av ska-krav, inte kan antas som leverantör har de vare sig lidit eller riskerar att lida skada. Ansökan om överprövning ska därför avslås i sin helhet. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 602-20 I VÄXJÖ SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Rättslig reglering Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingarna på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet(4 kap. 1 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläg­ gande principerna i 4 kap. 1 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den far av­ slutas först sedan rättelse har gjorts(20 kap. 6 § första stycket LOU). Om ett anbud förefaller vara onormalt lågt, ska den upphandlande myndig­ heten begära att leverantören förklarar det låga priset eller kostnaden. En så­ dan begäran om förklaring kan gälla 1. om leverantören kan utnyttja särskilt kostnadseffektiva metoder för att fullgöra kontraktet, 2. om leverantören kan utnyttja tekniska lösningar eller ovanligt gynn­ samma förhållanden för att fullgöra kontraktet, 3. egenarten hos de varor, tjänster eller byggentreprenader som föreslås av leverantören, 4. hur leverantören avser att fullgöra kontrakiet med avseende på tillämpliga miljö-, social- eller arbetsrättsliga skyldigheter, 5. om leverantören kan få statligt stöd, eller 6. skyldigheterna som avses i 17 kap. 6 eller 7 §. Myndigheten ska förkasta anbudet om leverantören inte på ett tillfredsstäl­ lande sätt har förklarat det låga priset eller kostnaden. En upphandlande myndighet ska också förkasta en leverantörs anbud om den finner att det Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 602-20 I VÄXJÖ onormalt låga priset beror på att anbudet inte stämmer överens med tillämp­ liga miljö-, social- eller arbetsrättsliga skyldigheter ( 16 kap. 7 § LOU). Det är den part som gör gällande att den upphandlande myndigheten har brutit mot bestämmelserna i LOU som ska ange vilka omständigheter som ligger till grund för talan. Domstolens prövning är sedan begränsad till de åberopade grunderna (RÅ 2009 ref 69). Förvaltningsrättens bedömning Det är anbudsgivaren som ska visa att de obligatoriska kraven som ställs i upphandlingsdokumenten är uppfyllda. Frågan i målet är därför om bolagets anbud uppfyller det ifrågavarande kravet på att i anbudet lämna pris på utfö­ rande av f11ttjänst med lastbil överstigande 3,5 ton samt två stycken perso­ nal. Bolaget har i detta avseende beskrivit att de i kalkylbladet fyllt i ett pris om noll kronor och att det är det pris som de kommer att använda för tjäns­ ten. Region Kalmar har i sin tur bl.a. motiverat sitt beslut med att bolaget inte har lämnat något pris på tjänsten. Det är i målet ostridigt att det i rutorna för pris i position 2. 1 - 2.3 i det kal­ kylblad som lämnats in samband med bolagets anbud finns streck. Förvalt­ ningsrätten finner dock att annat inte har visats än att det är kalkylbladet som omvandlar inmatningen av O till ett sådant streck. Av bolagets anbud framgår därför att de har angivit en summa för var och en av tjänsterna. Att bolaget har angivit noll kronor vad gäller flyttjänst för lastbil överstigande 3,5 ton är enligt förvaltningsrätten inte att jämställa med att ett pris inte har lämnats. Region Kalmar har alltså inte haft rätt att vid anbudsutvärderingen förkasta bolagets anbud på den grunden att bolaget inte har lämnat något pris på den aktuella flyttjänsten. Region Kalmar har även i förvaltningsrätten uppgett att bolaget genom att inte lämna något faktiskt pris ägnar sig åt en osund strategisk prissättning Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 602-20 I VÄXJÖ som snedvrider konkurrensen. Genom regleringen i 16 kap. 7 § LOU inträ­ der en skyldighet för Region Kalmar att om ett anbud förefaller vara onor­ malt lågt begära att leverantören förklarar det låga priset. Av handlingarna i målet framgår att så inte har gjorts. Inte heller har bolagets anbud förkastats på denna grund. Det nu redovisade medför att bolaget i vart fall kunnat komma att lida skada. Förvaltningsrätten ska vid denna utgång förordna om att upphand­ lingen antingen ska göras om eller att det får avslutas först sedan rättelse har gjorts Qfr. RÅ 2005 ref. 47). Mot bakgrund av att felen i målet inte har på­ verkat upphandlingens konkurrensuppsökande skede, ligger det närmast till hands att förordna om rättelse på så sätt att anbudsutvärderingen ska göras om. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (FR-05) Kristina Jonsson rådman Föredragande: Jonatan Palacle I-� i!lt SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempe!Yis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Sida 1 av 2 www.domstol.se � Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. � {j § � Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på ,v,vw.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. • • • • Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Sida 2 av 2 www.domstol.se