FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING Enhet 2 J Knutsson SÖKANDE DOM 2012-02-14 Meddelad i Jönköping Mål nr 6230-11 E Domare 2:3 Sida 1 (6) Skanska Direkt AB, 556033-9086 c/o Skanska Sverige AB 169 83 Solna Ombud: Bolagsjurist Helena Knutsson Skanska Sverige AB, Juridik 205 33 Malmö MOTPART Gnosjö kommun Upphandlingsenheten c/o Upphandlingsenheten i Gislaveds kommun Stortorget 1 332 80 Gislaved SAKEN 2G12 -02- 1 5 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandljng, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Skanska Direkt AB:s ansökan om överprövning. BAKGRUND Gnosjö kommun (kommunen) genomför, såvitt nu är av intresse, en upp­ handling av avropsentreprenad inom kategorin bygg, reparation och under­ håll. Avtal ska tecknas/rangordnas per basort och kategori. Upphandlingen genomförs som en öppen upphandling. Skanska Direkt AB:s anbud utvärderades inte eftersom det inte bedömdes uppfylla kravet på ekonomisk stabilitet (Rating A). Dok.Id 59673 Postadress Box 2201 550 02 Jönköping Besöksadress Hamngatan 1.5 Telefax 036--15 66 55 forvaltningsrattenijonkoping@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Telefon 036-15 66 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING Enhet 2 YRKANDEN M.M. DOM Sida 2 6230-11 E Skanska Direkt AB (bolaget) yrkar att förvaltningsrätten förordnar att upphandlingen f'ar avslutas förstsedan rättelse gjorts i form av en ny an­ budsutvärdering vid vilken bolagets anbud ska utvärderas och bolaget ska tilldelas rätt att vara part i ramavtal med kommunen. Till stöd för sin ansö­ kan anför bolaget i huvudsak följande. Kommunen har brutit mot LOU genom att inte pröva anbudet från bolaget trots att anbudet uppfyller kvali­ ficeringskravet i upphandlingsföreskriftema att anbudsgivaren ska ha en sådan ekonomisk ställning att han kan upprätthålla långsiktiga avtal. Kommunen har bedömt bolagets ställning genom en summarisk process grundad på bedömning av ratingnivå och riskklassificering från Justitia. Kommunens bedömning har skett utan särskild kreditprövning av bolaget och där bolaget beretts tillfälle att förklara varför ratingen understeg A. Enligt 11 kap 9 § LOU har anbudsgivare rätt att visa sin ekonomiska kapa­ citet med annan handling än den som upphandlande myndighet angivit. I upphandlingen har inte angivits på vilket sätt anbudsgivaren ska visa sin ekonomiska ställning utan endast att bedömningen ska ha sin utgångspunkt i att riskklassificeringen inte unla.LL,;,11 ULL .:>lLUClLlVll\.,U !ULi.., Cl! JalllJ.VlUCU 1111;,U U\;,11 �UUl Vi:11 HJl FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING Enhet 2 DOM Sida 6 6230-11 E handen i det av bolaget åberopade avgörandet av Högsta förvaltningsdom­ stolen, RÅ 2005 ref47. Förevarande fall skiljer sig på så vis att bolaget har känt till kravet på viss rating och att bedömningen skulle ta sin utgångs­ punkt i denna. Bolaget har därmed kunnat förutse att det fanns ett behov av att på annat sätt visa sin ekonomjska kapacitet. Bolaget har dock valt att inte kompletterat sitt anbud med några handlingar eller klargöranden i detta avseende som kommunen kunnat beakta. Bolaget har även haft en möjlighet att åberopa Skanska Sverige AB:s eko­ nomiska kapacitet, som inte heller satts ifråga, med stöd av 11 kap 12 § LOU. Då så inte skett har kommunen inte förfarit felaktigt genom att inte beakta Skanska Svenska AB:s ekonomiska kapacitet. Mot bakgrund av det anförda anser förvaltningsrätten sammanfattningsvis att kommunen inte har brutit mot de krav som uppställs i LOU på av bola­ get åberopade omständigheter. Bolagets ansökan om överprövning ska därför avslås. A�' se bilaga (DV 3109/ID LOU). Henrik Briisin /