FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Föredraganden Lina Levin SÖKANDE Sida1 (4) Dok.Id 80290 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Rapid Bevakning AB,556565-3002 Box2046 174 02 Sundbyberg MOTPART 1. Landstinget Dalarna Box712 791 29 Falun 2. Securitas Sverige AB,556108-6082 Box125 16 102 29 Stockholm SAKEN Ansökan om överprövning FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE KONKURRENSVERKET 2013 -03- 1 8 Avcf Qnr ,, KSnr DOM 2013-03-15 Meddelad i Falun Mål nr 51-13 Enhet2 Förvaltningsrätten bestämmer att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att Landstinget ska genomföra en ny anbudsutvär­ dering avseende uppdraget i Ludyika utan beaktande av Securitas Sverige AB:s anbud. Aktbil Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5 1-1 3 Enhet2 !FALUN BAKGRUND Landstinget Dalarna (i det följande Landstinget) genomför genom förenk­ lat förfarande en upphandling av "Bevakningstjänster till Avesta och Lud­ vika", diarienummer LD12/02960 . Tilldelningsbeslut fattades den20 de­ cember 20 12, varvid Securitas Sverige AB (Securitas) tilldelades kontrak­ tet avseende uppdragen i både Avesta och Ludvika. YRKANDEN M.M. Rapid Bevakning AB (i det följande Bolaget) ansöker om överprövning såvitt avser uppdraget i Ludvika och yrkar att upphandlingen antingen ska rättas på så sätt att Securitas anbud diskvalificeras och uppdraget tilldelas Bolaget eller att upphandlingen görs om. Till stöd för sin talan anför Bola­ get i huvudsak följande. Securitas har lämnat ett orimligt lågt pris på upp­ draget på Ludvika lasarett. Vidare har Securitas under avsnitt 5.1 i anbuds­ formuläret kompletterat sina priser med en prisreservation, vilket strider mot förfrågningsunderlagets krav på att anbudet ska inkludera samtliga åtaganden enligt förfrågningsunderlaget. Därutöver har Landstinget i till­ delningsbeslutet och i mail till berörda parter angett att tre anbudsgivare lämnat anbud på uppdraget i Ludvika. Denna information är fel eftersom G4S Security Services (Sverige) AB endast har lämnat anbud avseende uppdraget i Avesta. Landstinget bekräftar felskrivningen i upphandlingsrapporten, men bestri­ der Bolagets ansökan med i huvudsak följande motivering. Upphandlingen har skett i enlighet med de grundläggande principerna i LOU. Bolagets yrkanden om att priset är orimligt lågt har ingen relevans eftersom Securi­ tas är ett stabilt företag. Securitas har också bekräftat att det är det inläm­ nade anbudet med tillhörande prisbilaga som gäller. Felskrivningen har inte påverkat utgången av upphandlingen. Securitas bestrider Bolagets ansökan och anför i huvudsak följande. Secu­ ritas har tidsmärt det efterfrågade uppdraget och bedömer att det finns Sida 3 ,, FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 51-13 I FALUN Enhet2 kostnadsteckning för uppdraget. Securitas har på inget sätt kompletterat eller angett någon prisreservation. De i anbudet angivna priserna inkluderar samtliga kostnader som är förenade med tjänsten enligt förfrågan. Securitas kan inte heller se att det felaktiga tilldelningsbeskedet skulle påverka ut­ gången av upphandlingen eftersom Bolaget upptäckt felet i tid och kommit in med en begäran om överprövning. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET För att förvaltningsrätten ska kunna besluta att upphandlingen får avslutas först efter att rättelse har gjorts, måste Bolaget visa.att Landstinget brutit mot någon av de grundläggande principerna i LOU eller någon annan be­ stämmelse i LOU och att detta medfört att Bolaget lidit eller kan komma att lida skada. De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). Principen om likabehandling innebär att alla leverantörer ska behandlas lika och ges lika förutsättningar. För att alla leverantörer ska kunna anses ha haft lika förutsättningar vid en offentlig upphandling måste utvärdering­ en göras efter de krav som ställts upp i förfrågningsunderlaget. Den upp­ handlande myndigheten får inte anta ett anbud som inte uppfyller kraven enligt förfrågningsunderlaget. I anbudsformuläret avsnitt 5.1 uppställs ett obligatoriskt krav på att "priser ska anges i svenska kronor (SEK) exkl. mervärdesskatt och inkludera samtliga åtaganden enligt detta förfrågningsunderlag". Vidare framgår av uppdragsbeskrivningen avsnitt 7 att leverantörens åtaganden bl.a. består i att väktare efter avrop ska vara behjälpliga vid avspärrning vid diverse uppdrag som exempelvis helikoptertransporter och allvarlig händelse (av­ snitt 7.1 .5). Förvaltningsrätten anser mot denna bakgrund att det är ett ob- Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 51-13 IFALUN Enhet2 ligatoriskt krav i upphandlingen att offererade priser ska inkludera samtliga kostnader inklusive eventuella OB-tillägg som bl.a. hänför sig till leveran­ törens åtaganden att tillhandahålla väktare efter avrop. Securitas har såvitt avser avsnitt 5.1. i anbudsformuläret kryssat i att det aktuella kravet på att priser inkluderar "samtliga åtaganden enligt detta förfrågningsunderlag" är uppfyllt. Som kommentar har Securitas emellertid lagt till att "vid beställning av ordningsvakt eller avrop av väktartjänster tillkommer OB (tider enligt gällande kollektivavtal)". Securitas har därmed enligt förvaltningsrättens mening lämnat en otillåten reservation i sitt anbud och har inte uppfyllt det aktuella kravet avseende de redovisade anbudsprisernas omfattning. Securitas anbud har därför inte kunnat jämföras med de övriga anbuden på ett rättvist sätt. Med beaktande härav anser förvaltningsrätten att Landstinget agerat i strid med likabe­ handlingsprincipen då Landstinget utvärderat och antagit Securitas anbud såvitt avser uppdraget i Ludvika. Bolaget får till följd av detta anses ha lidit eller riskerat att lida skada. Redan på denna grund finns skäl för ingripande enligt LOU. Det saknas därför anledning för förvaltningsrätten att pröva vad Bolaget anfört om bristerna i upphandlingen i övrigt. Eftersom brister­ na i upphandlingsförfarandet inte är hänförliga till det konkurrensuppsö­ kande skedet, är rättelse en tillräckligt ingripande åtgärd Gfr RÅ20 0 5 ref. 47). Upphandlingen ska därför rättas på så sätt att Landstinget ska genom­ föra en ny anbudsutvärdering såvitt avser uppdraget i Ludvika utan beak­ tande av Securitas anbud. R MpN �VERKLAGAR, se bilaga (310 9/1C LOU) Il_ llf -;' Karin -l�lund J�on �'S, 1 rådman