FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2011-02-03 Meddelad i Stockholm Mål nr 44766-10 Enhet 17 2011 -02- 0 4 Sida 1 (22) 1. Thales Sverige AB, 556546-8963 Tegnerlunden 3 , IV 111 61 Stockholm 2. Thales Rail Signalling Solutions Inc. 105 Moatfield Drive, Suite 100 Toronto, Ontario M3B 0A4, Canada Ombud för 1 och 2: Advokaterna Anders Lundin och Pontus Sche111 Gernandt & Danielsson Advokatbyrå KB Box 5747 114 87 Stockholm MOTPART AB Storstockholms Lokaltrafik, 556013-0683 Lindhagensgatan 100 105 73 Stockholm Ombud: Advokaterna Anders Bergsten, Johan Carle och Tomas Kjellgren samt jur. kand. Sven Vaxenbäck Mannheimer Swartling Advokatbyrå AB Box 1711 111 87 Stockholm SAKEN Öve111rövning enligt lagen (2007:1092) om upphandling inom 01mådena vatten, energi, transp01ier och post1jänster - LUF DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Thales Sverige AB:s och Thales Rail Signalling Solutions Inc:s ansökan om ingripande enligt LUF. Förvaltningsrättens interimistiska beslut den 12 november 2010 upphör därmed att gälla. Dok.Id 92507 Postadress Besöksadress Telefon 115 76 Stocld1olm E-post: Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@domose Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 08-561 680 00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND DOM Sida 2 44766-10 AB Storstockholms Lokaltrafik (SL) genomför en upphandling av signal­ säkerhetssystem för Stockholms tum1elbana, SL-2009- 1132. Upphandling­ en genomförs som en förhandlad upphandling enligt 4 kap. LUF. SL har i tilldelningsbeslut den 3 november 2010 beslutat att anta anbud från am1ai1 ai1budsgivare än Thales Sverige AB och Thales Rail Signalling Solutions Inc. (Thales). Thales har hos förvaltningsrätten ansökt om överprövning av upphandling­ en. Förvaltningsrätten har i beslut den 12 november 2010 förordnat att upp~ handlingen tills vidare inte får avslutas. YRKANDEN M.M. Thales yrkar att upphai1dlingen ska rättas på så sätt att en ny anbudsutvär­ dering ska genomföras, vai·vid Ansaldo STS Sweden AB:s (Ansaldo) an­ bud inte ska beaktas. Till stöd för sin ansökan anför Thales bl.a. fö�jande. Tekniska krav Thales gör i första hand gällande att Ansaldos anbud inte uppfyller skall­ krav 1, 2 och 6 i upphandlingen då det av Ansaldo offererade CBTC­ systemet, communications based train control, inte är beprövat i kommer­ siell drift. Ansaldos anbud måste uppfylla de skall-krav som finns angivna i anbuds­ förfrågan. Det framgår tydligt av förfrågningsunderlaget att det offererade systemet både måste baseras på accepterade standarder och vara beprövat i Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 44766-10 Allmfuma avdelningen kommersiell drift. Detta fö\jer till att börja med av skall-krav 1 som föms under rubriken 2 .4 Grundläggande målsättningar för upphandlingen i an­ budsförfrågan. De grundläggande målsättningarna som skall-krav 1 hänvi­ sar till fums under rubriken 2 .2 "Strategic Principles for the Delivery" i utkastet till leveransavtal. Thales hänvisar härvid till punkterna 2.2.1 (b) och (i). Skall-krav 2 innebär att anbudet måste uppfylla samtliga krav i specifika­ tionerna som finns i bilagorna till förfrågningsunderlaget för att inte för­ kastas. Samtliga krav som uppställs i övriga bilagor måste vara uppfyllda, dvs. inklusive de tekniska krav och andra villkor som finns angivna där. Annars saknar uppgiften att kraven i "de övriga bilagorna" ska vara upp­ f-yllda helt betydelse, vilket är en orimlig tolkning av skall-·kravet. De "öv­ riga bilagorna" utgörs bl.a. av den telmiska SO-bilagan (Red Line New Safety and Signalling System - System Overview) och villkoren i utkastet till leveransavtal, vilka utgör bilagor till anbudsförfrågan. Både skall-krav 2 och skall-krav 6 anger uttryckligen att kraven i leveransavtalet, i vilken SO-bilagan ingår, måste vara uppfyllda. Om dessa krav inte uppfylls, upp­ fylls med andra ord inte skall-krav 2 och 6. SL har i förfrågningsunderlaget noggrant beskrivit, bl.a. i SO-bilagan, vad systemen ska klara av och hur de ska vara utfonnade. Detta arbete framstår som meningslöst om anbuds­ givarna ändå inte skulle behöva leverera system i enlighet med beskriv­ nmgarna. Av skall-krav 4 och de tekniska kraven enligt SO-bilagan framgår att an­ budsgivama för att uppfylla skall-kraven måste offerera ett CBTC-baserat system som utgör den senaste teknologin som är beprövad i kommersiell drift, det vill säga i drift med betalande passagerare. Ansaldo har offererat ett CBTC-baserat system som inte är beprövat i kommersiell drift. Vid tiden för anbudet var inget av de angivna referensprojekten relevanta efter­ som de inte utgör projekt med Ansaldos CBTC-system i kommersiell drift. I STOCKHOLM Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 44766-10 Allmänna avdelningen Ingen av dessa linjer är ännu i kommersiell drift, bo1isett från linje 3 i Paris tunnelbana. Linje 3 var inte i kommersiell drift den 1 mars 2010 när anbu­ det lämnades utan driftsattes kommersiellt först i slutet av mars 2010. Att en tillsynsmyndighet gett tillstånd till RATP att ta systemet i drift har ingen betydelse för frågan om CBTC-systemet de facto tagits i verklig drift vid anbudets ingivande den 1 mars 2010. RATP har självt uppgivit att så inte skett vid den tidpunkten. Alla skall-krav måste vara uppfyllda vid anbuds­ lämnandet för att anbudet ska få utvärderas. Förfrågningsunderlaget inne­ håller ingen angivelse om att skall-kraven inte behöver vara uppfyllda när anbuden lämnas in. Det avgörande för frågan om anbudet uppfyller skall­ kraven är de faktiska förhållandena. Det faktiska förhållandet var att An­ saldos anbud inte uppfyllde skall-kraven avseende att CBTC-systemet skulle vara beprövat i kommersiell och verklig drift. Ett icke uppfyllt skall­ krav vid tiden för anbudet kan inte läkas genom förändringar under kon­ traktstiden. Det är dessutom inte Ansaldo som har levererat CBTC-systemet till linje 3 utan Ansaldo har endast levererat en komponent, spårkantskomponenten till den linjen. Ombordkomponenten, kommunikationssystemet och det automatiska tågövervakningssystemet, som tillsammans med spårkants­ komponenten utgör CBTC-systemet, levererades av andra leverantörer. Att Ansaldo arbetat med att integrera två av undersystemen saknar betydelse för kravet på att CBTC-systemet som offereras ska vara beprövat i kom­ mersiell drift. Skall-kraven im1ebär att det CBTC-system, i det utförande som offererats i upphandlingen, ska vara beprövat i kommersiell drift, inte bara enstaka undersystem. Vid SL:s besök i Paris måste det rimligen ha stått klaii för SL att Ansaldo endast levererat spårkantskomponenten i CBTC-systemet och att systemet inte varit i kommersiell drift vid anbuds­ tidpunkten. CBTC-systernet i Paris är inte samma system som det som An­ saldo offererat i upphandlingen. SL kan därför inte ha fått någon egen erfa­ renhet av det i upphandlingen aktuella systemet genom besöket i Paris. I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmämm avdelningen DOM Sida 5 44766-10 Som Thales förstår SL:s argumentation skulle det enligt SL vara tillräckligt för att uppfylla kravet på ett beprövat system att det offererade CBTC­ systemet baseras på beprövade standarder. SL:s tolkning av förfrågnings­ underlaget är svårbegriplig. Det äi- systemen som sådana, som förvisso baseras på standarder, som är i kommersiell drift, inte standarden i sig. Vidare rör det sig om ett cirkelresonemang; CBTC-systemen är baserade på standarder, nämligen IEEE:s standarder. Det är nämligen dessa standar­ der som definierar vad ett CBTC-system är. SL:s påstående är en ren efter­ handskonstruktion som står i strid mot vad som uttrycl