FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I FALUN 2017-05-22 Mål nr 1932-17, 1933-17 Föredraganden Meddelad i Falun Elisabet Heimer SÖKANDE Engbergs Måleri AB, 556540-4760 Verkstadsgatan 2 B 753 23 Uppsala MOTPARTER 1. Gavlefastigheter Gävle kommun AB, 556009-9581 (mål nr 1932-17) Box 975 801 33 Gävle 2. Gavle drift och service AB, 556935-6875 (mål nr 1933-17) Ombud: Emma Björkenstam Gavlefastigheter Gävle kommun AB, 556009-9581 Box 975 801 33 Gävle SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning 1 Dok.Id 193833 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefax 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Telefon -A 2017 -05- 2 2 Avd Dnr KSnr Aktbll 023-383 00 00 KONKURRENSVERKET 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1932-17, 1933-17 IFALUN BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Gavlefastigheter Gävle kommun AB och Gavle drift och service AB (De upphandlande myndigheterna) upphandlar måleriarbeten, ärende 6545, ge­ nom ett förenklat förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ ling, LOU. Tilldelningsbeslut fattades den 24 april 2017. Engbergs Måleri AB (Engbergs) ansöker om överprövning och anför bl.a. följande. Engbergs är extremt noga med att sköta om sin personal. I anbudet har Engbergs bedyrat detta och sedan glömt att infoga dokument om det. Engbergs blev då uppmanade av inköpsansvarig att skicka in dokumenten, vilket gjordes samma dag. De upphandlande myndigheterna känner väl till Engbergs och har aldrig haft någon anledning att misstro eller bestraffa Engbergs för brister till sin personal. De upphandlande myndigheterna har missgynnat Engbergs i utvärderingen och det har kostat för mycket. Eng­ bergs vill få ett korrekt svar och få sina tvivel utredda. De upphandlande myndigheterna yrkar att ansökan ska avslås och anför bl.a. följande. De upphandlande myndigheterna betvivlar inte att Engbergs sätt att sköta om sin personal, dock är det ett krav som inte är uppfyllt och därför kan inget avdrag komma ifråga. Om anbudsgivaren kunde erbjuda sina anställda minst 1 000 kr/år i friskvårdsbidrag erhölls ett avdrag på 10 % på anbudssumman. Om en anbudsgivare kunde erbjuda sin anställda en timmes betald friskvård per vecka erhölls ett avdrag på 10 % på anbuds­ summan. Engbergs har i utvärderingen inte fått något avdrag för personal­ vård. Enbergs har kryssat i bägge rutorna för ja gällande personalvård men har inte bifogat dokumentation som bekräftar det. De upphandlande myn­ digheterna har läst anbudet ingående utan att hitta något som styrker det. De upphandlande myndigheterna anser inte att en åtgärd enligt 4 kap. 9 § LOU kan göras med beaktande av principerna om likabehandling och öppenhet. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1932-17, 1933-17 IFALUN SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE FörutsättningarförJörvaltningsrättens prövning Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Engbergs anfört är visat att De upphandlande myndigheterna brutit mot någon av de grund­ läggande principerna eller annan bestämmelse i LOU och detta medfört att Engbergs lidit eller kan komma att lida skada (20 kap. 6 § LOU). De grund­ läggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkän­ nande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). Förvaltningsrättens bedömning Enligt anbudsformuläret ska dokumentation som bekräftar personalvård bifogas till anbudet. Engbergs har inte bifogat någon sådan dokumentation, utan har på uppmaning av De upphandlande myndigheterna skickat in dokumentationen. Att lämna in dokumentation i efterhand, som egentligen skulle ha lämnats in i samband med anbudet, utgör en komplettering som inte är förenlig med principerna om likabehandling och öppenhet Gfr 4 kap. 9 § LOU). Att det var De upphandlade myndigheterna som uppmanade till kompletteringen förändrar inte bedömningen. Enligt förvaltningsrättens be­ dömning har Engbergs inte visat att De upphandlande myndigheterna brutit mot någon av de grundläggande principerna eller annan bestämmelse i LOU. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU). Lennart Andersson rådman :If.Ål} SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga 1 Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningavrättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. Ivissamålfåravtalslutasinnantidenföröver­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www .domstol.se 2.