FÖRVALTNINGSRÄTTEN Mattias Håkansson Föredragande SÖKANDE DOM Meddelad i Falun Mål nr 5419-11 Enhet 2 Sida 1 (5) Huurre Sweden AB, 556102-4349 Box 3044 720 03 Västerås Ombud: Advokaten Nicklas Rydberg Box 171 186 23 Vallentuna MOTPART Falu kommun 791 83 Falun SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten bestämmer att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse har gjorts på så sätt att en ny anbudsutvärdering ska göras varvid ska bortses från de ändringar som Falu kommun har gjort i Huurre Swe­ den AB:s ursprungliga anbud. Dok.Id 51709 Postadress Box 45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: förvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 I FALUN 2012-02-24 FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Enhet 2 BAKGRUND DOM Sida2 5419-11 Falu kommun ( i det följande Kommunen) genomför en upphandling av ramavtal för kylservicearbeten med ärendenummer KS0467/1 l. Upphand­ lingen genomförs som ett öppet förfarande. Tilldelningsbeslut fattades den 7 december 2011, varvid Masens Kyl- och Frys AB antogs som leverantör. YRKANDEN M.M. Huurre Sweden AB ( i det följande Bolaget) begär överprövning och yrkar i första hand att upphandlingen ska rättas på så sätt att Bolagets anbud be­ aktas såsom det är angivet och att Bolaget tilldelas entreprenaden. I andra hand yrkar Bolaget att upphandlingen ska rättas på så sätt att utvärderingen görs om. I tredje hand yrkar Bolaget att upphandlingen ska avbrytas. Till stöd för sin ansökan anför Bolaget följande. I förfrågningsunderlaget har som utvärderingskriterier angetts främst lägsta pris samt hur beräk­ ningen av priset skulle gå till. Tilldelningsbeslutet baseras på en utvärde­ ring där Masens Kyl- och Frys AB placerat sig som nummer1 och Bolaget som nummer2. Skillnaden i pris mellan anbuden var 2 300 kr. Vid utvär­ deringen har Kommunen ändrat i Bolagets anbud och på eget bevåg angett att timpriset för besiktningsman i Bolagets anbud är 390 kr per timme trots att Bolaget angett att priset är noll kr per timme. Bolagets anbud har därför blivit 3 900 kr högre vid utvärderingen än vad anbudet faktiskt var. Detta har medfört att Bolaget förlorat upphandlingen. Kommunens åtgärder stri­ der mot principerna om affärsmässighet, transparens och förutsebarhet samt likabehandling. Kommunen motsätter sig Bolagets ansökan och anför följande.. Kommu­ nen har ställt en fråga till Bolaget på grund av att det i deras anbud anges ett pris om noll kr för kylmontör icke ordinaiie arbetstid. Bolaget har dels Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5419-11 Enhet2 IFALUN behäftat att det tillämpar samma kostnad för ordinarie arbetstid som för icke ordinarie arbetstid, dels att löner till personer som utför kyltekniska arbeten är enligt gällande kollektivavtal. Det kan konstateras att samtliga övriga anbudsgivare har angett ett påslag för icke ordinaiie arbetstid vilket anses vara korrekt. Bolaget har även angett ett pris om noll kr per ti1mne för besiktningsman, kyla. Då Bolaget varit Kommunens avtalspart under förevarande avtalspe­ riod och då fakturerat Kommunen för samtliga besiktningar under avtals­ perioden samt då Bolaget i e-postsvar till Kommunen har medgett noll kr per timme för icke ordinarie arbetstid har Kommunen utgått från att noll kr per timme för besiktningsman även ska gälla 390 kr per timme för denna. Samtliga övriga anbudsgivare har angett timkostnad för denna tjänst. Kommunen kan endast acceptera att kostnad tas ut för dessa tjänster. Att Bolaget nu skulle bjuda på denna tjänst när man tidigare fakturerat Kom­ munen för samma tjänst synes inte vara affärsmässigt utan far snarare be­ tecknas som ett otillåtet erbjudande till en offentlig myndighet. Kommunen har därför inte gjort något fel enligt LOU utan har på ett korrekt sätt före­ tagit en prövning av anbudsgivarna och gjort en likvärdig utvärdering ge­ nom anpassning av anbuden för att på ett likabehandlande sätt kum1a _jäm­ föra dessa. SKÄLENFÖR AVGÖRANDET I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt anger vilka omständigheter han grundar sin talan på (RÅ2009 ref. 69). Förvaltningsrätten har således att pröva om det på grundval av vad Bolaget anfört är visat att Kommunen har brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon aiman bestfömnelse i LOU och att detta medfört att Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5419- 11 Enhet 2 IFALUN Bolaget lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 5 § LOU). De gnmd­ läggande p1incipema innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta plincipema om ömsesidigt er­ kännande och prop01iionalitet (1 kap. 9 § LOU). I förfrågningsunderlaget Gfr AFB. 5 2 och B.2 2) anges att beställaren kom­ mer att anta det anbud som har lägsta plis enligt angiven prismodell. Av prismodellen framgår att anbudsgivarens pris ska beräknas enligt följande. 100 timmar arbete, kylmontör ordinalie arbetstid 10 timmar arbete, kylmontör icke ordinarie arbetstid 10 timmar arbete, besiktningsman procentpåslag på 2 5 000 kr material - procentpåslag på 5 000 kr Anbudsgivarens plis Förvaltningsrätten konstaterar inledningsvis att Bolagets anbud har be­ dömts uppfylla samtliga obligatoriska kr av och har därför gått vidare till utvärdelingsfasen. Bestämmelsen i 1 2 kap. 3 § LOU aktualiseras således inte i målet Av handlingarna i målet framgår att Kommunen har ändrat vissa av de prisuppgifter som Bolaget angett i sitt anbud och därefter låtit de nya upp­ gifterna ligga till grund för anbudsutvärde1ingen. Enligt förvaltningsrätten har en upphandlande myndighet inte rätt att ensidigt ändra uppgifter i en anbudsgivares anbud på så sätt som Kommunen har gjort i detta fall. Förfa­ randet stlider mot plincipema om transparens och likabehandling. Bolaget får till följd av Kommunens agerande anses ha lidit eller kan komma att lida skada. Det finns dänned skäl för ingripande enligt LOU. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Enhet 2 DOM Sida 5 5419-11 Bristerna i upphandlingsförfarandet är inte hänförliga till det konkurrens­ uppsökande skedet varför rättelse är en tillräckligt ingripande åtgärd (jfr RÅ 200 5 ref. 47). Upphandlingen ska därför rättas på så sätt att Kommu­ nen genomför en ny anbudsutvärdering varvid ska bortses från de ändring­ ar som Kommunen har gjort i Bolagets ursprungliga anbud. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/lc LOU). t�vtat/;,f/{j)/0- / Eva Karlsson Helghe rådman