FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2015-02-18 Meddelad i Falun Mål nr 6154-14 Enhet2 Dok.Id 130715 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 SÖKANDE 2015 -02- 1 8 Avd Dnr KSnr SvenskMarkserviceAktiebolag,556420-4823 Smidesvägen10 171 40 Solna MOTPART Gästrike Vatten AB, 5567 51-1661 Hamnleden 20 806 41 Gävle Ombud: Kommunalförbundet Inköp Gävleborg 82680 Söderhamn SAKEN Aktbll 1 I FALUN Förvaltningsrättsnotarien Mikaela Johansson Upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Svensk Markservice Aktiebolags ansökan om överprövning. KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6 154-14 ! FALUN Enhet2 YRKANDE M.M. Kommunalförbundet Inköp Gävleborg genomför som ombud för Gästrike Vatten AB en upphandling av "Yttre skötsel grönytor, Gästrike Vatten AB" (ärendenummer 5 16 9) i form av ett förenklat förfarande enligt lagen (2007:10 92 ) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster (LUF). Tilldelningsbeslut meddelades den 11 december 20 14 varvid Triennium Fastighetsentreprenad AB tilldelades kontrakt. Svensk Markservice Aktiebolag ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen inte far avslutas med mindre än att rättelse dessförinnan vidtas innebärande att anbudsvärderingen görs om och att anbud vilka ska förkastas inte tas med i anbudsutvärderingen. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak att komml}nalförbundet har utvärderat anbud som inte uppfyller samtliga ställda krav varför utvärderingen inte är korrekt. Enligt Svensk Markservice har bolaget på grund av den felaktiga anbudsutvärde­ ringen inte tilldelats kontrakt varför bristerna i upphandlingen har medfört att bolaget lidit skada. Gästrike Vatten anser att bolagets yrkande ska avslås. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET I mål om överprövning enligt LUF gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt anger vilka omständigheter den grundar sin talan på. Förvaltningsrätten har således att pröva om det på grundval av vad bolaget anfört är visat att Gäst­ rike Vatten brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LUF och att detta medfört att bolaget lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LUF). De grundläggande principerna innebär att upphandlande enheter ska behandla leverantörer på ett likvär­ digt och icke- diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (1 kap. 24 § LUF). 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6 154-14 I FALUN Enhet2 Fråga om reservation Svensk Markservice har anfört bl. a. följande. Triennium har till sitt anbud bifogat ett dokument benämnt "Inledningsbrev" vari följande reservation anges. "Vi avlämnar härmed anbud avseende rubricerad entreprenad i enlig­ het med erhållet underlag daterat2014-11-05. Då två skötselplaner finns bifogade med olika innehåll har vi beräknat vårt pris på den sköt­ selplan där det står att gräsklippning ska utföras 1 gång/månad maj och september." Om Triennium ansett att det föreligger en oklarhet i underlaget som är av sådan betydelse för entreprenadens utförande och dess anbudssumma borde de ha ställt en fråga till den upphandlande myndigheten gällande detta. Den lämnade reservationen är inte på något sätt prissatt och det är därigenom inte möjligt för myndigheten att utvärdera anbudet på ett sätt som behandlar alla anbudsgivare på ett likvärdigt sätt. Triennium skulle därför inte ha tagits med i anbudsutvärderingen. Gästrike Vatten har sammanfattningsvis anfört att man inte kan se vad Triennium syftar på och att ingen annan anbudsgivare har kommenterat uppgiften om att två skötselplaner finns bifogade. Kommentaren har hante­ rats som en felskrivning eftersom gräsklippning en gång per månad under maj och september var det som efterfrågades i förfrågningsunderlaget. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Av utredningen framgår inte annat än att Triennium lämnat ett anbud utifrån det som efterfrågades i förfrågningsunderlaget. Att Triennium förtydligat att de lämnat ett anbud utifrån den skötselplan som gäller, och som alla anbudsgivare har att utgå ifrån, innebär inte att en reservation har lämnats i förhållande till de krav 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6154-14 I FALUN Enhet 2 som uppställts eller att utvärderingen inte har skett i enlighet med de grundläggande principerna i LUF. Det finns därför inte skäl för ingripande i denna del. Fråga om giltig ansvarsförsäkring I förfrågningsunderlaget anges bl.a. följande. Enreprenören skall inneha ansvarsförsäkring för person och sakskada med försäkringsbelopp på minimum 10.000.000 kr per skadetillfiille. Motsvarande försäkring skall gälla för anlitande underentreprenörer. Svensk Markservice har anfört bl.a. följande. Den ansvarsförsäkring som Triennium hänvisar till är utställd den15 augusti 2013, med en gällande försäkringstid t.o.m. den 30 augusti 201 4 . I och med detta uppfyller Trien­ nium inte det krav som uppställs i SF5 .321 och skulle därför inte ha med­ tagits i anbudsutvärderingen. Gästrike Vatten har anför sammanfattningsvis följande. De krav som anges i förfrågningsunderlaget är krav som ska uppfyllas och försäkringar som ska innehas under utförandetiden och som ska beaktas vid prissätt­ ningen av anbud. Något krav på att kopia på försäkringsbevis skulle bifo­ gas fanns inte och har inte heller bifogats av flera andra anbudsgivare. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Av förfrågningsunderlaget framgår inte vid vilken tidpunkt en giltig ansvarsförsäkring ska finnas och det uppställs inget krav på att ett giltigt försäkringsbevis ska bifogas anbu­ det. Mot bakgrund av vad Gästrike Vatten anfört och utformningen av för­ frågningsunderlaget anser förvaltningsrätten inte att det uppställts ett krav på att en giltig försäkring ska föreligga redan vid anbudsingivandet. Vad 4 SFS.321 Ansvarsförsäkring FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I FALUN 6154 -14 .. Enhet2 5 bolaget anfört visar därför inte att Gästrike Vatten har brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LUF varför det inte finns skäl för ingripande i denna del. Det som Svensk Markservice har anfört vad avser Triennium ger således inte stöd för att det vinnande anbudet borde ha förkastats. Vid sådant för­ hållande finns inte skäl att pröva om andra anbud borde ha förkastats. Bolagets ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 310 9/lC LOU). Lennart Andersson rådman Bilaga A Om Ni �töierklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni sfu�å'.till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelse�·�ska dock skickas eller lämnas till ...•.•föry;_ ,1!1?;?!1g��ätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. � Skrivelsen med överklagande ska innehålla � 6 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer www.domstol.se kommit till,