p w Mål nr 4356-12 E Fiskal 2:6 KON�(URRIENSVfE�1�{1El / 'inf'1 ca1n~ 0 Lt!t!... ,.; L, Avd Dnr Doss Aktbil I FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING Enhet 2 SÖKANDE DOM 2012-10-18 Meddelad i Jönköping Sida 1 (16) ScanBi Diagnostics AB, 556623-4893 Box 166 230 53 Alnarp MOTPART Jordbruksverket, Växt- och miljöavdelningen 551 82 Jönköping SAKEN 2 ! Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ScanBi Diagnostics AB:s ansökan. Förvaltningsrätten avslår Jordbruksverkets yrkande om att rätten ska för­ ordna att tiodagarsfristen för den förlängda avtalsspärren inte ska gälla. BAKGRUND Jordbruksverket genomför en upphandling avseende diagnos av ringrötor och virus på potatis. Vid anbudsprövningen har Jordbruksverket funnit att två av fyra inlämnade anbud inte uppfyller samtliga ska-krav. Anbudet från ScanBi Diagnostics AB (ScanBi) har inte ansetts uppfylla ska-kravet i ka­ pitel 3.2.3 punkten 2. Vid utvärderingen har Jordbruksverket funnit att F0devarestyrelsen har lämnat det anbud som innehåller det lägsta priset. Genom tilldelningsbeslut har F0devarestyrelsen tilldelats kontraktet i upp­ handlingen, varefter ScanBi har ansökt om överprövning. -• · =- Dok.Id 80004 Postadress Box 2201 550 02 Jönköping Besöksadress Hamngatan 15 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Av aktuellt förfrågningsunderlag framgår bl.a. följande. Telefax 036-15 66 55 forvaltningsrattenijonkoping@dom.se 036-15 66 00 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4356-12 E I JÖNKÖPING Enhet 2 Av kapitel 2.1.1, Struktur och innehåll av anbud, framgår bl.a. följande. Förfrågningsunderlaget innehåller ett antal ska-krav. Samtliga ska-krav ska vara uppfyllda för att anbudet ska prövas. De svar som ges till uppställda krav i anbudsformuläret utgör underlag för prövningen av lämnade anbud. Det är mycket viktigt att anbudet innehåller alla efterfrågade detaljer, sär­ skilt som möjligheten att inhämta eller inge kompletterande information efter att anbudstiden har löpt ut är mycket begränsad. - Ett ofullständigt anbud kan förkastas utan särskilda överväganden. - Vidare framgår av ka­ pitel 2.5.1.1, Utvärdering av anbud, bl.a. att utvärderingen sker i fyra steg, varav steg tre avser verifiera att kraven på tjänsten är uppfyllda. I kapitel 2.1.2, Språk, anges att anbud ska skrivas på svenska eller eng­ elska. Av kapitel 3.1.2, Kompetens, punkten 5 (som avser del A1, A2 och A3) framgår attJeverantören ska vara ackrediterad enligt 1SO/IEC 17025 eller motsvarande och bifoga dokumentation över sitt kvalitetsledningssystem. Av samma kapitel punkten 6 framgår att leverantören ska vara ackrediterad enligt ISO 14001 eller motsvarande och bifoga dokumentation över sitt system. Av kapitel 3.2.2, Kompetens, punkten 3 (som avser del Al och A2) fram­ går följande. Den person som är ansvarig för analyserna ska ha vetenskap­ lig expertis i diagnostik och växtpatologi samt erfarenhet av diagnostiska verksamheter inom området för upphandlingen. CV kan komma att efter­ frågas för att påvisa detta. Av kapitel 3.2.3, Provhantering, punkten 2 (som avser del Al och A2) framgår följande. Analyserna ska utföras i enlighet med de program och metoder som anges i Kommissionens direktiv 2006/56/EG om ändring av bilagorna till rådets direktiv 93/85/EEG om bekämpning av ljus ringröta på Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4356-12 E I JÖNKÖPING Enhet 2 potatis och i Kommissionens direktiv 2006/63/EG om ändring av bilagorna Il-VII till rådets direktiv 98/57/EG om bekämpning av Ralstonia so­ lanacearum (Smith) Yabuuchi m.fl. Leverantören ska antingen vara ackre­ diterad för ovan nämnda analyser eller ha dokumenterad erfarenhet av såd­ ana analyser. Bevis över dokumenterad erfarenhet ska bifogas. Av kapitel 3.2.4, Tidsram för svar, punkten 1 (som avser del Al och A2) framgår följande. Tidsramen för svar för det diagnostiska snabbtestet får inte överstiga tio dagar från det att provet anländer till leverantören. Av punkten 2 framgår att tidsramen för fullständig identifiering av Clavibacter michiganensis ssp. sepedonicus eller Ralstonia solanacearum inte får över­ stiga 15 veckor från färdigställande av snabbtesterna. YRKANDEN M.M. ScanBi yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att det vinnande anbu­ det inte ska beaktas och att ScanBis anbud ska anses uppfylla ska-kraven samt anför bl.a. följande. Upphandlingens utformning och kommunikation Upphandlingen avser analys av ringrötor (ljus och mörk) och förfarandet regleras i EU-direktiv. Av kapitel 3.2.3 punkten 2 framgår att anbudsgivare ska vara ackrediterade för testerna eller ha erfarenhet. En ackreditering är i grunden möjlig men den måste relateras till en ackrediteringsnonn/organ exempelvis International Organisation for Standardisation (ISO). Detta har inte angetts i upphandlingen och det är då godtyckligt och vilseledande vilken ackrediteringsstandard som avses. Det är viktigt att påpeka att ISO/IEC 17025 är ett kvalitetsledningssystem som reglerar hur ett labora­ torium kan operera och utgör alltså inte ackreditering av metoderna. Inom EU har inga krav ställts på att metoderna ska vara ISO-ackrediterade. Därmed kan det i princip räcka med att den enskilda anbudsgivaren i sitt Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4356-12 E I JÖNKÖPING Enhet 2 eget system har definierat att testerna ackrediterats för analys. I EU­ direktiv har angetts hur tester ska utföras vad gäller ringröta, vilket alltså inte är att förväxla med en ackreditering av testerna som rör laboratoriets validering och hantering av testernas utförande. Att det inte refererats till något ackrediteringsorgan är därför ett formellt fel i upphandlingen som har missgynnat eller riskerat att missgynna anbudsgivarna på ett sådant sätt att anbudsgivama har haft olika förutsättningar och därmed bidragit till att ScanBis anbud inte har beaktats. ScanBi har dessutom besvarat Jordbruks­ verkets frågor rörande de tester som ScanBi utför eller har erfarenheter inom. Svaret lämnades inom angiven tid och inga ytterligare frågor ställ­ des. Därvid drog ScanBi slutsatsen att Jordbruksverket funnit att bolagets redovisning, kompetens och erfarenhet var tillfyllest. Av kapitel 3.2.4 framgår att analyssvar för snabbtest ska ges inom 10 da­ gar. Det är oklart vad som avses med snabbtest. Likaså framgår det inte vad den upphandlande myndigheten avser med "normal screen test" dvs. motsatsen till snabbtest. Av kapitel 3.1.1 framgår att analyser ska göras på samma potatisknölar där så är tillämpligt. För tester inom de olika upphandlande delarna (Al, A2 och A3) kan enbart analys med PCR-teknik komma i fråga för att uppfylla kravet på snabbtest inom 10 dagar. ELISA- test för virusanalys kräver uppodling av potatis för att nå tillräcklig noggrannhet, vilket inte tidsa­ spekten om I 0 dagar medger. Detta kan ha tolkats olika av anbudsgivarna och riskera att anbudsgivarna avger anbud utifrån olika förutsättningar. Av kapitel 3.3.3 framgår att svarstiden för samma analys (del A3) ska med PCR-teknik vara 10 dagar och med ELISA-teknik 7 veckor. Analyssvar som ges med PCR-teknik diskrimineras därför jämfört med ELISA-teknik, alternativt uppfyller inte ELl SA-tekniken tidsaspekten på svar inom 10 dagar. Det finns inget skäl att inte ställa samma krav på svarstid oavsett Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4356-12 E I JÖNKÖPING Enhet 2 teknik. Förtydligande begärdes utan tydlig instruktion. Upphandlingen är därför otydlig vad gäller kravspecifikationen i denna fråga. I upphandlingen är vidare oklart vad som avses med "part" under punkt 2.1.4. Det kan i ifrågasättas om anbud kan ges individuellt för del Al -A3. Vidare ifrågasätts om inte anbud från statliga anbudsgivare snedvrider konkurrensen. F@devarestyrelsens uppfyllelse av ska-krav Enligt kapitel 2.1.2 ska anbud ges på svenska eller engelska. Delar av det vinnande anbudet är skrivet på danska, exempelvis listan över ackredite­ ringsstatus. Därför har anbudet inte uppfyllt ska-kravet på språk. Upphandlingen ställer vidare krav på ISO 14001 eller motsvarande, vilket rimligen utgörs av tidigare versioner av ISO-standarder för miljölednings- . system eller annat internationellt standardiserat miljöledningssystem. Det framgår inte av det vinnande anbudet att leverantören uppfyller detta ska­ krav. Den vinnande leverantören har en arbetsmiljöpolicy och ett arbets­ miljöarbete. ISO 14001 är ett miljöledningssystem som omfattar allt miljö­ arbete i en verksamhet där arbetsmiljö utgör en mindre del. Det är en tydlig skillnad mellan miljöledningssystem enligt ISO 14001 och kvalitetsled­ ningssystemet ISO 17025. Arbetsmiljö är inte synonymt med miljöcertifie­ ring. Det är tydligt att F0devarestyrelsen inte beaktar hela organisationens totala miljöbelastning och att väsentliga delar av standarden inte beaktas. Vidare har det vinnande anbudet efter anbudstiden korrigerat formalia vad gäller sammanställning av totalkostnad för analyser., vilket inte kan anses förenligt med LOU. ScanBis upp_fyllelse av ska-krav ScanBi har ett ackrediterat laboratorium som omfattar ett kvalitetsled­ ningssystem, ISO 17025, vartill metoder/tester inom ScanBi kan ackredite- · FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING Enhet 2 DOM Sida 6 4356-12 E- .( ras. SWEDAe ombesörjer ackrediteringstillsyn. ScanBi har en flexibel ISO-ackreditering för exempelvis artidentifiering med hjälp av modem PeR-metodik. Detta innebär att ScanBi är ISO-ackrediterat att påföra nya flexibla ISO-ackrediterade tester bl.a. ringrötor utan föregående godkän­ nande av SWEDAe. Granskning av SWEDAe görs på årsbasis där flexi­ belt ackrediterade analyser särskilt granskas. PeR-metodik är en av de gäl­ lande metodikerna i det initiala screeningförfarandet för ljus och mörk ringröta. Enligt direktivet kan olika metoder användas bl.a. PeR, FISH, ELISA och Strömningstest vad gäller screening för exempelvis mörk ring­ röta. Det finns inget krav på att en viss metod ska användas. Därmed upp­ fyller ScanBis ackrediterade PeR-metod detta krav. ScanBi använder Re­ alTime PeR instrumentet både för RealTime PeR och Endpoint PeR. För ringrötsackrediteringen följer ScanBi EU-direktivet och utnyttjar RealTime PeR instrumentet som Endpoint PeR. Processen följer Endpoint PeR en­ ligt EU-direktivet. Då ingen definierad ackreditering angetts i förfråg­ ningsunderlaget bör ScanBis ackreditering av PeR-testema i kombination med erfarenhet i företag och personer omprövas. Bolaget har uppfyllt kra­ ven gällande ackreditering eller erfarenhet enligt kapitel 3.2.1 och 3.2.2. Av kapitel 3.2.2 punkten 3 framgår dessutom att ev begärs in av den upp­ handlande myndigheten om så behövs. ScanBi har särskilt i sitt anbud (si­ dan 1 och 2) pekat på kompetens i form av växtpatologerna Gunilla Åhman och Dr Paula Persson. Bolaget uppfyller således ska-kraven i upphandling­ en. Skaderekvisitet ScanBi anser sig ha lidit stor skada av Jordbruksverkets hantering av ScanBis anbud och underlagets utformning. Jordbruksverket skulle enkelt kunna ha verifierat kompetens och erfarenhet genom inhämtning av ev och enkel kommunikation. ScanBi hade det lägsta offererade priset vilket innebär att upphandlingen skulle ha tilldelats ScanBi. Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4356-12 E I JÖNKÖPING Enhet 2 Jordbruksverket motsätter sig bifall till ansökan och yrkar att förvalt­ ningsrätten, när målet avgörs, förordnar att tiodagarsfristen för den för­ längda avtalsspärren inte ska gälla. Jordbruksverket anför bl.a. följande. Upphandlingens utformning och kommunikation Alla nationella ackrediteringsorgan inom EU regleras av gemensam lag­ stiftning. För provnings- och kalibreringslaboratorier gäller de allmänna kompetenskrav som anges i ISO/IEC 17025. Det innebär att alla nationella ackrediteringsorgan använder samma standard (norm) för ackreditering av metoder för provnings- och kalibreringslaboratorier. Kravet i kapitel 3.1.2 punkten 5 avser ISO/IEC 17025 eller motsvarande. När ett laboratorium är ackrediterat enligt ISO/IEC 17025 uppfyller laboratoriet vissa grundläg­ gande krav på bl.a. kvalitetsledning och grundläggande teknisk kompetens. Kravet i kapitel 3.2.3 avser krav på ackreditering, alternativt dokumenterad erfarenhet av de analyser av ljus och mörk ringröta som följer av direkti­ ven. ScanBi anför att bolaget har besvarat Jordbtuksverkets frågor rörande de tester ScanBi utför eller har erfarenhet inom och att Jordbruksverket inte ställde några inga ytterligare frågor. Den 11 juli 2012 begärde Jord­ bruksverket in ett förtydligande av ScanBi. Verket förklarade att i kapitel 3.2.3 ställs det krav på att leverantören antingen ska vara ackrediterade för de analyser som upphandlingen avser eller ha dokumenterad erfarenhet av dessa analyser. Vidare angav verket att om företaget är ackrediterat för dessa analyser bör företaget inkomma med bevis om detta samt om svaret är nej ska ett dokument inkomma där det framgår att företaget har erfaren­ het av dessa analyser. ScanBi har inte bifogat protokoll och validering för den ackreditering de uppger att de gjort av ljus och mörk ringröta inom ramen för företagets flexibla ackreditering. Utifrån ingivna dokument har Jordbruksverket bedömt att ScanBi inte uppfyller de ska-krav som ställs på PCR-analys av ljus och mörk ringröta. Enligt direktiv 2006/56/EG och 2006/63/EG krävs fler metoder än PCR för att diagnostisera ljus och mörk ringröta. I ovanstående direktiv anges inte att Real-tids PCR (den metod FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING Enhet 2 DOM Sida 8 4356-12 E- som ScanBi har en flexibel ackreditering för) är en validerad metod. Ef­ tersom ScanBi inte bifogade någon dokumentation i sitt svar som styrkte att bolaget har erfarenhet av analyser av ljus och mörk ringröta hade Jord­ bruksverket inte någon skyldighet att be ScanBi om ytterligare uppgifter på den punkten. En sådan förfrågan från myndigheten hade dessutom innebu­ rit positiv särbehandling av ScanBi jämfört med andra anbudsgivare. Vad som avses med snabbtest framgår av beskrivningen i kapitel 3.2.4. Begreppet "normal screen test" används inte av Jordbruksverket. Däremot har Jordbruksverket i kapitel 3.2.4 angett tidskraven för "complete identifi­ cation". I kapitel 3.1.1 anges omfattningen av de gemensamma krav som ställs för tjänsterna Al, A2 och A3. Härvid har Jordbruksverket angett att verket strävar efter att minimera antalet prover, varför de efterfrågade analyserna ska utföras på samm<1 potatisknölar där så är tillämpligt. Jordbruksverket har behov av att beställa snabbtest vid misstänkt förekomst av ljus och mörk ringröta på potatisknölar eller om det i en smittspårningssituation finns anledning att kräva att vissa prov ges hög prioritet. Snabbtest beställs inte för virusanalys. Av detta följer att det inte är tillämpligt att ta ut prov för virusanalys från ett potatisparti där man misstänker förekomst av ljus eller mörk ringröta. Ett snabbtest kan tas från en enskild potatisknöl men antalet potatisknölar vid virusanalys varierar mellan 100-300 potatisknö­ lar. Vad ScanBi anför om att tidsramen 10 dagar inte går att uppfylla med ELISA-teknik är därför inte relevant. Det har funnits skäl att låta upphand­ lingen omfatta både PCR-teknik och ELISA-teknik. I 25 § Statens Jord­ bruksverks föreskrifter (SJVFS 1995:94) om certifiering m.m. av utsädes­ potatis framgår att stamutsäde av potatis ska analyseras för virusförekomst. Bilaga 2 visar att analys ska ske för ett flertal virus. Enligt Jordbruksver­ kets tidigare erfarenhet finns det situationer där ELISA-tekniken är den enda metoden som går att användavid analys av vissa av dessa virus. Detta FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING Enhet 2 DOM Sida 9 4356-12 E är anledningen till att bägge metoderna finns med. I och med att metoderna skiljer sig åt finns olika krav på svarstid. Vad gäller vad som avses med "part" har detta tydligt angetts i kapitel 4.2.3 och 2.1.4. ScanBi har även avgett anbud på de tre delar som anges i kapitel 2.1.4. Fndevarestyrelsens uppfyllelse av ska-krav Det vinnande anbudet har uppfyllt kravet på språk. F0devarestyrelsen har skrivit hela sitt anbud på engelska förutom bilagan över deras ackredite­ ringsstatus. Om detta utgör en avvikelse ska den anses som ringa. I bilagan har i alla avgörande delar engelska använts. Den danska texten i bilagan har inte haft någon betydelse för prövningen av huruvida ska-kraven är uppfyllda. Huvuddokumentet från Danmarks certifieringsorgan DANAK är skrivet på engelska. I det vinnande anbudets lista över ackrediteringssta­ tus anges referensmetod och prövningsmetod på,engelska. Med ovanstå­ ende information har Jordbruksverket kunnat kontrollera att det vinnande anbudet har ackrediterats för de metoder som har krävts. ISO 14001 är en internationellt accepterad standard som utgör grunden för fastställande av miljöledning, och som kan användas i alla typer av organi­ sationer. Det finns ingen specifik miljöprestanda att uppnå utan ISO 14001 bygger på att genom miljöledningssystemet arbeta med ständiga förbätt­ ringar inom företaget. F0devarestyrelsen har i sitt anbud beskrivit sitt mil­ jöledningssystem och beskriver också i åtta punkter hur F0devarestyrelsen arbetar enligt ISO 14001. Deras miljöledningssystem uppfyller således kra­ vet på ett miljöledningssystem motsvarande ISO 14001. Enligt 9 kap. 8 § LOU får en upphandlande myndighet tillåta att en an­ budsgivare rättar en uppenbar felskrivning eller felräkning i anbudet. Myn­ digheten f'ar begära att en anbudsansökan eller ett anbud förtydligas eller Sida 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4356- 12 E0 I JÖNKÖPING Enhet 2 kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrens­ begränsning. I detta fall hade F0devarestyrelsen lämnat priser enligt den ursprungliga prismallen som fanns i förfrågningsunderlaget. Det förtydli­ gande som Jordbruksverket efterfrågade var att de skulle fylla i pris per analys i den mall som skickades ut i Frågor och svar den 12 juni 2012. Inga nya uppgifter som påverkade utvärderingen framkom i F0devarestyrelsens svar. Därmed har det inte förekommit någon risk för särbehandling. ScanBis uppfyllelse av ska-krav Jordbruksverket har förkastat ScanBis anbud eftersom ska-kravet i kapitel 3.2.3 punkten 2 inte var uppfyllt, dvs. ackreditering eller dokumenterad erfarenhet av analyser av ljus och mörk ringröta saknades. Vid anbudsti­ dens slut hade ScanBi endast angett att de vid behov anlitar extern kompe­ tens utan att ange annat än de två personernas namn, titlar och arbetsgivare. Efter förfrågan bifogade ScanBi bifogade ett svar med ett dokument från SWEDAC som anger omfattningen av ScanBis ackreditering. Av doku­ mentet framgår att ScanBi har en flexibel ackreditering för artspecifik identifiering. Denna omfattar analysvariablerna (arterna) majs, raps, soja, lin, senap, selleri, fisk, ärta, sesam, Cauliflower mosaic virus samt vete. Bakterien Clavibacter michiganensis ssp. sepedonicus som orsakar sjuk­ domen ljus ringröta hos potatis och bakterien Ralstonia solanacearum, som orsakar sjukdomen mörk ringröta hos potatis, finns inte med i denna upp­ räkning. Inom ramen för denna flexibla ackreditering kan ScanBi ackredi­ tera sig för ytterligare provtyper dvs. identifiera nya GMO eller identifie­ ring av nya arter. Vid flexibel ackreditering utarbetas protokoll för den nya provtypen. Protokollen ska valideras och sammanställas i en rapport. Vid SWEDAC:s årliga revision kontrollerar SWEDAC att de utarbetade proto­ kollen och valideringen uppfyller kraven och därmed påförs den nya prov­ typen ScanBis ackrediteringsstatus. Nästa planerade revision är i början av 2013 varvid SWEDAC vid anbudens utvärdering inte har kontrollerat den nya metoden. I ansökan om överprövning har ScanBi gett in viss ytterli- Sida 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4356-12 E I JÖNKÖPING Enhet 2 gare information om vilken kompetens och erfarenhet de angivna perso­ nerna har. Denna information fanns inte med i anbudet och ska därför inte beaktas nu. Jordbruksverket vill påpeka att ScanBi namngett Line San­ dager som "designated person". ScanBi uteslöts eftersom de inte uppfyllde ska-kraven och därför begärdes inte Line Sandagers CV in. Den beskriv­ ning som ScanBi nu ger gällande metoder och tolkning av resultat fanns inte med i det anbud som ingavs när anbudstiden var slut. Vad som ligger till grund för bedömningen att ska-kravet i kapitel 3.2.3 inte uppfylldes är den beskrivning som ScanBi angett på sidan I i bilaga I samt det doku­ ment från SWEDAC som anger omfattningen av ScanBis ackreditering. Skaderekvisitet För det fall förvaltningsrätten finner att Jordbruksverket har brutit mot nå­ gon av de grundläggande principerna i I kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i lagen har denna brist inte medfört att ScanBi har lidit skada eller.kuDI1at lida skada. Förfrågningsunderlaget har varit tydligt i fråga om vilka ska-krav som gäller och hur de ska tolkas. Som framgår av tilldel­ ningsbeslutet har ScanBi inte gett in underlag som visar att bolaget upp­ fyller ska-kravet i kapitel 3.2.3 punkten 2. ScanBi har vid anbudsutvärde­ ringen getts tillfälle att ge in underlag men tillfredsställande underlag har inte inkommit. Om upphandlingsförfarandet i förfrågningsunderlag eller på något annat sätt har varit otydligt så har de grundläggande kraven i I kap. 9 § LOU ändå i alla delar varit uppfyllda. Förlängd avtalsspärr Jordbruksverket är nationell växtskyddsmyndighet vilket innebär en skyl­ dighet att övervaka förekomsten av och se till att bekämpning sker av ska­ degörare som omfattas av växtskyddslagen (1972:318). Ljus och mörk ringröta är exempel på sådana skadegörare och de har båda förekommit i odling i Sverige de senaste åren. Genom handel av potatis med andra län­ der finns också risk för introduktion av smitta till landet. Förutom växt- Sida 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4356-12 Be I JÖNKÖPING Enhet 2 skyddsansvaret är det även Jordbruksverkets ansvar att besluta i frågan om certifiering av partier av utsädespotatis. För certifieringen krävs bl.a. provsvar avseende virus. De upphandlade tjänsterna påverkar alltså en­ skilda potatisodlare och sammanslutningar av potatisodlare. I upphandling­ en ingickäven uppdraget att trycka etiketter för potatisprover. Höstens potatisskörd har inletts och nu behöver de svenska producenterna av utsä­ despotatis inleda förfarandet med virustester, inklusive etiketthantering snarast. Enskilda näringsidkare påverkas i hög grad av den fördröjning som överprövningen innebär. Eftersom det finns ett brådskande behov i potatis­ branschen av tillgång till de upphandlade tjänsterna bör, när målet avgörs, förvaltningsrätten förordna om att någon tiodagarsfrist för den förlängda avtalsspärren inte ska gälla. DOMSKÄL I 1 kap. 9 § LOU anges att upphandlande myndigheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 9 kap. 8 § LOU anges bl.a. följande. En upphandlande myndighet f'ar till­ låta att en anbudssökande eller anbudsgivare rättar en uppenbar felskriv­ ning eller felräkning eller något annat uppenbart fel i anbudsansökan eller anbudet. Myndigheten får begära att en anbudsansökan eller ett anbud för­ tydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Enligt 16 kap. 4 § LOU får allmän förvaltningsdomstol efter ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada över­ pröva 1. en upphandling, och Sida 13 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4356-12 E I JÖNKÖPING Enhet 2 2. giltigheten av ett avtal som har slutits mellan en upphandlande myndig­ het och en leverantör. Av 16 kap. 6 § första stycket LOU framgår följande. Om den upphand­ lande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den far avslutas först sedan rättelse har gjorts. Enligt 16 kap. 10 § LOU far, när en förlängd avtalsspärr gäller enligt 8 §, den upphandlande enheten inte ingå avtal förrän tio dagar har gått från det att förvaltningsrätten har avgjort målet. Rätten far besluta att någon tioda­ garsfrist inte ska gälla. . Förvaltningsrättens bedömning Inledningsvis konstateras att det i mål om ingripande enligt LOU som hu­ vudprincip gäller att den part som gör gällande att en upphandling är fel­ aktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin ta­ lan och att domstolens prövning är begränsad till de grunder som parten har åberopat (se RÅ 2009 ref. 69). Upphandlingens ut/Ormning och kommunikation ScanBi gör gällande att det i förfrågningsunderlaget är godtyckligt och vilseledande vilken ackrediteringsnorm eller -organ som avses i kapitel 3.2.3 punkten 2 och att detta är en bidragande orsak till att ScanBis anbud inte har beaktats. Vidare anför ScanBi att inom EU har inga krav ställts på att metoderna ska vara ISO-ackrediterade. Även förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade far godtas under för­ utsättning att de principer som bär upp LOU och EU-rätten inte träds för Sida 14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4356-12 E · när (jfr RÅ 2002 ref. 50). I kapitel 3.2.3 punkten 2 anges förvisso enbart att ackreditering är ett krav utan att ackrediteringsnonn eller -organ har an­ getts. Sett i sitt sammanhang kan det enligt förvaltningsrättens mening emellertid inte anses vara vilseledande eller leda till en godtycklig bedöm­ ning. Enligt förvaltningsrättens mening har ScanBi inte heller i övrigt an­ gett några omständigheter som gör det sannolikt att förfrågningsunderlaget har sådana brister som medför att det finns skäl för ingripande enligt LOU på denna grund. ScanBi har vidare gjort gällande att Jordbruksverket borde ha ställt ytterligare frågor till bolaget. Enligt LOU ges den upphandlande myndigheten en möjlighet att tillåta rättelse eller begära förtydliganden och kompletteringar av anbud, dock utan att ålägga myndigheten en skyldighet att utreda oklarheter. Det kan därför inte anses ha ålegat Jordbruksverket att ställa ytterligare frågor till ScanBi. Det finns således inte heller skäl för ingripande på denna grund. F(!Jdevarestyrelsens uppfyllelse av ska-krav . ScanBi gör gällande att vissa delar av det vinnande anbudet har lämnats på danska, vilket strider mot kapitel 2.1.2. Om ett anbud har brister som sak­ nar betydelse för anbudsprövningen behöver detta dock inte föranleda att anbudet förkastas (jfr Kammarrätten i Stockholms dom den 15 oktober 2008 i mål nr 5553-08). Enligt förvaltningsrättens mening får den eventu­ ella bristen i detta avseende anses sakna betydelse för anbudsprövningen. Jordbruksverket har därför inte brutit mot LOU i denna del. Vidare gör ScanBi gällande att F0devarestyrelsen inte uppfyller ska-kravet i kapitel 3.1.2 punkten 6. Jordbruksverket har mot bakgrund av den beskrivning som F0devarestyrelsen har lämnat avseende sitt miljöledningssystem be­ dömt att kravet är uppfyllt. Förvaltningsrätten finner inte skäl att göra nå­ gon annan bedömning än Jordbruksverket. ScanBi har också anfört att F0devarestyrelsen har gjort en otillåten komplettering av sitt anbud. Enligt förvaltningsrättens mening får den komplettering som gjorts anses utgöra en sådan komplettring som är tillåten inom ramen för 9 kap. 8 § LOU. I JÖNKÖPING Enhet 2 Sida 15 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4356-12 E I JÖNKÖPING Enhet 2 Jordbruksverket har därför haft fog för att beakta F0devarestyrelsens an­ bud. ScanBis uppfyllelse av ska-krav ScanBis anbud har förkastats då Jordbruksverket ansåg att det inte upp­ fyllde ska-kravet i kapitel 3.2.3 punkten 2. ScanBi gör emellertid gällande att ScanBi har uppfyllt kravet och hänvisar bl.a. till att en flexibel ISO­ ackreditering innehas. Jordbruksverket har anfört att ScanBi varken i sitt anbud eller i den komplettering som ingetts har visat att bolaget är ackredi­ terat för analys av mörk och ljus ringröta i potatis eller att bolaget har do­ kumenterad erfarenhet av sådana analyser. Av kapitel 2.1.1 i förening med kapitel 2.5.1.1 framgår att Jordbruksverket särskilt kommer att kontrollera att samtliga ska-krav är uppfyllda, vilket således ställer ett krav på att anbudssvaren innehåller ett visst mått av ut- .-redning samt är detaljerade och tydliga. Förvaltningsrättenkan konstatera att ScanBi i sitt anbud under rubriken "Kompetens" anger att bolaget har mångårig erfarenhet av PCR-baserade tester inom området för patogendia­ gnostik. Vidare har ScanBi i sitt anbud angett att verksamheten innehar en flexibel ackreditering avseende PCR-baserade testmetoder. I ingiven kom­ plettering anges att potatis, ljus och mörk ringröta har ackrediterats som artspecifik identifiering samt att denna påförs SWEDACS:s ackrediterings­ status först vid nästkommande revision. Av anbudet eller ingiven komplet­ tering har således inte framgått att metoden för analys av ljus och mörk ringröta har ackrediterats vid anbudtillfället. Till ScanBis anbud har inte heller bifogats tillräckliga bevis över dokumenterad erfarenhet av sådana analyser. Jordbruksverket har således rätteligen förkastat ScanBis anbud, varför bolaget inte heller har lidit eller kan komma att lida skada. Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten att ScanBis ansökan om överprövning bör avslås. Sida 16 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4356-12 E .. I JÖNKÖPING Enhet 2 Förlängd avtalsspärr I förarbetena till 16 kap. 10 § LOU (prop. 2009/10:180 s. 126 t) anges bl.a. följande. För att undvika att tiodagarsfristen leder till orimliga konsekven­ ser anser regeringen att det bör införas en möjlighet för rätten att förordna att tiodagarsfristen inte ska gälla. Möjligheten är avsedd att användas i un­ dantagsfall och med stor försiktighet. Situationen kan jämföras med de överväganden som görs när rätten avslår ett yrkande om ett interimistiskt beslut. Även mot bakgrund av vad Jordbruksverket har anfört finner förvaltnings­ rätten inte att det föreligger skäl att förordna att tiodagarsfristen för den förlängda avtalsspärren inte ska gälla. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/ l D LOU).