FÖRVALTNINGSRÄTTEN IMALMÖ Avdelning 1 Gothia Trafiken AB, 556768-8006 Marieholmsgatan 3 8 Mål nr 13177-15 Sida 1 (9) DOM 2016-03-01 Meddelad i Malmö SÖKANDE KONKURRENSVERKET 415 02 Göteborg Ombud:advokatenSylviaLindenochjur.kand.SofiaFalkne Dnr Baker & McKenzie Advokatbyrå KB Box 180 101 23 Stockholm MOTPARTER 1.Malmö stad 205 80Malmö 2. 4U Security Services AB, 556095-6772 Box 60021 216 10 Limhamn Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE 2am ,- . , . . . 1-.. Aktbil Avd KSnr SAKEN Förvaltningsrätten bifaller Gothia Trafiken AB:s ansökan om ingripande enligt LOU och förordnar attMalmö stad får avsluta sin upphandling "Kommunal parkeringsövervakning, service och underhåll av biljettautoma­ ter samt :flyttning av fordon iMalmö", i den del den avser kommunal parke­ ringsövervalrning, först sedan rättelse har skett genom ny anbudsutvärdering i vilken anbudet från 4U Security Services AB inte ska beaktas. Dok.Id 302531 Postadress Box4522 203 20Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: kanslil.fma@dom.se www.forvaltningsrattenimalmo.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Sida2 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 13177-15 Avdelning I BAKGRUND Malmö stad, genom dess Gatukontor, genomför en upphandling benämnd "Kommunal parkeringsövervakning, service och underhåll av biljettautoma­ ter samt flyttning av fordon i Malmö". Upphandlingen genomförs enligt reglerna om förenklat förfarande i LOU. Anbud har kunnat lämnas separat för parkeringsövervalming, service och underhåll av biljettautomater samt flyttning av fordon. Enligt tilldelningsbeslut den 30 november2015 ska uppdraget avseende kommunal parkeringsövervakning tilldelas 4U Security Services AB (4U AB). YRKANDEOCH INSTÅLLNING Gotliia Trafiken AB (Gothia) ansöker om överprövning av upphandlingen i den del som avser del 1 Kommunal parkeringsövervalming och yrkar i första hand att den ska rättas på så sätt ny anbudsutvärdering genomförs, i vilken anbudet från 4U AB inte ska beaktas. I andra hand yrkas att upphand­ lingen ska rättas på så sätt att ny utvärdering genomförs vid vilken Malmö Stad ska beakta att 4U AB inte uppfyller de obligatoriska krav på genomfö- , randebeskrivning som uppställs och därför tilldelar anbudet noll, eller i vart fall farre poäng, med avseende på genomförandebeskrivningen. Till grund för ansökan anförs i huvudsak följande. Malmö stad har brutit mot de grundläggande principerna om transparens och likabehandling och dfumed även mot 1 kap. 9 § LOU genom att utvär­ dera och anta anbudet från 4U AB trots att detta inte uppfyller samtliga ob­ ligatoriska krav för kvalificering i upphandlingen. Vid en korrekt genom­ förd kvalificering skulle anbudet från 4U AB ha diskvalificerats varvid Got­ hia, som blev nummer två i utvärderingen, rätteligen skulle ha tilldelats uppdraget. Gothia har därmed lidit eller kan komma att lida skada. Malmö stad har även brutit mot LOU genom att vid utvärderingen av 4U AB:s an- !MALMÖ Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13177-15 Avdelning 1 IMALMÖ bud åsidosätta de grundläggande principerna om likabehandling och öppen­ het. Staden har vid utvärderingen tillgodoräknat 4U AB totalt fem poäng för genomförandebeskrivningen. Beskrivningen innehåller emellertid överhu­ vudtaget inte de kriterier som har efterfrågats. 4U AB:s genomförandebe­ skrivning borde rätteligen ha fått åtminstone tre poäng mindre vid utvärde­ ringen. Utvärderingen av anbudet är godtycklig och gmndas inte på vad som anges i förfrågningsunderlaget. Detta har medfört att fel anbud har antagits och Gothia har därmed lidit, eller kan komma att lida, skada. 4U AB:s offererade ekonomiansvarige uppfyller inte kompetenskravet i upphandlingen. Staden har i upphandlingen ställt krav på kompetens avse­ ende ekonomiasvarig att denne ska ha minst5 års yrkesmässig erfarenhet som ekonomiansvarig. Kravet på nyckelpersoner ska styrkas genom inläm­ nat CV där efterfrågade uppgifter klart och tydligt ska framgå. Det framgår tydligt att anbudsgivare kommer att uteslutas från att delta i upphandlingen om denne inte uppfyller ovanstående krav. 4U AB hat som ekonomiansva­ rig offererat en person vid namn och till anbudet bifogat CV för denne. Av CV framgår att han har erfarenhet av arbete som driftschef/uppdragsansvarig, platschef och officer. Det framgår ej av ingivet CV att han har någon som helst yrkesmässig erfarenhet som ekonomiansvarig. Av mejlkonversation mellan staden och 4U AB efter an­ budstidens utgång framkommet att även staden identifierat denna brist i anbudet. Som svar på stadens fråga om var det går att utläsa att namngiven person har varit ekonomiansvarig har 4U AB endast hänvisat till Bilaga 2, genomförandebeskrivning under rubriken "Uppdragsansvarig" samt CV. Under rubriken "Uppdragsansvarig" i genomförandebeskrivningen framkommer dock endast följande ,,Uppdragsansvarig (UA) är driftchefi Malmö och ansvarar för att alla personer inom enheten har korrekt utbild­ ning, genomför personalmöten samt möten och uppfoljning av övriga krav Beställaren (B) ställer. UA har även det övergripande ansvaret gällande ekonomi, strategi och operation gällande uppdraget som helhet. UA genom- Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13177-15 Avdelning 1 IMALMÖ för även möten med B samt ansvarar för utveckling av parkeringsuppdt'aget i samråd med B." Det är således tydligt att 4U AB inte i detta avsnitt på nå­ got vis har visat att offererad ekonomiansvarig har fem års yrkesmässig er­ farenhet som ekonomiansvarig. Denna yrkesmässiga erfarenhet framkom­ mer inte heller av ev, vilket har varit ett uttryckligt skall­ krav. Varken kompetenskravet eller kravet på att efterfrågade uppgiftet' klart och tydligt ska framgå av ev är uppfyllt. Bifogat ev syftar i enlighet med Administrativaföreslcrifteravsnitt6.2.1 äventillattstyrkaleverantörens förmåga. Givet att 4U AB:s anbud helt saknar beskrivning av angiven eko­ nomiansvarigs erfarenhet och kapacitet har Malmö stad inte kunnat bedöma bolagets kapacitet i denna del. 4U AB:s genomförandebeskrivning uppfyllet' inte de krav på genomföran­ debeskrivning som uppställs i upphandlingen. Genomförandebeskrivningen saknar helt efterfrågade beskrivningar av hur arbetet är tänkt att genomföras, hur samordning och samarbete mellan egen personal och ev. underlevet'an­ tör och beställaren är tänkt att funget'a, tillvägagångssätt vid samarbete med kunder, ansvarsfördelning samt samarbetet mellan de olika leverantörema för de olika delarna av uppdraget. Anbudet från 4U AB saknar även efter­ frågad organisationsbeskrivning. Enligt krav i förfrågningsunderlaget ska på expeditionen finnas en kund­ tjänst. 4U AB har för uppdraget offererat en kundtjänstmedarbetare. Det framstår som klatt att 4U AB inte kan uppfylla kapacitetkravet på kundtjänst såsom det angetts i verksamhetsbilagan genom att endast offerera en kund­ tjänstmedarbetare. Har 4U AB tänkt bemanna kundtjänst med ytterligare personal än den offererade har 4U AB haft att bifoga även den tillkom­ mande personalens ev i anbudet. 4U AB:s lokal fu· belägen i Hyllie och uppfyller vidare inte kravet på centralt belägen lokal som är uppställt i upphandlingen. Sida5 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 13177-15 Avdelning 1 IMALMÖ Malmö stad bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. Sta­ den har begärt förtydligande av 4U AB. De av 4U AB inlämnade uppgifter­ na kan enligt stadens mening inte tolkas på annat sätt än att har erfarenhet som ekonomiansvarig under minst fem år. Av CV framgår att denne varit driftchef/uppdragsansvarig sedan januari 1999 . I genomförandebeskrivningen framgår att uppdragsansvarig har det övergripande ansvaret gällande ekonomi, strategi och operation gällande uppdraget i sin helhet. Av anbudsfonnuläret framgår namnsättningen av organisationen. I anbudsformuläret anges som ekonomian­ svarig. Beställaren har i Frågor och svar den 10 september 2015 svarat en frågeställare att något minsta laav inte finns på antalet personer som leve­ rantören ska anställa som uppckagsansvarig, avdelningsansvarig, ekonomi­ ansvarig respektive personal till kundtjänst. har varit verk­ sam i sin roll sedan 1999 . Malmö stad anser att kravet på minst fem års yr­ kesmässig erfarenhet som ekonomiansvalig är uppfyllt. Staden har inte haft något laav innebärande att ekonomiansvarig inte får ha annan arbetsuppgift utöver ekonomiansvar eller annan nomenklatur än ekonomiansvarig. Malmö stad anser vidare att 4U AB har beskrivit efterfrågade delar enligt förfrågningsunderlagt i redovisad genomförandebeskrivning. Vidare anses 4U AB ha redogjort :llir sin organisation. Det är Malm6 stads uppfattning att 4U AB har offererat personal för kundtjänst på i förfrågningsunderlaget fö­ reskrivet sätt. Det finns inget hinder för leverantören att ha fler medarbetare i kundtjänst, men det ska finnas en person för vilken man kan styrka erfa­ renhet av liknande arbetsuppgifter. Kravet avseende lokal är att den ska vara centralt belägen i anslutning till busshållplats, tågstation eller liknande. Krav har inte ställts att lokalen ska finnas i någon mittpunkt i Malmö. 4U AB har offererat en lokal i Hyllie, i direkt anslutning till citytunnelstation. Lokalen är lätt tillgänglig med bil, tåg, buss och cykel. Det är Malmö stads uppfatt­ ning att föreslagen lokal har en utmärkt placering. Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13177-15 Avdelning 1 !MALMÖ Got/tia har genmält bl.a. följande. Att det inte uppställts laav på något minsta antal personer som leverantören ska anställa som uppdragsansvarig, avdelningsansvarig, ekonomiansvarig respektive personal till kundtjänst salrnar relevans med avseende på frågan om vruje offererad person måste uppfylla kompetenskraven som ställs för aktuell nyckelfunktion. Förfråg­ ningsunderlaget är i denna del klart och tydligt, vilket också vitsordas av staden. Parterna är överens om att laavet är att funktionen skulle tillsättas av en person, oavsett om denna person även skulle inneha ancha funktioner i anbudet, som har minst fem års erfarenhet som ekonomiansvarig. Detsamma gäller även med avseende på nomenklaturen såvitt att benämningen omfattar sådana arbetsuppgifter som en ekonomiansvarig normalt sköter dvs. bokfö­ ring, fakturering, löner, betalningar, uppföljning samt därmed kringliggande ekonomisk administration. Det framgår varken av CV eller 4U AB :s anbud att har arbetat med ekonomiska frågor av det slag som ingår i en ekonomiansvarigs funktion vid någon tidpunkt per anbudets ingivande. 4UAB bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. 4U AB anser sig uppfylla skall-kraven i förfrågan vad avser ekonomiansvarig, ge­ nomförandebeskrivning, organisationsbeslcrivning, kundtjänstmedarbetare samt centralt belägen lokal. har befattningen driftchef inom bolagets organisation. En driftchef har fle1talet arbetsuppgifter i sin funkt� ionsbeskrivning, t.ex. kundansvar, uppdragsansvar, personalansvar och eko­ nomiansvar. Driftchefen är ytterst ekonomiskt ansvarig för sitt verksam­ hetsområde. 4U AB har angett i anbudsformulär att är eko­ nominansvarig samt i bifogat CV angett att han säkerställer verksamhetens lönsamhet med fokus på bl.a. ekonomi samt haft detta som arbetsuppgift sedan 1999 . Vad avser genomförandebeskrivning är samtliga punkter som Gothia hänvisar till beslaivna på ett enkelt och lättförståeligt sätt så att alla förstår hur 4U AB vil1 bedriva verksamheten. Även avseende organisations- Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13177 -1 5 Avdelning 1 !MALMÖ beskrivning har 4U AB med enkelhet och på ett välformulerat sätt beskrivit den organisation som är tilltänkt att arbeta med uppdraget. Vad gäller kund­ tjänstmedarbetare fanns inget krav att ange fler än en person. Därav namn­ gavs och bifogades CV för den personal som kommer att verka som nyckel­ person inom berörd tjänstekategori. 4U AB:s lokal är placetad i enlighet med förfrågan. SKÅLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare ptincipema om ömse­ sidigt erkännande och prnportionalitet iakttas. Av 1 6 kap. 4 och 6 §§ LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Gothia gör gällande att Malmö stad har brutit mot LOU genom att utvärdera och anta anbudet från 4U AB trots att detta inte har uppfyllt samtliga ställda obligatmiska krav i upphandlingen. För att konkurrens ska kunna ske på lika villkor krävs ett klart och tydligt förfrågningsunderlag. Av förfrågningsunderlaget ska det framgå vilka krav som måste uppfyllas för att anbudet ska kunna antas. Sådana krav måste upprätthållas och ett anbud som inte tillgodoser dessa krav får inte antas. Sida 8 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 13177-15 Avdelning 1 I det av Malmö stad tillämpade förfrågningsunderlaget anges under punkten "5.2 Prövning av anbudsgivare bl.a. följande. • Organisation/kompetens Uppdraget förutsätter hög kompetens hos leverantören som engageras. Ugpdragsansvarig ska ha: o Under de senaste 1 0 åren ha minst 3 års erfarenhet som ledare för minst 10 medarbetare. Avdelningschefen ska ha: o Minst 3 års yrkesmässig erfarenhet som arbetsledare. o Minst 3 års erfarenhet av personalansvar. Ekonomiansvarig ska ha: o Minst 5 års yrkesmässig erfarenhet som ekonomiansvarig. Personal på expeditionen/kundtjänst ska ha: På expeditionen ska finnas en kundtjänst som bl.a. tar emot samtal och e­ post. o E1farenhet av liknande frågor och arbetsuppgifter. Hur kravet ska styrkas: Kravet på ovanstående nyckelpersoner styrks genom inlämnat CV där efter­ frågade uppgifter l