FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm 7152-10 Enhet2 Sida1 (4) IFALUN 2011-03-28 Meddelad i Falun Frida Axelsson Föredraganden SÖKANDE KONKURRENSVERKET Ingvar ljud AB, 556349-2270 Ombud: MagnusBjäredal Kringelvägen2 C 31137 Falkenberg MOTPART Borlänge kommun Ombud: UrbanNäslund Borlänge kommun Inköpsenheten 781 81 Borlänge SAKEN 2011 -04- 0 5 Avd Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÅTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller ansökan om överprövning och förordnar att Dnr Doss. . Aktbil Dok.Id 26179 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 upphandlingen av "PA- system mm till Cozmoz" med diarienummer 61/10:056 ska göras om i den del som omfattas av Prisbilaga A. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IFALUN BAKGRUND Borlänge kommun ( kommunen) genomför upphandling av "PA -system mm till Cozmoz", diarenr61/10:056 . U pphandlingen genomförs som för­ enklat förfarande enligtLOU. Enligt tilldelningsbeslut den14 december 2010 har kontrakt avseende Prisbilaga A tilldelats Standard A udio. YRKANDEN Ingvar Ljud AB ( nedan bolaget) ansöker om överprövning av upphand­ lingen och yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att utvärderingen avseende Prisbilaga A görs om och kontrakt tilldelas bolaget. I andra hand yrkas att upphandlingen ska göras om. Till stöd för ansökan anför bolaget i huvudsak föUande. Borlänge kornmun har räknat bort bolagets anbud med motivering att de produkter som har offererats inte är likvärdiga med det som begärts i förfrågningsunderlaget. Detta är fel då bolaget offererat ett bättre ljudsystem. Kommunen påstår att den var tvungen att hänvisa till ett varumärke då det är mycket svårt eller närapå omöjligt att beskriva ett ljudsystem av denna storlek. Detta påstående är inte korrekt.Bolaget har också lämnat anbud till U ppsala och Grand Kulturhus och dessa har speci­ ficerat vilka krav och prestanda som gäller på högtalarsystemet istället för att namnge ett varumärke. På detta vis undviker man tvister om vad som är likvärdigt eller inte. Kommunen bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. I förfrågningsunderlaget anges att objekten som omfattas av upphandlingen finns redovisade i prisbilagan. Varorna är beskrivna med en tillverkare och modell så att anbudsgivaren ska veta vilken kvalite och prestanda som ef­ terfrågas. Det är acceptabelt att lämna anbud på likvärdiga produkter. I och med denna formulering klargörs vilken kvalite och prestanda som efterfrå­ gas. Bolagets anbud avser inte ett 4- vägssystem som efterfrågas i upphand­ lingen utan ett4-~vägssystem som är en blandning mellan aktivt och passivt system. Sida2 7152 -10 Enhet2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN BESTÄMMLERSER M.M DOM Sida 3 7152-10 Enhet 2 Förvaltningsrätten tillämpar LOU i dess lydelse efter den 15 juli 2010a Enligt 16 kap. I § fcirsta stycket LOU får en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 5 § i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. Av 16 kap. 5 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggan­ de principerna i I kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Av 1 kap. 9 § LOU framgår att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvär­ digt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphand­ lingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 6 kap.4 § får de tekniska specifikationerna inte innehålla uppgifter om ursprung, tillverkning eller särskilt framställningssätt eller hänvisningar till varumärke, patent, typ, ursprung eller tillverk­ ning, om detta leder till att vissa företag gynnas eller missgynnas. Sådana uppgifter och hänvisningar får dock förekomma i specifikationerna, om det annars inte är möjligt att beskriva föremålet för upphandlingen tillräckligt preciserat och begripligt. En sådan uppgift eller hänvisning skall följas av orden "eller likvärdigt". - Av 15 kap 2 § framgår att be•• stämmelsen även gäller för upphandlingar som inte omfattas av direktivet. Förfrågningsunderlaget 2.2 Objektbeskrivning Denna konsert- och nqjeslokal skall utrustas med ett modernt och anpassningsbart PA­ system för att kunna användas för konserter mm. Objekten som omfattas av upphandlingen finns redovisade i prisbilagan (område A och B). Varorna är beskrivna med en tillverkare och modell så att anbudsgivaren skall veta vilken kvalite och prestanda som efterfrågas. Det är acceptabelt att lämna anbud på likvärdiga pro­ dukter. SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Kommunen har i förfrågningsunderlaget valt att beskriva vad som efterfrå­ gas genom att hänvisa till ett visst varumärke och modell. Nonnalt sett bör den tekniska beskrivningen utformas på ett sådant sätt att den öppnar för konkurrens. Då en hänvisning till ett varumärke i sig kan vara handelshind­ rande är detta inte tillåtet med mindre än att det i princip är omöjligt att FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN DOM Sida4 7152-10 Enhet2 beskriva föremålet för upphandlingen. Hänvisning till ett visst varumärke får inte heller ske om det leder till att vissa företag gynnas eller missgyn­ nas. Bolaget har anfört att deras offererade PA-system är likvärdigt och att det är mqjligt att beskriva vad som efterfrågas utan att hänvisa till ett visst varumärke, eftersom detta har gjorts av flera andra myndigheter vid upp­ handling av liknande system. Enligt förvaltningsrättens mening har bolaget gjort sannolikt att det finns risk för att det har missgynnats genom kommu­ nens förfarande. Förvaltningsrätten anser utifrån vad parterna har anfört skulle det ha varit fullt mqjligt att beskriva tillräckligt preciserat och be­ gripligt det PA-system som eftersöks, utan att hänvisa till ett visst varu­ märke. Mot denna bakgrund finner förvaltningsrätten att kommunen ge­ nom att ställa krav på att anbud ska lämnas på vissa namngivna produkter eller likvärdiga produkter har agerat i strid med reglerna i LOU. Bolaget har på grund av detta riskerat att lida skada. Förutsättningar att förordna om att upphandlingen ska göras om föreligger därmed. Vid denna bedöm­ ning saknas skäl att pröva Bolagets övriga invändningar och kommunens påstående om att bolaget inte uppfyller skall-kraven. HUR MA,:� ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3 109/l c LOU). :· L1-_ fl( tl Karin Forsiund Johansson ,I /7 " il · c../..·-? rådman SVERIGES DOMSTOi.AR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga fötvaltn.iugsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltn.iugsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades.. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltn.iugsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltn.iugsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnurruner, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigate uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2.. det beslut som överklagas med uppgift 3. om fö1valtn.iugsrättens namn, målnurruner samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, .5. den ändring av förvaltuingsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till fö1valtningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i 011.ginal samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer.. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, enetgi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltn.iugsrätten. DV 3109/lC LOU