FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 33 DOM 2017-04-25 Meddelad i Stockholm Mål nr 7022-17 SÖKANDE Avd Dnr KSnr Aktbll SLI Education AB, 556742-9153 Sigurdsgatan 21 721 30 Västerås MOTPART Sundbybergs stad, 212000-0175 Upphandlingsenheten 172 92 Sundbyberg SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. --■ - :10,a~ · -"Wl'��I--- ..u1, 1 '1('1'7 �, 25 -o�- Dok.Id 835964 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:30 KONKORR.ENSVERktr�· FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7022-17 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Sundbybergs stad genomför en upphandling avseende "Strömmad media", dnr STN-1213/2016 ref nr 2016-157. Upphandlingen genomförs som förenklat förfarande. Staden beslutade den 16 mars 2017 att avbryta upphandlingen eftersom det efter anbudsutvärderingen visade sig att priset för tjänsten överskred stadens budget för Strömmad media. SLI Education - SLI - ansöker om överprövning av avbrytandebeslutet och yrkar att bolagets anbud ska antas eftersom anbudet uppfyller kraven i förfrågningsunderlaget och kravspecifikationen samt bolaget har offererat lägsta pris. Som skäl anges bl.a. följande. Bolagets anbud har förkastats med motiveringen att bolaget angett filmer under Förskoleklass-3an där mer än hälften är djur som inte finns i vår närmiljö (närområde). SO saknar helt filmer om svensk geografi (närområde). Filmerna utgår inte från läroplanen Förskoleklass-3an. I förfrågningsunderlaget och dess kravspecifikation har inte angetts några särskilda krav mer än att "Filmutbudet ska innehålla aktuella filmer, filmer ska utgå från läroplanen LGRl1". Inte heller bland de förtydliganden som getts under anbudstiden framgår någon särskild information avseende "djur i närmiljö". Av kravspecifikationen framgår att "Staden har idag redan avtal & tillgång till NE (med utbud från UR, BBC och filmnavet) vilket innebär att denna upphandling ska till största delen vara en komplettering till de utbildningsfilmerna." Därmed är att anse att behoven i LGRl1 måste anses vara väl tillgodosedda. Av förfrågningsunderlaget framgår inte att tillämpade krav i kursplanen utgör ska-krav i anbudet. Det är att ställa ett orimligt krav på en filmleverantör, att den ska ha ett utbud av film som uppfyller kursplanemålen. I synnerhet om det ska utgöra ett komplement till befintligt utbud av undervisningsfilm. Dessutom ställer sig SLI frågande till varför filmutbudet ska vara anpassat till endast en av gällande läroplaner. 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7022-17 I STOCKHOLM Sundbybergs stad - Staden - bestrider bifall till ansökan om överprövning och anför bl.a. följande. I upphandlingsdokumentens punkt 2, rubrik "Tjänstens innehåll" anges att filmer ska vara aktuella samt utgå från läroplanen LGRl 1. Att SLI har anfört att efterfrågade filmer endast ska ses som komplement till befintligt utbud innebär inte att läroplanen kan eller ska frångås, tvärtom är syftet att efterfrågade media ska stärka redan befintligt utbud i Stadens undervisningsmaterial. Att efterfrågade media ska användas i undervisningssyfte framgår av punkt 1, rubrik "Omfattning". Eftersom efterfrågade media ska användas i undervisningssyfte har Staden ställt som krav att filmer ska utgå från läroplanen LGRl 1. Vidare enligt SLI:s ansökan har Staden inte lämnat någon information avseende "djur i närmiljö". Dock anger LGRl1 under Centralt innehåll: Undervisning i de naturorienterande ämnena ska behandla följande centrala innehåll; I årskurs 1-3 • artbestämmas samt namn på några vanligt förekommande arter. Djur och växter i närmiljö och hur de kan sorteras, grupperas och Att undervisa om ämnen utifrån det centrala innehållet är obligatoriskt. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Lagen (2007:1091) om offentlig upphandling har genom lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, som trädde i kraft den 1 januari 2017, upphävts. Av övergångsbestämmelser framgår dock att den upphävda lagen gäller för sådan upphandling som har påbörjats före ikraftträdandet. Den aktuella upphandlingen påbörjades före den 1 januari 2017 varför lagen (2007:1091) om offentlig upphandling är tillämplig. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7022-17 ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. De EU-rättsliga principerna för upphandlingsförfarandet ska iakttas i alla faser av upphandlingsförfarandet (prop. 2006/07:128 s. 156). Upphandlande myndighet har enligt EU-domstolens praxis ingen skyldighet att fullfölja en påbörjad upphandling. EU-domstolen har vidare uttalat att beslut att avbryta en upphandling inte är förbehållet undantagssituationer eller då det finns tungt vägande skäl (C-27/98, Fracasso och Leitschutz). Ett beslut att avbryta en upphandling måste dock vila på sakligt godtagbara skäl och följa de grundläggande bestämmelserna i fördraget (se ex. RÅ 2009 ref. 43). Det är den upphandlande myndigheten som har bevisbördan för att det finns sakligt godtagbara skäl för ett avbrytande Gfr Kammarrätten i Stockholms dom den 23 januari 2013 i mål nr 4691-12. Bland skäl som i praxis har ansetts vara sakligt godtagbara kan bl.a. nämnas omständigheten att endast ett anbud återstår, dvs. bristande konkurrens (RÅ 2008 ref. 35) och för dyra anbud Gfr RÅ 2009 ref. 43). I nu aktuell upphandling inkom anbud från tre leverantörer. Staden förkastade två anbud eftersom anbuden inte uppfyllde ska-kraven. Det tredje anbudet förkastades på grund av ett för högt pris för att Staden ska kunna gå vidare med leverantören. Staden avbröt därför upphandlingen med motiveringen att det efter anbudsutvärderingen visade sig att priset för tjänsten överskred stadens budget för Strömmad media. Detta är enligt förvaltningsrättens mening ett sakligt godtagbart skäl för att avbryta upphandlingen. SLI Education har dock anfört att deras anbud felaktigt blivit förkastat. I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7022-17 I STOCKHOLM Förvaltningsrätten kommer därför att pröva om Staden har skäl för sin bedömning att SLI Educations anbud inte uppfyllt alla ska-krav. Av förfrågningsunderlaget framgår att filmer ska vara aktuella samt utgå från läroplanen LGRl1. I LGRl 1 framgår att undervisningen i de naturorienterande ämnena ska behandla bl.a. följande centrala innehåll: djur och växter i närmiljön och hur de kan sorteras, grupperas och artbestämmas samt namn på några vanligt förekommande arter. Undervisningen i de samhällsorienterande ämnena ska behandla bl.a. följande centrala innehåll: att leva i närområdet. När en upphandlande myndighet har kommit fram till att en viss uppgift eller ett visst bevis måste finnas i anbudet och därför ställt ett obligatoriskt krav ska potentiella leverantörer kunna utgå ifrån att kravet är så viktigt att den som anser sig inte kunna, eller inte vilja, uppfylla kravet avstår från att lämna ett anbud (HFD 2016 ref. 37). Även om det är myndigheten som har bevisbördan för att beslutet om avbrytande av upphandling är korrekt anser förvaltningsrätten att det, när Sundbybergs stad har anfört att ett specifikt krav inte har uppfyllts, är SLI Education som bör visa att kravet ändå är uppfyllt. Förvaltningsrätten anser, baserat på det underlag som har tillförts målet, att det inte har visats att bolagets anbud uppfyller kravet på att filmerna utgår från läroplanen LGRl l . SLI Education har därmed inte uppfyllt samtliga ska-krav. Förvaltningsrätten anser sammantaget att de skäl Sundbybergs stad har angett för att avbryta upphandlingen i sig är sakliga. Det har inte framkommit att beslutet skulle strida mot LOU eller de upphandlings­ rättsliga principerna. Ansökan om överprövning ska därför avslås. 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7022-17 I STOCKHOLM HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU). Allan Johansson Rådman Tobias Fredriksson har handlagt målet. .Ij SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. LI'),..... 0N 1. 2. 3. 4. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se 2.