Dok.Id 195026 Postadress Box42 351 03 Växjö Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon Telefax 0470-56 02 00 0470-255 02 E-post: forvaltningsrattenivaxjo@dom.se www.forvaltningsrattenivaxjo.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I VÄXJÖ 2019-02-04 Sida 1 (6) 2019 -02- 0 5 Avd Dnr Meddelad i Växjö Mål nr 4430-18 SÖKANDE Nybro Schakt Nicke Persson AB, 556692-4949 MOTPART Nybro Elnät AB Ombud: Advokat Henrik Seeliger Advokatfirman Lindahl KB SAKEN Överprövning enligt lagen (2016:1146) om upphandling inom försörjnings­ sektorema, LUF FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Nybro Schakt Nicke Persson AB:s ansökan om överprövning. YRKANDEN M.M. Nybro Elnät AB (Nybro Elnät) genomför en upphandling avseende "Ram­ avtal Mark- och VA-arbeten, Ref.nr 18/5". Upphandlingen genomförs enligt LUF som ett urvalsförfarande i två steg. Efter genomförd prövning av an­ budsansökningama konstaterades att Nybro Schakt Nicke Persson AB (Ny­ bro Schakt) inte kvalificerats för anbudsgivning. Nybro Schakt yrkar att förvaltningsrätten ska förordna om att kvalifice­ ringen till anbudsgivningen ska göras om. Nybro Elnät bestrider Nybro Schakts yrkande. - KONKURRENSVERKEl Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4430-18 Nybro Schakt Nybro Elnät har genomfört en upphandling och i ansökningsinbjudan ställt upp krav enligt punkt 2.5 att "Anbudsansökan ska vara uppställt och inne­ hålla uppgifter och bilagor enligt Bilaga O1 - Formulär till anbudsansökan". I formuläret har Nybro Schakt förbisett att fylla i uppgifter om vem som är behörig företrädare samt kontaktuppgifter i form av telefonnummer och e­ postadress. Nybro Elnät har på grund av detta diskvalificerat Nybro Schakt från anbudsgivning. I formuläret under punkten 3 har behörig företrädare skrivit under och det går tydligt att utläsa att Niklas Persson är behörig före­ trädare för bolaget. Det har inte funnits något utrymme för missförstånd el­ ler svårigheter för Nybro Elnät att återfinna dessa uppgifter då de lämnats i samma bilaga. Gällande Nybro Schakts kontaktuppgifter kan det inte heller anses ha förelegat några svårigheter för Nybro Elnät att återfinna Nybro Schakts e-postadress då den angivits vid anbudsansökan. Detta styrks även av att all kontakt från upphandlarens sida under förfarandet skett till Nybro Schakts e-postadress. Upphandlaren har således uppenbarligen även tillgång till de eftersökta kontaktuppgiftema. De uteblivna uppgifterna utgör enbart krav av ordningskaraktär och det kan inte anses vara proportionerligt att dis­ kvalificera Nybro Schakt genom ett sådant oväsentligt och bagatellartat misstag, se Kammarrätten i Jönköpings dom i mål nr 2896-16. Upphandla­ ren har genom att diskvalificera Nybro Schakt på grund av att uppgifter av ordningskaraktär uteblivit av misstag, brutit mot principen om likabehand­ ling. Nybro Schakt har genom att diskvalificeras från anbudsgivningen lidit skada då de inte fått möjlighet att lämna anbud. Nybro Elnät Nybro Schakt har inte bifogat de handlingar och uppgifter som kravställs i ansökningsinbjudan. I punkten 2.5 Anbudsansökans form och innehåll i An­ budsinbjudan anges de ovillkorliga krav som uppställs på anbudsansökan i I VÄXJÖ Vad parterna anför Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4430-18 I VÄXJÖ detta avseende. Här anges bl.a. "Anbudsansökan ska vara uppställd och in­ nehålla uppgifter och bilagor enligt Bilaga 01 - Formulär till anbudsansö­ kan". Av Bilaga 01 framgår tydligt att anbudssökanden under punkten 1 ska fylla i uppgift om företagsnamn, organisationsnummer och behörig företrä­ dare för anbudsansökanden. Vidare framgår tydligt att anbudssökanden un­ der punkten 2 ska fylla i vem hos anbudssökanden som ska besvara eventu­ ella förfrågningar avseende anbudsansökan, samt telefonnummer och e­ postadress till denne person. Slutligen framgår under punkten 3 att ansökan ska skrivas under av behörig företrädare. Av bilaga 01 framgår också att an­ sökan ska innehålla bilaga 1-6 och i förekommande fall bilaga 7. Nybro Schakt har överhuvudtaget inte lämnat in något ansökningsformulär i upp­ handlingen. Den delvis ifyllda Bilaga 01 - Formulär till anbudsansökan som Nybro Schakt gett in till förvaltningsrätten har aldrig laddats upp i Tend­ Sign, sannolikt på grund av förbiseende från Nybro Schakt. De enda hand­ lingar som inkommit till Nybro Elnät är således de bilagor som Nybro Schakt skulle ha bifogat för det fall en anbudsansökan getts in. Enligt Nybro Elnäts uppfattning kan någon ansökan emellertid inte ansetts ha getts in av Nybro Schakt. Under alla förhållanden saknas kravställda uppgifter om före­ tagsnamn, organisationsnummer och behörig företrädare för anbudssökan­ den. Vidare saknas uppgifter om vem hos anbudssökanden som ska besvara eventuella förfrågningar avseende anbudsansökan samt telefonnummer och e-postadress till denne person. Slutligen uppfyller "ansökan" inte det obliga­ toriska kravet om att vara underskrivet av behörig företrädare då underskrift helt saknas. Enligt Nybro Elnäts uppfattning har Nybro Elnät inte haft möj­ lighet att begära in en komplettering av Nybro Schakts "ansökan" och låta Nybro Schakt inkomma med ett ifyllt ansökningsformulär. Under alla för­ hållanden har Nybro Elnät inte varit skyldig att göra så. Detta är emellertid inte de enda bristerna i Nybro Schakts "ansökan". Anbudssökanden ska ha erfarenhet av minst två liknande uppdrag. Som bevis härför ska anbudssö­ kanden till anbudsansökan bifoga en ifylld "Bilaga 02-Mall Redovisning re­ ferensprojekt anbudssökande" vari minst två referensobjekt som bl.a. ska FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄXJÖ DOM Sida 4 4430-18 vara slutbesiktigade senast de fem senaste åren ska redovisas. Nybro Schakt har redovisat två referensuppdrag. Som slutdatum för referensprojekt nr 1 har angetts 2019 och som slutdatum för referensprojekt nr 2 har angetts 2021. Inget av Nybro Schakts redovisade referensuppdrag uppfyller således det uppställda kravet på att referensprojekten ska vara avslutade (slutbesikti­ gade) inom den senaste 5-årsperioden räknat från sista ansökningsdag. Även av denna anledning ska Nybro Schakts "ansökan" rätteligen förkastas. Ny­ bro Elnät har således agerat helt i enlighet med LUF när Nybro Schakts an­ sökan förkastades då något anbudsformulär med däri föreskrivna uppgifter inte getts in. Nybro Schakt har heller inte lidit eller riskerat att lida skada härav då det även föreligger andra brister i ansökan som rätteligen skulle ha medfört att ansökan diskvalificerades. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Av 4 kap. 1 § LUF framgår att upphandlande enheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och propotiionalitet. Av 20 kap. 6 § LUF framgår att om den upphandlande enheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § LUF eller någon annan bestämmelse i samma lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Av 4 kap. 8 § LUF framgår att en upphandlande enhet får tillåta eller begära att en leverantör rättar en felskrivning, felräkning eller något annat fel i en handling som har getts in av leverantören. Enheten får också tillåta eller Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4430-18 I VÄXJÖ begära att en leverantör förtydligar eller kompletterar en sådan handling. En åtgärd enligt första stycket ska vara förenlig med principerna om lika­ behandling och öppenhet. Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll av om det finns skäl att ingripa mot upphandlingen på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § LUF eller någon annan bestämmelse i samma lag. Av ansökningsinbjudan punkten 2.1 framgår bl.a. att upphandlingen sker genom urvalsförfarande i två steg. I första steget får anbudssökande ansöka om att få lämna anbud, enligt anbudsinbjudan. De anbudssökande som kvalificerar sig kommer beställaren därefter att bjuda in till anbudsgivning i steg två. Av punkten 2.5 i ansökningsinbjudan framgår bl.a. att "Anbudsansökan ska vara uppställt och innehålla uppgifter och bilagor enligt Bilaga O 1 - Formulär till anbudsansökan". Förvaltningsrätten konstaterar att Nybro Elnät i ansökningsinbjudan angett vilka krav anbudsgivarna haft att följa och anser att kraven varit tydligt utformade. Nybro Schakt har inte gett in något anbudsformulär med däri föreskrivna uppgifter till Nybro Elnät. Förvaltningsrätten konstaterar att Nybro Schakt, genom att inte skicka in begärd handling i samband med anbudsgivning, inte uppfyllt kravet i ansökningsinbjudan. Nybro Elnät har inte haft någon skyldighet enligt LUF att begära en komplettering av Nybro Schakt. Nybro Elnät har därför enligt förvaltningsrättens mening haft fog för sitt beslut att förkasta Nybro Schakts anbud, varför ansökan om överprövning ska avslås. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄXJÖ DOM Sida 6 4430-18 HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga I (FR-05) Kristina Jonsson rådman Föredragande: Susanne Rehnström iI!l� SVERIGES DOMSTOLAR Bilaga 1 FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. ci Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. delgivning kan även kammarrätten skicka brev . '" ... . ,,.j;1å detta sätt. ffl'fi.llli�r.�&1.���,,·c· ,HIIP/iM�";!\/ 1 ;