LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-12-05 Meddelad i Stockholm Mål nr 22671-08 Rotel 224 Dnr Sida 1 (4) SÖKANDE Securitas Sverige AB, 556108-6082 Ombud: Jonny Asplund Box 12516 102 29 Stockholm MOTPART Försäkringskassan Ombud: Ewelina Olszowka Försäkringskassans huvudkontor 103 51 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (1992:1528) om offentlig upphandling DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan. Dok.Id387385 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561680 00 08-561680 01 E-post lansrattenistockholm@dom..se Expeditionstid måndag fredag 09:00-15:00 Sida 2 LÄNSRÄTTENI DOM 22671-08 STOCKHOLMS LÄN I ett tilldelningsbeslut den 3 november 2008 (diariem 048583-2008) beslu­ tade Försäkringskassan vid avrop genom andra konkurrensutsättning i upp­ handling av bevakningstjänster anta anbud från annan anbudsgivare än Se­ curitas Sverige AB (Securitas). Securitas ansöker om överprövning och yrkar att länsrätten ska besluta att Försäkringskassan inte får avsluta upphandlingen förrän rättelse gjorts, att länsrätten ska besluta att tilldela Securitas avropsavtal, att länsrätten för det fall avropsavtal redan tecknats med G4S beslutar att detta skall avbeställas med 14 dagars varsel enligt ramavtalets punkt 10 samt att länsrätten beslu­ tar att avropsavtal ska tecknas med Securitas. Till stöd för talan anförs bl.a. följande. En stor brist i denna upphandling är att Försäkringskassan inte angivit exakt hur priserna ska utvärderas. I förfrågningsunderlaget har angi­ vits specifika tidsangivelser för uppdrag vid huvudkontoret i Stockholm, samtidigt som man efterfrågat ospecificerade tjänster för övriga landet. Vald leverantör G4S anger i sitt anbud att timpris för stationära tjänster i Stockholm inkluderar OB-tillägg. Därvidlag ska deras anbudspriser för öv­ riga stationära uppdrag utanför Stockholm beräknas med tillkommande kostnad för OB-tillägg för timpris. Försäkringskassan har utvärderat G4S anbud på ett felaktigt sätt genom att frångå prismallen genom att det speci­ ficerade priset för Stockholm sedermera använts för hela Sverige. Förfråg­ ningsunderlagets punkt 2.1 "Pris och prisvillkor" anger tydligt att "Pris ska anges i SEK exklusive moms som fast pris per timme, månad och/eller per tillfälle enligt bifogad prismall". Om Försäkringskassan utvärderat anbuden på ett korrekt sätt och räknat med OB-tillägg erhåller Securitas ett lägre totalpris för samtliga positioner i summering enligt prismallen än vald leve­ rantör. Försäkringskassan har inte tagit hänsyn till detta utan valt att endast utvärdera timpris exklusive OB-tillägg, trots att man avkrävt anbudsgivare att prissätta detta. Detta strider även mot hur prismallens summering och utvärdering tolkas. Försäkringskassans upphandling brister även på så sätt att anbudsgivare har anmodats att uppge inställelsetider vid larm enligt ob- Sida 3 LÄNSRÄTTENI DOM 22671-08 STOCKHOLMS LÄN jektförteckning. Utvärdering av detta motsvarar 40%. Däremot visar det sig att man inte värderar inkomna anbud olika då man konstaterar att samtliga godkända anbud uppfyller krav om maximerade krav om inställelsetid och därmed anser man anbuden vara konkurrensneutrala. Detta strider mot LOU då anbudsgivare i detta fall inte erhåller någon fullständig transparens om hur anbuden ska värderas gentemot varandra. Securitas hart. ex.angivit kortare tid för inställelse vid larm än kravställda maxtider utan att man tagit detta i beaktande eller tilldelat någon fördel för detta. Förfrågningsunderla­ get anger inte heller hur prisutvärderingen ska beräknas eller vilka exempel man skulle använda sig av. Länsrätten beslutade den 13 november 2008 att Försäkringskassan tills vi­ dare inte fick avsluta upphandlingen. Försäkringskassan beslutade den 17 november 2008 att avbryta och göra om den andra konkurrensutsättningen, på grund av att det av anbudsförfrå­ gan inte med erforderlig tydlighet och transparens framgår på vilket sätt anbuden kommer att utvärderas, hur priser kommer att beräknas och viktas samt vilka andra hänsyn som kommer att tas vid utvärderingen. Detta har medfört att anbudsgivama inte har haft kännedom om de fömtsättningar som krävs för att kunna lämna anbud på lika villkor. Försäkringskassan hemställer om att målet ska avskrivas. Securitas vidhåller sin talan. DOMSKÄL Frågan i målet är om det förelegat förutsättningar för Försäkringskassan att avbryta upphandlingen på sätt skett. Sida4 LÄNSRÄTTENI DOM 22671-08 STOCKHOLMS LÄN För att Försäkringskassan ska kunna avbryta upphandlingen krävs att beslu­ tet vilat på sakligt godtagbara skäl och att de grundläggande principerna i gemenskapsrätten inte trätts för när (jfr bl.a. RÅ 2008 ref. 35). Länsrätten finner att de skäl Försäkringskassan anfört som grund för att avbryta upphandlingen vilat på sakligt godtagbara skäl. Vid sådant förhål­ lande och då det inte heller framkommit att de grundläggande principerna i gemenskapsrätten trätts för när ska ansökan avslås. MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/la) (..,,/L.✓ sson rådman Föredragande har varit Diana Lagercrantz. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR= PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kormnit in till Jänsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överkl ande skall kunna tas upp i Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnU!lllller, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skaJJ adress och telefonm.unmer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2.. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nurruner. r"1 ag kammarrätten fordras att prövningstillst.ånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ st.ånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lärnpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn- nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. wvrw,,domstol..se I I j I I I I I I I I I I I I I I I I I I I