FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen KLAGANDE MOTPART Statens Konstråd Box 45134 104 30 Stockholm SAKEN BESLUT 2010-03-29 Meddelat i Stockholm Sida 1 (5) fråga om avvisning DOMSLUT Länsrätten avvisar sökan om ingripande enligt LOU. Mål nr 20370-10 Enhet 15 � t �.• Jltt,t..;.., . i 2010 -01� 3 0 ',!.t.!.IJ..4.i!l.u;,,.�,1"'t.f,ljll;ijl�6l{;J '� , Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling- LOU; Dok.Id 12507 Postadress J 15 76 Stockholm Besök.sadress Tegeluddsvägen 1 Telefon 0 8-56168 000 E-post: Telefax 08-561680 01 Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15 :00 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 20370-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. ij r -i;fj - i;' "ut�;: $t�tenskonstråd,iprojektKarlsborg,ABGötaKanalbolag.Tillstöd :, har i slcrivelse, som kom in till förvaltningsrätten den 15 janua- ri 2010, ansök1 om överprövning av de gestaltningsuppdrag som har lagts , för sin talan anför uvudsakligen följande. Statens konstråd följer inte 15 kap. LOU gällande upphandling av konstnärliga tjänster. En­ ligt lagen ska gestaltningsuppdrag utannonseras på myndighetens hemsida. I stället för att följa lagen tillfrågas, dvs. handplockas, en till tre konstnärer och uppdragen konkurrensutsätts inte. Statens konstråd använder sig av konstnärer som är anställda som konsulter för att inbjuda konstnärer vilket också är felaktigt eftersom de då inte kan agera opartiskt. Statens konstråd har inte gått ut med en öppen förfrågan via annons eller sin hemsida erbj u ­ dit olika aktörer att inkomma med ett anbud. Tillvägagångssättet strider mot konkurrenslagstiftningen och LOU. Uppdragen är så kallade "konst­ närliga tjänster" och ska upphandlas, detta för att garantera icke dislcrirni­ nering av presumtiva uppdragstagare, kvalitet, miljöhänsynstagande, bud- get och garantera konkurrensneutraliteten. Budgeten är 600 000 kronor. - beropar Regeringsrättens dom från den 18 september 2009 i mål nr 8272-08. Statens konstråd yrkar att förvaltningsrätten avvisar ansökan. Till stöd för talan anförs i huvudsak följande. Statens konstråd är en statlig myndighet under kulturdepartementet som, enligt förordningen 2007:1188 med in� struktion till Statens konstråd, har till uppgift att verka för att konsten blir ett naturligt och framträdande inslag i samhällsmiljön. Detta görs bl.a. ge­ nom beställning och förvärvande av samtidskonst till statens byggnader och andra lokaler för statlig verksamhet. I denna del samverkar Statens konstråd normalt med arkitekter, fastighetsägare/byggherrar och represen­ tanter för de blivande brukarna av konsten bl.a. för utarbetande av kravspe­ cifikation avseende de konstnärliga gestaltningsuppdrag som man avser att FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BESLUT Sida 3 20370-10 anskaffa. Den ifrågavarande upphandlingen avsåg konstnärliga tjänster och var tänkt att bl.a. genomföras i samarbete med AB Göta Kanalbolag. Med hänsyn främst till de snäva tidsramar som gällde för upphandlingen beslu­ tade Göta Kanalbolag emellertid att avbryta samarbetet med Statens konst­ råd. Även om några intressanta konstnärer för uppdraget identifierats har processen inte gått vidare för Statens konstråds del eftersom myndigheten inte längre deltar i projektet. Ingen konstnär har av Statens konstråd erbju­ dits att utföra skissuppdrag eller på annat sätt ombetts att komma in med anbud. Någon upphandling har inte påbörjats varför det inte finns något beslut att överpröva. För det fall de förstudier som gjorts avseende den tänkta upphandlingen, där för uppdraget intressanta konstnärer identifie­ rats, ändock skulle anses innebära att en upphandling påbörjats har denna under alla förhållanden avslutats innan någon annons eller inbjudan att lämna anbud gått ut enligt 9 kap. 9 § LOU. Under sådana förutsättningar kan inte heller avbrytandet överprövas. har getts tillfälle att yttra sig över konstrådets skrivelse utan att höras av. DOMSKÄL Tillämpliga bestämm.elser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 2 kap. 13 § LOU avses med offentlig upphandling de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet i syfte att tilldela ett kontrakt eller ingå ett ramavtal avseende varor, tjänster eller byggentreprenader. I 16 kap. 2 § första stycket LOU stadgas följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i I kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantö­ ren lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphand­ lingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Förvaltningsrättens bedömning ar gjort gällande att Statens konstråd har brutit mot LOU då någon utannonsering av gestaltoingsuppdrag i projekt Karlsborg, AB Göta Kanalbolag, inte har skett. Statens konstråd har i sin tur anfört att förstudi­ er har gjorts på så sätt att några intressanta konstnärer för uppdraget har identifierats men att processen inte har gått vidare för Statens konstråds del, att ingen konstnär av Statens konstråd har erbjudits att utföra skiss­ uppdrag eller på annat sätt ombetts att komma in med anbud och att någon åtgärd inte har vidtagits i syfte att tilldela ett kontrakt. Med offentlig upphandling avses enligt LOU de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet i syfte att tilldela ett kontrakt eller ingå ett ram­ avtal avseende varor, tjänster eller byggentreprenader. Någon närmare definition av vilka åtgärder som avses framgår vare sig av LOU eller av direktivet 2004/18/EG.Europadomstolen (dåvarandeEG-domstolen) har i mål C-260/ 3 (Stadt Halle) konstaterat att varje åtgärd, som vidtas av en upphandlande myndighet i samband med en offentlig upphandling som faller inom det materiella tillämpningsområdet och som kan ha rättslig verkan, utgör ett beslut som kan bli föremål för ansökan om överprövning. Emellertid konstaterade Europadomstolen i samma avgörande att en ansö­ kan om överprövning inte kan rikta sig mot sådana åtgärder som endast utgör en förstudie inför ett kontrakt eller som är rent förberedande och ryms inom ramen för den upphandlande myndighetens interna övervägan­ den med sikte på en offentlig upphandling. Enligt förvaltningsrättens bedömning har de åtgärder som Statens Konst­ råd hitintills vidtagit varit rent förberedande och inom ramen för Statens Konstråds interna överväganden om att eventuellt genomföra en offentlig upphandling. Vad ar anfört i sitt överklagande föranleder inte en annan bedömning. Mot bakgrund av detta och med beaktande av att en Sida4 20370-10 Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 20370-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen ansökan om överprövning enligt redovisad praxis vare sig kan riktas mot förberedande åtgärder eller förstudier ska ansökan om överprövning avvi­ sas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1a) Föredragande har varit Ulrika Alvinger. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltn ingsrätten inom tre veckor &ån den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid &ån den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.ammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt for ledning av rättstil.­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltnings.rätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt &amgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personm:unmer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltnings.rättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med vru.ie särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten &amgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. 000 0 www.domstol.se