FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING 2017-11-29 Mål nr 7518-17 Avd Dnr KSnr Sida 1 (5) Meddelad i Linköping SÖKANDE KONKURRENSVERKE ?(!!'' -11-· 2 3 Bil- och Traktorservice i Stigtomta Aktiebolag, 556143-5412 Box 305 611 26 Nyköping Ombud: Anders Karlsson Bil & Traktorservice i Stigtomta AB Box 305 611 26 Nyköping MOTPART Nyköpings kommun 611 83 Nyköping SAKEN Aktbll Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU ,.,,.;;{ FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 307895 Postadress Box 406 58I 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-25 Il 00 013-25 11 40 E-post: forvaltningsrattenilinkoping@dom.se www.forvaltningsrattenilinkoping.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING DOM Sida 2 7518-17 BAKGRUND OCH YRKANDEN Nyköpings kommun (kommunen) genomför en upphandling av maskiner till kommunens arenor i Rosvalla. Bil-och Traktorservice i Stigtomta Aktiebo­ lag (bolaget) har lämnat anbud i upphandlingen. Upphandlingen är indelad i två anbudsområden och bolagets ansökan avser området ismaskiner. Upp­ handlingen genomförs som öppet förfarande enligt LOV och tilldelnings­ grund är lägsta jämförelsepris. Enligt tilldelningsbeslut den 10 oktober 2017 har IZOMASKIN AB (IZOMASKIN) tilldelats kontraktet. Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen i den del den avser ismaskiner. Kommunen anser att ansökan om överprövning ska lämnas utan bifall. VAD PARTERNA HAR ANFÖRT Bolaget I ska-kraven 8.1 anges att ismaskinen ska ha automatisk höjning och sänk­ ning av släpduk. Vald leverantör har inte automatisk utan hydraulisk funkt­ ion. Bolaget är den enda leverantören på marknaden som kan erbjuda auto­ matik. Om kommunen accepterar hydraulisk manövrering så har bolaget ett billigare alternativ på maskin. De känner sig därför vilseledda i sitt val av maskin. Kommunen Kommunen har inte brutit mot de grundläggande principerna i LOV. Vin­ nande anbudsgivare har uppfyllt ställda ska-krav. I upphandlingen avseende ismaskiner ställdes bl.a. kravet automatisk höjning och sänkning av släpduk. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7518-17 I LINKÖPING Val av lösning för automatisk höjning och sänkning av släpduk görs av re­ spektive anbudsgivare. I upphandlingen av ismaskiner inkom fyra anbud, och efter kvalificering och utvärdering tilldelades IZOMASKIN kontraktet. Bolaget kom på fjärde plats. I vinnande anbud från IZOMASKIN anges att offererad ismaskin har automatiskt släpdukslyft. I kommunikation med IZOMAKSIN angav de följande: "Släpdukslyft Izobel 612 fungerar på detta sätt. Släpduken lyfts med hjälp av en hydraulcylinder som är seriekopplad med hyvelaggregatets hydraulcylindrar. När hyvelaggregatet aktiveras för hyvelaggregatet upp lyfts också släpduken, motsatt funktion vid hyvelaggregat ner. Denna funkt­ ion kan låsas i läge uppe vid t.ex. ton-hyvling eller annan typ av isvård när inte duken skall släpa på isen." Mot bakgrund av ovanstående anser kommunen att bolagets ansökan om överprövning ska avslås. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser m.m. Enligt 4 kap. 1 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och propo1iionalitet. Enligt 20 kap. 6 § LOU ska rätten om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfö1i att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7518-17 I LINKÖPING Upphandlingsdokumentet I punkt 8.1 i svarsformuläret anges följande. De två efte1frågade ismaski­ nerna ska underhålla två hockeyrinkar a 1800 m2 11 månader per år. Det ska vara enfabriksny ismaskin avsedd/är avkörningar påfidlstor ishockey­ rink inomhus. Därefter följer en lista med krav på maskinerna, där anges bl.a. att de ska ha automatisk höjning och sänkning av släpduk. Förvaltningsrättens bedömning En av huvudprinciperna i LOU är att anbud som inte uppfyller upphand­ lingsdokumentets obligatoriska krav, ska-krav, inte ska beaktas vid utvärde­ ringen. Bolaget har anfört att det vinnande anbudet från IZOMASKIN inte uppfyller samtliga ska-krav i upphandlingsdokumentet. Frågan i målet är om kommunen har brutit mot någon av de grundläggande principerna i LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag genom att utvärdera och anta anbudet från IZOMASKIN. En upphandlande myndighet är fri att bestämma hur upphandlingsdokumen­ tet i en upphandling ska utformas så länge de grundläggande upphandlings­ rättsliga principerna iakttas. De obligatoriska krav som anges i upphand­ lingsdokumentet ska normalt vara uppfyllda för att den upphandlande myn­ digheten ska kunna uppta ett anbud till slutlig anbudsutvärdering och tilldela anbudsgivaren kontrakt i upphandlingen Gfr Högsta förvaltningsdomstolens avgörande HFD 2016 ref. 37). Som huvudprincip gäller att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange vilka omständigheter talan grundas på och att domstolens prövning är begränsad till de grunder som parten har åbero­ pat Gfr RÅ 2009 ref 69). Det är som huvudregel den som ansökt om över­ prövning som har bevisbördan och som således ska visa (göra sannolikt) att Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7518-17 I LINKÖPING upphandlingen skett i strid med lagstiftningen och att sökanden lidit eller riskerat lida skada på grund av detta. I de fall det kan presumeras att sned­ vridning av konkurrens skett, kan sökanden dock få en viss lättnad i bevis­ hänseende, varvid det ankommer på den upphandlande myndigheten att visa t.ex. att de unionsrättsliga principerna inte åsidosatts (jfr Kammarrätten i Jönköpings dom den 4 augusti 2011 mål nr 1903-1913- 11). Under rubriken 8.1 Krav i upphandlingsdokumentet anges bl.a. att ismaski­ nen ska ha automatisk höjning och sänlming av släpduk. Bolaget har anfört att IZOMASKIN inte uppfyller detta krav. Förvaltningsrätten konstaterar att kommunen i upphandlingsdokumentet inte har definierat vad som avses med begreppet "automatisk". Kommunen har kontaktat IZOMASKIN gäl­ lande det aktuella ska-kravet och fått förklaringen att höjning och sänkning av släpduken sker genom hydraulisk funktion. Det har inte framkommit något i målet som ger stöd för att det krav som kommunen ställt på automatik innebär att hydraulisk funktion inte kan ac­ cepteras. Utifrån vad bolaget anfört i målet bedömer förvaltningsrätten att det inte är visat att kommunen har brutit mot någon bestämmelse i LOU eller mot dess grundläggande principer. Det saknas därmed skäl att ingripa mot upphandlingen. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR ,/fur '"-� Info�;t� ,' .