F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I KARLSTAD 2015-01-13 Meddelad i Karlstad S…KANDE Tele2 Sverige AB, 556267-5164 Box 62 164 94 Kista Ombud: Chefsjurist Stefan Backman Tele 2 Sverige AB Box 62 164 94 Kista MOTPART Karlstad universitet, 202100-3120 651 88 Karlstad SAKEN Offentlig upphandling ___________________ AVG…RANDE MŒl nr 4307-14 Dok.Id 123303 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besšksadress RŒdhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:00 FšrvaltningsrŠtten bifaller Tele2 Sverige AB:s fšrstahandsyrkande delvis enligt fšljande. Upphandlingen fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse gjorts ge- nom fšrnyad utvŠrdering, varvid Karlstads universitet ska bortse frŒn kŠn- nedom om TeliaSonera Sverige AB:s tŠckning som inte framgŒr av dess anbud. 1 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4307-14 I KARLSTAD BAKGRUND 2015-01-13 Karlstad universitet genomfšr en offentlig upphandling genom fšrnyad konkurrensutsŠttning avseende fasta och mobila operatšrstjŠnster frŒn Kammarkollegiets ramavtal operatšrstjŠnster och transmissionstjŠnster. Avtalstiden gŠller till och med den 31 december 2016 med mšjlighet till fšrlŠngning tolv plus tolv mŒnader. Som tilldelningsgrund gŠller det fšr universitetet ekonomiskt mest fšrdelaktiga anbudet utifrŒn pris (40 procent viktning) och kvalitet (60 procent viktning). Av universitetets utvŠrdering framgŒr att fyra leverantšrer lŠmnat anbud, dŠribland TeliaSonera Sverige AB (TeliaSonera) och Tele2 Sverige AB (Tele2), samt att TeliaSonera till- delats uppdraget med en sammalagd poŠng av 4,16 medan Tele2 kommit pŒ andra plats med poŠngen 4,06. De švriga tvŒ anbudsgivarna hade po- Šngen 3,61 och 1,61. I fšrfrŒgningsunderlaget 4.2 anges att poŠngsŠttning ska ske utifrŒn fšl- jande mall: Oviktad poŠng 5 4 3 2 1 0 Kriterie Svaret kan anses vara nŠra idealt och vŠsentligt šverstiga kraven/šnskemŒlen i de flesta avseenden och ge ett betydande mervŠrde i projektet. Svaret kan anses šverskrida kraven/šnskemŒlen och tillfšra visst mervŠrde till projektet. Svaret uppfyller pŒ ett tillfredsstŠllande sŠtt kra- ven/šnskemŒlen. Svaret uppfyller i huvudsak kraven/šnskemŒlen, men lŠmnar viss osŠkerhet. Svaret uppfyller i huvudsak kraven/šnskemŒlen, men gšr det med stark tvekan. Svaret uppfyller inte kraven/šnskemŒlen. Bedšmning Excellent Mycket bra Bra Tveksamt DŒligt Oacceptabelt 2 Vidare anges fšljande betrŠffande kvalitetskriteriet 7.6, TŠckning i och omkring verksamhetsorterna samt transportvŠgar dŠremellan, vilket har en viktning av 30 procent inom det sammanlagda kvalitetskriteriet. Universitetets mobila terminaler bestŒr av GSM-terminaler och bŒde 3G- och 4G-terminaler. God tŠckning och kapacitet ska dŠrfšr tillhandahŒllas sŒ att dessa terminaler kan utnyttjas. Huvuddelen av terminalerna nyttjar 3G Šven om en allt stšrre andel nyttjar 40. Enligt 5.3 ska tŠckningskartor F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4307-14 I KARLSTAD 2015-01-13 fšr fast respektive mobil telefoni bifogas anbudet. Anbudet ska innehŒlla beskrivning av vilka format fšr kartorna som Šr mšjliga. UtvŠrdering kommer att ske av dessa tŠckningskartor. Hšg vikt lŠggs fšr tŠckningen vid och omkring verksamhetsorterna och huvudstrŒken fšr trafik dŠremellan och, inte minst, tŠckningen inomhus i Campus pŒ de tvŒ verksamhetsorter- na Arvika och Karlstad. Beskrivningen skall omfatta hur tŠckning inomhus kan garanteras och vilka eventuella konsekvenser detta kan ge fšr univer- sitetet. PARTERNAS TALAN Tele2 ansšker om šverpršvning och yrkar i fšrsta hand att fšrvaltningsrŠt- ten beslutar att upphandlingen fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse skett pŒ sŒ sŠtt att en ny utvŠrdering gjorts, varvid TeliaSonera fšr utvŠrderingskrite- riet 7.6 tilldelas maximalt tre poŠng ovŠgt och dŠrmed maximalt 0,90 po- Šng vŠgt. I andra hand yrkar Tele2 att fšrvaltningsrŠtten beslutar att upp- handlingen ska gšras om. Till stšd fšr sin talan anfšr Tele2 bland annat fšljande. Det Šr tydligt att vid poŠngtilldelningen fšr det aktuella utvŠrde- ringskriteriet ska sŠrskilt stor vikt lŠggas vid hur tŠckningen inomhus pŒ universitetets campusomrŒden i Arvika och Karlstad kan garante- ras och vilka eventuella konsekvenser detta kan medfšra fšr universi- tetet. Detta Šr givetvis ocksŒ ett hšgst befogat utvŠrderingskriterium i upphandlingen eftersom det sjŠlvklart Šr just tŠckningen inne i uni- versitetets lokaler som Šr allra viktigast fšr universitetet. Tele2 har mot bakgrund av den stora vikt som tillmŠts det aktuella bedšmningskriteriet i upphandlingen lagt ned omfattande tid och re- surser pŒ att faststŠlla hur Tele2 kan mšta universitetets krav pŒ att anbudsgivarna ska kunna garantera inomhustŠckningen fšr universi- tetet och pŒ att beskriva alla de eventuella konsekvenser detta kan medfšra fšr universitetet. Tele2 har fšr detta ŠndamŒl infšr anbuds- lŠmningen bl.a. haft personal frŒn Tele2:s radioavdelning pŒ plats pŒ universitetets campusomrŒden fšr att utfšra s.k. tŠckningsmŠtningar. Tele2 har hŠrefter i sitt anbud lŠmnat in detaljerade tŠckningskartor fšr respektive teknologi (2G, 3G respektive 4G) specifikt fšr cam- pusomrŒdena. Tele2 har vidare baserat pŒ gjorda tŠckningsmŠtningar lŠmnat en detaljerad beskrivning av vilka konkreta fšrstŠrkningsŒt- gŠrder Tele2 behšver vidta pŒ campusomrŒdena fšr att kunna garan- 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4307-14 I KARLSTAD 2015-01-13 tera universitetet efterfrŒgad inomhustŠckning. Tele2 har helt i enlig- het med det uppstŠllda utvŠrderingskriteriet Šven i detalj beskrivit vilka konkreta konsekvenser detta medfšr fšr universitetet genom att lŠmna en option pŒ avrop av fšrstŠrkt inomhustŠckning med prisupp- gifter. TeliaSonera har Œ sin sida, avseende detta enligt universitetet sŠrskilt viktiga utvŠrderingskriterium, nšjt sig med en synnerligen generell och kortfattad beskrivning enligt fšljande: ÓAktuell publik tŠckning (2G/3G och 4G) finns pŒ www.telia.se/tackning. TŠckningskarta i Wordformat bifogas. InomhustŠckning kan vid behov fšrstŠrkas via vŒr tjŠnst Mobilt FšretagsnŠt (MFN). Produktblad pŒ MFN bifo- gasÓ. Oaktat ovanstŒende betydande brister i TeliaSoneras anbud har Teli- aSonera vid universitetets anbudsutvŠrdering tilldelats fyra poŠng vid utvŠrderingen av bedšmningskriteriet i punkten 7.6. Universitetet har sŒledes, trots att TeliaSonera inte ens uppfyllt det basala kravet pŒ att anbudsgivarna ska be-skriva hur tŠckning inomhus kan garanteras och vilka eventuella konsekvenser detta kan ge fšr universitetet, an- sett att TeliaSonera lŠmnat ett svar som enligt universitetet kan anses šverskrida kraven/šnskemŒlen och tillfšra visst mervŠrde till pro- jektet. Bland annat mot bakgrund av ovanstŒende bedšmning frŒn universitetets sida har TeliaSonera tilldelats kontraktet i upphand- lingen. Tele2, som Œ sin sida tilldelats fem poŠng vid utvŠrderingen av bedšmningskriteriet i 7.6, har vid anbudsutvŠrderingen placerat sig pŒ andra plats i upphandlingen. Skillnaden mellan Tele2:s och TeliaSoneras anbud Šr dock extremt liten och uppgŒr till endast 0,10 poŠng. Det sagda innebŠr att bedšmningen av kriteriet i 7.6 varit di- rekt utslagsgivande i upphandlingen. Hade TeliaSonera till exempel tilldelats tre poŠng istŠllet fšr fyra poŠng vid utvŠrderingen av det ak- tuella bedšmningskriteriet hade Tele2 haft den hšgsta totala poŠng- summan vid anbudsutvŠrderingen och tilldelats kontraktet i upphand- lingen. Tele2 har dŠrmed lidit skada av den švertrŠdelse som univer- sitetet har gjort i upphandlingen. Karlstads universitet bestrider bifall till Tele2:s ansškan och anfšr i huvud- sak fšljande. TeliaSonera har gett ett mer Šn fullt tillrŠckligt svar fšr punkt 7.6, om Šn inte lika fullšdigt som Tele2 dŒ extra information kring fšrbŠtt- ring inomhus inklusive prisuppgifter bifogats av Tele2. DŠrfšr har Tele2 tilldelats 5 poŠng mot TeliaSoneras 4 poŠng. Hšg vikt vid utvŠrderingen har, som angivits i fšrfrŒgningsunderla- get, lagts vid beskrivningar av tŠckning i och omkring verksamhets- 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4307-14 I KARLSTAD 2015-01-13 orterna och fšr huvudstrŒken fšr trafik dŠremellan. SŒvŠl Tele2 som TeliaSonera har med bifogade tŠckningskartor och med angivna webbadresser fšr aktuella tŠckningskartor gett tillrŠcklig information fšr mobil tŠckning fšr verksamhetsorterna samt fšr huvudstrŒk fšr trafik dŠremellan. Beskrivningen skulle ocksŒ omfatta hur tŠckning inomhus kan garanteras och vilka eventuella konsekvenser detta kan ge fšr universitetet. Tele2 har besškt universitetet och genomfšrt mŠtningar och dŠrmed gett fšrslag pŒ fšrstŠrkning och angivit en kostnad fšr detta. TeliaSonera har inte genomfšrt nŒgon mŠtning, men TeliaSoneras nŠt anvŠnds idag av universitetet via Alltele varfšr universitetet har full vetskap om hur TeliaSoneras tŠckning i prakti- ken fungerar pŒ campus. TeliaSonera har ŠndŒ angivit fšrslag till hur eventuell fšrstŠrkning kan genomfšras med TeliaSoneras lšsning MFN om sŒdan skulle behšvas. Det Šr Karlstads universitets uppfattning att den befintliga informat- ion och kunskap som universitet besitter betrŠffande fšrhŒllandena i sina egna lokaler rimligen ocksŒ mŒste kunna vŠgas in vid utvŠrde- ringen. Karlstads universitet har full vetskap om hur TeliaSoneras tŠckning i praktiken fungerar pŒ campus. Att bortse frŒn sŒdan kun- skap om de faktiska fšrhŒllandena vore varken affŠrsmŠssigt godtag- bart eller konkurrensfrŠmjande, utan skulle istŠllet ofta kunna leda till en direkt felaktig kvalitetsbedšmning av erbjudna tjŠnster. Detta skulle i sin tur strida mot upphandlingens mŒl, dvs. att fŒ en tjŠnst anpassad efter universitetets behov. Tele2 tillŠgger bl.a. fšljande. Universitetet har vid utvŠrderingen tydligen anvŠnt Ósidoinforma- tionÓ om TeliaSonera som inte framgŒtt av TeliaSoneras anbud. Detta strider mot principerna om likabehandling och transparens. Det strider Šven mot vad universitetet angett i fšrfrŒgningsunderlaget, ef- tersom dŠr anges att det Šr anbudsgivarnas ÓsvarÓ som ska ligga till grund fšr utvŠrderingen. SK€L F…R F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE Om en upphandlande myndighet har brutit mot de grundlŠggande princi- perna i 1 kap. 9 € lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, eller nŒgon annan bestŠmmelse i denna lag, och detta har medfšrt att en leveran- tšr lidit eller kan komma att lida skada, ska rŠtten enligt 16 kap. 6 € LOU 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4307-14 I KARLSTAD 2015-01-13 besluta att upphandlingen ska gšras om eller att den fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse gjorts. Enligt nŠmnda bestŠmmelse i 1 kap. 9 € LOU ska upphandlande myndig- heter behandla leverantšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upphandlingar pŒ ett šppet sŠtt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet iakttas. Universitetet har anfšrt bl.a. att TeliaSoneras nŠt idag anvŠnds av universi- tetet varfšr universitetet har full vetskap om hur TeliaSoneras tŠckning i praktiken fungerar. Enligt universitetets uppfattning mŒste dess befintliga information och kunskap betrŠffande fšrhŒllandena inom dess egna lokaler kunna vŠgas in vid utvŠrderingen. Enligt fšrvaltningsrŠttens mening Šr det framfšrallt universitetets anvŠnd- ning av nyssnŠmnda information kring TeliaSonera som kan utgšra grund fšr ingripande med stšd av 16 kap. 6 € LOU NŒgot generellt fšrbud fšr att anvŠnda information av detta slag finns i och fšr sig inte. Det kan vara en rimlig del i utvŠrderingen att anvŠnda sig av den upphandlande myndighetens egna tidigare erfarenheter, fšr att komma till ett materiellt riktigt resultat.  andra sidan finns det risker med att an- vŠnda sŒdana erfarenheter, som kan vara mer eller mindre subjektiva, okŠnda fšr anbudsgivarna och svŒra att jŠmfšra med den information som finns i anbuden. Kunskap av detta slag fŒr dŠrfšr anvŠndas med fšrsiktig- het och med beaktande av principerna om likabehandling och transparens. En mšjlighet kan vara nŒgot system med referenser, vilket i viss mŒn god- tagits i rŠttspraxis (se t.ex. dom av kammarrŠtten i Gšteborg den 18 no- vember 2010 i mŒl 2504-10). 6 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4307-14 I KARLSTAD 2015-01-13 I detta fall finns emellertid inte nŒgot stšd i fšrfrŒgningsunderlaget fšr att beakta andra omstŠndigheter Šn vad som framgŒr av anbuden. Fšrvalt- ningsrŠtten anser att fšrfarandet ger en pŒtaglig fšrdel fšr TeliaSonera ge- nom att andra anbudsgivare inte fŒtt sina anbud utfyllda med viktig och positivt verkande information. Universitetets fšrfarande strider dŠrmed mot sŒvŠl principen om šppenhet (transparens) som principen om likabehand- ling. Tele2 har pŒ grund av den ringa marginal som fšrelegat mellan anbu- den riskerat att lida skada till fšljd av detta. Det finns dŠrfšr grund fšr ingripande mot upphandlingen. Bristen gŠller utvŠrderingen, och det fŒr dŠrmed anses tillrŠckligt med rŠttelse. Det an- kommer emellertid inte pŒ fšrvaltningsrŠtten att sjŠlv sŠtta poŠng pŒ anbu- den, utan detta ska šverlŠmnas till universitetet. RŠttelse kan lŠmpligen ske pŒ det sŠtt som framgŒr av avgšrandet (domen sid 1). …VERKLAGANDE Denna dom kan šverklagas. Hur man šverklagar, se bilaga (DV 3109/1B LOU) Joar Berglund, rŒdman 7 Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Gšteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www .domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1B ¥LOU 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket