FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I FALUN 2016-05-23 Meddelad i Falun Mål nr 1713-16 211H'i -05- 2 3 .V,v Avd Dnr ,KSnr Ann-Louice Jonsson ByggTjänst i Falun AB, 556623-0974 Box 105 791 23 Falun MOTPART Falu kommun 791 83 Falun SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Aktbll 1 SÖKANDE KONKURRENSVERKET Förvaltningsrätten förordnar att upphandlingen ska rättas på så sätt att an­ budsutvärderingen görs om. Dok.Id 165863 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstoI.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1713-16 IFALUN BAKGRUND OCH YRKANDEN Falu kommun (Kommunen) genomför en upphandling avseende nybyggnad av Bjursåsskolan-högstadium. Upphandlingen, som avser en totalentrepre­ nad, genomförs genom ett öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Tilldelningsbeslut fattades den 22 april 2016 varvid anbudet från ByggPartner i Dalarna AB antogs utifrån tilldelnings­ grunden lägsta anbudssumma. Anbudet från ByggTjänst i Falun AB utvär­ derades inte med motiveringen att uppgift om optionspriser saknas i anbu­ det. ByggTjänst iFalun AB (ByggTjänst) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att en ny anbudsutvärdering genom­ förs varvid dess anbud beaktas. ByggTjänst anför som grund för sitt yrkande i korthet att anbudet är avlämnat helt i enlighet med upphandlingsföreskrif­ terna (AFB) och anbudsformuläret och att Kommunens förkastande av an­ budet har skett i strid med transparens- och likabehandlingsprincipen. An­ budet är lämnat helt i enlighet med upphandlingsföreskrifterna (AFB) och anbudsformuläret. I anbudsformuläret finns tydligt angivet vilka uppgifter som ska fyllas i och där finns ingenstans att fylla i optionspriser. AFB inne­ håller heller ingen uppgift om att optionspriser ska redovisas i anbudet. Opt­ ionspriser ligger inte heller till grund för anbudsprövningen enligt AFB.53, varför optionspriser kunnat anges med vilket belopp som helst utan påver­ kan på utvärderingen. Kommunen bestrider bifall till ansökan. SKÄLENFÖR AVGÖRANDET Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad ByggTjänst an­ fört är visat att Kommunen har brutit mot någon av de grundläggande prin­ ciperna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta har medfört att ByggTjänst lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1713-16 IFALUN grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genom­ föra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). Kommunen har uteslutit anbudet från ByggTjänst på den grunden att det i anbudet saknas uppgift om optionspris på solcellsanläggning respektive dörrbladsläsare. Enligt Kommunens uppfattning är det ett skall-krav i upp­ handlingen att lämna optionspriser. Kommunen pekar på att det av såväl AFD.1 samt av Rambeskrivning elanläggning (63.M, SHD och TEC.13) framgår att optionspriser ska lämnas och menar att ett bevis för att detta tyd­ ligt framgått är att övriga anbudsgivare angett optionspriser i anbudsformu­ läret. Då ByggTjänst inte uppfyller detta skall-krav har Kommunen inte haft någon annan möjlighet än att förkasta anbudet. ByggTjänst menar å sin sida att Kommunen har sammanblandat de skall­ krav som anges i upphandlingsföreskrifterna i AFB och som gäller för an­ budet med de krav som finns uppställda entreprenadföreskrifterna i AFD, vilka de senare enligt bolagets mening avser kontraktsvillkor som reglerar förhållandena under entreprenadtiden. ByggTjänst pekar bl.a. på att det i anbudsformuläret tydligt anges vilka uppgifter som ska fyllas i och att det där inte finns någonstans att fylla i optionspriser. Bolaget påtalar vidare att inte heller AFB innehåller någon information om att optionspriser ska redo­ visas i anbudet och att optionspriser inte heller ligger till grund för anbuds­ prövningen enligt AFB.53, varför optionspriser kunnat anges med vilket belopp som helst utan påverkan på utvärderingen. ByggTjänst anser sig ha redovisat samtliga skall-krav genom att använda anbudsformuläret och me­ nar att Kommunens utvärdering står i strid med transparens- och likabe­ handlingsprincipen. 3 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1713-16 I FALUN Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Förfrågningsunderlaget i den aktuella upphandlingen omfattas bl.a. av de administrativa föreskrifterna, rambeskrivningar och anbudsformulär (AFB.22). I AFB.31 anges bl.a. följande. Anbud ska lämnas helt i överens­ stämmelse med förfrågningsunderlaget. Förfrågningsunderlaget innehåller ett antal obligatoriska krav, så kallade skall-krav. Dessa finns samman­ ställda i anbudsformuläret. Förutsättningen för att ett anbud ska kunna prö­ vas, utvärderas och antas är att dessa skall-krav är uppfyllda. Anbud som inte uppfyller skall-kraven kommer att förkastas. I AFB.53 (Prövning av anbud) anges bl.a. följande. Anbud ska lämnas enligt handling 7.2 anbuds­ formulär och uppfylla alla däri angivna skall-krav. Anbudsgivare som kvali­ ficerats till vidare bedömning kommer att gå vidare till fortsatt utvärdering. Beställaren kommer att anta det anbud som har det lägsta jämförelsetalet vilket räknas fram genom summering enligt prismodell: Jämförelsetal= Anbudssumma + Summa för fiktiva ÄTA-arbeten. I AFD.1 (Omfattning), som alltså utgör förfrågningsunderlag, finns angivet följande. Optionspris skall lämnas på dörrbladsläsare (typ 4) där installation och driftssättning skall ingå, enligt rambeskrivning el. Optionspris skall lämnas på solcellsan­ läggning enligt rambeskrivning el. Även i rambeskrivningen, vilken också den utgör förfrågningsunderlag, anges att optionspris ska lämnas på solpa­ nelanläggning respektive dörrbladsläsare (63.M/TEC.13). Förvaltningsrätten konstaterar att det i entreprenadföreskrifterna respektive i rambeskrivningen, där uppgiften om optionspris förekommer, inte närmare anges vid vilken tidpunkt dessa priser ska lämnas. Mot bakgrund av hur AFB.31 och anbudsformuläret är utformat och vad som däri uttalas beträf­ fande vilka obligatoriska krav som ska uppfyllas vid anbudsgivning, kan förvaltningsrätten konstatera att inlämnandet av optionspriser inte är ett så­ dant obligatoriskt krav som måste uppfyllas redan vid anbudsingivning. Mot denna bakgrund gör förvaltningsrätten bedömningen att Kommunens beslut att inte utvärdera ByggTjänsts anbud på den i målet åberopade grunden inte FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1713-16 IFALUN är förenligt med kraven på förutsebarhet och likabehandling i LOU. Bygg­ Tjänst har riskerat att lida skada till följd av detta, varför grunderna för in­ gripande enligt LOU är uppfyllda. Med hänsyn till att den konstaterade bris­ ten inte är hänförlig till den konkurrensuppsökande fasen, är det en tillräck­ lig åtgärd att besluta om ingripande i form av rättelse. Upphandlingen ska därför rättas på så sätt att Kommunen genomför en ny anbudsutvärdering. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (3109/lC LOU). Karin Forslund Johansson rådman 5 -..... °'0 6 : • . .. Om Ni vill öy;:t;rklaga förvaltningsrättens beslut . skaNiskrivatilfKammarrätteniSundsvall. Skrivelsen sk-a�dock skickas eller lämnas till ·· 1·, · förvaltningsiätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla där klaganden kan nås för delgivning. Om dessauppgifterharlämnatstidigareimålet- och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. �I"'"i SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se 2. 3. 4. 5.