Sida 1 (3) f�= Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU); nu fråga om interimistiskt beslut Länstrafiken i Norrbotten AB (Länstrafiken) har genomfört upphandling gällande "Samhällsbetalda persontransporter i Norrbottens län, med stationering i Bodens kmmnun" (dnr 17:2008 059). Upphandlingen genomfördes genom öppen upphandling enligt bestämmelserna i LOU. Enligt tilldelningsbeslut den 23 juni 2008 har Länstrafiken beslutat att avtal bland an­ nat ska tecknas enligt följande. LÄNSRÄTTENI BESLUT Mål nr 1350-08 E NORRBOTTENS LÄN 2008-07-04 Rotel 3 Meddelat i Luleå SÖKANDE TABCAB Taxi Arvidsjaur BeställningsCentral AB, 556390-2195 Domänvägen 15 933 32 Arvidsjaur Ombud: Adv;okaten Erik von Ahn Advokaterna von Ahn AB Herrgårdsvägen 6 915 32 Robertsfors MOTPART Länstrafiken i Norrbotten AB, 556156-2058 Box 183 956 23 Överkalix SAKEN , , K ON kiJ Ä MN ' I · � · _ �, - · -, 2008 -07- 0 7 Fordonstyp Stationering Anbudslämnare Personbil Arvidsjaur Taxi Stor & Liten AB Arvidsjaur Taxi Arvidsjaur BC AB Multifordon Arvid�jaur Taxi Stor & Liten AB Specialfordon Arvidsjaur Taxi Arvidsjaur BC AB Dok.Id 46811 Postadress Box 849 971 26 Luleå Besöksadress Skeppsbrogatan 41 Telefon Telefax 0920-29 54 90 0920-29 54 98 E-post: lansratteninorrbotten@dom.se http://www.dom.se/lansratten_i_norrbottens_Ian/ 13:00-16:00 TABCAB Taxi Arvidsjaur BeställningsCentral AB (TABCAB) ansöker om överpröv­ ning av aktuellt beslut och yrkar att upphandlingen får avslutas först sedan upphand­ lingen har gjorts om samt att rätten omedelbart beslutar att upphandlingen inte får av- Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 _Doss - LÄNSRÄTTEN I BESLUT Mål nr 1350-08 E Sida 2 NORRBOTTENS LÄN 2008-07-04 slutas innan något annat har beslutats. TABCAB anför i huvudsak följande. Länstrafi­ ken har i upphandlingen uppställt som ett obligatoriskt krav - som ska vara uppfyllt redan när anbudet ges in - att anbudet måste innehålla minst ett multifordon som är stationerat i primärområdet för kommunens centralort. Kravet strider mot proportiona­ litetsprincipen och därmed också mot bestämmelsen i 1 kap. 9 § LOU. Bristen, som är hänförlig till förfrågningsunderlaget, är av sådan beskaffenhet att upphandlingen ska göras om. TABCAB har lidit eller kan komma att lida skada genom att Länstrafiken har brutit mot LOU. När det gäller tidsfristerna för begäran om överprövning bör upp­ märksammas att tiodagarsfristen enligt 16 kap. 1 § LOU börjar när den upphandlande myndigheten lämnat underrättelse enligt 9 kap. 9 §. Det är den upphandlande myndig­ heten som har bevisbördan för att upplysningar om tilldelningsbeslutet och skälen här­ för har lämnats till samtliga anbudsgivare. Länstrafiken har den 23 juni 2008 skickat en underrättelse till anbudsgivarna med besked om vilka leverantörer som har antagits. Underrättelsen har dock inte ett sådant innehåll att kraven enligt 9 kap. 9 § LOU är uppfyllda. SKÄL FÖR BESLUTET I målet ska nu gällande LOU tillämpas, eftersom den aktuella upphandlingen inte på­ börjades före den 1 januari 2008. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Enligt 9 kap. 9 § första stycket LOU ska en upphandlande myndighet snarast möjligt skriftligen underrätta anbudssökandena och anbudsgivarna om de beslut som fattats om att sluta ett ramavtal eller att tilldela ett kontrakt och om skälen för besluten. Av 9 kap. 12 § första stycket LOU framgår att en upphandlande myndighet ska för varje upphandling upprätta ett protokoll där bland annat ska framgå skälen till att 1. ett anbud som ansetts vara onorrnalt lågt förkastats, 2. ett kontrakt eller ramavtal inte tilldelats en leverantör, och 3. förhandlat förfarande enligt bestämmelserna i 4 kap. 2-8 §§ tillämpats. ( LÄNSRÄTTEN I BESLUT Mål nr 1350-08 E Sida 3 NORRBOTTENS LÄN 2008-07-04 Enligt tredje stycket samma paragraf meddelar regeringen närmare föreskrifter om vad ett protokoll ska innehålla. Av 16 kap. 2 § första stycket LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rät- telse gjorts. - Enligt andra stycket samma paragraf får rätten omedelbart besluta att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Rätten får dock låta bli att fatta ett sådant interimistiskt beslut, om den skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören. Länsrättens bedömning Länsrätten konstaterar att rätten redan genom beslut den 3 juli 2008 (mål nr 1347-08) har förordnat att Länstrafikens i Norrbotten AB upphandling- av samhällsbetalda per­ sontransporter i Norrbottens län, med stationering i Bodens kommun- tills vidare inte får avslutas. Detta beslut innebär följaktligen att upphandlingen (dnr 17:2008 059) i dess helhet omfattas av det interimistiska förordnandet, varför TABCAB:s begäran just nu inte föranledar länsrättens vidare åtgärder. BESLUT Länsrätten prövar inte TABCAB Taxi Arvidsjaur BeställningsCentral AB:s begäran om att rätten omedelbart beslutar att upphandlingen- av samhällsbetalda persontrans­ porter i Norrbottens län, med stationering i Bodens kommun för startområdet Arvids­ jaur centralort- inte får avslutas innan något annat har beslutats. HUR MAN ÖVERKLAGAR DV 3109/1 C, se bilaga. �� I •I SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inomtreveckor fråndendagdåklaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart .räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift otn länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. www.domstol.se