FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 2707-16 Sida1 (5) I GÖTEBORG 2016-09-02 Avd. 3 SÖKA NDE Meddelad i Göteborg NoxonAB, 556828-0670 Box 53 439 03 Fjärås MOTPART GryaabAB, 556137-2177 Box8984 402 74 Göteborg SAKEN KONKURREN&VERKET 2016 ··09- 0 9 ,y Avd Dnr KSnr Överprövning avupphandling enligt lagen(2007:1091) om offentlig upphandling, förkortadLOU FÖRVALTNINGSRÄTTEN SAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Aktbll Dok.Id 402533 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se www. förvaltningsrattenigoteborg.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 F Ö R V AL TN I N GS R Ä T T E N D O M I GÖT EBORG 2016-09-02 BAKGRUND GryaabAB beslutadeatt genomföra en offentlig upphandling av centrifuger till en anläggningför rening av avloppsvatten, SA Centrifuger2014 Maskin­ leveransMl. U pphandlingen genom fördes i fonn av ett selektivt förfarande enligtLOU och annonserades den10 decem ber2014. GryaabAB beslutade den4 m ars2016 att avbryta upphandlingen. Beslutet m otiverades enligt följande.Detförelågsakligaskälförattavbrytaupphandlingen. Bolaget hadegjort en förp rojektering baserad på att ersätta befintlig utrustning m ed nya centrifuger. Parallellt med dengjorde dock bolaget även enförprojekte­ ring baserad på annan teknik, skruvpressar, för att hitta den bästa lösningen för bolaget. Efter att bådaförp rojekteringarna hadefärdigställtsfattade bolaget beslutetatt investera i skruvpressar. Bolaget beslutade därför att avbryta upphandlingen av centrifuger. En av anbudsgivarna som kvalifice­ rade sig för att få sitt anbud utvärderat i upphandlingen av centrifuger var NoxonAB. YRKANDEN M.M. Noxon AB yrkar attförvaltningsrätten ska ingripa m ot upphandlingen av centrifuger. Bolaget, som anser att beslutetatt avbryta upphandlingen ska upphävas ochatt samtliga kvalificerade anbudsgivare skafå göra om sina fullskaleförsök, anför i huvudsakföljande. De båda upphandlingarna- en som gäller centrifuger och en som gäller skruvpressar - m åste bedöm as sam lat. I Gryaabs beslutsunderlag för investeringen jämförs de båda upphandlingarna m ed varandra. Därmed m åste upphandlingarna ses som en och sam ma upphandling utifrån likabehandlingsprincipen. Beslutet att investera i skruvpressar i ställetför i centrifuger bygger påfel­ aktiga förutsättningar. Kringkostnadernaför centrifuger ärfelaktigt beräk- Sida2 2 7 0 7 - 1 6 Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2707-16 2016-09-02 nade. Likaså är den i kalkylen tilläm pade livslängdenfelaktig. Polym er­ förbrukningen är inte heller korrekt beräknad. Vidare kräver en rättvisande jäm förelseatt även skruvpressarnautvärderas efter fullskaleförsök. G,yaab AB anser att ansökan ska avslås och anför i huvudsak följande. A v förfrågningsunderlagetfram gick att upphandlingen skulle genom förasunder förutsättning att nödvändiga besul t togs, tillstånd gavs och besul tad projekt­ budget kunde hållas. U nder våren2015 fickGryaab kunskap om en alterna­ tiv teknik, skruvpressar, som i olika hänseenden var en bättre lösning för bolaget än centrifuger. I juni2015 m eddeladeGryaab de anbudsgivare som hade kvalificerat sig i upphandlingen av centrifuger att projektet m ed nya centrifuger skulle bli avsevärt m ycket dyrare än beräknat sam t överskridaGryaabs budget. Gryaab inform erade också om att m an hadefattat ett besul t om att par allellt m edupphandlingen påbörja enutredning av andra tekniska lösningar och lokalisering. Företagetupplyste även anbudsgivarna om att den pågående upphandlingen berodde på resultatet av dennautredning. Senare ijuni 2015 inform erade bolaget anbudsgivama om att bolaget skulle häm ta in pris­ uppgifter även för annanutrustning än centrifuger genom annonsering av en separatupphandling. Beslutet att avbrytaupphandlingen grundar sig på noggranna överväganden och flera aspekter. Kostnaderna för att installera nya centrifuger har visat sig bli högre än vad som uppskattats i företagets långtidsprognos. Detta i kom ­ bination m ed att alternativet m ed skruvpressar visat en likvärdig livscykel­ kostnad och flera andra fördelar hargjort att företaget valt att avsluta arbetet m edupphandling av centrifuger. A rbetsm iljön i de befintliga lokalernaför­ hindrar ett centrifugbyte i befintlig hall. Genom fördautredningar visar att skruvpresstekniken har stora fördelar, både när det gäller kostnad ochar­ betsm iljö. I GÖTEBORG FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG DOM 2016-09-02 Sida4 2707-16 SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTEN SAVGÖRANDE Tillämpliga bestämmelser Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomröra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten brutit mot de grundläggande princi­ perna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § första stycket LOU). Förvaltningsrättens bedömning Gryaab AB valde att inleda ett förfarande för att upphandla centrifuger. Under förfarandet bedömde dock Gryaab AB att det fanns anledning att överväga en upphandling av andra lösningar än centrifuger. Mot denna bak­ grund beslutade Gryaab AB att också genomföra en upphandling av skruv­ pressar till en anläggning för rening av avloppsvatten. Den upphandlingen annonserades i december 2015. Det ovan beskrivna förfaringssättet från Gryaab AB:s sida ligger inom ramen för det en upphandlande myndighet har rätt att bestämma i fråga om kontraktsföremålet. Att Gryaab AB valde att parallellt med den redan in­ ledda upphandlingen av centrifuger inleda en upphandling av skruvpressar strider sålunda inte mot LOU. Utgångspunkten är alltså att det rör sig om två olika upphandlingar - en som gäller centrifuger och en som gäller Sida5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2707-16 I GÖTEBORG 2016-09-02 skruvpressar. Att erfarenheterna från den då pågåendeupphandlingen av centrifuger vägdes in när besul tet att inledaupphandlingen av skruvpressar togs, innebär inteatt de båda separataupphandlingarna kan betraktas som en och sam m aupphandling. Hur en anbudsgivare behandlas i den enaupp­ handlingen kan därför iupphandlingsrättslig mening inte jäm föras m ed hur en annan anbudsgivare behandlas i den andraupphandlingen. DetNoxon AB har anfört i denna del beträffande likabehandlingsprincipen innebär således inte att det finns anledning att ingripa i denupphandling som över­ prövningen gäller, dvs. den avbrutnaupphandlingen avcentrifuger. När det gäller frågan om Gry aab A B har haft godtagbara skäl för att avbryta upphandlingen avcentrifuger, harGryaab A B angett att de valt att avbryta upphandlingen avcentrifuger på grund av budgetskäl. Gryaab har även bedömt att tekniken med skruvpressar innebär andra fördelarur bolagets synvinkel, bl. a. i fråga om lägre kostnader ochförbättrad arbetsmiljö. Förvaltningsrätten anser att dessa om ständigheter sam mantaget är sådana att GryaabAB fårbedömashahaftgodtagbaraskälförattavbrytaupphand­ lingen. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga1 (DV 3109/1 BLOU) /,f.Jc�'t MattiasAlm qvist Rådman Föredragande i målet har varit föredragandejuristenMartinaEntson. . ·:- ·· • SVERIGEs .-o·oMSTo.LAR . HUR MAN ÖVERKLAGAR· PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva. till Karnrnarrl{tten i Göteboi:g. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förva ltningsrätten. överklagandet ska ha kommit in till föi:valtoingsi:ätten inom tre veckor från den dag då. klaganden fick del av beslutet. Om beslutet hru: meddelats vid en muntlig förhandling, eilet det vid en sådan fö.th.andling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom ti:e veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för öve.cklagandet föi: offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på löi:dag, söndag ellei: helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcket det att skrivelsen kommer in nästa vai:dag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i karnrnar.tiitten forchas att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten liimna.t prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla .riktigheten av det slut som föi:valtningsrättea hat kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som föi:valtningsrätten har 3. detäravviktförledningav rättstillämpningea att överklagandet prövas av högre rätt, elle.t 4. det annats finns synnerliga skäl att pröva öve.cklagandet. till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnwnmer till klagandens ru:betsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter·har lämnats tidiga.te i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- elle.t adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarri{tten. 2. den dom/beslut som öve.clclagas med uppgift om förvaltningstätteos namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövniogstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrätteos dom/beslut som klaganden vill. få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. onaga ·1 .....:.· . ·. .. .. I .tnål om övetprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänste.t rar avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut I de flesta fall rar avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I Om prövningstillstånd inte meddelas sti.t förvaltniogsrättens beslut fast Det är därför lagarna. viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisatlonsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer Behöver Ni fler upplysningar om hur man övetklagarkanNivändaErtill förvaltningsrätten. wwwdomstnlsc vissa fall rar avtal slutas omedelbart Ett överkla.gande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullstä.mlig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna 2. kommit till,