Dok.Id 816026 Postadress 115 76 Stockholm Desölcsadress Tegeluddsvllgen I Telefon Telc(ax Expcditionstid måndag-fredag 08:00-16:30 FÖRVÅLTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 30 KLAGANDE DOM 2017-05-04 Meddelad i Stockholm Sida 1 (10) Värdedngsbyrån i Syd AB, 556720-5678 Ombud: Advokaten Henrik Willquist Advokatfuman Glimstedt Helsingborg HB Box 1027 251 10 Helsingborg MOTPART Kronofogdemyndigheten, 202100-5646 Box 1050 172 21 Sundbyberg SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNiNGSRÅTTENSAVGÖRANDE 11 17 -05- 0 5 Förvaltningsrätten bifaller ansökan om överprövning och förordnar om rättelse på så sätt att anbudsutvärderingen görs om från och med fas 2, varvid svaret från referenten beaktas vid bedömningen av Värderingsbyrån i Syd AB:s anbud, gällande följande anbudsområden: - - - - - - 1 Blekinge län (värderingsobjekt 2-4) _ 3 Gotlands län (värderingsobjekt 3-4) 5 Hallands län.(värderingsobjekt 1-4) 7 Jönköpings län (värderingsobjekt 1-4) 8 Kalmar län (värderingsobjekt 1-4) 9 Kronobergs län (värderingsobjekt 1-4) 11 Skåne län (värderingsobjekt l och 3-4) 19 Västra Götalands län (värderingsobjekt 1-2 och 4); och 21 Östergötlands län (värdedngsobjekt 1-4). 08-561 680 00 08-561680 OJ E-post: forvaltningsralten.istockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt .._ Avd Onr 0 l' KSnr Aktbll ' KONKURRENSVERKET Sida2 FÖRVALTNINGS.RÄTTEN DOM 714-17 I STOCKHOLM YRKANDENM.M. Kronofogdemyndigheten (Kronofogden) genomför en upphandling av beskrivnings- och värderingsuppdrag (ref.nr. 832 6033-16/21). Upphandlingen genomförs som ett öppet förfarande enl1gt lag (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). I tilldelningsbeslut den 4 januari 2017 meddelades att Kronofogden kommer att teckna avtal med andra leverantörer än Värderingsbyrån i Syd AB 01isab). Visab ansöker om över_prövning och yrkar att förvaltningsrättens ska förordna att Kronofogden ska göra en fömyad utvärdering av anbuden i upphandlingen avseende följande anbudsområden: - - - - - 1 Blekinge län (värderingsobjekt 2-4) 3 Gotlands län (värderingsobjekt 3-4) 5 Hallands län (värderingsobjekt 1-4) 7 Jönköpings län (värderingsobjekt 1-4) 8 Kalmar län (värderingsobjekt 1-4) 9 Kronobergs län (värderingsobjek:t 1-4) 11 Skåne län (värderingsobjekt 1 och 3-4) 19 Västra Götalands län (värderingsobjek:t 1-2 och 4) och 21 Östergötlands län (värderingsobjekt 1-4), samt förklara att Visabs anbud ska tas upp till prövning av anbudsutvärdering av dessa anbudsområdenFvärderingsobjekt. Som grnnd för ansökan anfor Visab i huvudsak följande. Kronofogden har gett en av Visabs referenter lcort �varstid och sedan bortsett från rnferentens svar. Kronofogden har också fattat tilldelningsbeslut före den tidpunkt Kronofogden angett att tilldeh1ingsbeslut skulle komma att fattas. Detta strider mot proportionalitets- och transparensprincipen. Visab lider eller riskerar att lida skada till foljd av detta brott. Om Visabs anbud hade upptagits till prövning hade Visab tilldelats kontrakt avseende de anbudsonu·åden/värderingsobjek:t som talan avser. - Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 714-17 Kronofogden anser �tt ansökan om överprövning ska avslås. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke�diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjoits (16 kap. 6 § LOU). Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har anfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. I punkten 4.11 i förftågningsunderlaget anges bl.a. följande. Anbudsgivaren ska ha e1farenhet av tidigare uppdrag av liknande art/omfattning. Anbudsgivaren ska sty1·ka att yrkesmässig kapacitet uppfylls genom att redovisa uppgifter avseende minst två referensuppdrag av liknande art/omfattning innehållande en kort beskrivning av uppdraget, tidsperiod för uppdraget, beställare/uppdragsgivare samt kontaktperson med kontaktuppgifter. Kontaktuppgiftema ska innehålla namn, aktuellt telefonnummer och e�postadress till aktuell referent. Referenspersonerna ska vara nåbara och kommer att kontaktas för att verifiera anbudsgivarens erfarenhet av uppdrag med liknande omfattning. [...] I STOCKHOLM Sida4 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 714-17 För att anbudsgivaren ska anses ha det yrkeskunnande som krävs ska varje referent ge minst poängen 3 per nedanstående fråga: [...] Kronofogden förbehåller sig rätten att beakta sin egen erfarenhet av. anbudsgivaren. [...] Anbudsgivaren ska ge en kort beskrivning av referensuppdrag 1 samt tidsperiodför uppdraget och beställare/uppdragsgivareför detta referensuppdrag. (Fritextsvq,� Anbudsgivaren ska ge en kort beskrivning av referensuppdrag 2 samt tidsperiodför uppdraget och beställare/uppdragsg(vare för detta referensuppdrag. (Fritextsva,) Anbudsgivaren ska ange namn, telefonnummer och e-postadress till referent I. (Fritextsva,) Anbudsgivaren ska ange namn, telefonnummer och e-postadress till referent 2. (Fritextsva,) Uppfylles kraven på referensuppdragen i enlighet med ovanstående, mini�nwn tre (3) poä�g perfi·åga? (Ja/Nej sva,) Av tilldelningsbeslutet framgår att Visab inte har gått vidare i utvärderingen till fas 3 pga. att bolaget inte har erhållit den minimipoäng av referenspersonema som krävts. Som framgår av förfrågningsunderlaget måste samtliga anbudsgivare komma in me4 två aktuella referenser som var och en ska besvara fyra frågor och där varje fråga måste betygssättas med minst poäng tre (3) för att anbudsgivaren ska godkännas och gå vidare i utvärderingen. - I målet är ostridigt att en av Visabs referenter inte hade kommit in med svar på o_�anstående frågor vid tidpunkten för Kronofogdens första tilldelningsbeslut den 29 december 2016. Kronofogden bedömde därför att bolaget inte uppfyllde kraven på referensuppdrag och bolaget gick därmed inte vidare till nästa utvär-