.I 31.AUG.2012 11:34 Forvaltningsratten G8G NR. 6 0 16 Mål nr 7719-12 E Enhet l!l S. 2/9 Sida l (7) FÖRVALTNINGSRÄTTEN lGÖTEl30RG Avdelning l SÖKANl>E DOM 2012-08�31 Meddelad i Göteborg TecnoVISION S.p.A. Italien Via Archimede 18 20090 Buccinasco Milano · Italien Om.bud: Christer Norrvall Noxab i Malmö AB Svansjövägen 29 217 66Malmö MOT:l>.!RT Trollhättans Stad 461 83 Trollhättan SAKEN .. -:_(_ Lagen (2007:1091) om offentligt upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning, 2012 -08- 3 1 Avd Dnr Doss • I,' ',,,�-• '•-·• ...... Aktbil Dok.Id 158423 Postadress Box 53).97 400 15 Göteborg JJesöksadrcss Sten Sturegatan 14 Telefon l'ele.t'ax Expcditionstid måndag- fredag 08:00-lo:O0 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forva1mingsrattenigotebo,:g@dom.se ·-KONKURRENSVERKET 3 l. A UG. 2 0 12 11 : 34 Forvaltnings(atten GBG NR. 6016 S. 3/9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 BAKGRUND DOM Sida2 7719-12 E Trollhättans Stad (Staden) har genomfört en upphandling av "Digitala in­ fonnationsskyltar - 2012", dm KS 2012/200-050. Av tilldelningsbeslut daterat den4 juni 2012 framgår att annan än TecnoVISION $.p,A, Italien (bolaget) tilldelats upphandlingen. YRKA.N:OEN M.M. Bolaget ansöker om överptövning och yrkar att förvaltningsrätten ska be­ sluta att upphandlingen måste göras om, Bolaget anfOl' i huvudsak följande. Staden har i den aktuella upphandlingen ställt ett krav som tyclligt gynnar vissa leverantörer och följaktligen missgynnar andra. Kravet gäller att en leverantör måste lämna ett inbytespris på tre stycken sex år gaxnla skyltar, I villkoren står det l!I offerten vill vi att du anger vad vi eventuellt kan få i h1byte för våra nuvarande skyltarn, Vidare framgår det vad gäller hur ut­ värderingen ska gå till att ,, Det anbud som !i.r ekonomiskt mest fördelaktigt kommer att antas", Det mest fördelaktiga definieras som "Pris för nya in� fonnationstavlor minus inbytespris", Detta innebär att en anbudsgivare måste lämna ett pris på de gamla skyltarna även om detta är 0 kr. Detta i sin tur betyder en uppenbar fördel for den eventuella leverantör som vunnit upphandlingen förra gången, En lika uppenbar nackdel är det för de an­ budsgivare som inte är tillverkare utan som köper färdiga skyltar från annat land. Detta eftersom en tillverkare i annat land knappast är intresserade av sex år gamla skyltar från Trollhättan. Att ställa upp ett krav av detta slag måste anses stå i strid med LOUs likabehandlingsprincip, -Härutöver stäl­ ler sig bolaget undrande till om någon ekonomisk kontroll av anbudsgivar­ na har skett. Vinnande anbudsgivare är TEECON AB (f.d. Tee Holding AB, under namnändring). En kontroll i Bolagsverkets register har visat att inget bolag finns med nam.net TEECON AB. Inte heller finns någon nam­ nändl'ing registrerad. Tee Holding AB finns sedan senhösten 2008, men s!! 31.AUG.2012 11:34 Forvaltningsratten GBG NR. 601 6 "' ' /9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTE80'.RG Avdelning 1 DOM Sida3 7719-12 E bolaget har enligt de officiella uppgifterna (fram till 31 december 2010) inga anställda, ingen omsättning och ät inte registrerad, varken för arbets­ givaravgifter eller för preliminärskatt (vilket felaktigt angivits vata fallet i dess anbud). Tee HoldingAB ärmervärdesskatteregistrerat1 men har ft'am till den 31 december 2011 inte betalt in någon mervärdesskatt vilket tro­ ligtvis betyder att bolaget i nuläget inte har någon verksamhet i 11ämnvärd omfattning. - Slutligen har vinnande anbudsgivare, i strid med rättspra.xis, inte redovisat om varje enskilt skall-krav är uppfyllt, utan bara i ingressen 1H skrivit �Displayen uppfyller lo:aven enligt er förfrågan KS 2012/200-0S0 . Härmed har upphandlande myndighet ingen möjlighet att, for det fall så önskas, kontrollera om uppställda skall-krav är uppfyllda. Staden yrkar att bolagets ans{jk.an ska avslås och anför i huvudsak fölw jande. S1aden har inte, genom att inkludera omhände1tagande av befintlig utrustning� brutit mot likabeha11dlingspdndpen, Under anbudstiden gavs tillfälle att fritt ställa och fä svar på eventuella frågor. Frågor inkom under anbudstiden om. upphandlingen skulle delas upp så att skyltarna skulle upphandlas för sig och uppsättningen av nya samt omhllildertagande av de gamla skyltarna skulle behandlas för sig. Bolagets ombud begärde i detta skeende ingen överprovning, vilket hade varit en fördel för att minimera skada. Alla krav som ställs är på något sätt konkurrensbegränsande samt kostnads- och prisdrivande, En upphandlande myndighet har valfrihet hur varje unik upphandling ska hanteras för att bäst utnyttja konkurrensen och ffl, till en bra affär. Det har inte forelegat något hinder för bolag att samar­ beta och lämna in ett gemensamt anbud. Därför är det inte något brott mot likabehandlings- eller proportionalitetsprincipen att ställa krav på att ny leverantör återtar gammal utrustning, Staden vitsordar att en tidigare leve­ rantör kan ha viss fördeli vilket gäller för samtliga upphandlingar, men i nu aktuell upphandling har den tidigare leverantören lämnat aribud utan att vinna densamma. Härutöver kan nämnas att det bolag som lämnat det vin­ nande anbudet köper sina skyltar från utlandet, med en prisuppgift om att 31.AUG.20i2 11:35 Forv:iltningnatten GBG NR.6016 S. 5/9 Sida 4 7719-12 E FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 de såg ett värde i de begagnade skyltarna. Vinnande anbud hade också lägst pris utan att inkludera inbytesprlset. Bolaget kan således inte anses ha lidit skada. - Vad avser bolagets synpunkt att ekonomiska krav inte skulle vara kontrollerade är detta felaktigt Staden har, genom såväl blankett SKV 4820 som genom telefonkontakt med handläggare, kontrollerat de ekono­ miska kraven med Skatteverket. Den infonnation som inhämtats har varit dagsaktuell, Att anbud kommit in från mindre och nystartade företag äl' ett resultat av ett aktivt arbete inom kommw1en och ligger också i linje med LOU. - Den upphandlande myndigheten har, vad gäller alla upphandling­ ar, en skyldighet att kontrollera uppfyllelsen av myndighetens ställda krav. Vid minsta misstanke om att ett anbud inte uppfyller ett krav kontrolleras detta, Vinnande anbud har efter sådan "kontroll" befunnits uppfylla ställda krav. DOMSKÄL Tillämpliga besttimmelsel' Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke�diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principema om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de gnmdläggande prin­ ciperna i I kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfort att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § första stycket LOU). 31.AUG.2012 11:35 Forvaltningsratten GBG FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 Förfrdgningsunderlaget Av det aktuella förfrägningsunderlaget -punkten 5.1 (forsta och andra stycket) rubricerad Anbudspriser/Nettopriser - framgår foljande, "Fast pris i SEK exkl moms skall gälla. Anbudsomoffererasmedprisreservationkankom.nlaattftlrkastas. 'Pris skall gälla för skyltarna inklusive samtliga åtaganden enligt denna anbudsforfrågan. Inbvte av befintliga skyltar I offerten vill vi att du anger vad vi eventuellt kan få i inbyte for våra nuvarande skyltar." Av pU1lkten 6.3, rubricerad Utvärdering av anbud, i förfrågningsunderla­ getframgårföljande. ''Det anbud som är ekonomiskt mest fördelaktigt kommer att antas. Med det avser köparen> Pris för nya inf61mationsta.vlor minus inby­ tespris/' Förvaltningsrlittens bedömning De grundläggande principer som ska följas vid all offentlig upphandling är bl.a. principeina om icke-diskrimine1ing och likabehandling. Samtidigt har den upphandlande myndigheten stol' frihet att bestämma över upphand­ lingsföremålet. I nu aktuella mål har bolaget invänt mot de krav som uppställts i föl'fräg­ ningsunderlaget p, 5 , 1 och p. 6 . 3 . I nämnda ptmkter redovisas ett krav på avlämnande av inbytespris på gamla skyltar, för det fall ett sådant finns, Det framgår också att ett eventuellt inbytespris kommer att avräknas från priset för de offererade nya skyltarna. NR.6016 S. 6/9 Sida 5 7719-12 E 31.AUG.2012 11:35 Forvaitningsfatten GBG MR.6016 S. i/9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 Bolagets synpunkter i denna del är att nämnda krav strider mot likabelland� lingsprincipen. Bolaget anför att kraven uppenbart gynnar den leverantör som vunnit upphandlingen tidigare, samtidigt som det ät till nackdel för de anbudsgivare som inte är tillverkare utan som köper färdiga skyltar från annat land. Som påtalats av bägge parter i målet kan tidigare leverantörer ha en viss fördel vid en upphandling. Detta. är emellertid inte tilll'äckligt för att ett krav ska anses strida mot likabehandlingsprincipen på ett sådant sätt att det finns stöd för ingripande enligt LOU. Förvaltningsrli.tten anser inte att de krav som bolaget invänt emot är utformade på ett sådant sätt att kraven specifikt gynnar varken tidigare leverantör (som inte heller vunnit den ak­ tuella upphru.1dlingen) eller viss annan typ av leverantör, Kravet är tydligt utformat i förfrågningsunderlaget och det står varje potentiell anbudsläm­ nare fritt att offerera ett konkurrenskraftigt pris, med eller utan angivande av inbytespds, - Förvaltni.u.gsrätten kan vidare konstatera att fem bolag inkommit med anbud, varav tre - däribland vinnand e anbud - lämnat ett inbytespris. Det är vidare så att vinnande bolags utvärderingspris1 även utan beaktande av inbytesvärdet, varit clet lägsta priset. Mot denna bakgrund anser förvaltningsrätten - med hänsyn till såväl den omständigheten att a1.'tuella krav i förfrågningsunde:daget inte Iran anses strida mot de grundläggande principerna i LOU, som att bolaget inte kan anses ha lidit skada - att grund för ingripande med stöd av LOU saknas. Bolaget har vidare ställt sig frågande till om en ekonomisk kont.roll gjorts av vinnande bolag. I denna del har Staden å sin sida uppgivit att en sådan gjorts. Förvaltniugsrätten har inte anledning att ifrågasätta riktigheten härav och det finns också en trolig torkfadng till diskrepansen i de uppgif­ ter som bolaget fått fram kontra de uppgifter som Staden erhållit vad gäller detvinnandebolageti nämligenattfrågaäromettnystartatbolag. Sida 6 7719-12 E 31.AUG.2012 11:36 FÖRVALT�lNGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 NR.6016 S. 8/9 Sida 7 7719..12 E Fotvaltningsratten GBG DOM Bolagetharslutligenocksåpåtalatattdetbolagsomlämnatdetvinnande anbudet angivit - utan att närmare visa detta - att bolaget uppfyller upp� ställda skallkrav vad gäller efterfrågad display. Staden har. för det fall det finns anledning att misstänka att ett krav inte är uppfyllt, en "utxednings­ skyldighef;. Staden har i detta sammanhang anfört att lämnad uppgift om kravuppfyllelse kontrollerats och att det vinnande bolagets anbud vid denna kontroll befunnits uppfylla de uppställda skallkraven. I målet har inte framkonunit skäl att anta att så inte skulle vara fallet. Grund för ingri­ pande med stöd av LOU föreligger således inte heller av denna anledrung. Bolagets ansökan om överprövning ska därför sammanfattningsvis avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga l (DV 3 109/lB LOU) ��- Rådman Fäxedragande i målet har varit föredraganden Johanna Rössberger. ikner 31.AUG.2012 11:36 Forvaltningsratten GBG NR.6016 S. 9/9 •• HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill övetklaga fönraltcingsxättens be$lut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg, Slaivelsen ska dock skickas e:Uet lämnas dll föwaltningstätten. ÖVetkh\.gandet ska ha ko.tntnit in till förnltningstätten inom tte veckor från den dag då klaganden fu:k del av beslutet Tiden fö:t övetldagmdet för offentligpart räka.as em.ellw:i.d från den dag beslutet meddelades, Omsistadagenföröverklagandeti:n&Ilerpå lördag> söndag ellet helgdag, :tnidso!DlruU:afton> julaftoo elle.t nyå.tsafton riicker det att skriv-elsen kom:tne.t in nästa vatdag, Fö,: att ett övexk!agande ska. kunna tas upp i katoman:ätte°' fo:rdn.s a.tt p.r:övningstillsclnd meddelas. Ka:con,aw.tten lämnar prövningstillstånd om det ät av v:ib..i: för ledoiag av riittstillä.tnpningen att överklagandet ptövas, anledaing förekommer till ändring i det slut vartill förvaltaingstätten konunit ellt..t det aon.a.rs fians synnerliga slciil att ptön öve.cltlagandet. Om provnin tillstånd inte r.o.eddeb.s står 2, det be.slut sont övetldagas med uppgift 3, om fö:t:'9'altni:ngstättens na:tn0., rofilnumr:o.el: samt dagen föt beslutet, 4. de skälsomklagandenangertillstödför begäran om, ptövningstillstånd, 5. den ä.nd.c:ing av fötvaltniagsrättens beslut somklagandenvillfa.tlllst.ånd, 6. de bevis som klaganden villåb-e.topa oeh vadhan/hon'9ill.stymmedvatje shskilt bev.is. Skrivelsen ska. va.ta undertecknad av .klaganden. elle.t hans 0;0;1.bud, Adressen till förvaltniagstätten fwngåt: av beslutet. Om klaganden anliw ombud ska denne sända in fu1hnaktiotig.io.QJ.samtuppgesittnatn!I., adress och telefonnummer. Om någon p�on- eller adressuppgift ii.ndtas, ska Ni utan dröjsmål an:tDäl� wdringen till katnln1tträ.ttea. I mål ottt överptö'Vlling enligt lagen (2007:1091) oto. offentligupphmdling ellei: lagen (2007d092) om upphandling inom otntåderut ntten, ener� ttansportex och posttjänster fåt: a.vtal slutas innan tiden föt överlda.gandeav.rättensdomell�besluthat löptut.Ide.flestafallfä.t11vt:alslutasnirtio ruigarhargåttfdndetatt:rättenavgjort målet elle.t upphävt ett inte:dt.nistlskt beslut. I vissa fall få:J: avtal slutas omedelbart. Ett &vetk:Ligande av tättens avgörande fåt inte p:töva.s sedan avt:al h:u: slutits. Fullständig informationfinnsi16kapitletideown angivna laga.nia, Behöve:t Ni fte:t upplysninga;t om. hw: man övetldagatkanNivändaEttill förvalttcingsrätten. DV 3109/tB LOU gs fötvaltoingstättens beslut fast Det ät därför viktigt att det klatt och tydligt framgåJ: av övezklagandettillka:o:umrrättenvarföriruUl anset att ptövningstillstå.n.d bör meddelas. Skrivelsen med överktaga,:,.de ska innehålla 1 . den klag-andcs namn, personnuto.tD.et, ytke, postadtess och telefontl.umt(let. Dessutom ska adress och telefoonwnme.t: till a.tbetsplatsen och eventuell annan plats dät klaganden kan nås för delgivning liim.au om dessa uppgiftet inte tidiga.te uppgetts i målet Om :o.!gon person- ellet adtessuppgift äadtas ar det viktigt att aru:nfilan s:o.ani.st görs till kaintnattätten, I SVERIGES DOMSTOLAR