FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2016-04-22 Mål nr 25808-15 ,_ 1 Avdelning 32 SÖKANDE Meddelad i Stockholm Skandinavisk Hälsovård AB, 556596-1975 Målaregatan 10 784 33 Borlänge MOTPART Stockholms läns landsting, 232100-0016 Box22550 104 22 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling FÖRV ALTNINGSRÄTTENSAV GÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Skandinavisk Hälsovård AB:s ansökan om överprövning enligt lagen om offentlig upphandling. Ankomstdatum 2016-04-22 Dok.Id 695612 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen l Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag- fredag 08:00-16:30 Telefon 08-561 680 00 E-post: 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25808-15 I STOCKHOLM BAKGRUND Stockholms läns landsting (landstinget) genomför en upphandling av bemanningstjänster inom hälso- och sjukvård, dnr SLL1912, LS 2015-0250. Upphandlingen genomförs som ett förenklat förfarande enligt 15 kap. lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Upphandlingen omfattar 23 olika områden och anbudsgivama har kunnat lämna anbud för valfritt antal områden. Landstinget avser att teckna ramavtal med det antal leverantörer inom varje område som behövs för att uppfylla landstingets behov, minst tre stycken avseende områden med lägre volym samt minst fem stycken för områdena legitimerad läkare, distriktsläkare, legitimerad sjuksköterska och undersköterska. Landstinget har i tilldelningsbeslut av den 19 november 2015 avseende samtliga anbudsområden tilldelat ramavtal till andra anbudsgivare än Skandinavisk Hälsovård AB (Skandinavisk Hälsovård). YRKANDEN M.M. Skandinavisk Hälsovård ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att bolaget ska tilldelas ramavtal i upphandlingen. Till stöd för sin talan anför Skandinavisk Hälsovård att bolaget uppfyller samtliga de krav som har ställts beträffande de fem kvalitetsområdena. Landstinget har således tilldelat Skandinavisk Hälsovård för låga poäng vid utvärderingen av kvalitetsområdena. Landstinget bestrider Skandinavisk Hälsovårds yrkande. Landstinget anför bl.a. följande. Det framgår tydligt av förfrågningsunderlaget vad som kommer att beaktas vid bedömningen av anbuden och vad anbudsgivama förväntas beskriva och redovisa för att erhålla en viss poäng. Det är den upphandlande myndigheten som har att bedöma ingivna anbud och tilldela anbudsgivarna poäng efter hur väl de uppfyller de uppställda kraven. Utvärderingen har skett i samråd med en expertgrupp innehållande FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25808-15 I STOCKHOLM sakkunniga på området. Av ett flertal kammarrättsavgörandeu framgår att en domstol endast bör ingripa mot bedömningar om det är fråga om uppenbara fel. Det finns även praxis som tyder på att förvaltuingsrätten inte ska göra någon bedömning alls av hur en upphandlande myndighets poängsättning har gått till. Landstinget har inte brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och Skandinavisk Hälsovård har således inte lidit eller kunnat komma att lida skada. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Skandinavisk Hälsovård har gjort gällande att bolaget vid utvärderingen av anbuden har tilldelats fel poäng avseende samtliga kvalitetsområden eftersom de uppfyller samtliga krav. Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll av om det på grund av vad sökanden anfört fmns grund att ingripa mot upphandlingen enligt 16 kap. LOU. Överprövningen tar inte sikte på upphandlingens materiella resultat utan endast på om myndigheten förfarit formellt korrekt och iakttagit de upphandlingsprinciper och förfaranderegler som anges i LOU (se HFD 2013 ref. 5). Som huvudprincip gäller att det krävs att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt anger vilka omständigheter denne grundar sin talan på och att domstolens prövning är begränsad till de grunder som parten åberopat Gfr RÅ 2009 ref. 69). Det ankommer således inte på domstolar att vid överprövning av offentlig upphandling göra en egen värdering av anbuden. En upphandlande myndighet har stor frihet att inom ett affärsmässigt övervägande värdera anbuden. Först när det klart kan konstateras att en upphandlande myndighets bedömning har gjorts i strid med förfrågningsunderlaget eller de grundläggande upphandlingsrättsliga principerna i 1 kap. 9 § LOU finns det skäl till ingripande Gfr Kammarrätten i Sundsvalls dom i mål 3051-14). 3 ···. · · . •-. ...·. ··. ·::· -•i • . i •• ,.,�·:·.:,�·:":] i - ::·::··-,·_:·,···· .. -· .. ,,.I :1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 25808-15 I 4 1: Skandinavisk Hälsovård har inte på ett konkret sätt redogjort för hur eller i vilka delar bolaget anser att landstingets utvärdering av dess anbud är felaktig, utan endast uppgett att bolaget borde ha tilldelats fler poäng avseende de fem kvalitetsområdena. Förvaltningsrätten finner inte att något uppenbart fel har begåtts vid poängbedömningen av Skandinavisk Hälsovårds anbud eller att denna skulle ha skett i strid med förfrågnings­ underlaget. Enligt förvaltningsrättens bedömning har Skandinavisk Hälsovård således inte visat att upphandlingen har genomförts i strid med de unionsrättsliga principerna eller någon bestämmelse i LOU. Ansökan om överprövning ska därmed avslås. HUR MANÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/lA LOU). Förvaltningsrättsfiskal Föredragande har varit Cecilia Larsson. '. i• i '' � ' • - ... : . . . . . • . • • • . ·. i 1 · ····:··"•" ..· HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Karoroar6tten i Stockholm. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandetinfaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förv.altningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma. riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktiiella - behöver de-.inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ .ringen utan dröjsmål anmälas till karoroarriit­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målmun­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens · dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med vatje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut Detta gäller mål om överprövning eriligt: P-<8 gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna la.garna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. • • • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsornrådet I de flesta fall får avtal slutas när tio d ar har ag www.domstol.se