Dok.Id 1008190 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se ,vww.domstoI.se/förvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:30 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2018-08-24 1 Avdelning 20 SÖKANDE Offensum AB, 559028-8063 Box 11094 100 61 Stockholm MOTPART Stockholms Stad, Socialförvaltningen Ombud: Stadsadvokat Malin Lindvall Stadsledningskontoret Juridiska avdelningen Hantverkargatan 3 A, 2 tr 105 35 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling ,,,,,.J FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Meddelad i Stockholm Mål nr 16628-18 KONKURRENSVERKEI' Förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att Offensum AB:s anbud ska tas upp till fortsatt prövning med utgångspunkt att bolaget uppfyllt kravet enligt punkten 1.5.1 första stycket i upphandlingsdokumentet. �.f'}�:, f:;'"'- I").t i..Ji� -00 ··� i.. '·} Dnr KSnr Avd Aktbil FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 16628-18 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Socialförvaltningen i Stockholms stad (Stockholms stad) genomför en offentlig upphandling enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, härefter förkortad LOU, som gäller uppdraget att tillhandahålla boende­ platser för nyanlända på vandrarhem eller hotell belägna i Stockholms stad. Efterfrågad tjänst är boendeplatser med viss basservice. I upphandlingen efterfrågas särskilt familjerum. I tilldelningsbeslutet den 18 juli 2018 beslutade Stockholms stad att anta anbudet från Villa Lilja AB. Offensum AB (Offensum) kom in med ett anbud men ansågs inte uppfylla ett av Stockholms stads krav som framgår under punkten 1.5.1 i upphandlingsdokumentet med rubriken "Krav på ekonomisk kvalitet och seriositetsprövning". I första stycket under denna punkt framgår följande: "Socialförvaltningen kommer att göra en seriositetsprövning av leverantören hos Skatteverket för att kontrollera att företaget betalar skatt och sociala avgifter." I seriositetsprövningen, som omfattade perioden från och med februari till och med april 2018, uppmärksammades att Offensums senast registrerade inbetalning till Skatteverket gjordes i mars 2018 och att registrerad inbetalning från april 2018 saknades. Därför gick Offensum inte vidare till nästa steg i upphandlingen: utvärdering av anbud. Offensum ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att bolagets anbud ska godkännas. Alternativt yrkar Offensum att tilldelnings­ beslutet ska undanröjas och att en ny prövning ska göras. Till stöd för sin talan anför Offensum bl.a. följande. Offensum har alltid betalat sina skatter i tid. Under januari 2018 beslutade Stockholms stad att tömma bolagets vandrarhem och flytta hyresgästerna till egna lägenheter. Tömningen genomfördes under första veckan i mars 2018. Därefter stängdes vandrarhemmet helt och alla rum har sedan dess 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 16628-18 I STOCKHOLM renoverats samt rengjorts och anläggningen har delvis byggts om. Renoveringen beräknades vara helt klar den 31 juli 2018. Under denna period har Offensum inte haft någon verksamhet annat än kostnader för byggentreprenad och flyttat över anställda till sitt moderbolag Klavio Invest AB som burit lönekostnader och ombesörjt löneutbetalningar under denna period. Första inbetalningen till Skatteverket av skatter och sociala avgifter har planerats till den 17 augusti 2018. Det krav som ställs i upphandlingsdokumentet är att leverantören ska betala in skatter och sociala avgifter. Det finns inget krav på att leverantören ska betala in mer skatter och sociala avgifter än vad leverantören är skyldig att betala. Offensum har betalat in samtliga debiterade skatter och sociala avgifter under den period som omfattades av seriositetsprövningen och bolagets saldo på skattekontot har aldrig hamnat på minus. Stockholms stad har därmed uteslutit Offensums anbud på grundval av en felaktig analys av de uppgifter som inhämtats från Skatteverket. Stockholms stad medger bifall till Offensums ansökan på så sätt att bolagets anbud ska tas upp till fortsatt prövning med utgångspunkt att Offensum uppfyllt kravet enligt punkten 1.5.1 första stycket i upphandlings­ dokumentet. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET I mål om offentlig upphandling gäller som huvudprincip att rätten grundar sin prövning främst på de omständigheter som sökanden åberopar Gfr Högsta förvaltningsdomstolens avgörande RÅ 2009 ref. 69). Om motparten anser att en ansökan om överprövning ska bifallas har Kammarrätten i Jönköping i dom meddelad den 5 juni 2012 i mål nr 1693-12 bedömt att rätten i princip ska utgå från att den ska bifalla ansökan och besluta om lämplig åtgärd. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 16628-18 I STOCKHOLM Stockholms stad medger med anledning av vad bolaget anfört bifall till Offensums ansökan på så sätt att bolagets anbud ska tas upp till fortsatt prövning med utgångspunkt att Offensum uppfyllt kravet enligt punkten 1.5.1 första stycket i upphandlingsdokumentet. Det har inte kommit fram någon omständighet som ger förvaltningsrätten anledning att avvika från utgångspunkten att parternas gemensamma uppfattning ska gälla Gfr Kammarrätten i Jönköpings dom den 5 juni 2012 i mål nr 1693-12). Mot denna bakgrund framstår det som ändamålsenligt att Stockholms stad vidtar rättelse på så sätt att Offensums anbud ska tas upp till fortsatt prövning med utgångspunkt att bolaget uppfyllt kravet enligt punkten 1.5.1 första stycket i upphandlingsdokumentet. Förvaltningsrätten beslutar således att upphand­ lingen får avslutas först sedan en sådan rättelse gjorts. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/IA LOU). Anna Karin Andersson Rådman Förvaltningsrättsnotarien Jakob Franzen har föredragit målet. SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. I