LANSRATTrn FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2010-11-23 Meddelad i Göteborg NR. 1631 Mål nr 14709-10 E Enhet 1:2 s. 2/12 Sida 1 (10) I GÖTEBORG Avdelning 1 SÖKANDE Inputinteriör Göteborg AB, 556119-2757 Fältspatgatan 2 42130 Västra Frölunda MOTPART Hfu'zyda kommun 435 80 Mölnlycke SAKEN tadLOU DOMSLUT 2010 -11- 2 3 Dok.Id51115 Postadress Bcsöksadrcss Sten Sturegatan 14 Telefon Telefäx Expeditions-tid Förvaltningsrätten beslutar att Härryda konununs upphandling, dnr 2010/389� i den del som avser förskolemöbler) inte far avslutas förrän rät­ telse gjorts på så sätt att prisutvärderingen av anbud.en ska göras om, var­ vid ABA-Skol AB:s anbud inte tillåts delta. F5rvaltningsrättens beslut den 23 juli 2010 att upphandlingen tills vidare inte får avslutas upphör dätmed att gälla. Box53197 031 - 732 70 00 031 - 711 78 .59 måndag ..- fredag 400 15 Göteborg E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se 09:00-15:00 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling� förkor� '1111r1 10,0o '1L'.lJ,NC1Y1,L, � .!,J� - FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 BAKGRUND Härryda kommun (kommunen) hat genomfört en upphandling av skol- och rorskolemöbler (dnr 2010/389) i fonn av öppet förfärande. Anbud har kun­ nat lämnas separat för områdena skolmöbler (1) och förskolemöbler (2). Upphandlingen har syftat till att sluta ramavtal med en leverantör för vru.je område. Av tilldelningsbeslutet den 13 juli 2010 framgår att ABA-Skol AB (ABA) vann upphandlingen i den del som rörde förskolemöbler. YRKANDEN M.M. Vad lnput interiör Göteborg AB (bolaget) yrkar och anför Bolaget har ansökt om att forvaltnings:rätten ska överpröva kommunens upphandling och yrkar att upphandlingen gällande förskolemöbler inte ska få avslutas förrän rättelse skett på så sätt att ny utvärdering av anbuden görs, varvid ABA:s anbud inte tillåts delta, Bolaget anför bl.a. följande, ABA:s anbud skulle inte ha utvärderats eftersom det inte uppfyller samtli­ ga ställda skall-krav. Kommunens skall-krav på att till anbudet skulle bifo� gas en "specifikation på vilket certifikat/verifikation som finns för varje produkt och vilken standard på marknaden produkten har testats mot" har inte uppfyllts av ABA. Visserligen har ABA i förfrågningsundetlagets svarsbilaga 4 ,iMiljök:tav/Tekniska krav" skrivit att anbudet uppfyller "tek­ niska krav enligt Förfrågningsunderlagets punkt 4.2". Men detta hjälper ju föga när man utöver det svaret underlåtit att uppfylla kommunens skall­ krav på att till anbudet bifoga angiven specifikationi se kommunens svar på fråga 20 i aktbilaga 7. Med det svaret har kommunen tydligt talat om att den vill ha ett dokument i vilket det redovisas vilket certifikat/verifikation som finns för varje produkt och vilken standard på marknaden produkten testas mot Kommunen anför vidare att det av svaren på frågorna 27 och 28 (aktbilaga 7) framgår att detta gäller endast för de produkter/produkt- Sida2 14709-10 th1631 s.3/12 LANSRAEN Nl1631 S.4/12 Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14709""10 I GÖTEBORG Avdelning 1 grupper där det finns en sådan standard :framtagen. Det är vi eniga om, men det är också ostridigt att det finns produkter i detta paket som omfattas av standarder på marknaden, även om det inte gäller så många av produkter­ na. Kommunen har också vidimerat den saken. Vidare uppfyller ABA inte skall-kravet på att "produkterna ska uppfylla de krav som. enligt vedertagen svensk eller europeisk standard finns framtagna för Skol- och Offentlig miljö". ABA hänvisar till Miljöstyrningsrådets (MSR) kriterier gällande tekniska krav på möbler, men MSR utfärdar inte dessa standarder utan hänvisar bara till svenska och internationella stan­ darder. Ingenstans redovisar ABA vilken standard som varje offererad pro­ dukt (som om.fattas av en standard) har testats och godkänts för. Att testa en produkt mot gällande EN-standard är föreimt med stora kost­ nader, Att testa en produkt på ett certifierat testinstitut kostar 10 000 - 12 000 kr per produkt. När en leverantör·tillåts frångå kraven eller när alla anbudslämnare inte bedöms på samma sätt uppstår en otillbörlig konkur­ rensfördel. Kommunen har brutit mot bestämmelserna i LOU och detta kan leda till skada för bolaget. Bolaget åberopar en förteckning som anger att det finns vedertagna stan­ darder för åtminstone 11 av de 32 produkter som ingår i upphandlingen av förskolemöbler. Vad kommunen anför Kommunen anfor i huvudsak följande, I kommunens komplettering till furfrågningsunderlaget ,,Frågor och svar" framgår av svaret på fråga 22 att det räcker att anbudsgivama fyller i upphandlingens bilaga 4, Miljö­ krav/tekniska krav, och anger vilken typ av verifikation som finns tillgäng­ lig. ABA har i sitt anbud fyllt i bilaga 4 och där svarat att företaget uppfyl- LAl�SRATTrn FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 MR. 1631 3. 5/12 Sida 4 14709- 1 0 DOM ler efterfrågade skall-krav och att det finns dokumentation som styrker detta. Kommunen anser därför att ABA uppfyller det laavet. Både i svaret på fråga 28 och fråga 27 framgår tydligt att kommunens krav att ''produkterna ska uppfylla de krav som en vedertagen svensk eller euroN peisk standard anger där en sådan finns framtagen för skol- och offentlig miljö" endast gäller för de produk.ier/produktgrupper där det finns en stan­ dard framtagen. Annars utgår kravet. I synnerhet b1om. gruppen förskole­ möbler finns inte många standarder framtagna. Kommunen anser att ABA i sitt anbud har avgett en sanningsförsäkran om att dess offererade produkter uppfyller Miljöstymingsrådets riktlinjer fö;r tekniska och miljömässiga kri­ terier vid upphandling, vad avser gällande EN-standarder for aktuella pro­ duktersamtattföretagetförbandsigattpåbegäranavkommunentillhan­ dahålla testdokumenten. Kommunen har inte av någon anbudsgivare begärt in testprotokoll/dokument, utan accepterat att de redogj01t i anbudet för vilken EN-standard deras offererade produkter testats mot och därvid god­ tagit att anbudsgivama skrivit under en sanningsforsäkran och fyllt i svars­ formuläret '�Miljökrav/Tekniska krav m.m.'\ se förfrågningsunderlagets bilagor 1 och 3 . Kommunen anser att ABA:s anbud uppfyller de ställda skall·kraven. Kommunen anser att alla anbudsgivare behandlats lika och att kommunen inte på någon punkt brutit mot LOU i utvärderingen av inkomna anbud. Bolagets begäran om överprövning bör därför avslås. Förvaltntngsrättens inte,imistiska beslut Förvaltningsrättenharden23juli2010beslutatattupphandlingenidendel som rör förskolemöbler inte får avslutas innan förvaltningsrätten slutligen prövar upphandlingen eller beslutar något annat. LANSRATTEI� FÖRVALTNlNGSRÄTTEN ! GÖTEBORG Avdelning l DOMSK.ÄL ,rn. 1631 S. 6/12 23. I\OV. 20'0 '3:39 DOM Sida 5 14709-10 Enligt 16 kap. 1 § LOU får en leverantör som anser sig ha lidit eller kan kon1111a att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmän förvaltnings­ domstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. I 16 kap. 2 § LOU anges att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestäm­ melse i lagen och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska ifrågavarande förvaltningsdomstol besluta att upphand­ lingen ska göras om eller att den får avslut.as först sedan rättelse gjorts. Enligt 1 kap, 9 § LOUska.upphandlandemyndigheterbehandlaleverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Förfrågningsunderlaget Förfrågningsunderlagetbeståravdetegentligaunderlaget,därkommunen redogör för upphandlingen och de villkor som gäller för densamma;- samt av fyra bilagor. Bilaga 1 utgörs av en blankett där anbudsgivare genom kryssmarkeringar kan garantera att ställda krav uppfylls i olika avseenden samt att anbudsgivaren accepterar de villkor som framgår av förfrågnings­ underlaget med tillhörande bilagor. I bilaga 2 är samtliga produkter som upphandlingen omfattar redovisade och anbudsgivaren ska för varje pro­ dukt notera fabrikat} erbjudet pris, m.m. I bilaga 3 redogörs för de miljö­ .krav som ställs på produkter i olika material. Bilaga 4 utgörs av blanketter där anbudsgivare genom kzyssmarkering ska ange om olika obligatoriska krav på de offererade produkterna är uppfyllda san1t ange vilken verifika­ tion på detta som bifogas anbudet. I det slutliga förfrågningsunderlaget ingår också en redogörelse för de frågor som olika leverantörer ställt till 23. NC\/. 2010 13:39 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM H1631 S. 7/12 Sida 6 14709Q10 I GÖTEBORG Avdelning 1 kommunen med anledning av förfrågningsunderlaget och kommunens svar på frågorna. I det egentliga frirlrågningsunderlaget anges bl.a. följande. Kommunens prövning av :inkomna anbud sker i tre steg. Först prövas att samtliga skall­ krav på anbudsgivaren är uppfyllda. Har dessa krav uppfyllts prövas skall­ kraven på produkterna. Observera att samtliga skall-krav i förfrågningsW1- derlaget med tillhörande bilagor måste uppfyllas för att anbudet ska kvali­ ficeras till utvärderingsfasen. Utvärde.dngsfasen är den tredje och sista prövningen där det anbud som har lägst totalpris kommer att antas. I punk.ten 4. 1, Allmänna produktkrav, anges bl.a. att de produkter som er­ bjuds ska vara testade och hänvisning görs till punkterna :rörande tekniska krav och miljökrav. I punkten 4.2, Tekniska krav, s�gs att produkterna som offereras och. möbler i kataloger som bifogas ska ha testats mot någon på marknaden accepterad standard avseende ett an.tal kvalitetsfaktorer. Vilken standard produkterna test.ats mot ska anges i bilaga. Det påpekas särskilt att verifikationer/certifikat ska lämnas med anbudet. I bilaga 1, Företagsuppgifter oclt sanningsforsälcr� har anbudsgivare möjlighet att ange att krav på produkterna enligt punkten 4 i förfrågnings­ underlaget accepteras samt att anbudsgivaren förstått och accepterar att anbudet ska innehålla bl.a. verifikationer/certifikat avseende tekniska krav på produkterna. I svarsfornmlä:ret, bilaga 4, anges att anbudsgivaren med k.ryssmarkering skaintygaattrespek.'tivekravsomefterfrågas�uppfylltsamtattverifika� tion ska anges, Särskilt påpekas att verifikationen ska lämnas in tillsam­ mans med anbudet. En fråga gäller tekniska krav enligt punkten 4 . 1 i för� frågningsurtderlaget där anbudsgivaren ska intyga att samtliga krav upp- 23.\101/.2010 13:40 : FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelmng 1 fylls för de produkter som anbudet omfattar, För uppgift om den verifika­ tion som ska ges in hänvisas till punkten 4. 1 i förfrågningsunderlaget. I svarsfonnulär bilaga 41 tekniska krav. ska anbudsgivare genom kryss­ markering ange i vilken mån ett antal särskilt an givna, obligatorisl<:a kvali­ tetskrav är uppfyllda. Kvalitetskraven avser samma faktorer som redovisas i punkten 4.2 i det egentliga förfrågningsundedaget. Det påpekas särskilt att verifikation på att respektive krav uppfylls ska lämnas tillsammans med anbudet och att i formuläret ska anges vilken typ av verifikation som bifo­ gats anbudet. Vid genomgång av leverantörsfrågor har kommunen bl.a. gjort följande förtydliganden, som anbudsgivarna fått ta del av. Anbud.sgivarna behöver inte ge in verifikationer _,, som ibland kan vara omfattande - som visar att detekniskaochmiljömässigakravenäruppfyllda.Enligtkommunenräck­ er det med att ge in en specifikation av vilket certifikat/verifikation som finnsförvarjeproduktochvilkenstandardpåmarknadenproduktenhar testats mot (fråga 20). På en motsvarande fråga gällande miljökraven enligt bilaga 3 svarar kommunen att det räcker med att det tydligt i anbudet framgår att de obligatoriska kraven i milj ökravsspecifikationen uppfylls för samtliga produkte:c som offereras och att svarsbilaga 4, Miljölcrav/tek.niska krav är ifylld med angivande av vilken typ av verifikation som finns till­ gänglig. ABA:s anbud och kommunens utvtlrdering ABA har i sitt anbud fyllt i :torfrågningsundedagets bilaga 1 och därvid markerat bl.a. att kraven enligt förfrågningsunderlagets punkt 4 på de er­ bjudna produkterna accepteras. Vidare har ABA markerat att företaget ac� cepterat att anbudet ska innehålla verifikationer/certifikat avseende teknis­ kakravpåprodukterna. Isvarsfonnuläretbilaga4harABAmarkeratatt samtliga tekniska krav enligt punkten 4.2 i förfrågningsunderlaget uppfylls Sida 7 1 470 9 - 1 0 LAl�SRATTEf� FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning I rrn. 1631 s. 9/12 DOM Sida 8 14709- 1 0 av de produkter som omfattas av anbudet men har inte angett att någon verifikation lämnats. Vidare har ABA för de olika tekniska kraven för pro­ dukterna angett att dessa är uppfyllda samt att dokumentation enligt Miljö­ styrningsrådets kriterier gällande tekniska och miljömässiga krav på möb­ ler skickas på begäran från kommunen. Kommunen har vid utvärderingen av kvalificeringskraven noterat bl.a. att ABA fyllt i bilaga 4, Miljökrav/tekniska krav, Vidare har kommunen note­ rat att ABA accepterat samtliga krav på produkterna enligt punkterna 4. 1 - 4.4 i förfrågningsunderlaget (tekniska krav, miljökrav samt övriga krav), Eftersom ABA ansågs uppfylla även övriga skall-krav gick dess anbud vidare för prisutvärdering. Förvaltningsrättens bedömning Av det ursprungliga förfrågningsunderlaget framgåt· klart att varje produkt som offereras ska ha testats mot någon på marknaden vedertagen standard bl.a. avseende de ställda tekniskakraven (punkterna 4.1 och 4,2). Så'väl i det egentliga förfrågningsunderlaget som i tillhörande bilagor har kommu­ nen flera gånger klart angett att den standard som respektive produkt testats mot ska anges och att verifikationer/certifikat som visar detta ska ges in tillsammans med anbudet i övrigt. Det är således klarlagt att kom­ munen ursprungligen haft som skall-krav att en anbudsgivares samtliga offererade produkter ska ha testats mot en vedertagen standard, att denna standard ska anges i anbudet samt att verifikationer/certifikat som visar detta ska bifogas anbudet. I svar på leverantörers frågor har kommunen i viss mån modifierat sina skall-krav. Detta fötfarande f'ar enligt förvaltningsrättens uppfattning ac­ cepteras eftersom samtliga anbudsgivare såvitt framgått fått ta del av sva­ ren. Fråganäremellertidpåvilketsättochivilkenutsträckningkommu­ nens ursprongliga skall-krav kan anses ha blivit förändrade genom de svar 23.NCV.2010 13:41 LANSRA EN Nl1631 S. 10/12 Sida 9 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 14709-10 I GÖTEBORG Avdelning 1 kommunen lämnat. Förvaltningsrätten anser att det krä'Vs ett tydligt tillr-ät­ taläggande för att ett tidigare klart uttalat skall-krav ska anses ha utgått eller förändrats. Kommunen har i sina förtydliganden släppt kravet påatt anbudsgivare skulle ge in verifikationer/certifikat som visade att en produkt testats enligt en viss standaret Enligt kommunens svar på fråga 20, som gällde tekniska krav enligt förfrågningsunderlagets punkt 4.21 skulle det i stället räcka med attanbudsgivarenangavvilketcertifikat/verifikationsomfinnsförvarje produkt och vilken standard på marknaden produkten hade testats mot. För de tekniska krav som anges i punkten 4,2 kvarstår alltså ett skall-laav in­ nebärande att anbudsgi-varen för varje offererad produkt ska ange det certi­ fikat/verifikationsomfinnssamtvilkenstandardpåmarknadenprodukten testats mot. Det förhållandet att kommunens svar på fråga 22, som rör ob­ ligatoriska miljökrav enligt bilaga 3, har något annorlunda innebörd föran­ leder inte någon annan bedömning. Det ska dock påpekas att även i det svaret anges att bila.::,ua 4, miljökrav/tekniska krav, ska vara ifylld med an­ givande av vilken typ av -verifikation som finns tillgänglig. I förtydligandena - frågorna 27 och 28 - har kommunen också klargjort att kravet på redovisning av den standard respektive produkt testats mot en­ dast gäller de produkter för vilka det finns en vedertagen europeisk eller svensk standard. Bolaget har redovisat en förteckning som anger att det finns vedertagna standarder för ett antaJ produkter som omfattas av kom­ munens upphandling av förskolemöbler. Kommunen har anfört att det finns sådana standarder endast för ett fä.tal av de aktuella produkterna men har i övrigt inte ifrågasatt uppgifterna i förteckningen. Dessa uppgifter får därför tas för goda Enligt förvaltningsrättens uppfattning är det antal pro­ duh.1:er i gruppen förskolemöbler - i vart fäll 1 1 av 32 - för vilka vedertag­ na. standarder föreliggerinte försumbar, För åtminstone dessa produkter får därmed anses kvarstå ett skall-krav innebärande att anbudsgivaren för varje l.Al%RATTEl� i,JR. 1631 S. 11/12 Sida 10 1 47 0 9 - 1 0 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 DOM produkt ska ange det certifikat/verifikation som fitms samt vilken standard produkten har testats mot. Frågan blir då om ABA:s anbud hax uppfyllt detta skall�krav. Såvitt framgår av handlingarna har ABA i sitt anbud inte för någon produkt angett nå.got certifikat/verifikation rörande tekniska produktkrav och inte heller vilken standard produkterna har testats mot ABA:s anbud har såle­ des inte uppfyllt detta skall-krav och :toljaktligen inte heller alla av kom­ munen uppställda skall-krav, vilket var en förutsättning för att ett anbud skulle prisutvärderas. Att ABA i en sanningsförsäkran uppgett att företaget accepterar kommunens krav på produkterna enligt förfrågningsunderlaget och att det godtar att anbudet ska innehålla verifikationer/certifikat avseen­ de produktlo:av kan inte innebära att det aktuella skall-kravet är uppfyllt. DetsammagällerABA:suppgifteromattdokumentationenligtMiljöstyr­ ningsrådets kriterier gällande tekniska krav på. möbler finns och p å begäran kan ges in till kommunen. Genom att låta ABA:s anbud delta i prisutvärdedngen trots att anbudet inte uppfyllde alla uppställda skall"krav har kommunen i upphandlingen brutit mot tOU:s principer om transparens och likabehandling. Då det också står klart att bolaget liditskadafinns anledning att besluta om åtgärd enligt 16 kap. 2 § andra stycket. Med hänsyn till omständighetema i målet anser förvaltningsrätten att kommunen ska företa rättelse av upphandlingen på så sätt att p:dsutvärderingen ska göras om; varvid ABA:s anbud inte tillåts delta. 5:i2HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3 1 09/1B LOU) PeterKockum Föredragande i målet har varit Per Olofsson. l.ANSRA. TTrn NR. 1631 s. 12/12 SVERIGES 00M51TOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Densomvillövexkfagaforvalt:ningsrättens beslut $ka. skriva till Kam:martätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till fötvaltningsrätten. Ö�erkhgandet ska ha kommit in till förvaltningstätten inom tte veckor frän den dag då klaganden fick dd av beslutet. Tiden fö:t: öve:r:kl-.a�det för offentligpart räknas emellertid frän den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, tnidsotnmatafton, julafton eller nyårsafton täcke:t det att skrivelsen kommer in .nästa vardag. För att ett överklagande ska ki.lllna tas upp i kalntU.a:trii.tteo. fotdras ati: prövningstillstånd meddelas, K.ammarrätten lämnar prövnro.gstillstånd om det är av vikt för ledning ,a� tättstilliimpningen att öve.rklag-a.:ndetprövas1 anledning föreko:mmer till ändtlc.g i det slut vartill fötQ'�tnings1."åtten kommit ellet det annars finns synnerliga skäl att pröva överldagandet. Omprövningstillståndinte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast Det är dätfö:t viktigt att det klart och tydligt fra. 1r av 2, detbeslut:somöverklagasmeduppgift 3. om fö:rvaltningsrättens na1.rm, 1nålnununer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om p:tövningstillsclnd, 5. den ändring a-q fö:tv'altningsrättens beslut som klag,u:iden vill fä till stand, 6. de bevis som �aanden "-ill åberopa och vad han/hon v.i.11 sty.t:ka med Yatje säl:skilt bevis. Skrivelsen ska vara unde:t:teclmad av klaganden ellet hans ombud. Adressen till förvaltningsrii.tten framgår av beslutet. Om. kht�den anlitar ombud ska de:one sända in fullinakt i original samt uppge sitt na:tntl, adress och telefono:wnnier. Om någon person- ellet adressuppgift än.dras, ska Ni utan dröjsmål mmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:'1091) om offentlig upphandling elle.r lagen (2007:1092) oro\.'l.pphandlinginom o1lll:ådenavatten, energi1 transporter och posttjänster far avtal slutas innan tiden för överklagande av rii.ttens dom elle:t; beslut har löpt ut. I de flesta fall fär avtal slutas när tio dagar har gått från det att dtten avgjort målet ellet upphävt ett interimistiskt beslut. I 'Vissa fall fär avtal slutas omedelbm:t. Ett övetltlagande av rättens avgöi:-ande flr inte pi:övas sedan a";)'tal har slutits. Fullständig infounation finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. övetklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med övetldagande ska innehålla 1 . den klagandes namn, personnumtner, yrke, postadress och telefonnutnJ:net. Dessutom ska adress och telefonn:c11;:o.m.ex till arbetsplatsen och e'l1'entuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning l�s om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller achessuppgift: änchas är det viktigt att ann·.ili.lan snara.st görs till kammarrätten, -.rng- Behövet Ni fler upplysningar om hur man öve:r:kla. kan Ni vända Er till gar förvaltnings:tätten. DV 3109/1:S LOU