LÄNSRÄTTEN I DOM STOCKHOLMS LÄN 2009-10-21 Allmäima avdelningen Meddelad i Stockholm SÖKANDE Psykologtjänst Kjellgren-Ömell AB, 556516-2624 Östennalmsgatan 84 114 50 Stockholm MOTPART Arbetsförmedlingen Juridiska avdelningen 113 99 Stockholm SAKEN Mål nr 19771-09 Sida 1 (6) Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU 2009 -10- 2 3 ,.__ Dnr DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Dokid 468202 Postadress Besöksadress Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: lansrattenistockholm@dorn.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen BAKGRUND DOM Sida 2 19771-09 Arbetsförmedlingen genomför en upphandling av professionell ärende­ handledning för arbetsförmedlingens personal, diarienummer Af- 2009/029514. Upphandlingen genomförs som en öppen upphandling. Ar­ betsförmedlingen har i tilldelningsbeslut den 21 september 2009 meddelat att man antagit annat anbud än anbudet från Psykologtjänst Kjellgren­ Örnell AB. YRKANDEN M.M. Psykologtjänst Kjellgren-Örnell AB (bolaget) ansöker om överprövning och yrkar i första hand rättelse, dvs. att bolaget ska bli bedömda efter sin beskrivning av tjänsten, kompetens etc. som övriga leverantörer genomgått och blivit bedömda, och i andra hand att anbudsförfarandet görs om. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. Motivet till överkla­ gandet är den oklarhet som finns i förfrågningsunderlaget. Av förfråg­ ningsunderlaget framgår att Arbetsförmedlingen avser att handla upp hand­ ledningstjänster avseende två målgrupper, A för medarbetare och B för chefer. Under rubriken referensuppdrag anges att dessa ska avse målgrupp och omfattning. Under rubriken kompetens framgår samma skrivning där ordet målgrupp finns och att leverantörens kompetens ska tillgodose dess olikheter. I anbudsförfrågan är det ett skallkrav att i detalj beskriva hur professionell ärendehandledning ska genomföras i relation till respektive målgrupp. Det handlar om metodik/arbetssätt och hur det bidrar till respek­ tive målgrupps mål. Under rubriken pris framgår "att anbud skall innehålla ett (1) pris per timme handledning och konsult". Bolagets tolkning är och var att förfrågningsunderlaget avser handledning till två målgrupper och inte de bägge tillsammans. Därför har bolaget angett ett timpris per mål­ grupp. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmäima avdelningen DOM Sida 3 19771-09 Arbetsförmedlingen bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. Om länsrätten skulle bedöma att ett ingripande ska göras vore det ett för stort ingrepp med alltför omfattande och stora skadeverkningar att förordna om att upphandlingen i de aktuella upptagningsområdena ska gö­ ras om. Vid sådant förhållande yrkas att ingripandet mot upphandlingen ska ske genom att det förkastade anbudet ska förklaras uppfylla angivna skallkrav. Uppgift om pris (punkten 5.5 i förfrågningsunderlaget) är ett skallkrav som inte är uppfyllt i bolagets anbud varvid anbudet förkastades och dänned inte gick vidare till utväi·deling. Av förfrågningsunderlag samt komplettelingen som gjordes den 31 mars 2009, under punkten 5.5 Pris, framgår det tydligt att anbudet skall innehålla ett ( 1) plis per ti1mne och konsult per upptagningsområde. Bolagets anbud redovisar två priser, ett pris för målgrupp A samt ett plis för målgrupp B. Prisuppgiften i anbudet har inte läinnats i enlighet med de förntsättningar som anges i förfråg­ ningsunderlaget. För att en prisutvärdering ska kunna genomföras måste priser anges enligt de krav Arbetsfönnedlingen upprättat och inte som i anbudet med två olika plisuppgifter. Förfrågningsunderlaget är klart och otvetydigt formulerat. Om länsrätten skulle finna förfrågningsunderlaget oklart åberopas RÅ 2002 ref. 50. Regeringsrätten har i den åberopade do­ men slagit fast att "förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får godtas under förntsättning att de principer som bär upp lagen om offentlig upphandling och gemenskapsrätten inte träds för när". Arbetsfö1medlingen har följt de uppsatta principerna för upphandlingen och har genomfört upphandlingen i enlighet med LOU. Begäran om överprövning bör därför avslås. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö·­ rer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt samt genomföra upphand- LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 4 19771-09 lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om öm­ sesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 12 kap. 1 § LOU gäller följande. En upphandlande myndighet ska anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlan­ de myndigheten, eller 2. det anbud som innehåller det lägsta priset. Vid bedömningen av vilket anbud som är det mest ekonomiskt fördelakti­ ga, ska myndigheten ta hänsyn till olika kriterier som är kopplade till fö­ remålet för kontraktet, såsom pris, leverans- eller genomförandetid, miljö­ egenskaper, driftskostnader, kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funk­ tionella och tekniska egenskaper, service och tekniskt stöd. Av 16 kap. 2 § LOU framgår följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjmts. Utredningen i målet I Arbetsförmedlingens förfrågningsunderlag "Professionell ärendehandled­ ning för arbetsförmedlingens personal" anges på sidan 15 under rubriken 5.5 "Pris" bl.a. följande. Anbudet skall innehålla ett (1) pris per timme handledning och konsult och anges i svenska kronor, exklusive moms. Pri­ set skall inkludera samtliga kostnader som leverantören har för uppdragets genomförande. Priset inkluderar löne- och bilkostnader, ersättning för se­ mester, tid för förberedelser och efterarbete, utrustning som behövs för uppdragets utförande, övertid samt rese- och traktamentskostnader. I komplettering till förfrågningsunderlaget daterad den 31 mars 2009 anges under rubriken 5.5 "Pris" att anbudet skall innehålla ett (1) pris per timme handledning och konsult per upptagningsområde och anges i svenska kro­ nor, exklusive moms. I förfrågningsunderlaget anges på sidan 17 under rubriken 7 .2 "Anbudet" att anbud skall lämnas på de villkor som framgår av förfrågningsunderla- LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmäm1a avdelningen DOM Sida 5 19771-09 get. Avvikande anbud eller anbud som inte uppfyller samtliga skallkrav kommer att förkastas. Bolaget har i sitt anbud under rnbriken 5.5 "Pris" angett följande. HandledningmålgruppA 1000:-perfön Handledning målgrupp B 1 500 :- per tim Länsrättens bedömning Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet och förntsebart sätt. Vidare gäller de EG-rättsliga prin­ ciperna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Detta innebär att en upphandlande myndighet inte får anta anbud som inte uppfyller kra­ ven enligt förfrågningsunderlaget och inte heller göra prövningen mot andra kriterier än dem som funnits med i förfrågningsunderlaget. Däremot gör de skiftande förhållanden som förekommer i det ekonomiska livet att även förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och gemenskapsrätten inte träds för när (se RÅ 2002 ref. 50). Fråga i målet är om det på grund av vad bolaget anfört, att bolaget uppfyl­ ler skallkravet under punkt 5.5 i förfrågningsunderlaget alternativt att för­ frågningsunderlaget är oförutsebart, det fim1s skäl för länsrätten att vidta åtgärder med stöd av 16 kap. 2 § LOU. Av tilldelningsbeslut den 21 september 2009 framgår att bolagets anbud förkastats då anbudet inte uppfyller kvalificeringskraven i förfrågningsun­ derlaget och/eller avviker från de villkor som framgår av förfrågningsun­ derlaget. Bolaget har angivit felaktiga prisuppgifter och svarar inte mot vad LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 6 19771-09 som efterfrågas i förfrågningsunderlaget. Av förfrågningsunderlaget fram­ går att samtliga skallkrav ska vara uppfyllda. Bolaget har i sitt anbud an­ gett två olika priser, ett pris för målgrupp A och ett pris för målgrupp B. Bolaget har således inte uppfyllt skallkravet att uppge ett (1) pris per tim­ me handledning och konsult per upptagningsmmåde. Även med beaktande av vad bolaget har anfört så anser länsrätten att det inte är styrkt att bolaget uppfyllt det i förfrågningsunderlaget uppställda skallk:ravet avseende pris, som varit en förutsättning för att gå vidare i utvärderingen. Vidare finner länsrätten att förfrågningsunderlaget är tillräckligt tydligt och förutsebart utfonnat i fråga om innebörden av detta skallk:rav. Uppställda krav kan inte anses stå i strid med 1 kap. 9 § LOU. Länsrätten finner sammanfattningsvis att vad bolaget åberopat inte visar att upphandlingen genomföris i strid mot LOU och gemenskapsrätten. Skäl för ingripande enligt 16 kap. 2 § LOU föreligger därmed inte. Bolagets ansö­ kan ska därför avslås. ffUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/1a) �� la Ramlin Länsrättsfiskal Föredragande har varit Theres Bjurshammar. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva cill Kammar.rätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in cill länsrätten inomtreveckor fråndendagdåklaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningscillstånd meddelas, Katntnarrätten lämnar prövningscill­ stånd 01n det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekotn1ner till ändring i det slut varcill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningscillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnutruner till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, .3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningscillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få cill stånd, S. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fuUmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. co0 0 (',J www.domstol se