FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2019-05-27 Mål nr 27985-18 Sida 1 (13) KONKURRENSVERJ 2019 -05- 2 7 Avd Dnr K Avdelning 31 SÖKANDE Meddelad i Stockholm Bruynzeel Storage Systems AB, 556207-1729 Ombud: Advokaterna Nicklas Gränsmarker och Nathalie Miskin Rosengrens Advokatbyrå Box 2523 403 17 Göteborg MOTPARTER 1. Rättsmedicinalverket Box 206 101 24 Stockholm 2. EUN Storage AB Importgatan 10-12 602 28 Norrköping SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 1067254 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen I Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: avd3 l .fst@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27985-18 I STOCKHOLM BAKGRUND, YRKANDEN M.M. Rättsmedicinalverket (RMV) har genomfört ett avrop från Kammarkolle­ giets ramavtal "Särskilda förvaringslösningar", dnr 23.3-7144-17:012, avse­ ende arkiv- och förvaringslösningar till arkivet vid huvudkontoret i Stock­ holm och till arkiv vid enheten för Rättsmedicin i Uppsala, dnr Xl8-91426. Avropet har genomförts som en förnyad konkurrensutsättning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU. Av tilldelningsbeslut daterat den 19 november 2018 framgår att EUN Storage AB (EUN) har tilldelats avtal i upphandlingen. RMV har efter att tilldelningsbeslut meddelats ingått avtal med EUN. Bruynzeel Storage Systems AB (Bruynzeel) ansöker om överprövning och yrkar att förvaltningsrätten ska ogiltigförklara det ingångna avtalet. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. RMV har slutit avtalet utan att följa samtliga villkor i det ramavtal som ligger till grund för den förny­ ade konkurrensutsättningen och de krav som uppställts i den förnyade kon­ kurrensutsättningen. Av avropsförfrågan framgår att den anbudsgivare som lämnar lägst pris per hyllmeter kommer att antas som leverantör. Av krav­ specifikationerna framgår att målet är att fa plats med så många hyllmeter som möjligt med hänsyn till funktion, tillgänglighet och arbetsmiljö. EUN har tilldelats avtal, trots att anbudet inte uppfyller samtliga krav som upp­ ställts i ramavtalet eller i kravspecifikationerna till den förnyade konkur­ rensutsättningen. EUN:s anbud skulle ha diskvalificerats. RMV har inte prövat kravuppfyllelsen. RMV har såvitt framgår inte gjort en egen jämfö­ relse mellan uppgifterna i EUN:s anbud och uppställda krav utan förlitat sig på EUN:s försäkran. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27985-18 I STOCKHOLM Ska-krav avseende minst 500 mm utrymme mellan tak och överkant på hyl­ lor - hyllsystem till Stockholm Av kravspecifikationen till avropsförfrågan avseende arkivet i Stockholm framgår att arkivlösningen ska följa Riksarkivets föreskrifter och allmänna råd 2013:4 om arkivlokaler. Av dessa föreskrifter framgår att avståndet mel­ lan hyllornas takplan och taket bör vara minst 500 mm. I frågor och svar har det ställts en fråga om måttet på 500 mm fri höjd mellan tak och överkant på hyllor kan vara mindre för att maximera lagringskapaciteten. RMV har be­ svarat frågan nekande och angett att måttet inte ska vara mindre samt förtyd­ ligat att avståndet mellan tak och överkant på hyllor ska vara minst 500 mm. Av RMV:s ritning över arkivet i Stockholm framgår att takhöjden i lokalen är 3 050 mm. Av EUN:s ritning avseende hyllsystem till arkivet i Stockholm framgår att EUN har offererat hyllor som är 2 600 mm höga. Utrymmet mel­ lan tak och överkant på hyllor är därmed 450 mm. EUN:s anbud uppfyller därmed inte ska-kravet avseende minst 500 mm utrymme mellan tak och överkant på hyllor och anbudet borde därför ha diskvalificerats. Av EUN:s ritning avseende hyllsystem till arkivet i Uppsala framgår att EUN har angett att avståndet mellan golv och underkant av hylla/vagn är 178 mm. Det framgår vidare att varje hyllplan har en tjocklek om 32 mm. Vid en jämförelse med EUN:s ritning avseende hyllsystem till arkivet i Stockholm framgår att EUN där inte redovisat varken avstånd mellan golv och underkant av hylla/vagn eller hyllornas tjocklek. Bruynzeel gör gällande att hyllorna som offererats till Stockholm har motsvarande tjocklek som de som offererats till Uppsala. Totalhöjden på EUN:s hyllsystem till arkivet i Stockholm är 2 600 mm. Måttet mellan hyllorna är 350 mm och det finns 7 förvaringsutrymmen. Vid en granskning av ritningen framgår att nedersta hyllan inte är medräknad Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27985-18 och om man räknar med denna blir själva hyllan totalt 2 482 mm i höjdled. Om denna summa dras av från totalhöjden återstår 118 mm mellan golv och underkant på hylla/vagn. Detta trots att samma typ av hyllsystem med nam­ net KlOO offererats i Stockholm som i Uppsala. Avståndet mellan golv och underkant på hylla/vagn borde därför vara 178 mm såsom angetts i ritningen avseende hyllsystemet till Uppsala. Det innebär att hyllan som offererats till Stockholm i verkligheten kommer att kräva mer utrymme i höjdled och komma närmare taket. Även på detta sätt uppfyller EUN inte kravet på minst 500 mm mellan tak och överkant på hyllor. Ska-krav avseendefritt mått i höjdled mellan arkivmaterial och ovanlig­ gande hylla - hyllsystem till Stockholm Av kravspecifikationen till avropsförfrågan avseende Stockholm framgår att det ska finnas fingerutrymme mellan arkivmaterial och ovanliggande hylla. Det innebär att det ska finnas ett utrymme mellan arkivmaterialets ovansida och "taket" eller mer korrekt "botten" på varje hyllplan och att detta ut­ rymme ska medge plats för fingrar för att pärmar ska kunna tas ut. Måttet på fingerutrymmet är inte specificerat, men det är Bruynzeels upp­ fattning att det krävs omkring 10 mm utrymme för att uppfylla kravet. Av den ritning avseende hyllsystem till arkivet i Uppsala som bifogats EUN:s anbud framgår att höjdmåttet mellan hyllorna är 350 mm. Av samma ritning framgår att varje hyllplan har en tjocklek om 32 mm. Hyllornas tjocklek har inte redovisats i ritningen avseende Stockholm. Bruynzeel gör dock gäl­ lande att hyllorna som offererats till Stockholm har motsvarande tjocklek som de som offererats till Uppsala. Det innebär att utrymmet mellan hyl­ lorna är 318 mm. Av ramavtalet framgår under rubriken "Typfall" att hyllorna ska rymma stående A4-pärmar. En arkivbox i stående A4-format har ett mått om I STOCKHOLM Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27985-18 315 mm i höjdled. Det medför att utrymmet mellan arkivmaterial och ovan­ liggande hylla med den förvaringslösning som EUN valt till Stockholm uppgår till 3 mm. Det innebär att fingerutrymme saknas. Enligt standard i branschen är det tillåtet att hyllplan har en nedböjning på max 6 mm. Hyll­ plan i allmänhet, dvs. även EUN:s, har en nedböjning på grund av belast­ ning. Arkivboxar kommer därför över huvud taget inte att få plats vid en nedböjning, än mindre några fingrar. Av kravspecifikationen avseende Stockholm framgår att RMV har uppställt ett ska-krav att hyllplanen ska vara så flexibelt placerade att inga onödiga luckor uppstår mellan arkivmaterial och ovanliggande hylla. Fingerutrymme ska dock finnas. Det är således fingerutrymme mellan arkivmaterial och ovanstående hylla som efterfrågats, inte fingerutrymme i hyllplanets fram­ kant. EUN:s anbud uppfyller därmed inte ska-kravet avseende fingerut­ rymme mellan arkvimaterial och ovanliggande hylla. Ska-krav avseende utdragshyllor - hyllsystem till Stockholm Av kravspecifikationen till avropsförfrågan avseende Stockholm framgår att hyllorna ska utrustas med utdragbara hyllor som i varje arkivgång ska vara minst två till antalet. Av den prislista med ritning som bifogats EUN:s an­ bud framgår att EUN tillhandahåller utdragbara hyllplan (dvs. hyllor under vanliga hyllplan) som är 63 mm i höjdled. Detta får förstås som att EUN i allmänhet kan erbjuda sådana hyllor. Utdragshyllor finns dock inte med i bolagets offererade förvaringslösning avseende arkivet i Stockholm. EUN uppfyller därmed inte ska-kravet på att tillhandahålla utdragbara hyllor, minst två till antalet. Det har ovan konstaterats att den förvaringslösning som EUN avser att leve­ rera till arkivet i Stockholm endast har ett utrymme som uppgår till 3 mm mellan arkivmaterial och ovanliggande hylla och att utrymmet i verklighet- I STOCKHOLM Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27985-18 en blir ännu mindre vid nedböjning. Slutsatsen är därmed att det inte heller finns plats att montera de utdragshyllor som EUN tillhandahåller om 63 mm i höjdled. Om utdragshyllorna monteras kommer det inte finnas plats att ställa arkviboxar på underliggande hyllplan. Det innebär att det inte går att nyttja dessa hyllor för det avsedda ändamålet. EUN uppfyller därmed inte ska-kravet på utdragsbara hyllor. Detta dels då utdragbara hyllor inte ingår i offererad förvaringslösning, dels då bolaget inte kommer att kunna leverera antal utlovade hyllmeter om det ändå monteras utdragbara hyllor i det aktu­ ella hyllsystemet. EUN har i målet ingett illustration av ett avlastningshyllplan som inte redo­ visats i bolagets anbud. EUN har dessutom ändrat höjdinledingen mellan hyllplanen till 318 mm och 320 mm jämfört med den illustration som läm­ nats i anbudet som hade 350 mm och 500 mm mellan hyllplanen. Vad EUN framhåller i målet, i detta avseende, är en efterhandskonstruktion och inte det samma som angetts i bolagets anbud. Ska-krav avseende säkerhetsutlymme om minst 25 mm och arkivgång om minst 1 000 mmför hyllor som roteras i sidled - hyllsystem till Uppsala Av ramavtalet, punkten 3.1.4.5, framgår att det har uppställts ett ska-krav avseende skydd mot klämskador, vilket går ut på att det ska säkras en fri öppning av minst 25 mm mellan hyllställ och hyllställ samt mot fasta före­ mål. Det innebär att det mellan gavlarna på varje hylla ska finnas ett säker­ hetsutrymme på minst 25 mm för att undvika att fingrar kläms när hyllor roteras i sidled. Av kravspecifikationen till avropsförfrågan avseende Uppsala framgår vi­ dare ett ska-krav på att arkivgångarna ska vara minst 1 000 mm och huvud­ ingången minst 1 000 mm. Av RMV:s ritning över arkivet i Uppsala fram­ går att arkivrummets längsta sida är 4 250 mm. Av ritning avseende hyllsy- I STOCKHOLM Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27985-18 stem till arkivet i Uppsala bifogad EUN:s anbud kan utläsas att gavelns mått på varje hylla är 270 mm. En "vagn" består av två hyllor och har alltså ett mått på 540 mm. Av ritningen framgår att EUN har räknat med ett totalt mått på 560 mm per "vagn". Det innebär att säkerhetsutrymmet endast är 20 mm. Kravet på ett säkerhetsutrymme om minst 25 mm uppfylls därmed inte. "Vagnarna" är fem till antalet. EUN:s lösning saknar därmed ett säker­ hetsutrymme på 5 mm i fem fall. Vid en summering av de mått som EUN redovisat avseende hyllsystem i Uppsala, dvs. fem "vagnar" om 560 mm, en hylla närmast vägg om 270 mm och utrymme mellan vägg och hylla om 200 mm kommer EUN:s hyllsystem att kräva 3 270 mm utrymme. Om det redovisade utrymmet för arkivgång om 1 000 mm adderas kommer hyllsystemet att kräva 4 270 mm utrymme. Eftersom arkivväggen endast är 4 250 mm innebär detta att arkivgången endast kommer att uppgå till 980 mm och därmed bli 20 mm för liten. Om de 25 mm säkerhetsutrymme som fattas mellan "vagnarna" läggs till, kommer arkvigångarna dessutom att bli ännu mindre. I båda fallen uppfylls inte ska-kravet på 1 000 mm arkiv­ gång. EUN uppfyller därmed varken ska-kravet ställt i ramavtalet på minst 25 mm säkerhetsutrymme mellan "vagnar" eller ska-kravet på minst 1 000 mm arkivgång uppställt i den förnyade konkurrensutsättningen. EUN har i målet ingett en illustration avseende ett hyllsystem som inte re­ dovisats i bolagets anbud. Förvaltningsrätten har i målet att pröva förhållan­ dena vid RMV:s tilldelningsbeslut. Av EUN:s offert framgår tydligt att EUN har gummistopp och 30 mm distans mellan vagnarna. EUN har i målet anfört att ett säkerhetsutrymme om 25 mm finns medräknat i bredden av hyllvagnarna om 560 mm. Även detta är en efterhandskonstruktion. I och med den illustration som EUN har ingett är det än mer tydligt att EUN:s vagnar tar mer utrymme än vad som finns i lokalen om säkerhetsutrymme och arkivgångar ska uppnås. I STOCKHOLM Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27985-18 Ska-krav avseende utrymme om 150 mmfrån golvnivå till lägsta hyllplan Av kravspecifikationen till avropsförfrågan avseende Stockholm framgår att RMV har uppställt ett krav om att det lägsta hyllplanet ska placeras 150 mm över golvnivån. EUN har i målet gjort gällande att hyllplanet har integrerats i vagnen och att hyllplanet därför inte har någon inverkan i höjdled. EUN har vidare ingett en ritning, av vilken framgår att höjden från golv till lägsta hyllans överkant är 105 mm. Oaktat förvaltningsrättens bedömning i övrigt framgår det av EUN:s ingivna illustration att samtliga ska-krav inte var upp­ fyllda när EUN lämnade sitt anbud. RMV bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. RMV har genom­ fört avropet i enlighet med Kammarkollegiets ramavtal och avropsförfrågan. EUN har bekräftat alla ska-krav. Genom att bekräfta alla ska-krav har EUN bl.a. garanterat att leverera 782,8 kvadratmeter förvaringsyta till RMV. En ska-kravsverifiering är ett etablerat sätt att utforma förfrågningsunderlag. Efter tilldelningsbeslut och Bruynzeels påpekanden har RMV kommunicerat med Bruynzeel och med EUN i syfte att säkerställa ska-kravuppfyllnad och ett korrekt avropsresultat. RMV har inte funnit skäl att misstro eller ifråga­ sätta leverantörens uppgifter, varken i avropsprocessen eller vid senare kon­ takt efter att avtal har tecknats. Kontroll av ska-krav och utvärdering har genomförts i enlighet med LOU och på ett korrekt sätt i enlighet med de angivna instruktionerna i ramavtal, avropsdokumenten och etablerad praxis. I STOCKHOLM Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27985-18 I STOCKHOLM EUN bestrider bifall till ansökan. EUN ger in ritningar och bilder samt anför bl.a. följande. Ska-krav avseende minst 500 mm utrymme mellan tak och överkant på hyl­ lor - hyllsystem till Stockholm EUN vill belysa att RMV i frågor och svar har uppmanat anbudslämnarna att kontrollmäta respektive lokal. Vid kontrollmätning av lokalerna har det visat sig att varken höjd- eller breddmått överensstämmer med vad som anges på de ritningarna som RMV utlämnat. Lokalhöjden i Stockholm är 3 l00 mm och inte 3 050 mm som är angivet på ritning och längden på loka­ len i Uppsala är 4 290 mm och inte 4 250 mm som är angivet på ritning. EUN har vidare integrerat det nedersta hyllplanet i vagnen, så att den inte har någon inverkan på höjden, varför den inte har ritats ut på ritningen. Bruynzeels antagande att det är samma typ av vagnar som är monterade i Uppsala som i Stockholm är fel. Det rör sig om två skilda vagnstyper. Den totala höjden för hyllsystemet i Stockholm är 2 600 mm. Eftersom lokalens höjd är 3 l00 mm innebär det att kravet på minst 500 mm utrymme mellan tak och överkant är uppfyllt. Ska-krav avseendefritt mått i höjd/ed mellan arkivmaterial och ovanlig­ gande hylla - hyllsystem till Stockholm RMV har i ett förtydligande i sin kravspecifikation uppgett att kompaktsy­ stemet primärt ska vara för arkivboxar innehållande pappershandlingar av stående A4-format. RMV säger dock inte att samtliga hyllplan ska vara av­ sedda för stående A4, utan primärt, vilket innebär att det kan förekomma andra format, både större och mindre. EUN anser att bolagets lösning upp­ fyller detta krav eftersom det offererade hyllsystemet är konstruerat på så­ dant sätt att hyllplanets djup är grundare än hyllgavlarna. Detta gör att ar- Sida 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27985-18 kivboxar/pärmar rår utöver hyllplanets framkant och på så sätt skapar ett fritt utrymme, vilket gör att man kommer åt med ett finger för att ta ut materialet. Enligt vad Bruynzeel har räknat fram har EUN :s offererade lösning 3 mm fritt mellan hyllplanet. Bruynzeel menar att EUN därmed inte, med hänsyn till vedertagen standard som tillåter nedböjning om 6 mm, kan få plats med stående A4 format. Det förhållandet att standard tillåter en nedböjning om 6 mm innebär dock inte per automatik att EUNs hyllor böjer ned 6 mm. EUN:s hyllor är som standard dimensionerade att klara lasten för stående A4 som vida överstiger den totala last som stående A4 uppbringar i detta fall. Rent allmänt gäller också att om man lastar samtliga hyllor fulla så bö­ jer rimligen samtliga hyllor ned lika mycket, vilket gör att förhållandet mel­ lan hyllplanen är densamma. Ska-krav avseende utdragshyllor - hyllsystem till Stockholm EUN har, som tidigare nämnts, fällt in bottenhyllan i vagnen och på så sätt frigjort utrymme och därmed ryms en arbetshylla i höjdled. I detta fall är arbetshyllans höjd 25 mm. Ska-krav avseende säkerhetsutrymme om minst 25 mm och arkivgång om minst 1 000 mmför hyllor som roteras i sidled - hyllsystem till Uppsala Lokalens längd i Uppsala är 4 290 mm och inte 4 250 som är angivet på ritning. EUN uppfyller därmed kravet om en fri arbetsgång om 1 000 mm. Anbudet uppfyller även Kammarkollegiets ställda krav om ett fritt avstånd mellan gavlarna/hyllställen om 25 mm. Enligt norm ska dessa 25 mm räknas cirka 1 000-1 500 mm ovan golv. Detta gäller inte vagnars bredd vid golv­ nivå. I och med att EUN har detta fria mått inkluderat i de 560 mm så ska dessa 5 mm inte läggas till i den totala måttkedjan som Bruynzeel hävdar. I STOCKHOLM Sida 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27985-18 I STOCKHOLM Ska-krav avseende utrymme om 150 mmfrån golvnivå till lägsta hyllplan Det stämmer inte att det av den ritning som EUN ingett i målet framgår att höjden från golv till överkant på lägsta hylla är 105 mm. Ritningen visar höjden till hyllstegen som är placerad på vagnen. Bruynzeel har missat att det är en förhöjd framkant på vagnen vilken hyllplanet ligger i nivå med. EUN uppfyller kravet om 150 mm från befintligt golv. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser m.m. Enligt 20 kap. 13 § första stycket 2 LOU ska rätten besluta att ett avtal som har slutits mellan en upphandlande myndighet och leverantör är ogiltigt, om avtalet har slutits efter en förnyad konkurrensutsättning inom ett ramavtal enligt 7 kap. 7 eller 8 § samt 9 § utan att de villkor har följts som framgår av de paragraferna eller av det ramavtal som ligger till grund för konkurrensut­ sättningen och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. Av 7 kap. 9 § LOU framgår att vid en förnyad konkurrensutsättning ska de leverantörer som är parter i ramavtalet inbjudas att på nytt lämna anbud i enlighet med de villkor som anges i ramavtalet. Dessa villkor far, om det är nödvändigt, preciseras och vid behov kompletteras med andra villkor som har angetts i något av upphandlingsdokumenten för ramavtalet. Den upp­ handlande myndigheten ska tilldela kontraktet till den anbudsgivare som har lämnat det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet enligt tilldelningskriteri­ erna för ramavtalet. Det är den part som gör gällande att en upphandling är felaktig som på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter talan grundas på och domstolens Sida 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27985-18 I STOCKHOLM prövning är begränsad till de grunder som parten har åberopat (se RÅ 2009 ref. 69). Förvaltningsrättens bedömning Fråga i målet är om det aktuella avtalet, som ingåtts mellan EUN och RMV, ska förklaras ogiltigt. För att så ska kunna ske krävs att tilldelningen har skett på ett sätt som strider mot LOU:s bestämmelser om förnyad konkur­ rensutsättning eller mot det ramavtal som ligger till grund för den förnyade konkurrensutsättningen. Bruynzeel har gjort gällande att det framgår att samtliga ska-krav inte var uppfyllda när EUN lämnade sitt anbud. Bruynzeel menar att de produkter som EUN offererat inte uppfyller vissa krav som uppställts gällande mått och gällande utdragshyllor. Enligt Bruynzeel har RMV härigenom slutit avtalet utan att ha följt samtliga villkor i det ramavtal som ligger till grund för den förnyade konkurrensutsättningen och de krav som uppställts i den förnyade konkurrensutsättningen. RMV har i målet anfört att avropet har genomförts på ett korrekt sätt och att det inte har funnits skäl att misstro eller ifrågasätta EUN:s uppgifter, varken i avropsprocessen eller vid senare kontakt efter tilldelningsbeslut. En upphandlande myndighets kontrollskyldighet kan normalt inte anses sträcka sig längre än att en jämförelse ska göras mellan uppgifterna i anbu­ den och de krav som angetts i förfrågningsunderlaget. Någon skyldighet att också kontrollera att lämnade uppgifter i sig är riktiga kan således inte anses föreligga om det inte finns anledning att ifrågasätta uppgifterna. Av utred­ ningen i målet framgår att EUN i svarsmall som bolaget bifogat sitt anbud uppgett att samtliga obligatoriska ska-krav i kravspecifikationerna accepte­ ras och uppfylls. Förvaltningsrätten finner inte att det framkommit att RMV vid tidpunkten för tilldelningsbeslutet haft skäl att ifrågasätta att EUN:s an- Sida 13 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27985-18 I STOCKHOLM bud uppfyller uppställda krav. Fråga är då om det härefter framkommit upp­ gifter som visar att så inte är fallet. EUN har i målet anfört att bolagets offererade produkter uppfyller de ifråga­ satta kraven. EUN har till stöd härför ingett ritningar och bilder över de ak­ tuella produkterna. EUN har vidare anfört att kontrollmätningar som gjorts på plats visat att höjd- och breddmått inte överensstämmer med de mått som angetts på de ritningar som RMV bifogat avropsförfrågan. Förvaltningsrät­ ten finner med hänsyn till de förklaringar som EUN har lämnat i målet gäl­ lande sina offererade lösningar, samt med beaktande av vad bolaget har an­ fört om resultatet av den kontrollmätning som bolaget gjort avseende loka­ lerna, att det inte framkommit annat än att bolagets offererade lösningar uppfyller de i målet aktuella kraven. Enligt förvaltningsrättens mening ger utredningen inte stöd för att de produkter som EUN har redovisat i målet skiljer sig från de som bolaget presenterat i sitt anbud. Förvaltningsrätten anser därför att det inte är visat att RMV, genom att tilldela och ingå avtal med EUN, har handlat i strid med villkoren i ramavtalet eller i upphand­ lingsdokumenten i den förnyade konkurrensutsättningen. Det saknas därför grund för ingripande enligt LOU, varför ansökan om överprövning ska av­ slås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (FR-05). Anneli Berglund Creutz Rådman Carina Westin har föredragit målet. �I!!� SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. � Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skickaellerlämnainöverklagandettill förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag(2016:1145)omoffentligupphandling,20kap. • lag(2016:1146)omupphandlinginom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (201 1 : 1 029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 1 6 kap. • lag (20 1 6 : 1 1 47) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag(2016:1145)omoffentligupphandling,20kap. • lag(2016:1146)omupphandlinginom försörjningssektorn, 20 kap. � - ---------------------- - - - - -- ----J Sida 2 av 2 www.domstol.se