FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2019-11-11 Meddelad i Uppsala Mål nr Sida 1 (4) 4243-19 E, 4245-19 E, 4247-4248-19 E, 4329-19 E I UPPSALA Enhet 1 SÖKANDE URBASER AB, 556749-8026 Ombud: Advokat Stefan Gustavsson och biträdande jurist Elin Kers Advokatfirman Titov & Partners KB Humlegårdsgatan 20 114 46 Stockholm MOTPARTER 1. Sigtuna kommun 2. Sigtuna Vatten & Renhållning AB, 556959-9516 KONKURRENSVERKET �0/J-1/-1 / Avd Dnr 3. Håbo kommun KSnr 4. Knivsta kommun 5. Upplands-Bro kommun Ombud för 1-5: Upphandlingsjurist Erica Öhlund Sigtuna kommun 195 85 Märsta SAKEN Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Aktbil Dok.Id 297518 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Smedsgränd 22 Telefon Telefax 018-431 63 00 018-10 00 34 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se ·www. förvaltningsratteniuppsala.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 DOM Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN 4243-19, m.fl. I UPPSALA BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Sigtuna kommun har genomfört en samordnad upphandling för Sigtuna Vatten & Renhållning AB, Håbo kommun, Knivsta kommun och Upplands­ Bro kommun av avfallshämtning, dnr UH-2018-232. I tilldelningsbeslut den 28 juni 2019 har Ohlssons i Landskrona AB (Ohlssons) antagits som leverantör. URBASER AB (URBASER) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att upphandlingen ska rättas genom att ny anbudsutvärdering genomförs varvid anbuden från Ohlssons och Nordisk Återvinning Service AB (NÅS) inte tas upp till prövning. Till stöd för talan anförs bl.a. följande. Anbuden från Ohlssons och NÅS har felaktigt tagits upp till utvärdering eftersom de inte uppfyller kraven vad gäller angivande av val av mottagningsanläggning och behandlingsmetod för grovavfall samt latrin. De felaktigheter som förekommit är av sådan art och omfattning att förfarandet är oförenligt med upphandlingslagstiftningen. Eftersom URBASER haft goda möjligheter att tilldelas kontrakt om felaktigheterna inte förekommit riskerar bolaget att lida skada. Sigtuna kommun bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. De aktuella kraven syftar till att säkerställa att avfallet kommer att behandlas på ett tillfredsställande sätt och förutsätter inte någon mer ingående beskrivning. Det är tillräckligt att inkomma med information som säkerställer att kravets syfte uppfylls. Ohlssons har lämnat tillräckliga beskrivningar i sitt anbud och uppfyller samtliga krav. URBASER lider, eller riskerar, därför inte att lida skada. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4243-19, m.fl. I UPPSALA SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Om en upphandlande myndighet har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § LOU eller någon annan bestämmelse i lagen och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 20 kap. 6 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Upphandlande myndigheter ska enligt 4 kap. 1 § LOU behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. Enligt punkt 12.11 och 13.9 i kravspecifikationen för den nu aktuella upphandlingen ansvarar entreprenören för såväl insamling, borttransport som behandling av grovavfall och latrin. Vidare anges i punkt 12.11 och 13.9 att mottagande anläggning ska erbjuda en miljömässig godtagbar behandling och att val av mottagningsanläggning och behandlingsmetod ska anges i anbudet. Ohlssons har i sitt anbud angett att grovavfall kommer att lämnas på Ragn­ Sells anläggning Högbytorp och latrin till Stockholm Vatten & Avfall. Vidare har Ohlssons i sin genomförandebeskrivning angett att grovavfall sorteras enligt anvisning och att latrinbehållare töms för vidare transport till en godkänd mottagningsanläggning samt att rengjorda behållare går till förbränning. Förvaltningsrätten anser att uppgifterna som Ohlssons lämnat i genomförandebeskrivningen kan beaktas i bedömningen av om bolaget uppfyller kraven i punkt 12.11 och 13.9, eftersom uppgifterna har lämnats i anbudet. Vidare anser förvaltningsrätten att så som kraven på angivande av Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4243-19, m.fl. I UPPSALA val av mottagningsanläggning och behandlingsmetod är utformade går det inte att ställa för höga krav på de beskrivningar som ska lämnas i anbuden Ufr Kammarrätten i Göteborgs dom den 15 december 2009 i mål nr 5932- 09). Även om de beskrivningar Ohlssons lämnat är kortfattade anser förvaltningsrätten att de därmed är tillräckliga för att uppfylla kraven på att ange val av mottagningsanläggning och behandlingsmetod för såväl grovavfall som latrin. Förvaltningsrätten har då beaktat att Ohlssons angett val av mottagnings­ anläggning för grovavfall samt att latrin kommer att lämnas till Stockholm Vatten & Avfall. Även om det saknas uppgifter om vilken av Stockholm Vatten & Avfalls mottagningsanläggningar som Ohlssons avser att använda sig av far det anses tillräckligt att Ohlssons angett att man ska använda sig av någon av Stockholm Vatten & Avfalls anläggningar. Vidare har Ohlssons uppgett att grovavfall sorteras enligt anläggningens anvisning och att latrin kommer att behandlas vid reningsverk, vilket är tillräckliga beskrivningar av val av behandlingsmetod. Eftersom Ohlssons anbud därmed rätteligen inte har förkastats har URBASER, oavsett om NÅS lämnat tillräckliga beskrivningar, inte lidit eller riskerat att lida skada. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (FR-05) Per-Erik Nister tf rådman Målet har handlagts av föredragande juristen Charlotta Fröhammar. iIilt SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Bilaga 'l FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. 2. 3. 4. Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av 2 www.domstol.se