FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I UPPSALA 2015-08-21 Mål nr 2603-15 E KONKURRENSVERKET 2G15 -08- 2 1 Avd Enhet 1 SÖKANDE Meddelad i Uppsala Radiator VVS Aktiebolag, 556027-1065 Ombud: Pekka Kolehmainen Radiator VVS AB Box 1805 701 18 Örebro MOTPARTER 1. KBAB Service Aktiebolag, 556033-7452 2. Köpings Bostads AB, 556189-1739 3. Köpings kommun Ombud för 1-3: Maria Söderberg Västra Mälardalens Kommunalförbund 731 85 Köping SAKEN Dnr KSnr Aktb\l Offentlig upphandling enligt lagen (2001:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. 1 Dok.Id 155501 Postadress Box 1853 75148 Uppsala Besöksadress Kungsgatan49 Telefon Telefax 018-43163 00 018-4316343 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00- 16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2603-15 I UPPSALA BAKGRUND KBAB Service Aktiebolag, Köpings Bostads AB och Köpings kommun har genomfört en upphandling avseende ramavtal VS-arbeten (dm VMKF­ U 2015-43). Den 12 maj 2015 beslutade de upphandlande myndigheterna att teckna avtal med K&E Rör AB (K&E Rör), Radiator VVS AB (bola­ get) och CW Rör AB, i angiven rangordning. YRKANDEN M.M. Bolaget yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen inte får avslutas innan rättelse vidtagits genom att en ny anbudsutvärdering genom­ förts vid vilken referenserna från K&E Rör ska omutvärderas. Som skäl för ansökan anförs i huvudsak följande. Referenstagningen har inte skett på ett objektivt och transparent sätt. K&E Rör har som referenser angivit Kristoffer Rådås samt BRF Skogsgläntan. Kristoffer Rådås deltar i upp­ handlingen såsom kontaktperson och ombud. Han är därmed en del av upphandlingen och kan inte vara referens åt en av anbudsgivama. Kristoffer Rådås ger högsta poäng åt K&E Rör trots att den andra referen­ sen ger mycket lägre. Det rubbar förtroendet för upphandlingen när en kommunal tjänsteman deltar i upphandlingen och poängbedömer en av anbudsgivarna. Det finns brister i förutsättningarna för en opartisk bedöm­ nmg. Referensen BRF Skogsgläntan är för liten för att motsvara aktuellt upp­ drag, cirka en tiondel. De upphandlande myndigheterna anser att ansökan ska avslås och anför i huvudsak följande. I upphandlingsunderlaget har tydligt angivits hur ut­ värderingen av kriteriet "referenser" kommer att gå till. K&E Rör har un­ der många år innehaft aktuellt avtal avseende VS-arbeten för de upphand­ lande myndigheterna. Kristoffer Rådås har i sin position som fastighetschef för Köpings Bostads AB en god insikt i K&E Rör som företag och hur av- 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2603-15 I UPPSALA talen genom åren skötts och kan därmed ge en bra bild av företaget som referent. Kristoffer Rådås var med i den projektorganisation som stod för framtagandet av upphandlingsunderlaget. När Kristoffer Rådås blev tillfrå­ gad att vara referent till K&E Rör beslutade projektorganisationen att han kunde acceptera detta uppdrag om han inte deltog i kommande kvalifice­ ring och prövning av aktuell upphandling. Kristoffer Rådås har således inte deltagit i kvalificering och prövning av inkomna anbud och har ej kunnat påverka upphandlingens utgång annat än med sin egen referens, i likhet med alla andra i upphandlingen angivna referenter. K&E Rör har även angivit Tommy Westerlund, BRF Skogsgläntan, som referens. Angivet referensuppdrag om 12 fastigheter bedöms uppfylla de krav som ställs i upphandlingsunderlaget avseende referensuppdrag. DOMSKÄL Den rättsliga regleringen Förvaltningsrätten har att pröva om det finns skäl att ingripa mot upphand­ lingen med anledning av vad bolaget anfört. Enligt 16 kap. 6 § LOU ska rätten besluta om ingripande mot upphandling­ en om upphandlande myndighet har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet ska iakttas. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2603-15 I UPPSALA Referensfrån Kristoffer Rådås Bolaget gör gällande att Kristoffer Rådås referens inte kan godtas då han samtidigt deltar i upphandlingen såsom kontaktperson och ombud. Det finns därmed enligt bolagets uppfattning brister i förutsättningarna för en opartisk bedömning. Förvaltningsrätten konstatarerar inledningsvis att LOU inte innehåller några bestämmelser som reglerar jävssituationer. Jävsinvändningar får istället bedöms utifrån de grundläggande EU-rättsliga principerna. De upphandlande myndigheterna anför att Kristoffer Rådås deltagit i den projektorganisation som stod för framtagandet av upphandlingsunderlaget men att han inte har deltagit i kvalificering och prövning av inkomna an­ bud och att han därför inte har kunnat påverka upphandlingens utgång an­ nat än med sin egen referens, i likhet med alla andra i upphandlingen an­ givna referenter. Av praxis framgår att det är tillåtet för en upphandlande myndighet att an­ vända egna referenser vid referenstagning. Detta ska dock ske på ett objek­ tivt sätt och enligt de grundläggande EU-rättsliga principerna om likabe­ handling, transparens och proportionalitet (se bl.a. Kammarrätten i Göte­ borgs dom den 18 november 2010 i mål nr 2504-10). Förvaltningsrätten anser att de omständigheter som bolaget har anfört inte visar att de upp­ handlande myndigheterna har agerat i strid med LOU genom att godta referensen från Kristoffer Rådås. Bolaget har inte heller på ett konkret sätt visat att det har uppstått en konkurrensfördel för K&E Rör eller att bolaget på grund av förfarandet har lidit eller riskerar att lida skada. Det saknas således skäl för ingripande enligt LOU på denna grund. 4 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2603-15 I UPPSALA Referensfrån BRF Skogsgläntan Bolaget gör även gällande att BRF Skogsgläntan är för liten för att mot­ svara aktuellt uppdrag och att dess referens därför inte kan godtas. Enligt vad som framkommit i handlingarna i målet ska enligt punkten AFB.53 i upphandlingsunderlaget samtliga referensuppdrag/projekt vara likvärdiga med uppdrag som kan bli aktuella inom detta ramavtal beträf­ fande roll, karaktär, storlek och komplexitet för offentlig och privat bestäl­ lare. Med liknande uppdrag menas VA-arbeten i bebodda lägenheter eller lokaler där verksamhet pågår. De upphandlande myndigheterna anser att angivet referensuppdrag om 12 fastigheter uppfyller de ställda kraven. Bolaget har inte närmare re­ dogjort för vilka omständigheter de lägger till grund för sin bedömning att BRF Skogsgläntan storleksmässigt inte motsvarar det aktuella uppdraget. Förvaltningsrätten finner mot bakgrund härav att det saknas skäl för ingri­ pande enligt LOU även på denna grund. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV3109/lA LOU) Lina Törnqvist rådman Målet har handlagts av föredraganden Petra Hedin. - _I , .I�..,.'; .. __,... ' \,' .1 1- 1v ,:L'i'Y� ,� )<(/:;�.j(:�å-'...:.:.._:.::.''t;'q·,�"'.i,:,'�-!,';;c•;,,.,,,. Den som vill::övi;:.cl"' 0 där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. -,..-.1 � -" ._, -0 Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se