LÄNSRÄTTEN I JÖNKÖPINGS LÄN Ulf Nordberg DOM 2010-02-02 Meddelad i Jönköping Mål nr 2634-09 E Rotel 7 Sida 1 (7) SÖKANDE G4S Secure Solutions AB, 556222-4617 Skyttevägen 30 302 44 Halmstad MOTP ART Värnamo kommun 331 83 Värnamo SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan. Länsrättens beslut den 1 december 2009 gäller inte längre. B AKGRUND OCH YRKANDEN M..M. Dok.Id 62766 Postadress Box 2201 550 02 Jönköping Besöksadress Ö Storgatan 33 A Telefon Telefax 036-15 65 00 036-15 66 55 E-post: lansrattenijonkoping@dom.se www.lansrattenijonkoping.domstoLse Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Värnamo kommun genomför en upphandling, handlagd som en förenklad upphandling, avseende utförandeentreprenad för ökad säkerhet inom Forsheda högstadieskola. Inom skolan ska befintligt brandlarm bytas till nytt brandlarm som uppfyller kraven i kommunens larmpolicy, befintligt inbrottslarm bytas till nytt inbrottslarm som uppfyller kraven i kommunens larmpolicy samt passagesystem installeras enligt beskrivning och ritningar. Förfrågningsunderlag består av följande handlingar: AB 04, administrativa föreskrifter, beskrivning av säkerhetsanläggningar, ritningar samt formulär för anbudsskrivelse. För att kvalificera sig som leverantör ska anbudsgiva­ ren, såvitt nu är i fråga, ha teknisk kompetens att genomföra uppdraget och ska vid anfordran kunna beskriva och styrka sin tekniska förmåga och ka- LÄNSRÄTTENI DOM JÖNKÖPINGS LÄN 2010-02-02 pacitet. Vid anbudsprövning kommer det anbud som innehåller det lägsta priset att antas. Genom beslut den 19 november 2009 tilldelades Passera AB i Jönköping (Passera) kontraktet. Sedan G4S Secure Solutions AB (bolaget) ansökt om överprövning beslu­ tade länsrätten den 1 december 2009 att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Bolaget yrkar att länsrätten ska besluta att upphandlingen inte får avslutas innan rättelse skett, varvid Passeras anbud ska förkastas. Värnamo kommun anser att länsrätten ska avslå ansökan. För det fall läns­ rätten finner skäl att bifalla bolagets ansökan bör upphandlingen göras om. Bolaget anför bl.a. följande. Av de administrativa föreskrifterna framgår att entreprenadformen inte ska vara av utförandekaraktär utan av general­ karaktär. Eftersom konstruktionsansvaret således förs över på entreprenö­ ren bör anbud från de anbudsgivare som inte innehar relevant certifiering förkastas. Av den tekniska beskrivningen av uppdraget, i förening med de administrativa föreskrifterna, framgår bl.a. följande. Det hänvisas till SBF 110:6 och SSF 130:6. På arbetsplatsen ska entreprenören ha erforderlig kvalificerad arbetsledning, vilken förutom vid själva montagearbetet, även ska stå till förfogande för beställaren och dennes kontrollant vid genom­ gång av förekommande frågor. Installationen ska uppfylla kraven enligt SBF 110:6. Anläggningen ska uppfylla larmklass 1 enligt SSF 130:6. Vin­ nande anbud kan inte anses uppfylla dessa krav eftersom anbudsgivaren inte uppfyller normen enligt SSF 1015 (inbrottslarm), SBF 1008 (brand­ larm) och/eller intyg för behörig ingenjör enligt SSF 1016 (inbrottslarm) samt SBF 1007:4 (brandlarm). Inte heller kravet enligt de administrativa Sida 2 2634-09 E LÄNSRÄTTENI DOM JÖNKÖPINGS LÄN 2010-02-02 föreskrifterna att anbudsgivaren ska ha teknisk förmåga och kapacitet att klara uppdraget och vid anfordran kunna beskriva och styrka teknisk för­ måga och kapacitet kan anses uppfyllt. Detta eftersom kravet bör anses innefatta ett krav på anläggarintyg enligt SSF 1015 respektive SBF 1008 och/eller intyg för behörig ingenjör i respektive segment. Utdrag ur SBF 110:6 har varit en del av upphandlingsdokumentationen. Av punkt 6.2, Behörighet till vem som får arbeta med materialet, framgår att underhålls­ arbetet endast får utföras av anläggarfirma som uppfyller kraven enligt SBF 1008 för att arbeta med aktuellt material eller av annan servicefirma som godtagits av anläggarfirman eller kravställare. Dock får enkla under­ hållsarbeten utföras av anläggningsinnehavaren via anläggningsskötaren. Inte heller detta krav kan anses uppfyllt av Passera eftersom Passera inte uppfyller normen enligt SBF 1008 (brandlarm) och/eller intyg för behörig ingenjör inom segmentet. Vad som framkommit vid intervju och referens­ tagning medför inte att Passera uppfyller kraven för att installera material enligt SBF 110:6. Värnamo kommuns uppgift att prövningen av anbudsgi­ vare avser teknisk förmåga och kapacitet att samordna och bedriva gene­ ralentreprenaden utgör snarast stöd för bolagets inställning eftersom Passera inte kan anses ha kompetens att driva en entreprenad om vars fö­ remål Passera saknar kunskap. Sida 3 2634-09 E Värnamo kommun anför bl.a. följande. Det faktum att entreprenadformen generalentreprenad valts innebär att något konstruktionsansvar inte förts över på entreprenören; detta framgår av förordet till AB 04 (allmänna be­ stämmelser för byggnads-, anläggnings- och installationsentreprenader). De punkter i den tekniska beskrivningen som bolaget åberopar utgör inte ställda ska-krav på behörigheter, teknisk kompetens eller genomförande. Av den tekniska beskrivningen framgår, förutom vad bolaget åberopat, bl.a. följande. Entreprenören är skyldig att anlita fackkunnig personal för respektive anläggningsdel samt personal med mångårig erfarenhet av tele­ tekniska installationer. På arbetsplatsen ska entreprenören ha erforderlig LÄNS RÄTTENI DOM JÖNKÖPINGS LÄN 2010-02-02 kvalificerad arbetsledning, vilken, förutom att leda själva montagearbetet, även ska stå till förfogande för beställaren och dennes kontrollant vid genomgång av förekommande frågor. Förutsättningarna för att få använda visst material är att detta uppfyller kraven enligt SBF 110:6 där inte annat anges respektive att anläggningen ska uppfylla larmklass 1 enligt SSF 130:5 där inte annat anges. Samtliga punk.ter avser föreskrifter på material och entreprenadens bedrivande och avser gällande förutsättningar i sam­ band med kontraktsarbetenas genomförande, vilket verifieras i samband med slutbesiktning av entreprenaden. Den föreskrivna prövningen av an­ budsgivares tekniska kapacitet och förmåga har skett genom intervju och referenstagning. Därmed bör det aktuella kravet anses uppfyllt. Anbudsgi­ vare kan i samband med entreprenadens genomförande välja att köpa in specialisttjänster och anlita behöriga installationsfirmor som underentre­ prenörer. Detta framgår av den tekniska beskrivningen där det stadgas att entreprenören är skyldig att anlita godkänd anläggningsfirma för brand­ larmssystem och inbrottslarmsystem. Den prövning som kommunen däref­ ter gjort har avsett anbudsgivarens tekniska förmåga och kapacitet att sam­ ordna och bedriva den upphandlade generalentreprenaden. DOMSKÄL Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 15 kap. 16 § LOU ska en upphandlande myndighet anta antingen det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlande myndigheten eller det anbud som innehåller det lägsta priset. Sida 4 2634-09 E LÄNSRÄTTENI DOM JÖNKÖPINGS LÄN 2010-02-02 Enligt 16 kap. 1 § LOU får en leverantör, som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 §, i en framställning till allmän förvaltnings­ domstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. - Enligt 16 kap. 2 § LOU ska rätten, om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmel­ se i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får av­ slutas först sedan rättelse gjorts. Regeringsrätten har dom den 13 november 2009, mål nr 7287-08, uttalat bl.a. att mål om offentlig upphandling i princip gäller ekonomiska förhål­ landen mellan enskilda näringsidkare samt att som huvudprincip bör krä­ vas att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt anger vilka omständigheter han grundar sin talan på. Av förordet till AB 04 framgår bl.a. följande. Bestämmelserna är skrivna med utgångspunkt i delad entreprenad, där var och en av entreprenörerna står i direkt avtalsförhållande med beställaren. Bestämmelserna är även avsedda för generalentreprenad, där en entreprenör ansvarar inför beställa­ ren för hela produktionen. För båda entreprenadformerna gäller att det är fråga om utförandeentreprenader, vilket innebär att beställaren svarar för projekteringen och entreprenören för utförandet. Ansvaret för att objektet i sin slutliga utformning uppfyller avsedd funktion åvilar då beställaren. Av Värnamo kommuns minnesanteckningar från telefonintervju med Pas­ seras företrädare Marcus Bladelius framgår följande. Företaget har varit verksamt i två år och har fem anställda. Marcus Bladelius och annan del­ ägare har båda tio års erfarenhet. Företaget har vidare en egen låstekniker med mer än 20 års erfarenhet. Marcus Bladelius har tidigare jobbat på El­ ductor i Jönköping. För uppdragets genomförande avser Passera att anlita Sida 5 2634-09 E LÄNSRÄTTENI JÖNKÖPINGS LÄN DOM 2010-02-02 underentreprenörer. Som referens anges Håkan Gustafsson, tjänsteman på Jönköpings Kommun. I Värnamo kommuns minnesanteckningar från telefonsamtal med Håkan Gustafsson antecknas att Jönköpings kommun har anlitat Marcus Bladelius och hans kollega i ett flertal år samt att det inte har varit några problem utan fungerat utmärkt. Länsrätten gör följande bedömning. Bolaget har gjort gällande att Passeras anbud inte kvalificerat sig för att delta i utvärderingen. Frågan i målet är om Passeras anbud ska anses upp­ fylla kravet att det ska finnas teknisk kompetens att genomföra uppdraget såsom denna kompetens är beskriven i förfrågningsunderlaget. Av förfrågningsunderlaget framgår att en anbudsgivare är fri att anlita de underentreprenörer som krävs för uppdragets genomförande. Eftersom det således är tillåtet att ta in underentreprenörer för varje del där det ställs särskilda krav på bl.a. behörighet får den tekniska kompetens som krävs av den enskilde anbudsgivaren anses inskränkt till att kunna planera och sam­ ordna arbetet på ett sådant sätt att ett resultat uppnås som uppfyller de krav som ställs i de tekniska beskrivningar och ritningar som ingår i förfråg­ ningsunderlaget. Något krav på intyg av det slag som bolaget gjort gällan­ de kan inte anses framgå av förfrågningsunderlaget. Enligt länsrättens mening kan det varken enligt tillämplig lagstiftning eller enligt förfrågningsunderlaget ställas krav på någon mer ingående prövning av teknisk kompetens för att försäkra sig om att anbudsgivare har den pla­ nerings- och samordningskompetens som krävs än den Värnamo kornmun gjort. Vid en samlad bedömning finner länsrätten därför att bolagets ansö­ kan ska avslås. Sida 6 2634-09 E DOM Sida 7 LÄNSRÄTTENI 2634-09 E JÖNKÖPINGS LÄN HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1D). 2010-02-02