FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Mål nr 40386-10 Enhet 12 Sida 1(4) 2010-10-19 Meddelad i Stockholm VijuSverigeAB, 556708-7118 AndersCarlssons gata 7 417 55Göteborg SÖKANDE MOTPART Riksdagsförvaltningen, 202100-2627 SverigesRiksdag 100 12Stockholm SAKEN Överprövningenligtlagen(2007:1091) omoffentligupphandling-LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Förvaltningsrättens interimistiska beslut av den 22 september 2010 upphör härmed att gälla. BAKGRUND, YRKANDEN M.M. Dok.Id 67972 Postadress Besöksadress Telefon 08-.561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen 1 08--561 680 00 Telefax Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 40386-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND, YRKANDEN M.M. Riksdagsförvaltningen har i förfrågningsunderlag den 23 juni 2010 av­ seende Upphandling av nya projektorer till 1:a och 2:a kammarsalarna inom sektionen medieteknik, DNR-253-2123-09/10 inbjudit leverantörer att lämna anbud. Upphandlingen har genomförts som en förenklad upphandling där det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet ska antas. Riksdagsförvaltningen har i ett tilldelningsbeslut daterat den 14 september 2010, avsänt till samtliga leverantörer den 15 september 2010, meddelat att man har för avsikt att teckna avtal med annan leverantör än Viju Sverige AB (Viju). Viju ansöker om överprövning av upphandlingen. Till stöd för sin ansökan anför Viju bl.a. följande. Riksdagsförvaltningen har ställt ett krav på att offererade projektorer ska ha video in/ut analog med kontakttyp BNC. Bolaget uppfyller detta krav genom följande ingångar och utgångar: 1* HDMI 1.3a I* YPbPr component video (3*RCA) 1* S-video (4-pin mini DIN) 1* composite video (RCA) Kompletterad med en inputmodul HD-SDI. V�ju har givit in en visualisering av hur deras projektor skulle kunna se ut. Riksdagsförvaltningen bestrider yrkandet om ingripande enligt LOU. Till stöd för bestridandet anför Riksdagsförvaltningen sammanfattningsvis följande. Av förfrågningsunderlaget framgår tydligt att projektorerna ska ha en analog video med BNC kontakt med såväl in- som utgång. De i Vijus anbud erbjudna projektorerna har inte sådana kontakter. Vijus komplett­ ering i detta hänseende där en input-modul HD-SDI erbjuds är en helt annan teknisk (digital) lösning än den som efterfrågats. Den av Viju i an- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 40386-10 Allmänna avdelningen budet erbjudna kontakten för analog video är av RCA-typ; vilket innebär att den inte kan slm1vas fast. Den tål då inte dragbelastning utan kan ramla ur alldeles för lätt. - Riksdagsförvaltningen har givit in en bild tagen från Vijus anbud. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser1 Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 1 § LOU framgår bland annat att en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § får i en fran1ställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt nämnda paragraf. I 16 kap. 2 § LOU stadgas, såvitt nu är av intresse, följande. Om den upphandlande enheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. I förfrågningsunderlaget punkt 3.2.6 står angivet att projektorerna ska ha bl.a. följande signalkontakt: Video in/ut analog med BNC. Vid bedömningen av om Viju uppfyllt det aktuella kravet kan förvaltningsrätten enbart beakta det som framgår av det inlämnade anbudet. Av detta framgår inte att bolaget offererat projelctorer som uppfyller det aktuella kravet. Detta då det i anbudet uppges att aktuella signalkontakter är av RCA-typ. Förvaltningsrätten ifrågasätter inte att 1 Seövergångsbestämmelsetilllagen(2010:571)omändringilagenomoffentlig upphandling. I STOCKHOLM Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 40386-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen bolaget skulle kunna anpassa sina projektorer så att de uppfyller aktuellt krav såsom till förvaltningsrätten ingiven visualisering visar. Förvaltnings­ rätten konstaterar dock att detta inte framgår av inlämnat anbud.Den lösning som presenterats i anbudet kan inte anses vara likvärdig med den efterfrågade eftersom kontakter av typRCA och typ BNC har olika egenskaper avseende t.ex. dragbelastning. Viju har således inte uppfyllt det aktuella ska-kravet.Riksdagsförvalt­ ningen har dänned haft fog för att förkasta bolagets anbud, varför det saknas skäl för ingripande enligt 16 kap. 2§ LOU. Vijus ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga(DV 3109/lA). Il '' ,lJ I.. ' ' i;1//II� ,11,; i/' i- }i;v rJohan Ndure Förvaltningsrättsfiskal Föredragande har varitÅsa Backholm. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock sldckas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltn ings.rätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik.­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ gandenkannåsfrö delgivninglämnasom dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med vatie särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. 9t; www.domstol.se