FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 SÖKANDE DOM 2011-02-02 Meddelad i Göteborg Sida 1 (6) Congrex Sweden AB, 556261--0971 Box 5619 114 86 Stockholm MOTPART Göteborg & Co Träffpunkt AB, 556428-0369 Box 29 401 20 Göteborg SAKEN Mål nr 21387-10 E Enhet 1:2 2011 -02- 0 3 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 63529 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-1.5:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21387"10 I GÖTEBORG Avdelning 1 BAKGRUND Göteborg & Co Träffpunkt AB (Göteborg & Co) har genomfört en upp­ handling gällande "Kongressbyrå för Kvalitetsmässan 2011 samt option till förlängning av avtalet att omfatta samma arbete för Kvalitetsmässan 2013", dm 0119/10. Upphandlingen har genomförts genom ett förenklat förfarande. Av tilldelningsbeslut den 14 december 2010 framgår att MCI Scandinavia AB vunnit upphandlingen. YRKANDEN M.M. Congrex Sweden AB (bolaget) ansöker om överprövning och yrkar, som det får förstås, att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen får av­ slutas först sedan rättelse vidtagits innebärande att Göteborg & Co ska för­ kasta MCI Scandinavia AB:s anbud alternativt att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen ska göras om. Bolaget anför bl.a. följande. Kva­ litetsmässan 2011 beräknas få 4 000 deltagare. MCI Scandinavia AB har endast redovisat två tidigare-uppdrag avmotsvarande-eller större omfatt----­ ning, inte redovisat något uppdrag som projektledaren Pia Sandström Wicklund har genomfört med 4 000 deltagare eller fler, märkt sitt anbud med "Anbud dm 0119/10" och inte "Anbud Kongressbyrå dm 0119/10" och uppfyller enligt en riskupplysning den 20 december 2010 inte kravet på riskklass 3 hos UC AB. MCI Scandinavia AB har därmed inte uppfyllt fyra av de s.k. skall-krav som uppställs i förfrågningsunderlaget för den aktuella upphandlingen. Göteborg & Co bestrider ansökan om överprövning och anför bl.a. följan­ de. Bolaget har tolkat "liknande uppdrag" att avse 4 000 deltagare eller fler. Med den tolkningen hade inte heller bolaget uppfyllt kraven på erfa­ renhet av liknande uppdrag. Kvalitetsmässan har inte vid något tidigare tillfälle samlat 4 000 deltagare eller fler. Göteborg & Co anser att liknande FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 DOM Sida 3 21387-10 uppdrag är konferenser/arrangemang där deltagarantalet uppgått till mer än 1 000 deltagare eftersom det vid detta antal krävs en arbetsprocess och ett bokningssystem. MCI Scandinavia AB har angett rätt diarienummer och därmed är det tydligt vilken upphandling som avses. När Göteborg & Co gjorde kreditupplysning den 13 december 2010 uppnådde MCI Scandina­ via AB riskklass 3. Göteborg & Co har kontaktat MCI Scandinavia AB med anledning av att bolaget anfört att MCI Scandinavia AB endast uppnår riskklass 2. En skuld som förfallit till betalning men som numera har regle­ rats har medfört att MCI Scandinavia AB hamnat i riskklass 2. Enligt UC AB tar det tre månader innan MCI Scandinavia AB återigen kan uppnå riskklass 3. MCI Scandinavia AB:s förklaring är fullt godtagbar. Det är mycket lätt att "halka ner" en riskklass, något som även inträffade för bo­ laget i september 2010. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Av-16 kap;-5 §LOU framgår-att om den upphandlande-myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i lagen och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Enligt I kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Handlingarna i målet I ifrågavarande förfrågningsunderlag anges bl.a. följande. Kvalitetsmässan äger rum vartannat år. År 2009 var antalet delegater 3 800, varav ca 500 Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21387-10 I GÖTEBORG Avdelning 1 aktivt medverkade i olika seminarier. Därutöver anordnades en fackmässa med 170 utställande organisationer som hade ca 7 200 besökare utöver delegaterna. Samtidigt som Kvalitetsmässan arrangerades den första upp­ lagan av PolitikerDagama. Totalt samlades 650 politiker från hela Sverige. Upphandlingen avser �jänsten som Kongressbyrå för kvalitetsmässan 2011 samt option till förlängning av avtalet att omfatta samma arbete för Kvali­ tetsmässan 2013. I upphandlingen ska Kvalitetsmässan och PolitikerDa­ gama ses som ett arrangemang. Uppskattat antal delegater är4 000. Anbu­ det ska innehålla en redovisning av tidigare erfarenheter av liknande upp­ drag, samt angivna referenspersoner hos minst tre uppdragsgivare avseen­ de liknande uppdrag. Med liknande uppdrag avses kongresser av motsva­ rande eller större omfattning. Anbudet ska också innehålla en redovisning av projektledarens tidigare erfarenheter med angivande av referensperso­ ner. Anbud och eventuella anbudskompletteringar ska märkas "Anbud Kongressbyrå" samt med det diarienummer som angivits på de utskickade förfrågningsunderlagen. Anbudsgivaren ska uppnå minst riskklass 3 hos UC eller likvärdigt. Om anbudsgivaren inte uppnår minst riskklass 3 kan .. __anbudsgivaren_genom en tredjepart (revisor) lämna en förklaring till varför._ För att upptas till vidare prövning ska anbudet med namn och bilagda refe­ renser ange projektledare med erfarenhet från kongresser av motsvarande eller större omfattning. I MCI Scandinavia AB:s anbud märkt Anbud dnr 0119/10 har som refe­ rensuppdrag nämnts Skolforum 2005 med 5 900 delegater, Vårdstämman 2005 och 2007 med 3 600 respektive4 000 delegater och matematikbien­ nalen 2008 och 2010 med 3 000 respektive 3 500 delegater. För projektle­ daren har nämnts att hon har 20 års erfarenhet av projektledning av kon­ gresser varav ett flertal för Kvalitetsmässan bl.a. 1987, som var den första, och vid ett flertal andra fram till 2000, matematikbiennalen 1984, 1988 och 2000 med fler än 3 500 delegater, ett flertal andra nationella och interna- Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21387-10 I GÖTEBORG Avdelning 1 tionella delegater samt Global Health, Svenska Läkaresällskapets jubile­ umskonferens i november 2008 med 2 000 personer. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll av om det finns skäl att ingripa mot upphandlingen på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i lagen. Regeringsrätten har i avgörandet RÅ 2002 ref 50 uttalat att ett för­ frågningsunderlag ska vara så klart och tydligt utformat att en leverantör på grundval av detta kan avgöra vad den upphandlande enheten tillmäter be­ tydelse vid upphandlingen och att en utvärderingsmodell ska vara så ut­ formad att den är ägnad att leda till ett rättvisande resultat, dvs. att det an­ bud som är ekonomiskt mest fördelaktigt antas. Detta följer också av ge­ menskapsrättens krav på likabehandling, förutsebarhet och transparens. Regeringsrätten har också uttalat att de skiftande förhållanden som före­ kommer i det ekonomiska livet gör att även förfrågningsunderlag och ut­ värderingsmodeller som inte är optimalt utformade får godtas under förut­ _sättning att de principer som bär upp lagen om offentlig upphandling och gemenskapsrätten inte träds för när. I det aktuella förfrågningsunderlaget har Göteborg & Co som s.k. skall­ krav bl.a. angett att en redovisning av tidigare erfarenheter av liknande uppdrag ska lämnas. Enligt förfrågningsunderlaget avses med liknande uppdrag kongresser av motsvarande eller större omfattning. Även om det är något oklart vad som avses med "motsvarande eller större omfattning" kan formuleringen enligt förvaltningsrättens mening inte tolkas på så sätt att endast uppdrag som innefattat arrangemang med fler än 4 000 deltagare avses, varför det av denna orsak. inte finns skäl att ingripa mot upphand­ lingen. Det finns inte heller någon anledning att ingripa mot upphandlingen p.g.a. att anbud märkts Anbud dnr 0119/10 och inte Anbud Kongressbyrå dnr O119/10. Såvitt avser det uppställda skall-kravet att anbudsgivaren ska Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21387-10 I GÖTEBORG Avdelning 1 uppnå minst riskklass 3 hos UC AB eller lämna en förklaring till varför denne inte gör det, noterar förvaltningsrätten att MCI Scandinavia AB vid Göteborg & Co:s prövning av dess anbud uppnådde riskklass 3 och att man också har lämnat en för Göteborg & Co godtagbar förklaring till att risk­ klassen senare sänkts, vilken bekräftats av UC AB. Vid en samlad bedöm­ ning av omständigheterna i målet anser förvaltningsrätten inte att det som bolaget anfört innebär att Göteborg & Co har bmtit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU. Skäl att ingripa mot upphandlingen saknas och bolagets ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/ I B LOU) �"----- Lars-Peter Holmberg Föredragande har varit förvaltningsrättsnotarien Charlotta Allerdahl