2. MAJ. 2016 13:04 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning2 SÖKANDE Dok.Id 405855 l'ostadress Box53197 400 15 Göteborg Besllksadl'ess Sten Sturegatan 14 Telefon Teldax 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: fol"la1t.uin.gsrattenigoteborg@dom.se www.forvaltningsrattenigoteborg.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Forvaltningsratten GBG NR. 2177 Buffers Rail Industry AB, 556736-1331 Fabriksvägen 9 186 32 Vallentuna MOTPART Göteborgs Spårvägar AB, 556353-3412 Box424 401 26 Göteborg Aktbll Ombud: Advokaten K.aisa Adlercreutz och jm:. kand, Mohamed Hama Ali Gärde Wesslau Advokatbyrå Kungstorget 2 411 17 Göteborg SAKEN Överprövning enligt lagen (2007: 1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, LUF S. 2/8 Sida 1 (6) ,.,�':�� _r.�..� 0 2 Avd Dnr KSnr _.,.,. DOM Mål nr 2016-04-29 2026-16 Meddelad i Göteborg KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÅTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. ,l., ...., t �.; ' ..... .,) 2. MAJ. 2016 13:05 Forva1tningsratten GBG NR. 2177 S. 3/8 Sida2 2026-16 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I GÖTEBORG 2016-04-29 BAKGRUND Göteborgs Spårvägar AB (GSAB) genomför en fc;renklad upphandling av Stationärpelarlyftanlttggningför spårvagn, dnr 433-15. Av tilldelningsbeslut den 18 februari 2016 framgår att GSAB valt att ingå avtal med annan leverantor än Buffers R.ail Industry AB (BRl). YRKANDEN M.M. BRI ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska göras om. Till stöd för ansökan anfors bl.a. följande. I förfrågningswiderlagets punkt 1.3.4- Tekniskförmåga och kapacitet - anges bl.a. att "anbudsgivaren ska ha dokumenterad erfarenhet av leverans och installation av liknande lyftanläggningarflJr spårbundnafordon. Anbudgivaren skall även ha erfarenhetfrån liknande uppdrag under de senaste tre åren. Detta skall styrkas med minst två referenser med uppgifter omforetag, kontaktperson, telefonnummer och e-postadress. Med referens avses kund till anbudsgivaren ". - Efter tilldelningsbeslutet har GSAB i mailkonversation med BRl förtydligat att det är anbudsgivaren själv som ska ha erfarenhet av uppdraget direkt och att med referenser av-sågs kund till anbudsgivaren. GSAB har ställt upp kriterier som rör anbudsgb,rarens tekniska eller yrkes­ mässiga kapacitet. Eftersom BRI inte har egen e:t:farenhet av uppdraget, utan fungerar som representant, har BRI behov av att åberopa andra företags kapacitet, förmåga och kunnande. BRI har åberopat sin underleverantör IME-Autolift GmbH:s kapacitet för det aktuella arbetet och det angavs ett 2. MAJ. 2016 13:05 Forvaltningsratten GBG NR. 2177 S. 4/8 Sida3 2026-16 FÖRVALTNINGSRÅTTEN I GÖTEBORG DOM 2016-04-29 antal referenser som kunde styrka att detta bolag hade sådan erfarenhet som efterfrågades i furfrågningsunderlaget. Genom att GSAB ställt lcrav på att anbudsgivaren själv ska ha er:fä.renhet av uppdraget har GSAB brutit mot de grundläggande principerna i LUF och 15 kap 15 a § samma lag. Referenser behöver: inte vara egna utan kan inges för de som ska utföra de aktuellatjänsterna i uppdraget Gfr Kammarrättens i Sundsvall dom i mål nr 1237-06), BRI menar vidare att man har åberopat annans kapacitet tillräckligt tydligt för att anses vara åberopade som referenser. BRI har gett in intyg och dokumentation tillsammans med anbudet, vilket visar att underleverantO,:en IME-Autolift GmbH har den tekniska och yrkesmässiga kapacitet samt erfarenhet som efterfrågas i upphandlingen. Det borde inte ha framstått som tv'eksamt för GSAB vad BRl åsyftade genom att ge in nämnda handlingar. De krav som GSAB har ställt, som resulterat i att BRI diskvalificerades, kan inte anses vara av sådant slag att de uppfyller det eftersträvade syftet med upphandlingen, då BRI:s underleverantör Thffi-Autolift GmbH hade kunnat prestera det som efterfrågades i upphandlingen. Några säkerhetsmässiga argument som talar mot deras underleverantör finns inte. GSAB yrkar att ansökan ska avslås och anför bl.a. följande. Som ett obligatoriskt krav på anbudsgivarens tekniska och yrkesmässiga kapacitet gäller enligt punkt 1.3.4 i förfrågningsunderlaget att anbudsgivaren ska ha dokumenterad erfarenhet från liknande uppdrag de senaste tre åren, vilket ska styrkas genom lämnande av minst två referenser. BRI har i sitt anbud lämnat två referenser och som. lyfts fram som om det vore BRI:s egna. Någon uppgift om att angivna referenser är ett annat :före­ tags finns inte i anbudet. Forvaltningsratten GBG NR. 2177 FÖRVALTNlNGSRÄTTEN DOM 2016-04-29 Vid kontroll av referenser framkom att ingen av referenserna som BRI angav i sitt anbud hade erfarenhet av att arbeta med BR1 angående lyft­ anläggningar för spårbundna fordon. GSAB har därfor gjort bedömningen att BRl inte uppfyller det aktuella obligatoriska kravet avseende teknisk och yrkesmässig kapacitet. GSAB har därtill gj01t bedömningen att kravet inte heller uppfylls genom åberopande av annans kapacitet. För det första anges det inte i BRJ:s anbud att bolaget åberopar annans kapacitet för att uppfylla laavet. För det andra har BRI inte till sitt anbud bifogat ett sådant åtagande eller motsvarande som avses i 15 kap. 15 a § LUF. BRI har därmed inte visat att de kommer att förfoga över nödvändiga resurser när kontraktet ska fullgöras, BRI har i anbudet redovisat namn på den widerleverantör som bolaget avser att anlita vid utförandet av uppdraget. En uppgift som anger en underleve­ rantör ät inte samma sak som att åberopa ett annat företags kapacitet för att uppfylla ett krav i upphandlingen. Även for det fall att det av anbudet skulle framgå att angivna referenser Val' ett a:onat företags, ät' det GSAB:s uppfattning att det skulle strida mot be­ stämmelsen i förfrågningsunderlaget där det anges att med referens avses kund till anbudsgivaren. För att säkerställa ett tillfredsställande genomfö­ rande av upphandlingen - inte minst mot bakgrund av de säkerhetsaspekter som är förknippade med upp handlingsobjektet - är det väsentligt att även anbudsgivaren, som GSAB kommer att stå i ett konttaktsforhållande med, kan styrka kompetens och erfarenhet av lyftanläggningar for spårbundna fordon genom egna referenser, Beslutet att förkasta anbudet från BRJ är k01Tekt. BRJ har i anbudet vaxken angett att annans kapacitet åberopas eller till anbudet bifogat ett sådant åta­ gande från företaget i fråga som i så fall krävs enligt 15 kap. 15 a § LUF, S. 5/8 Sida4 2026-16 2.MAJ. 2016 13:05 I GÖTEBORG 2. MAJ. 2016 13:05 Forvaltningsratten GBG NR. 2177 S. 6/8 Sida 5 2026- 1 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG DOM 2016-04-29 SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Tilldrnpliga besttimmelser m.m. Upphandlande enheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principema om ömsesidigt erkännande och pro­ portionalitet iakttas (I kap. 24 § LUF), Om den upphandlande enheten brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 24 § LUF eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta hat medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § första stycket LUF). Enleveranta:t:fårvidbehovnärdetgällerettvisstkontraktåberopaandra företags kapacitet. Leverantören ska genom att tillhandahålla ett åtagande från de andra företagen eller på annat sätt visa att leverantören kommer att förfoga över nödvändiga resurser när kontraktet ska fullgöras (15 kap. 15 a § LUF). Förvaltningsrllttens bedömning En leverantör har rätt att åberopa ett annat företags kapacitet och detta gäller även uppfyllandet av ett skall-krav om referenser Gfr Kammarrättens i Sundsvalldomimålnr 1237-06).Kravetärdockattleverantörenkanvisa att man faktiskt förfogar över resurser hos åberopade företag. 2.MAJ.2016 13:06 Forvaltningsratten GBG NR.2177 S. 7/8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2016-04-29 Sida 6 2026- 1 6 GSAB har sålunda inte kunnat förkasta anbudet frän BRI på den grunden att BRI inte kunnat redovisa att de har egen teknisk och yrkesmässig kapacitet på sätt som efterfrågas i upphandlingen då detta krav också har kunnat upp­ fyllas genom åberopande a.v annat företags kapacitet och resurser. BRl har emellertid inte uttryckligen åberopat underleverantörens kapacitet och än mindre gett uttryck för att BRI kommer att förfoga över detta bolags resur­ ser när kontraktet ska fullgöras. BRI uppfyller där.för inte det obligatoriska kravet i upphandlingen avseende teknisk och yrkesmässig kapacitet Sammantaget anser förvaltningsrä.tten att det som BRI har anfört inte visar att GSAB brutit mot någon av de grundläggande principerna i 1 kap, 24 § LUF eller någon annan bestämmelse i samma lag och som medfart skada för BRl. Skäl för ingripande enligt 16 kap. LUF finns däm1ed inte. Ansökanskadärföravslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1 B LOU) Rådmai1 Föredragande imåletharvaritföredragandejuristenMichaelKoch. 2.MAJ.2016 13:06 Forvaltningsratten GBG NR. 2177 s. 8/8 . S\1ll{IGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR � PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som � öve.rklaga fönra.lto.io.gsrättens beslut ska skriva. till Kar.o.w.aa:atten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skicbs eller liiinnll-S tlll fil:i:val.ttrl:ngsrä.tte;o.. Överklagandet ska ha kommit it;i. till förvaltn:ings1:ätten ;no:m. txe vccko,: från den dag daklagandenfickdela.vbeslutet. Ombeslutet hu rneddehi.ts vid en muntlig förhandling, clle.c det vid en så.dan förhandling hat angetts nä.i: beslutet komm.e.r att rx1eddelas, ska. dock överklågandt:::t ha kommit in inom. tre vecko.i: från den dag �stolens beslut meddelades, T i d en fö i: ö v erlclaga:o de t fö r o ffe n tli g p ar t nkn a s fdn den dag beslutet ;i:neddelades. Om sista dagen föt överklagandet infaller pi lördag, söndag eller helgda& midsolllm.Ua.fl:on, julafton eller nyär:safi:on .räcket det att sla:ivdsen kom.mer in nästa va;cdag. Fot att ett öve.rkfagande ska kunna. tas upp i kamnw:rätten fordras att ptövningstill8tänd meddclas. Karmnar.ratten llimrutt p:rövningstillid.nd om 1. detfin.asanledningattbetvivla. :dktighete.o. 11.V" det slut soJD. för\l'a.ltningstlitten h11.t kommit till, 2. det i.o.te uta.11 att sådant rillstfu:id r.neddel11.e giir att bcdör.oa. riktigheten av' det slut soo1 förvaltningsrltten har 3. detä.re.vviktfö:rledningav :rättetill..ämptiingen att övexklagandet prövas 11.v hö€,l'e :rätt, eller 4. det annats fums syo.ne:rliga skäl att pröva överklagandet. 0.m p:rövnlngstlllsrond inte meddelas ståt fönraltningsrättens beslut fast. Det itr dä..r:för 'Vlktigc att det klart och tydligt framgå!: aV" överklagandet ci.11 bm.miirrätten varföi: man anser att pi:övoings tillstånd b6r meddelas , Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens petson-/oi:g.anisatlonsnummei:, postadress, e-postadress och ielefonnurnmer till bostaden och mobiltelefon. Adt'ess och relefonnummei: till klagandens a:rbct5pb.a; ska också anges samt eventuell anna.o. ad:i:tss diil:: lclaglinden kan μli.s för delgivning. Om. dessa uppgifter har lämnats ticliga.re i milct - och om de fortfiuande är aktuella - behöve.t de inte uppges igen. Oro klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, po�tadress, e- postadress> telefonnummer till arbewpla.tsen och mobiltelefonnummer anges. Om n�n pctson- eller ad:r:essuppgift ändras, ska ;ndringen utan dröjsmål. anmälas till katnm9ti:ätten. 2 den dom/beslut som ÖV"etklaga.s rned llppgift om fö.tVllltningsrättens namn, PJ.ålnu.m.mer samt dagen fö1: beslutet, 3. de skal soro. klaganden anger cil1 stöd fö:c en begäran om ptövningstillständ, 4. den ändruig av- fö;evaltningstiittens dom/beslut soo:i. klaganden vill fä till stind, 5. de bevis som klagandt.n vill åberopa. och vad han/hon vill styrka med varje sfu:skilt bevis. Adressen till förv�t:ningsrä.tten framglt av dooien/beslutet I mil om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig 1,1pphåndllog dl.er lagen (2007:1092) om upph11.ndling inom omddena V'åtte;a, energi. tr.inspoi:t& och posttjänste:i: får avw. slutas :inJ:J.a.n tiden för överklagande av rätte!'l-s dom eller beslut ha:r löpt ut. I de flesta fall fåt avtal slu�s när tio dågu ha:r gått f.rån det att ,:ätten avgjort målet eller; upphävt ett interimistiskt beslut I vissa fall fru: avtal slutas omedelbart. Ett övedtlagunde fl.V i:ättens avgörande får: inte pi:övas sedan avtal ha.i: slutits, Fullständig infomt11.cion finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fle1: upplysni.ogar om hu.r: man öve.rklagai kan Ni vända Er ci1l föii"altningsrätten. kommit till, wwwd□muol st