Ii I' FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 31 SÖKANDE DOM 2016-02-10 Meddelad i Stockholm Mål nr 19156-15 Sida 1 (9) Trawena Sp6lka z Ograniczonit- Odpowiedzialnosci� sp. k. Ombud: Advokaterna Fredrik Linder och Mikael Dubois Hamilton Advokatbyrå KB Box 715 101 33 Stockholm MOTPART Försvarets materielverk 115 88 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE KONKURRENSVERKET 20m -02- 1 o Avd Dnr KSnr Aktbil Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 666829 Postadress Besöksadress 115 76 Stockhohn Telefon Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 Tegeluddsvägen 1 08-561 680 01 forvaltn.ingsrattenistockhohn@dom.se 08-561 680 00 E-post: I-, I• I' I', Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19156-15 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Försvarets materielverk (FMV) meddelade den 26 augusti2015 att myn­ digheten hade beslutat att avbryta upphandlingen Framework agreement regarding boots 90, 93, 97 med dnr 385249-AI880844, vilken skett som ett öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU. Av utvärderingsprotokoll daterat den 21 augusti 2015 framgår att ingen av de tre anbudsgivarna i upphandlingen, varav Trawena Sp6lka z Ograniczonl:J. Odpowiedzialnoscii'! sp. k. (Trawena) var en, ansågs uppfylla kraven i punkt 8.2 i förfrågningsunderlaget. Trawena yrkar att beslutet att avbryta upphandlingen ska upphävas. Trawena anför bland annat följande. Enligt punkt 8.2 C) i förfrågningsun­ derlaget ska till anbudet bifogas testrapporter från ett oberoende laborato­ rium som bland annat ska visa att de bifogade läderproverna uppfyller alla uppställda krav i tabell 1 och 2 i punkt 4.5 i specifikationen. Vidare framgår att FMV kan genomföra egna tester avseende uppfyllande av de krav som anges i bland annat pimkt 8.2 C), samt att om FMV:s tester har ett avvikan­ deresultat,såskaFMV:s_ testergesföreträde.Detframgårsåledestydligtav förfrågningsunderlaget att Trawenas testrapport och FMV:s egen testrapport är två olika bevismedel för samma förhållanden, dvs. huruvida kraven i punkt 8.2 C) i förfrågningsunderlaget är uppfyllda eller inte. Om frågan i målet är huruvida FMV självt får bestämma vilket bevismedel som ska gälla (dvs. Trawenas testrapporter eller FMV:s testrapporter), utgör principen om ömsesidigt erkännande i artikel 23 i Europaparlamentets och Rådets direktiv 2004/18/EG av den 31 mars 2004 om samordning av förfarandena vid offentlig upphandling av byggentreprenader, varor och tjänster (direktivet) och 1 kap. 9 § LOU samt 6 kap. 8 § LOU härvidlag ett hinder för FMV att själva bestämma vilket av dessa bevismedel som ska godtas/avvisas. Givet­ vis kan tillämpningen av principen om ömsesidigt erkännande inte förutsätta I' Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19156- 15 I STOCKHOLM att Trawenas tester och FMV:s tester ska avse exakt samma provstycken av lädret. Det skulle fömtsätta att Trawena - för att kunna åberopa testrapport­ en. från Institute of Leather Industry, ILI, beläget i Lodz i Polen, som är ett erkänt organ enligt artikel 23 i direktivet och 6 kap. 8 § LOU - sparar de provstycken som använts vid testerna, och skickar in samma provstycken i samtliga offentliga upphandlingar. Det som ska bedömas är om de aktuella lädertyperna uppfyller kvalitetskraven i upphandlingen, och i detta avseende föreligger i upphandlingen två tester (Trawenas resp. FMV:s) som kommit till olika resultat. Frågan blir då vilket av testerna som ska ges företräde och Trawena anser det vara uppenbart att principen om ömsesidigt erkännande innebär att Ti'awenas testrapporter ska accepteras. Om Trawenas test och FMV :s test skulle anses avse olika förhållanden som FMV påstår - vilket Trawena anser vara orimligt - kan följande anföras. Anledningen till att principen om ömsesidigt erkännande inte skulle aktualiseras i sådant fall, är att testerna avser två olika föremål. Två tester som avser olika föremål kan rimligen inte avvika från varandra vad gäller resultat, eft�rsom resultaten inte kan jämföras. FMV:s test kan alltså inte anses vara divergerande från Trawenas test. Vid sådant förhållande uppkommer inte ens den situationen som gör att FMV:s test kan bli aktuellt överhuvudtaget, eftersom FMV:s test - enligt punkt 8.2 i förfrågningsunderlaget- endast aktualiseras om resultat­ et avviker från den testrapport som ingetts av anbudsgivaren. Detta medför att FMV:s test inte ska beaktas. Dock vidhåller Trawena att Trawenas och FMV:s tester avser samma förhållanden och att principen om ömsesidigt erkännande som ska beaktas enligt artikel 23 i direktivet och 1 kap. 9 § LOU utgör hinder för att beakta FMV:s tester. Eftersom Trawenas tester obestritt visar att de aktuella kraven är uppfyllda, har grunden för avbryt­ andebeslutet - dvs. att inga anbudsgivare uppfyllt samtliga krav i upphand­ lingen - inte förelegat. Avbrytandebeslutet strider därmed mot LOU och måste upphävas. II Sida 4 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 19156-15 I STOCKHOLM FMV anser att ansökan om överprövning ska avslås. FMV anför bland annat följande. I nu aktuell upphandling av kängor modell 90, 93 och 97 ställs krav på läderkvaliteten i Technical specification 11564C clause 4.5 (physical and chemical properties) table 1 and table 2. De kängor som upphandlas är allround.kängor, som ska kunna användas i olika miljöer och bland annat ldara en viss fukt samt medge fuktutsläpp frän foten. De krav som ställts på lädertjocklek, vattenmotstånd och genomtränglighet av vattenånga är nödvändiga för att säkerställa att kängorna kan användas på det sätt som är avsett och för att möjliggöra att det mest lämpliga anbudet kan utses. Det är väsentligt att kängorna håller en jämn och hög kvalitet. Läder kan vara av mycket varierande kvalitet. Även inom samma stycke läder kan materialets kvalitet variera kraftigt. Det är därför viktigt att leve­ rantörer i produktion av kängor säkerställer att korrekt läderkvalitet an­ vänds. Till de anbud som ska inges i upphandlingen av känga modell 90, 93 och 97 ska bifogas provbitar av läder. I förfrågningsunderlaget framgår att FMV förbehåller sig möjligheten att genomfora tester hos ett oberoende laboratorium på dessa provbitar, se p. 8.2 i förfrågningsunderlaget, rubrik B. Leather samples och C. Test reports. Dessa tester syftar mot att kontrollera att även de provbitar av läder som insänts av leverantörerna i anbuden svarar mot de krav som ställts i Technical specification 1156 4C p. 4.5 (physical and chemical properties) table 1 and table 2. Testerna syftar inte mot att kontrollera om de tester som genomförts på uppdrag av leverantörema är korrekt utförda. FMV ifrågasätter inte resultatet i de tester som Trawena genomfört hos ett oberoende laboratorium. Istället hävdar FMV att de prov­ bitar av läder som leverantören bifogat sitt anbud inte svarar mot de krav som ställts i upphandlingen, Technical specification l 1 564C p 4.5 (physical and chemical properties) table 1 and table 2. Principen om ö1nsesidigt erkännande aktualiseras således inte på det sätt som framhålls av Trawena. Kontroller av att uppställda krav efterlevs trots krav på testrapporter från I' I' I·, I, Sida 5 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 19156-15 anbudsgivama har ibland visat sig nödvändigt vid FMV:s upphandlingar. Myndigheten har vid flera tillfällen tagit emot testrapporter som visat ett felaktigt resultat jämfört med det provmaterial som FMV mottagit och testat. En bedömning av behovet av att göra tester av provmaterial görs i varje enskild upphandling. När FMV:s tekniker, specialiserade inom respek­ tive varugrupp, bedömer att tester av materialprov är nödvändigt, genomförs samma tester på samtliga anbud för att säkerställa likabehandling. FMV:s tester är en proportionerlig åtgärd i denna upphandling. Samma tester har utförts av ett oberoende laboratorium på de läderprover som ingetts av de två leverantörer, som ldarat övrig kvalificering. Trawenas anbudsprover klarar, enligt resultatet i FMV:s tester, inte ställda laav på lädertjocklek, vattenmotstånd och vattentransporterande egenskaper. Detta trots att de test­ rapporter som Trawena gett in med sitt anbud visar att materialet klarar lcraven. Det avvikande resultatet i FMV:s testrapporter jän1fört med vad som framgår i Trawenas testrapp01ter visar således att tester av läderproverna var nödvändiga för att säkerställa att det bästa anbudet tilldelas kontraktet. Inte heller den andra anbudsgivaren, vars läderprover testats, l