� KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Jönköping SÖKANDE Jönköpings Entreprenad och Markbyggnads AB, 556166-3807 Soldattorpsgatan 7 554 74 Jönköping MOTPART Jönköpings kommun Upphandlingsavdelningen 551 89 Jönköping SAKEN I JÖNKÖPING 2016-05-16 Meddelad i Mål nr 974-16 Avd Dnr KSnr Aktbll ' ·� 1 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. BAKGRUND Jönköpings kommun (kommunen) genomför en upphandling benämnd Skumning av långsamfilter på Vattenverk. Upphandlingen genomförs enligt reglerna för förenklat förfarande. Angiven utvärderingsgrund är lägsta pris. I tilldelningsbeslut den 26 februari 2016 beslutade kommunen att tilldela Transportaktiebolaget i Jönköping kontraktet. Jönköpings Entreprenad och Markbyggnads AB (bolaget) uteslöts ur upphandlingen på grund av bris­ tande uppfyllelse av kvalificeringskraven. ?016-05- 1 6 "'· l Dok.Id 192508 Postadress Box2201 550 02 Jönköping Besöksadress Hamngatan 15 Telefon 036-15 66 00 E-post: Telefax 036-15 66 55 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 YRKANDEN M.M. Bolaget begär överprövning av upphandlingen. Kommunen motsätter sig bifall till bolagets yrkanden. forvaltningsrattenijonkoping@dom.se www.forvaltningsrattenijonkoping.domstol.se 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 974-16 I JÖNKÖPING VAD PARTERNA ANFÖR Bolaget Den upphandlande myndigheten har godtyckligt avfärdat bolagets referens­ uppdrag. Uppdraget som upphandlingen avser, handlar om att schakta bort material samt i vissa fall återlägga material. I båda fallen med precisions­ krav. Sökandes referensuppdrag avser detta. Enda skillnaden är var uppdra­ get utförs, i eller utanför bassäng. Att ställa krav på bassäng är orimligt, samt att det i praktiken skulle begränsa antalet möjliga leverantörer till en. Kommunen Tjänsten som upphandlas är skumning och djupgrävning av så kallade lång­ samfilter på kommunens vattenverk. Långsamfiltren används för vattenre­ ning av det dricksvatten som produceras i kommunen. Långsamfiltrets syfte är att filtrera bort bl.a. virus, bakterier och parasiter. En felaktig skumning riskerar således att drabba de cirka 120 000 invånare som får sitt dricksvat­ ten från vattenverken. Mot den bakgrunden har kommunen ställt krav på att anbudsgivare ska redovisa två likande referensuppdrag för att säkerställa den blivande leverantörens förmåga att utföra uppdraget. Kravet på liknande uppdrag är både nödvändigt och proportionerligt för att uppnå detta syfte. Exempel på ett uppdrag som kan bedömas vara likvärdigt är skumning och djupgrävning av infiltrationsbassänger för råvattenbehandling i dricksvat­ tenproduktion, men inte traditionella anläggningsarbeten. JEMAB:s anbud har förkastats då deras angivna referensuppdrag avser anläggningsarbeten som inte alls kan jämställas med det efterfrågade uppdraget. Det kan noteras att JEMAB inte förstått uppdraget när de i sin ansökan anför att "Enda skill­ naden är var uppdraget utförs, i eller utanför bassäng". JEMABS påstående att antalet leverantörer i praktiken skulle begränsas till en är direkt felaktigt då långsamfiltrering är en vanlig reningsmetod vid större vattenverk som använder ytvatten. Metoden används bl.a. av Nässjö, Oskarshamn, Linkö­ ping och Norrköping. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 974-16 I JÖNKÖPING SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Gällande regler I 1 kap. 9 § LOU anges att upphandlande myndigheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Förvaltningsrättens bedömning Av förfrågningsunderlaget punkt 2.5.2 framgår att anbudsgivaren ska ha erfarenhet av det området som upphandlingen avser och visa detta genom att ange referensuppdrag där uppdraget har varit liknande de krav som ställs i upphandlingen. De referenser som lämnats av bolaget avser anläggande av yta för konstgräsplan och terrassering av yta för industribyggnad. Förvalt­ ningsrätten finner mot bakgrund av uppdragens art och det som anförts av kommunen att de av bolaget åberopade referensuppdragen inte kan anses utgöra sådana liknande uppdrag som efterfrågats. Mot bakgrund härav anser förvaltningsrätten att bolaget inte har uppfyllt ställt ska-krav avseende refe­ renser varför kommunen haft fog för att förkasta bolagets anbud. Kravet får vidare anses ha ett naturligt samband och stå i rimlig proportion till det be­ hov som ska täckas genom upphandlingen. Förvaltningsrätten finner sam­ mantaget att det som bolaget anfört i målet inte ger vid handen att kommu­ nen har genomfört upphandlingen i strid med LOU eller de gemenskaps­ rättsliga principer som bär upp lagen. Grund för ingripande enligt LOU fö­ religger således inte och bolagets ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga ( DV 3109/l D LOU) Annette Spjuth Föredragande har varit Nina Melander. 3 .•······ I HUR MAf.tOVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND . . • -•i·· Bilaga •i {di,, IGES DOMSTOLAR §y�� :\ ···-·•-· ... D�O:som �ill:överklaga förvaltningsrättens beslut ·;' ,.,..skaskrivatillKammarrätteniJönköping.Skri­ velsen ska.dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, där klaganden kan nås för delgivning. Om dessauppgifterharlämnatstidigareimålet- och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut Detta gäller mål om överprövning enligt: "' 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress r-<0N • svars- och säkerhetsområdet. . ... lagen (2011:1029) om upphandling på för- www.domstol.se • • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten.