22. SEP. 2011 14: 28 2011-09-22 Meddelad i Göteborg 1. Västra Götalandsregionen Regionens Hus 462 80 Vänersborg 2. Ling:rnerths Resebyrå AB, 556054-2747 Box224 571 23 Nässjö SAKEN S, 2/11 Sida 1 (9) FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM Målm 7117-11 E Enhet2:2 I GÖTEBORG Avdelning2 SÖKANDE Abdona AB, 556779-0018 Riddargatan 23 114 57 Stockholm KONKURRENSVERKET 2011 -09- 2 2 MOTPART Avd Dnr Poss Aktbil .. överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, förkor­ tad LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten förordnar att Västra Götalandsregionens upphandling av Resebyrätjänster, Dnr SN 451-2010, inte får avslutas förrän rättelse har gjorts på sätt att utvärderingen av anbud ska göras om vad avser beräkning av anbudspris. Dok.Id 103661 Postadress Be.söl{sadress Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 ,, 711 78 59 E�post: forvaltningsrattenigoteborg@donue Expeditionstid Bo.x53197 400 15 Göteborg Sten Sturegatan 14 måndag- fredag 09:00-15:00 "li " 'u"'.�-EF,LV ,L NR.7369 S. 3/11 Sida 2 7117-11 E !· 4 "9 LMSRATTrn FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning2 BAKGRUND Västra Götalandsregionen (VGR) genomför en upphandling av Resebyrå­ tjänster, Dnr SN 451�2010. Enligt tilldelningsbeslut den 1 juli 2011 ska kontraktet tilldelas Lingmerths Resebyrå AB (Lingmerths). VGR har med­ delat förvaltningsrätten att upphandlingen hat påbörjats efter den 15 juli 2010. YRKANDEN M.M. Abdona AB (Abdona) yrkar att upphandlingen ska rättas på sätt att utvär­ deringen ska göras om varvid endast anbudsgivarnas totalpris enligt ingi­ ven prismatris ska beaktas. Abdona yrkar i andra hand att upphandlingen ska göras om. Abdona anför i huvudsak följande. VGR har i förfrågning.5- u.nderlaget uppgett att utvärdering ska ske genom att det anbud som har lägst pris ska antas. Av prismatrisen, vars struktur, innehåll och volymupp­ gifter definierats av VGR, framgår att anbudsgivare enbart ska ange trans­ aktionsarvoden som automatiskt sammanräknas till "Anbudsgivarens totala anbudspris". Samtliga anbudsgivare har fyllt i prisbilagan med de arvoden som ska gälla för anbudet och därtill bifogat egna kompletterande prislistor som anger arvoden som inte efterfrågats av VGR enligt prismatrisen. Des­ sapriserkanuttryckassom"Övrigatjänster1'. SåvittAbdonauppfattar prismatrisens uttryck ''Anbudsgivamas totala anbudsprisi� torde åsyftas den totala summa som fram.går när alla arvoden räknats samman till en pris­ korg, Det är det pris som sedan ska utvärderas i förhållande till andra an­ budsgj.vare. Enligt VGR:s sammanställning av ''Anbudsgivarens totala anbudspris" enligt ingivna prisbilagor har Abdona lägst anbudspris. Av utvärderingsrapporten framgår emellertid att hänsyn tagits till andra arvoden än de som ursprungligen definierats i prismatrisen, vHket gör att "Pris till utvärderint' inte är detsamma som "Pris i prisbilagan" Förfråg­ ningsunderlaget innehåller enbart en sk.rivning om att utvärdering ska ske LANSRA EN FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning2 N·, '�69 S. 4/11 Sida3 7117-11 E 22.SEP.2011 14:29 DOM till lägsta pris. Någon precisering av begreppet lägsta pris och vilka andra arvoden eller hur dessa skulle kunna komma att beaktas under utvärdering­ en har dock inte getts under anbudstiden. Någon förklaring till varför VGR till summa "Pris i prisbilagan') valt att lägga till ytterligare beräkningar står inte att finna i det material som varit tillgängligt under anbudstiden. Därtill kommer det faktum att anbudsgivare har definierat pris på '�Övriga tjäns� ter'' på olika sätt i de egna prisbilagor som ingivits. VGR:s uträkning för "Pris för självbokning" blir i det fallet missvisande då exempelvis Abdonas Licenskostnad per användare/är inte är detsamma som Upplägg/profil för Lingmerths. Resultatet av VGR:s sätt att beräkna lägsta pris är att Ling� merths är vinnare av avtalet. Lingmerths är idag befintlig leverantör till VGR. VGR:s tilläggsberäkningar avseende självbokning förefaller vara en efterhandskonstruktion som inte är rel�vant eftersom arvoden för självbok­ ning har uppgetts i prismatrisen som transaktionsarvode och ingär i den totala anbudssumman. VGR:s berälming som inbegriper andra arvoden än de definjerade i prismatrisen är inte förenlig med principerna om transpa­ rens1 likabehandling och förutsebarbet. VGR har brutit mot principerna i LOU genom att i utvärderingen beräkna anbudsgivamas totala anbudspris pä ett annat sätt än vad som kommunicerats via förfrägningsunderlaget. VGR:s agerande har därtill inneburit att Abdona inte kunnat förutse vilket värde/totalsumma som ska konkurrera mot övriga anbudsgivare. VGR bestrider Abdonas yrkanden och anser att ansökan ska avslås. VGR anför i huvudsak följande. Grund för tilldelning av kontrakt är det anbud som innehåller det lägsta priset. I avsnitt 2.1 i kravspecifikationen har be­ träffande anbudspriser föijande beskrivning lämnats. "Priser anges i Bilaga 1 -Prisbilaga, Vid utformning av anbudet ska samtliga priser1 avgifter och villkor som är kopplade till av anbudsgivaren erbjudna tjänster anges, även om de ej specificeras i förfrägan. Där pris inte anges förutsätts att anbuds­ givarens tjänst är kostnadsfri." VGR har som obligatorisk.i krav i upphand­ lingen uppställt ett självbokningssystem ska finnas hos anbudsgivaren, I '\, f.1 " 4 "9 LMJSR.ATTrn �IR. 7369 'L"L', ·C:-EP, Ltv," ' .·L FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 2 prisbilagan har uppdelning gjorts så att anbudsgivaren anger pris för bok­ ningaravolikaresorpertelefon,fäx/e-postrespektivesjälvbokning.Det finns i prisbilagan angivet en fiktiv volym per år för de olika bokningarna. Efter att anbudsgivaren fyllt i offererat pris för olika bokningar multiplice­ ras detta med den angivna fiktiva volymen och summeras till anbudsgiva­ rens totala anbudspris. Som framgår av prisbilagan är de fiktiva volymerna en uppskattning ar de volymer som kommer att gälla under avtalstiden. Det framförs särskilt att där priser inte anges förutsätts att anbudsgivarens tjänst är kostnadsfri. Lingmerths, Abdona och Via Travel särredovisade i sina anbud pris för sjfilvbokningssystem. Således angav dessa anbudsgiva­ re utöver priserna i prisbilagan separata priser hänförliga till självbok­ ningssystemet. Dessa angavs på alika sätt av anbudsgivarna och har redo-­ visats i utvärderingen. I detta sammanhang ska påpekas att Abdona angav ett pris för implementation av självbokningssystem om 50 000 kr och där­ utöver pris på licenskostnad om 200 kr per användare och är, dvs. totalt 120 000 kr (200 kr x 300 användare x 2 år) samt ett pris på 25 000 kr för drift och underhåll per månad, dvs , totalt 600 000 kr (25 000 kr x 24 må­ nader). Abdonas offererade pris för självbokningssystemet uppgick säledes för den tvååriga avtalsperioden till 770 000 kr. Samtidigt offererade Abdo­ na ett pris för bokningar i prisbilagan till 3 577 179 kr avseende ett år, dvs. 7 154 358 kr för den tvååriga avtalsperioden. Lingrnerths, som vann upp­ handlingen, offererade istället en engängsavgift för självbokningssystemet om 5 000 kr och därutöver en uppläggningsavgift per profil om 195 kr, dvs , totalt 58 500 kr (195 kr x 300 användare) samt en månadskostnad per profil inkl. support om 35 kr, dvs. totalt 252 000 kr (35 kr x 300 användare x 24 månader). Llngmerths offererade pris för självbokningssystemet upp­ gick således för den tvååriga avtalsperioden till 315 500 kr, Samtidigt offe­ rerade Lingmerths ett pris för bokningar i prisbilagan till 3 636 140 kr av� seendet ett är, dvs. 7 272 280 kr för den tvååriga avtalsperioden. VGR be­ strider att vid utvärdering av priset endast ska tas hänsyn till det pris som S. 5/11 Sida 4 7117-11 E angetts i prisbilagan. Det är inte riktigt som Abdona synes göra gällande att 'L"L',<:..,EP·,"L('.," '4·,J"(,\ LMJSRATTrn FÖRVALT1'11NGSRÄTTEN 0IR. 7369 S. 6/11 Sida 5 7117-11 E I GÖTEBORG Avdelning 2 DOM VGR skulle vara förhindrad att ta hänsyn till andra priser än de som an­ getts i prisbilagao. VGR har angett att det anbud kommer att antas som har lägst pris. Abdona menar att VGR inte preciserat begreppet lägsta pris. När det är fråga om den valda tilldelningsgrunden lägsta pris behövs ingen närmare precisering härav, utan det anbud som innehåller det lägsta priset vinner upphandlingen. Några andra principer för utvärdering än priset ska inte beaktas. VGR har uppställt obligatoriskt krav på att självbokningssy­ stem ska finnas hos anbudsgivaren. Självklart ska då också den kostnad som anbudsgivaren tar för självbokningssystemet vara inräknad i anbuds­ priset. Om denna kostnad sedan är inräknad i anbudsgivarens offererade pris för bokningstjänsterna eller redovisas separat spelar i detta samman" hang inte någon roll. Kostnaden måste under alla omständigheter beaktas för att få fram. det lägsta anbudspriset. Att inte ta hänsyn till den totala prisbilden skulle strida mot likabehandlingsprincipen i LOU. Det skulle också innebära att VGR av den vinnande leverantören under avtalsperio­ den slrolle komma att köpa tjänster som inte konkurrensutsatts genom upp­ handling. Ett sådant förfarande är inte tillåtet. Lingmerths anser att ansökan ska avslås och anför bl.a. följande. I krav­ specifikationen påpekas att samtliga priser som berör upphandlingen ska anges i anbudet. I punk.i 2 . 1 Anbudsprisel": anges "Vid utformningen av anbudet ska samtliga priser, avgifter, och villkor som är kopplade till av anbudsgivaren erbjudna tjänster anges, även om de ej specificeras i förfrå­ gan." Det framgår dänned med all tydlig onskvärdhet att VGR vid utform­ ningen av sitt förfrågningsunderlag lagt stor vikt vid att samtliga kända kostnader ska vara med i inlämnade anbud. Det framgår också att samtliga dessa kostnader kommer att tas hänsyn till vid utträrderingen för att erhålla lägsta pris förfrågningsunderlaget finns det inte pä någon plats i texten an­ givet, att det bara är bilaga 1� Prisbilaga, som kommer att utvärderas. Den utvärdering som genomförts av VGR är helt i enlighet med det fötlräg- LMSRATTrn MR. 7369 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 2 ningsunderlag som VGR har sammanställt och därefter utgjort grund för utvärdering av .inkomna anbud. DOMSKÄL Tillämp{iga bestämmelser För den aktuella upphandlingen gäller bestämmelserna i 15 kap, LOU. En­ ligt 15 kap. 2 § tillämpas vid offentlig upphandling enligt detta kapitel även 1 kap., 2 kap., 5 kap., 6 kap. 1- 8 §§, 11 kap. 6 §, 13 kap. och 16 kap. I 1 kap. 9 § LOU anges att upphandlande myndigheter skall behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt ocb icke--diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 16 kap. 1 § LOU får en leverantör, som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 5 §, i en framställning till allmän förvaltnings­ domstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. I 16 kap. 5 § LOU anges att rätten, om den upphan J , , 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. otn fötvaltningsrättens namn> målni:mm1e.:t: samt dagen fö:t beslutet, 4. de skäl som klaganden anger ri1l stöd för begä:tan om pr:övo.ingstillstånd, 5. den ändring air föt-valtningsrättens beslut som ldagmde:o. 'Q"j.ll :€å till stånd, 6. debevissomklagandenvillåberopaoch vad han/hon vill sty.tka med varje särskiltbevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till fö:t:C'-al.tnio.gsrätten ftamgåt a.v beslutet. Om , klaganden a:olitru: ombud ska denne sända in ,fullmakt i original samt uppge sitt namn, , ,adt-e5.iiochtelefonnummer. Om någon petson- eller a&essuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmfila änd.tingen till kammarrätten. , I mål om Ö'V'etptö�g enligt lagen (2007:1 091) om offentlig upphandling cllet lagen (2007:1 092) otn upphandling inoto. områdena 'Vatten, energi, ttansporter och posttjänster får avul slutas innan tiden fot överklagande av rittens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta full filt avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjott målet ellet upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av riittens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig infotrnatioll finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagama. Behöver Ni fler upplysnio.gat om hut man överklagar kan Ni vända Er till fö.tvaltningsrätten. DV 3109/1B LOU · ·