FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 32 SÖKANDE DOM 2017-02-27 Meddelad i Stockholm Mål nr 26336-16 2017 -02- 2 7 Dnr J(Snr Aktbll 1 Brandskyddslaget AB, 556634-0278 Box 9196 Långholmsgatan 27 10tr 102 73 Stockholm MOTPART Skolfastigheter i Stockholm AB, 556034-8970 Box 47311 100 74 Stockholm Ombud: Stadsadvokat Gustaf Swedlund c/o Stadsledningskontoret Juridiska avdelningen Hantverkargatan 3 A, 2 tr 105 35 Stockholm SAKEN Överprövning av offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAV GÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. IMt Dok.Id 803450 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:30 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt KONKURRENSVERKEf FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26336-16 I STOCKHOLM BAKGRUND Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB) genomför upphandlingen "Ramavtal Brandkonsulter och SBA administratör" (dnr 2016-00551). Upphandlingen genomförs i form av öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU. Tilldelningsbeslut fattades den 30 november 2016 varvid Brandskyddslaget AB:s (bolaget) anbud inte bedömdes vara ett av de två mest ekonomiskt fördelaktiga anbuden. YRKANDEN M.M. Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen och anför i huvudsak följande. Det råder en oklarhet kring hur extra konsulter ska bedömas enligt förfrågningsunderlaget. Bolagets tolkning är att extra konsulterna genererar 3 000 kr avdrag per konsult och inget mer. SISAB bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Brandskyddsla­ get verkar göra gällande att erfarenhetsavdrag endast ska beräknas på de tre "obligatoriska" brandkonsulternas erfarenhet och utan att beakta eventuella "extra offererade" brandkonsulters erfarenhet. Det är en felaktig tolkning av förfrågningsunderlaget och stöds inte av hur de olika kraven är beskrivna. Utvärderingen har följt föreskrifterna i förfrågningsunderlaget och uppfyller alla krav på transparens, likabehandling och proportionalitet. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt och genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vidare ska principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakt­ tas (1 kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot dessa grundläggande principer eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26336-16 I STOCKHOLM ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § LOU). Förvaltningsrätten konstaterar att det ankommer på bolaget att visa att SISAB har frångått anbudsunderlaget eller på annat sätt brutit mot bestäm­ melserna i LOU för att förvaltningsrätten ska ingripa mot upphandlingen. Bolaget har inte framfört några skäl för att förfrågningsunderlaget ska tolkas på ett annat sätt än det som SISAB har tillämpat. Det framgår inte heller på vilket sätt bolaget har lidit skada. Bolaget har inte visat att det finns skäl att ingripa mot upphandlingen. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU). Eva Pedersen Rådman Katri Andersson har föredragit målet. .I, SVERIGES DOMSTOLAR I.,. HUR MÄN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga ,., j,')., C • För att kammarrätten ska kunna ta upp Ert över­ klagande måste Er skrivelse ha kommit in till för­ valtningsrätten inom tre veckor från den dag då Ni fick del av domen/beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domsto­ lens beslut meddelades. Om sista dagen för över­ klagande infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att besvärshandlingen kommer in nästa vardag. Om klaganden är en part som företräder det all­ männa, ska överklagandet alltid ha kommit in inom tre veckor från den dag beslut meddelades. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kam­ marrätten fordras att prövningstillstånd medde­ las. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, I · · b�� som vill övttfilaga förvaltningsrättens beslut ska skriva tilfKam�arrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvalt­ ningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstill­ stånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och te­ lefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e-postadress, tele­ fonnummer till arbetsplatsen och mobiltele­ fonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändring�n utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. 3. det är av vikt för ledning av rättstillämp­ ningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. www.domstol.se