FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Frida Axelsson Föredraganden SÖKANDE DOM 201+-,04�04 Meddelad i Falun Mål nr 722-14 Enhet 2 Sida 1 (4) UniCarriers Manufacturing Sweden AB, 556083-6461 435 82 Mölnlycke MOTPART Trafikverket 781 89 Borlänge Ombud: Verksjurist Gustav Lidegran Adress som ovan SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster (LUF) FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 107217 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Enhet 2 DOM Sida 2 722-14 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Trafik.verket genomför en upphandling av "Motviktstruckar" med diarie­ nummer TRV2013/58484. Upphandlingen genomförs genom förenklat förfarande. Tilldelningsbeslut meddelades den 6 februari 2014, varvid Linde Material Handling AB antogs som leverantör med motiveringen ekonomiskt mest fördelaktigt pris. UniCarriers Manufacturing Sweden AB (UniCarriers/bolaget) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska rättas genom att utvärderingen görs om och bolagets anbud tilldelas högre poäng. Till stöd för sin talan anför bolaget sammanfattningsvis följande. Den tekniska krav­ specifikationen har misstolkats. Enligt specifikationen ska leverantören redovisa antal arbetstimmar per laddning. Bolaget har valt att svara hur lång tid trucken kan köras i en kontinuerlig körcykel utan stopp, vilket i detta fall är 6 timmar. Trafikverket har tolkat saken som att trucken stannar efter 6 timmar och då behöver laddas, vilketinte är fallet. Trucken kan stå i standby-läge utan att användas under många timmar. Trafikverket bestrider bifall till ansökan och anför till stöd för sin inställning bl.a. följande. Av UniCarriers anbud framgår att offererad truck kan köras 6 timmar på en laddning. Trafikverket har grundat mervärdes­ bedömningen på lämnade uppgifter. Inga fel har förekommit som innebär skada för UniCarriers. Bolaget vill numera lägga en annan drifttid till grund för utvärderingen. Det saknas stöd för ett sådant utvärderings­ förfarande i LUF och det skulle strida mot likabehandlingsprincipen att beakta de uppgifter som UniCarriers nu gör gällande. Det finns därför inte förutsättningar att ändra det mervärde som UniCarriers har erhållit. För övrigt anser Trafikverket att UniCarriers anbud borde ha förkastats då det innehåller reservationer, bl.a. vad gäller garantitid och leveransvillkor. En Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 722 -14 Enhet2 IFALUN anbudsgivare vars anbud rätteligen skulle ha förkastats riskerar normalt inte att lida skada även om fel skulle ha förekommit. SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE För att förvaltningsrätten ska kunna besluta att upphandlingen får avslutas först efter att rättelse har gjorts eller att den ska göras om, måste bolaget visa att Trafikverket har brutit mot någon av de grundläggande principerna i LUF eller någon annan bestämmelse i LUF och att detta har medfört att bolaget lidit eller kan komma att lida skada (16 kap.6 § LUF). De grund­ läggande principerna i LUF innebär att upphandlande enhet ska behandla alla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (1 kap.24 § LUF). I mål om överprövning enligt LUF gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter talan grundas (RÅ2009 ref.69). Unicarriers har som grund för sin ansökan om överprövning gjort gällande att Trafik.verket har misstolkat bolagets uppgifter om drifttid för offererad truck och att bolaget, med hänsyn till verklig drifttid för trucken, har rätt till högre poäng vid utvärderingen av bolagets anbud. Bolaget har i sitt anbud angett att offererad truck har ca6 effektiva arbets­ timmar per laddning. Av upphandlingsprotokollet framgår att Trafikverket vid poängsättning i kategorin "Uppfyllande av bör-krav i teknisk krav­ specifikation" har utgått från att offererad truck har en arbetskapacitet om 6 timmar på batteri/laddning. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Enhet2 DOM Sida4 722-14 Av utredningen i målet framgår inte annat än att Trafikverkets poäng­ sättning av bolagets anbud i aktuell kategori har utgått från de uppgifter som bolaget själv har lämnat. Enligt förvaltningsrättens mening kan det således inte genom vad som förekommit i målet anses visat att bolagets anbud har poängsatts för lågt till följd av ett felaktigt agerande från Trafikverkets sida. Förvaltningsrätten anser sammanfattningsvis att bolaget inte har visat att det finns skäl för ingripande enligt LUF. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1 C LOU). €JL(;L Elin Sedin förvaltningsrättsfiskal