FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Förvaltningsrättsnotarien Mikaela Johansson SÖKANDE 1 Dok.Id 129071 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 DOM 2015-01-23 Meddelad i Falun Mål nr 5345-14 Enhet 2 AcobiaFLUX AB, 556522-7161 Ombud: Advokat Erik Ullberg Wistrand Advokatbyrå Box 11920 404 39 Göteborg MOTPART Trafikverket 781 89 Borlänge Ombud: Peter Rosenberg Juridik och planprövning Trafikverket 781 89 Borlänge SAKEN Offentlig upphandling KONKURRENSVERKET Förvaltningsrätten avslår AcobiaFLUX AB:s ansökan om överprövning. 2ot5-11- 1 0 .-. Dnr KSnr Avd Aktbil FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5345-14 !FALUN Enhet 2 BAKGRUND Trafikverket genomför en upphandling avseende totalentreprenad för utfö­ rande av drift och underhåll, leverans och reinvestering av nationellt VA övervakningssystem (TRV 2014/14751). Upphandlingen genomförs som ett öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Tilldelningsbeslutfattadesden27oktober2014varvidannanle­ verantör än AcobiaFLUX AB antogs som leverantör. YRKANDE M.M. AcobiaFLUX AB (AcobiaFLUX) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska göras om. AcobiaFLUX anför i korthet följande till stöd för sin talan. Trafikverket ha! i strid med kraven på likabehandling och transparens utformat utvärderingsmodellen på så sätt att den utan god­ tagbara skäl medfört en diskriminering av en viss typ av leverantör. En metod har tillämpats som inte är ägnad att uppnå ett rättvisande resultat då den inte leder till att anbud antas som sammantaget ger lägsta pris för de tjänster och produkter som i huvudsak avses upphandlas. Utvärderingen brister därmed i förutsebarhet och transparens och står i strid med likabe­ handlingskravet eftersom den medför en obefogad särbehandling av an­ budsgivare. AcobiaFLUX har lidit skada genom att inte tilldelas kontrak­ tet. Trafikverket bestrider bifall till ansökan och anför i korthet följande till stöd för sin inställning. Det har inte visats att det skett en överträdelse mot några förfaranderegler eller mot någon av de gemenskapsrättsliga princi­ perna. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5345-14 IFALUN Enhet 2 SKÄLENFÖR AVGÖRANDET Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad AcobiaFLUX anfört är visat att Trafikverket har brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att AcobiaFLUX lidit eller kan komma att lika skada (16 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genom­ föra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). Trafikverket har valt att upphandla både utförande av drift och underhåll samt leverans och reinvestering av ett nationellt VA-övervakningssystem. AcobiaFLUX anför i huvudsak att genom den aktuella utvärderingsmo­ dellen har tyngdpunkten för utvärderingen hamnat på offererade priser för leveranser av tillkommande anläggningar och optioner vilka Trafikverket inte är skyldigt att avropa. AcobiaFLUX anför vidare att utvärderingsmo­ dellen ger fördel till företag vars verksamhet utgörs av leverans av produk­ ter för övervakningstjänster då de har större möjlighet att pressa priserna för produktleveranser. AcobiaFLUX anför att företag som är inriktade på att leverera tjänster ges sämre möjligheter att lägga ett konkurrenskraftigt anbud på grund av modellen och detta innebär en diskriminering av tjäns­ televerantörer. Trafikverket anför i huvudsak att det föreligger en stor fri­ het för upphandlande myndighet att närmare bestämma föremålet för en upphandling och att i aktuellt fall enbart ha förebyggande underhåll i ko.n­ traktet skulle göra det för litet och oattraktivt. Trafikverket för även fram att de olika delarna också har ett naturligt och relevant samband. Slutligen anför Trafikverket att en eventuell differens kommer under alla förhållan­ den att ligga väl inom den rel1;ttivt sett stora marginal som finns i utrymmet 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5345-14 IFALUN Enhet 2 mellan jämförelsesummorna för den vinnande anbudsgivaren och AcobiaFLUX. Förvaltningsrätten anser att AcobiaFLUX inte har framfört konkreta om­ ständigheter som visar att det inte finns en godtagbar koppling mellan de olika delarna i upphandlingen eller att Trafikverket inte viktat utvärde­ ringsmodellen utifrån vad de hade för avsikt att upphandla. Det har inte heller framkommit omständigheter som talar för att det funnits svårigheter för AcobiaFLUX att förutse hur utvärderingen skulle genomföras. Förvalt­ ningsrätten anser därför att utvärderingsmodellen är utformad så att den är ägnad att leda till ett rättvisande resultat och att det inte finns sådana brister i förhållande till kraven på likabehandling och transparens att det finns skäl för ingripande enligt LOU. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lC LOU). Eva Karlsson Helghe rådman 4 HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. � ;;;5 www.domstol.se 4.