FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Föredragande Matilda Ståhl SÖKANDE DOM 2019-02-0 I Meddelad i Falun Sida I (8) Aktbil Ombud: Advokat Robert Persson Norrlandsadvokaterna AB Sjögatan 1 A 891 60 Örnsköldsvik MOTPART I. Green Landscaping AB, 556773-4800 Dnr l<:S;ir Ombud: Advokat Anna Lundberg och biträdande jurist Oskar Ottosson Setterwalls Advokatbyrå AB Sturegatan I0 114 36 Stockholm 2. Region Gävleborg 80I 88 Gävle 3. Samhall AB, 556448-1397 Ombud: Advokat Susanne Wiklund Advokatfirman Kjällgren AB Box l 451 15 Uddevalla SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Mål nr 3757-18 Höga Kusten Skog & Fastighet AB, 556925-5788 Förvaltningsrätten bifaller Höga Kusten Skog & Fastighet AB:s ansökan om överprövning och beslutar att upphandlingen får avslutas först sedan en rättelse har gjorts genom en ny anbudsutvärdering varvid anbuden från Samhall AB och Green Landscaping AB inte får beaktas. Dok.Id 238874 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se wv.,rw.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 KONKURRENSVERl<:ET FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN DOM Sida 2 3757-18 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Region Gävleborg genomför en upphandling avseende utemiljöentreprenad (dnr RS 2017/1383). Upphandlingen genomförs genom ett öppet förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU). Region Gävleborg meddelade tilldelningsbeslut den 22 augusti 2018 varvid anbudet från Samhall AB (Samhall) antogs. Av upphandlingsföreskrifterna framgår att det anbud som uppfyller kraven samt har det lägsta priset kommer att antas. Av tilldelningsbeslutet framgår att tre anbud inkommit och att samtliga av dessa uppfyller ställda krav. Utifrån anbudspriset kom anbudet från Green Landscaping AB (Green Landscaping) på andra plats och anbudet från Höga Kusten Skog & Fastighet AB (HK Skog) på tredje plats. HK Skog ansöker om överprövning och yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse har gjorts i form av att en ny utvärdering görs och att anbuden från Samhall och Green Landscaping förkastas. HK Skog gör gällande att Region Gävleborg utvärderat anbuden från Samhall och Green Landscaping i strid med anbudsförutsättningarna och LOU eftersom bolagen inte uppfyllt de obligatoriska kraven samt att HK Skog, vars anbud placerat sig på tredje plats i utvärderingen, till följd av detta lidit skada. HK Skog anför i huvudsak följande angående Samhalls anbud. Anbudet innehåller flera brister vilka borde ha föranlett anbudsgivarens diskvalifikation. Det referensuppdrag som angetts liknar inte det för upphandlingen aktuella uppdraget eftersom ett antal punkter som angetts i upphandlingsföreskrifterna saknas. Samhall har uppgett ett referensuppdrag som man utfö1t åt Gävle kommun. Samhall har rätteligen utfö1t uppdraget åt det kommunala bolaget Gavle drift och service. Detta uppdrag uppfyller inte det omsättningskrav som framgår av upphandlingsföreskrifterna. Vidare FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IFALUN framgår inte att arbetsledarna erfarenhet som arbetsledare som krävs. Sida 3 3757-18 HK skog anför i huvudsak följande angående Green Landscapings anbud. Anbudet innehåller brister som borde ha föranlett diskvalifikation av anbudet. Bolaget har inte uttryckligen bekräftat att de inte är dömda för brott. De har inte heller angivit något kring frågan om missförhållanden i verksamheten. De angivna referensentreprenaden avseende ISS påbö1jades i april 2018 och är således så nystartad att den knappast kan ge ledning för bedömning av lämplighet. Av upphandlingsföreskriftema framgår det uttryckligen att referensentreprenaden ska ha varit pågående i minst sex månader. Det framgår inte heller att uppdraget innefattar skötsel av gräsytor eller snöröjning. Det är därför inte möjligt för den upphandlande myndigheten att bedöma om referensuppdraget är liknande uppdraget som är föremål för upphandling. Varken av ller av CV framgår att de har den erfarenhet som arbetsledare som krävs. Slutligen är Green Landscapings anbud inte vederbörligen undertecknat av firmatecknare. Någon fullmakt som styrker behörighet finns inte heller med. Region Gävleborg bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. Samhall bedöms uppfylla de krav på referensuppdrag som framgår av upphandlingsföreskrifterna. Det framgår av fritextsvaret att Samhalls referensuppdrag utgör entreprenad avseende utemiljö lika den som ska upphandlas även om snöröjning inte uttryckligen angetts. Det har även framgått av referenstagning att referenserna utgör entreprenader avseende utemiljö och att t.ex. snöröjning har ingått. Utifrån de dokument som lämnats in avseende anbudsgivarnas resurser och kompetens bedömer Region Gävleborg att samtliga anbudsgivare uppfyller de uppställda kraven på arbetsledare med tre års erfarenhet som arbetsledare för markskötseluppdrag med samma inriktning som denna entreprenad. Region och har den FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN DOM Sida 4 3757-18 Gävleborg har inte brutit mot de grundläggande principerna i LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag. Samhall bestrider HK Skogs ansökan och yrkandet om att rättelse ska ske genom ny utvärdering där Samhalls anbud förkastas. Samhall anför i huvudsak följande. Regionen har inte agerat i strid med LOU eller de grundläggande principerna genom att kvalificera och utvärdera Samhalls anbud. För det fall att förvaltningsrätten anser att det finns skäl att ingripa mot upphandlingen ska förvaltningsrätten i så fall förordna att upphandlingen ska göras om, eftersom det i sådant fall förhåller sig så att såväl Green Landscapings som HK Skogs anbud ska uteslutas på samma grund och följden blir då att det inte längre finns något kvarvarande, godtagbart anbud att tilldela uppdraget. Av upphandlingsföreskrifterna framgår att anbudsgivaren ska ange och beskriva två slutförda eller pågående referensentreprenader avseende utemiljö lika denna entreprenad. Samhall har i sitt anbudsformulär redovisat två referensuppdrag som uppfyller de specifika kraven. Samhall har i sitt anbud bifogat CV avseende tre arbetsledare med minst 3 års yrkeserfarenhet av arbetsledning och markskötseluppdrag med samma inriktning som uppdraget för regionen. Samhall uppfyller därmed det obligatoriska krav som ställts upp i upphandlingen. Med HK Skogs resonemang uppfyller deras egna referensuppdrag och CV:n inte de obligatoriska kraven och även HK Skogs anbud ska i så fall uteslutas från utvärdering. Green Landscaping bestrider HK Skogs yrkande att Green Landscapings anbud i upphandlingen ska förkastas och anför i huvudsak följande. Av upphandlingsföreskrifterna framgår på vilka grunder uteslutning kommer att ske. Region Gävleborg har uppenbarligen inte misstänkt att Green Landscaping skulle omfattas av någon av uteslutningsgrunderna i 13 kap. 1 respektive 3 §§ LOU och det har därmed inte förelegat skäl för uteslutning. Angående referensuppdraget för ISS får det anses vara såväl högrelevant för FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I FALUN Sida 5 3757-18 den typ av verksamhet som omfattas av upphandlingen och ha pågått tillräckligt lång tid för att vara relevant för utvärderingen av anbudet. Vidare har Region Gävleborg godtagit att referensuppdraget beaktas i upphandlingen. I Green Landscapings arbetsledares CV:n framgår att de har den erfarenhet som krävs och de uppfyller därmed Region Gävleborgs krav på arbetsledarerfarenhet inom markskötsel av samma typ som av den för Region Gävleborg aktuella entreprenaden. Slutligen har Region Gävleborg saknat skäl att misstro att undertecknandet av anbudet har skett felaktigt. Fullmakt som visat att varit behörig att underteckna anbudet bifogas. Det har därmed inte förelegat skäl för uteslutning av Green Landscapings anbud på någon av dessa grunder. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkter för rättens prövning Det förvaltningsrätten har att pröva är om det, på grundval av vad HK Skog anfört är visat att Region Gävleborg brutit mot någon av de grundläggande principerna eller annan bestämmelse i LOU och detta medfört att HK Skog lidit eller kan komma att lida skada (20 kap. 6 § LOV). De grundläggande principerna i LOU innebär att upphandlande myndighet ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingen på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). Upphandlingsdokumenten Av punkten 4.1.2. d) 2. i upphandlingsföreskrifterna framgår följande 2. Refl¼r1atnsuppdr-;ig för kva!ificf!ring A ,1ka I anbuqsior!Tluli3r a11g,� r.d1 boe!lkfiva l•;!i {2} s!urfo,tl11 ellef peigåe11de refc:1.;11sen:reprn- 11arlera•.,;;ee�d&L1temil1ölibtlenn-lle;\trnprenar! M�:;f�miljöP.vses,.ir;.i$klipp11i,1g,s�;ol:.;el 1 v�g�Mion�yior. �11·1..\ndi:1 sl;.idning. snors;ntiillnir,o ,x:h s!'.ö1sel av utrustning på m11rk • Vl:lfir;, ans-'�ilt reiere.,suppd0;i;i sl.;a ,r,r,,1 ,:.,lik.:1 juridisk:;; 0Arson81 Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3757-18 Avgränsning De invändningar som Samhall nu framfört mot HK Skogs anbud kan inte prövas inom ramen för förevarande mål Ufr bl.a. rättsfallet HFD 2013 ref 24). Uppfyller Samhall de obligatoriska kraven? HK Skog har gjort gällande att Samhalls referensuppdrag för Gävle kommun Samhällsbyggnad inte uppfyller kravet på årligt kontraktsvärde. I anbudsformuläret har Samhall uppgett att uppdraget har ett årligt kontraktsvärde om 2 MSEK och att det pågått under perioden maj 2013 till april 2018. Av den mailkorrespondens med företrädare för Gävle kommun Samhällsbyggnad och Gavle Drift och Service som lämnats in av HK Skog framgår att Samhall inte har utfört uppdrag åt Gävle kommun Samhällsbyggnad under den aktuella tiden. Samhall har dock utfört uppdrag åt det kommunala bolaget Gavle Drift och Service med ett kontraktsvärde om 130 000 kr per år. Samhall har inte bemött dessa uppgifter. I enlighet med likabehandlingsprincipen får den upphandlande myndigheten inte efterge eller bortse från obligatoriska krav som uppställts i upphandlingsdokumenten. Detta gäller även om uppgifter blivit kända först i samband med överprövningsprocessen Ufr bl.a. Kammarrätten i Göteborgs dom den 1 8 december 2009 i mål nr 4904-09) Förvaltningsrätten konstaterar att det referensuppdrag som Samhall har åberopat inte uppfyller det krav på årligt kontraktsvärde som ställts upp i IFALUN • El\ r.J !)pur,r1J sb omfattn EJ\t är�gt konll'8k.J5,,•.:�rcl1J cm rr.ir.st 2 1,,1:3s;, Det a,i(!ra ska ornfana ett i'.trli�I konlrak�svärrle om minst i MSEK M::,d jrligt kontrnkt!>.v:'�rde menas hrk som;,io'.!,s, värdet a·-1 l;,•1e.-e:r.ije tjänster· frnod s..:'r,•�i för;t sor:� 1ör1iG ersätlnirg) p1ör ar Slulf/ird enlrepren;;•d ska var.i a';�luta(J ir\1Jrn den sen.is\e J-årsp.,ri-::-df)n räli;n;;H fri!in «!nt;-�rdstii:Jens utg.ang. r.sgjo:=nde cntreprcmit:i ska h,1 ,.,ar ;i pågtl